Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dankjewel, ik ben er blijer mee dan ik verwacht had! Vraagje: heb jij indertijd ook geexperimenteerd met verschillende ECC81's?

Ik had er NOS Philips ECC81 op en die bevielen goed (ook niet zo duur 15€ radiomarkt) Je kunt er wel leuk mee experimenteren, ze klinken en meten allemaal net even anders.

Heel duur hoeft dat niet te zijn.  Er worden weer prachtige nieuwe buizen gemaakt van rond €10 per stuk. Met die oude is het maar afwachten.

Ik heb ongeveer eenzelfde experiment gedaan maar dat met nieuwe ECC82 buizen van JJ, EH, en Tung-sol.  Bij mij vond ik die van EH het lekkerste klinken, maar dat is 

ook afhankelijk van de rest van je installatie.

Ik snap sowieso niet, dat ze in zo' n dure dac geen lineaire voeding stoppen :confused: Maar kennelijk had de fabrikant ook daar zo zijn redenen voor. Vraag het eens na ;)

Zo' n geschakelde voeding heeft ook voordelen:

• Je kunt hem klein bouwen.
  • Veel minder warmte.
  • En kennelijk goed genoeg, dat hij ook een MC phonotrap kan voeden.
In mijn Dac zit een uitgebreide lineaire voeding met 4 of 5 regelaars en die wordt echt serieus warm. Dat vind ik wel een nadeel ;)

Mytek levert ook een dac met lineaire voeding, de Manhattan. 5K. Puur logisch dus die andere keuze. Nu weet ik waar het aan schort, allemaal "gehakt"-termen worden daarvoor gebezigd. Electrisch is het ding potent genoeg, hooguit kan een externe voeding voor meer dynamiek zorgen.

Gelukkig kan er wat aan gedaan worden, een tegel eronder doet ook al wonderen trouwens.

Interessante discussies hier. Ik ben ook geen zelfbouwer met elektronica. Is te hoog gegrepen voor mij. Maar voor mijn dac en voor een toekomstige streamer, wat goed een aries zou kunnen worden, overweeg ik dat wel serieus. De streamer is er nog niet, de dac wel. Er is wat discussie over waar de voeding aan moet voldoen. Sbooster is het niet eens met de aanbeveling van Mytek zelf geloof ik. Ik begrijp ervan dat hij voldoende ampere moet hebben. Maar als iemand wel interesse heeft om een voeding voor me te maken (dat hoeft niet voor niets maar het moet wel interesant blijven natuurlijk) dan mag die zich melden hoor!! ;)

Tijd voor een ouderwetse Powerbuy annex workshop voedinkje bouwen voor audioleken?

Ik doe mee en ga voor een 5V voeding voor m'n Noxon!

Mytek levert ook een dac met lineaire voeding, de Manhattan. 5K. Puur logisch dus die andere keuze. Nu weet ik waar het aan schort, allemaal "gehakt"-termen worden daarvoor gebezigd. Electrisch is het ding potent genoeg, hooguit kan een externe voeding voor meer dynamiek zorgen.

Gelukkig kan er wat aan gedaan worden, een tegel eronder doet ook al wonderen trouwens.

Ik vraag me echt af wat er in de Manhattan nog meer zit dan in de Brooklyn dat die meerprijs rechtvaardigd (3000 dollar, 2,5 keer zoveel dus). Een beetje voeding hoeft echt niet meer dan 100-200 euro te kosten (okay, voor een 100 watt klasse A bak is het wat meer). Zeg 300 euro als je een beetje over de top onderdelen gaat gebruiken.

Begreep voor de manahattan dat de phono pre zelfs een extra is...

De Manhattan was er het eerst. De Brooklyn is daarvan afgeleid, min of meer, en de eerste met MQA. Vermoedelijk gaan ze die nu ook daarmee uitrusten. Het is best wel een logische ontwikkeling, die gang naar goedkoper, maar niet goedkoop.

Voor mij is hij precies goed. Niet te duur, heeft alles, gebruikt weinig.

Zonder twijfel de beste aanschaf sinds jaren, op de Harmonizers na wellicht.

Leuk dat Ivan aan heeft gehaald dat ik dingen bouw, maar sommige dingen kun je beter kopen, want die kun je niet zo mooi zelf bouwen voor hetzelfde geld. Voorbeeld voeding. Die betrek ik dus gewoon van Ebay, maar wel van een vaste aanbieder. Het gaat dan om 15W voedingen als vervanger voor een normale muurwrat. Voor de €65 wat dit kost, ga ik niet zelf een paar uur zitten solderen, zagen, schroeven, etc, om het vervolgens nooit zo netjes te krijgen. Er zit gewoon een normale lineaire voeding in gebaseerd op een recht toe recht aan high power spanningsregelaar, "aangedrreven" door een printringkerntrafo. Ik heb er 2 in mijn set spelen. Een 5V uitvoering voor de Squeezebox en een 9V uitvoering voor de ifi iPhono.

Die dingen zien er zo uit: 

$_57.JPG

Edited by Sodejuu

Een fotootje van de binnenkant zou nog mooier zijn. Zou best mijn volgende aankoop kunnen zijn en onderwerp voor een vergelijkende luistersessie.

Haha Roger, zag je de bui hangen? .. :ph34r:

De mytek moet een voeding hebben van 12 V. De hoeveelheid ampere wordt van mening over verschild. Ik lees van 5 a 6 ampere tot 11 a 12 ampere. Je kunt mij alles wijsmaken wat dat betreft. Ik zou liever een ruim bemeten voeding willen dan een die onderbemeten is want dan hoef je er niet aan te beginnen denk ik. sBooster is het ook niet met de aanbeveling van Mytek zelf eens maar hun voeding wordt door ervaringsdeskundigen geloof ik als "minderwaardig" weggezet. Maar Marc weet daar waarschijnlijk meer van. Hij heeft meegediscuseerd over dit onderwerp. Heb ik het zo ongeveer goed verwoord Marc? 

carl, on 28 Apr 2016 - 9:54 PM, said:

Een fotootje van de binnenkant zou nog mooier zijn. Zou best mijn volgende aankoop kunnen zijn en onderwerp voor een vergelijkende luistersessie.

Zoals reeds eerder gezegd betreft het een eenvoudige high power spanningsregelaar, eenvoudig opgebouwd met fatsoenlijke componenten (Linear Technology, BC Comp. en Nichicon). De binnenkant ziet er zo uit:

$_3.JPG

De mytek moet een voeding hebben van 12 V. De hoeveelheid ampere wordt van mening over verschild. Ik lees van 5 a 6 ampere tot 11 a 12 ampere. Je kunt mij alles wijsmaken wat dat betreft. Ik zou liever een ruim bemeten voeding willen dan een die onderbemeten is want dan hoef je er niet aan te beginnen denk ik. sBooster is het ook niet met de aanbeveling van Mytek zelf eens maar hun voeding wordt door ervaringsdeskundigen geloof ik als "minderwaardig" weggezet. Maar Marc weet daar waarschijnlijk meer van. Hij heeft meegediscuseerd over dit onderwerp. Heb ik het zo ongeveer goed verwoord Marc? 

Marc had me al gevraagd voor een voeding voor de Brooklyn. 12V en minstens 5A. Het vervelende is dat "veel stroom" en "lineaire voeding" elkaar bijten als het prijs betreft. Een simpel ding met een spanningsregelaar dat max 25W levert (bij 12V is dat dan iets meer dan 2A) is dan niet zo duur. Er zijn echter geen (goedkope) lineaire spanningsregelaars op de markt die makkelijk 60W of meer kunnen leveren (12V/5A+). Ze worden nl niet gemaakt door de componentenfabrikanten om de doodeenvoudige reden dat geschakelde voedingen een fractie kosten van een dergelijke regelaar en er daarom geen markt voor is

Ik heb voor Marc gezocht en dit gevonden voor zijn Brooklyn:

http://www.ebay.de/itm/HI-END-100VA-Linear-Power-Supply-DC12V-5A-Ultra-Low-Noise-LPS-for-Audio-L163-33/111914007907?_trksid=p2046732.c100040.m2060&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20140107095009%26meid%3D418c3a3da5ad4a25984bd5f8e80b0771%26pid%3D100040%26rk%3D4%26rkt%3D4%26sd%3D121828893076

Deze ken ik echter niet, want ik heb deze nog niet eerder nodig gehad en dus ook niet besteld. Hij ziet er wel strak uit en hij is lineair. Tel op €175 + douanekosten

Tubejack, on 28 Apr 2016 - 10:28 PM, said:

Ziet er keurig uit Sodejuu,  Top! :)  

Als ik dit voor €65 zo kan bestellen, denk ik er niet aan om zoiets zelf te bouwen.

De voedingen die ik thuis gebruik hebben trouwens ook nog een bedrukt front, waardoor het er nog professioneler uitziet.

$_3.JPG

Edited by Sodejuu

Bedoel je op computeraudiophile? Ik heb geloof ik niet veel in te brengen over dit onderwerp. Eén ding is zeker, de muziek die je hoort heeft elektriciteit als basis, wordt er als het ware op gemodelleerd, en dus is een voeding berebelangrijk. Ik ken wel iemand die een SBooster heeft bij de Brooklyn, en daar ga ik nog eens mijn oren te luisteren leggen. Nu dacht ik dat Sodejuu een leuk adresje wist om voor een paar tientjes een stevige externe voeding te bekomen, maar helaas zal dat niet gaan (dank voor de info, Sodejuu). De SBooster doet iets van € 250, en ik zag ook iemand een ding van € 500 eraan hangen. Kijk, dat zijn best wel leuke bedragen.

De interne voeding van de Brooklyn is heel efficiënt, en dat is gefundenes fressen voor mij, maar gaat wat minder goed om met muzikale zaken, afgaande op de verbeteringen die een dure externe voeding met zich meebrengt. Maar die zijn juist veel minder efficiënt. Ik heb liever een win-win situatie, dus daar is het streven naar.

Marc had me al gevraagd voor een voeding voor de Brooklyn. 12V en minstens 5A. Het vervelende is dat "veel stroom" en "lineaire voeding" elkaar bijten als het prijs betreft. Een simpel ding met een spanningsregelaar dat max 25W levert (bij 12V is dat dan iets meer dan 2A) is dan niet zo duur. Er zijn echter geen (goedkope) lineaire spanningsregelaars op de markt die makkelijk 60W of meer kunnen leveren (12V/5A+). Ze worden nl niet gemaakt door de componentenfabrikanten om de doodeenvoudige reden dat geschakelde voedingen een fractie kosten van een dergelijke regelaar en er daarom geen markt voor is

http://www.ebay.de/itm/HI-END-100VA-Linear-Power-Supply-DC12V-5A-Ultra-Low-Noise-LPS-for-Audio-L163-33/111914007907?_trksid=p2046732.c100040.m2060&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20140107095009%26meid%3D418c3a3da5ad4a25984bd5f8e80b0771%26pid%3D100040%26rk%3D4%26rkt%3D4%26sd%3D121828893076

Deze ken ik echter niet, want ik heb deze nog niet eerder nodig gehad en dus ook niet besteld. Hij ziet er wel strak uit en hij is lineair. Tel op €175 + douanekosten

Dank, ziet er idd keurig uit. Maar ook weer aan de prijs, waar ik geen gokje voor wil wagen.

Ben wat aan het spelen met de jumpers.  Voorlopige indrukken, met een slag om de arm, zijn dat zonder de jumpers, met dus een aanzienlijke boost in de uitgang de digitale kant iets beter klinkt. Kan zijn dat het komt doordat het luider is maar daar ben ik nog niet helemaal uit. De phonoversterker heeft een brom en klinkt best goed. Met de jumpers erin reduceer je hem 6 db. De phonoversterker wordt dan een heel stuk stiller wat het geluidsbeeld behoorlijk ten goede komt. Klinkt merkbaar beter dan, echter klinken de digitale uitgangen net even wat minder indrukwekkend. Lijkt net even iets minder drive en dynamiek te hebben en misschien ook een stukje ruimtelijkheid. Ik probeer nu de komende tijd uit te vogelen of dat gewoon de 6 dB reductie is of dat het meer is dan dat. De nieuwe usb kabel gaat daar hopenlijk bij helpen. De afdekplaat ligt er nu even los op en blijft voorlopig ook even zo liggen. Omdat de dac als primaire functie het omzetten van digitale signalen heeft ligt daar voor mij wel het zwaartepunt. 

Edited by conqubite

Marc meent dat die interne voeding hartstikke goed is, maar wel beter kan op termen van ruimtelijkheid, plaatsing, ruis, en zeggingskracht. Dáár kan dus wel iets aan verbeterd worden, en dat gaan we dus aanpakken. Alleen niet met een externe voeding, kun je die ook nog eens aanpakken.

Verder leest Marc met rode oortjes wat er allemaal verbeterd kan worden met een externe voeding, en weegt dat op zijn goudgehaktschaaltje.

Hier ligt de DAC met losse afdekplaat te wachten op die betere tijden. Geduld is een schone zaak. En daarna kun jij hier eens komen luisteren, als je zin hebt.

Edited by mumsoft

De AQ carbon usb, behoorlijk frisser in het hoog... :D maar ook duidelijk verbetering. Alle dekbedden en dekens maar even in stelling gebracht. :ph34r:  En maar even wat uurtjes laten spelen. Hij schijnt nog vrij nieuw te zijn dus wellicht heeft ie nog uurtjes nodig. 

Als ik dit voor €65 zo kan bestellen, denk ik er niet aan om zoiets zelf te bouwen.

De voedingen die ik thuis gebruik hebben trouwens ook nog een bedrukt front, waardoor het er nog professioneler uitziet.

Zo mooi kan ik het ook niet maken voor die prijs. Ik ben helemaal niet handig met kastjes maken :unsure:  Zo te zien mooie onderdelen.

Er zal iets van een LM317 als spanning regelaar inzitten. Prima voor Sqeeuzeboxen etc die niet zoveel stroom nodig hebben.

Die firma heeft wel meer leuke dingen, voor een vriendelijke prijs  :)

Edited by Tubejack

Dat wordt gehakt met sambal :D (of eigenlijk andersom).

Voor dat bedrag kun je het i.d.d. net zelf maken. Douanekosten vallen wel mee (4%). maar vanuit China komt er ook nog BTW over het totaalbedrag (incl. vervoer.).

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...