Leeuwarden Posted 21 juni 2016 Report Share Posted 21 juni 2016 Ja, doet het in mijn optiek beter als een MM. Moet je wel het modelletje met Femto klokjes en betere voeding hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juni 2016 Report Share Posted 21 juni 2016 (edited) Lijkt mij geen gek idee. Die stomme pc's acht ik helemaal niet zo geschikt voor muziek, ook al komt er wel geluid uit. Zie Tubejacks nieuwe aanwinst, gaat zomaar zijn geoptimaliseerde Mac Mini voorbij (plus de NAS dus). Mijn stokoude Olive doet het vast beter nog, maar dat zullen we nog gaan vaststellen. Enfin, ik heb helemaal geen verstand van geschikte players, maar je moet er sowieso een hebben die niet zit te foezelen met de bitstroom, dus zogeheten bit-prefect afspeelt. Misschien wordt je iets wijzer op dit topic over de brooklyn Daar is zowat ook iedereen bezig met pc's. Afgelopen vrijdag was ik bij RJ Kamsma van dat forum, en die heeft iets met een Auralic, weet alleen het type niet zo. Een "kleine correctie" mijn Mac mini doet het alleen "slechter" in vergelijk met de Cambridge CXC met zeer nauwkeurig zelf geripte CD' s via abcde en Linux. Bij Flac' s en Hi-res materiaal van of via Qobuz speel gaat dat niet op.! Verder vind ik mijn Mac mini nog steeds een fantastische multimedia machine. Bij zo' n dedicated speler als de Auralic is het maar afwachten hoe lang de support is. Met mijn mini ben ik van niemand afhankelijk en kan er altijd nog Debian op zetten. Maar voorlopig is dat niet aan de orde. P.s. ik speel muziek alleen direct vanaf harddisk van de mini. Mijn Nas gebruik ik enkel als back-up Edited 21 juni 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juni 2016 Report Share Posted 21 juni 2016 (edited) Van die Auralic weet ik niet of je gelijk hebt Jack. Het is een firma die duidelijk probeert een Linux gebaseerd systeem op te bouwen en op de markt te zetten. Het lijkt geen eendagsvlieg. Daarbij is de prijs relatief laag en daarom eventueel nog betaalbaar als tussenoplossing. Ik had de zaak overigens prima aan het spelen. Nadeel van het systeem is dat je de harde schijf nog niet gedeeltelijk kan deleten. Toen ik alles eraf had gegooid lukte me het niet er weer muziek op te zetten. Waarschijnlijk iets met de hub. Ik ga nu maar een externe schijf kopen die gevoed kan worden door de Auralic zelf. Heb er inmiddels veel van geleerd, maar ik blijf een analogie. Edited 21 juni 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juni 2016 Report Share Posted 21 juni 2016 (edited) Vreemd Carl ik neem aan dat je harddisk geformatteerd is (EXT4) Dan zou je er gewoon een share onder windows naar toe kunnen zetten en er weer andere muziek op moeten kunnen zetten. Misschien heb je per ongeluk systeembestanden weggegooid of een systeem directory ? Dan doet hij inderdaad weinig meer..... Gewoon even de handel opnieuw installeren. Edited 21 juni 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juni 2016 Report Share Posted 21 juni 2016 Het werkt kennelijk weer Jack. Morgen even uitproberen, was de laatste dagen effen druk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 21 juni 2016 Report Share Posted 21 juni 2016 Ik denk toch dat het de aries zonder femtoclock wordt. De brooklyn heeft al een femto clock. Maar kans is groot dat ik er een nog betere voeding bij neem dan de standaard externe voeding. En blijft het beneden de prijs van de aries met eigen externe voeding. Overigens MusicBee net geinstalleerd. Nog steeds geen mqa.... Ik doe misschien iets heel doms verkeerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 21 juni 2016 Report Share Posted 21 juni 2016 Een betere voeding bouwen heb ik ik ook gedaan. Dat heeft zelfs zin bij de Aries Femto. Of het een wijs besluit is om de Aries LE zonde Femto te kopen laat ik in het midden. Het werd mij afgeraden ondanks dat mijn toenmalige dac het signaal ook reclockte. Als je de kans hebt om beide Ariessen naast elkaar te testen zou ik dat zeker doen. Wel met dezelfde voeding dan uiteraard... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 juni 2016 Report Share Posted 21 juni 2016 Mijn Olive heeft al jaaaaaren geen updates meer, lekker rustig. En sinds kort is de Olive-site ook uit de lucht, en kan ik eindelijk ook weer internetradio spelen zonder onderbrekingen bij het afspelen van gewone flacs. Dus onderhoud en updates? Niet altijd zegenrijk. Ook externe voedingen niet, trouwens. Nu heb ik hier een SBooster liggen, die, als mijn intuïtie mij niet bedriegt, vast een keer te koop zal worden gezet. M.i. doen voedingen alleen iets aan een betere structuurinformatie, en daar zijn andere maatregelen geschikter voor. Als je die weet toe te passen, ben je spekkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 juni 2016 Report Share Posted 22 juni 2016 Overigens MusicBee net geinstalleerd. Nog steeds geen mqa.... Ik doe misschien iets heel doms verkeerd... Waarschijnlijk zal er in het menu voorkeuren en dan speler nog ergens iets ingesteld staan wat iets met het originele signaal doet. Alle volume aanpassingen en dergelijk gewoon uit zetten. MQA schijnt daar erg gevoelig voor te zijn. Mogelijk zal je ook even de juiste driver moeten selecteren. Dat kan Asio zijn of Wasapi zou ook kunnen werken. Hier zal je wat mee moeten testen en is afhankelijk van de Dac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 juni 2016 Report Share Posted 22 juni 2016 Ik denk toch dat het de aries zonder femtoclock wordt. De brooklyn heeft al een femto clock. Maar kans is groot dat ik er een nog betere voeding bij neem dan de standaard externe voeding. En blijft het beneden de prijs van de aries met eigen externe voeding. Overigens MusicBee net geinstalleerd. Nog steeds geen mqa.... Ik doe misschien iets heel doms verkeerd... Dat geknoei met instellingen, dat houtje touwtje niveau van harde schijf, NAS of laptptop of pc (keuzes!), audioplayer (welke?!), kabels, aansluitingen en updates was ik na een jaartje danig zat, en toen werd het een dedicated oplossing zónder al die keuzes. Overzichtelijk, en je weet wat je hebt. Dus koop gerust zo'n Aries, doe jezelf een plezier. Klinkt ook nog eens beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 juni 2016 Author Report Share Posted 22 juni 2016 En zo ben ik weer erg blij met mijn "houtjes touwtjes" oplossing. Zelfs zo blij dat de draaitafel en cd speler niet meer gebruikt worden. Daar komt bij dat ik de muziek ook in de huiskamer of in de tuin af kan spelen. Zelfs muziek op een telefoon zetten is simpel. Zo kan ik mijn muziek ook op vakantie spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 25 juni 2016 Report Share Posted 25 juni 2016 (edited) Waarschijnlijk zal er in het menu voorkeuren en dan speler nog ergens iets ingesteld staan wat iets met het originele signaal doet. Alle volume aanpassingen en dergelijk gewoon uit zetten. MQA schijnt daar erg gevoelig voor te zijn. Mogelijk zal je ook even de juiste driver moeten selecteren. Dat kan Asio zijn of Wasapi zou ook kunnen werken. Hier zal je wat mee moeten testen en is afhankelijk van de Dac. Gelukt, heb Wasapi gekozen, dan herkend ie de mytek ook direct. Asio deed niets. Dus nu weer MQA..... Ik moet toch Marc volgen hoor. Ik zou er prima mee kunnen leven de rest van mijn leven niets anders meer dan MQA te luisteren.... Verder wordt het de komende paar weken do or die voor de suzie wong tegel die ik al een paar weken in gebruik heb... Vooralsnog nog niet overtuigd. Ik zeg NOG niet.... Tijd zal het leren..... Edited 25 juni 2016 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 juni 2016 Report Share Posted 25 juni 2016 Zo'n tegel kan best last hebben van dichte materialen erboven. Ik heb eens twee tegels uitgeleend om na een week te mogen constateren dat ze niks deden. Dat was onder een set met loeizware platen natuursteen of zo. Bij mij in het steigerhouten rek geen enkel probleem. Maar voor mij geen laptop in de set, geen Mac mini, geen desktop. Die Olive bleek toch een gouden greep te zijn, met zijn minimale opzet. Kan ook niet zoveel aan stukgaan. Even afkloppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 25 juni 2016 Report Share Posted 25 juni 2016 (edited) De tegel lag eerst onder de set in mijn houten kast. Later heb ik hem direct onder de versterker gelegd, daarbovenop staan nu cd speler en dac. Dus zou dat geen enkel probleem mogen zijn. Maar ik heb het idee dat ik het gewoon niet hoor. Dit weekend nog gaat de tegel er tussenuit en dan weer even kijken of me wat opvalt. Een andere interlink hoor ik direct. En juist nu mijn set op een hoger niveau zit dan voorheen hoor ik gemakkelijker dingen, alleen de tegel blijkbaar niet.... Maar goed, heb hem nog niet afgeschreven. We experimenteren nog even door.. Edited 25 juni 2016 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2016 Report Share Posted 26 juni 2016 (edited) Gelukt, heb Wasapi gekozen, dan herkend ie de mytek ook direct. Asio deed niets. Dus nu weer MQA..... Ik moet toch Marc volgen hoor. Ik zou er prima mee kunnen leven de rest van mijn leven niets anders meer dan MQA te luisteren.... Verder wordt het de komende paar weken do or die voor de suzie wong tegel die ik al een paar weken in gebruik heb... Vooralsnog nog niet overtuigto Ik zeg NOG niet.... Tijd zal het leren..... Staan je componenten allemaal boven elkaar? Alleen die waar een tegel pal onder ligt hebben er baat bij. Als je set anders is opgesteld kun je misschien beter een audiolamp toepassen. Daar zit een tegel in verwerkt. Oeps, nog niet gelezen, je laatste post... Edited 26 juni 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 juni 2016 Report Share Posted 26 juni 2016 Tegel eruit is een goed idee. Wel even wachten daarna. Bij TL200 was de aanwezigheid van de tegel binnen de duur van een eenvoudige lunch al duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 27 juni 2016 Report Share Posted 27 juni 2016 Tam tam meldt dat er binnen twee weken een "balans" optie op de Brooklyn komt... Als iemand mijn overtollige eindversterker nu eens koopt dan kan ik die dac serieus gaan overwegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 juni 2016 Report Share Posted 27 juni 2016 Interessant (?). Heb je een bron, en wat zou die balans doen? Links/rechts volume regelen? Sorry voor al die vraagtekens. Overigesn, bij mij is alleen de voorversterker overtollig geworden na aanschaf van de Brooklyn. Maar die is niet te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 27 juni 2016 Report Share Posted 27 juni 2016 Inderdaad links rechts volume. Omdat mijn gehoor niet helemaal in balans is is dat voor mij een vereiste. Bron is Mytek zelf Ik heb drie eindversterkers. Allemaal zelf gebouwd. Twee Holton (voorheen Aussieamplifiers) en een PR20HE buizenbak van Menno van der Veen. Een van de Holton's mag weg. Maar die Holton's zijn niet goedkoop om in elkaar te knutselen en naar DIY amps is kennelijk weinig vraag tenzij er Hypex op staat. Die Holtons zijn echter zwaar overtreffende trap t.o.v. Hypex. Heel erg veel muzikaler... Ik kijk de verkoop nog even aan tot na de vakanties en als het dan nog niet gelukt is gaat ie uit elkaar en in onderdelen in de verkoop... Zou zonde zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 27 juni 2016 Report Share Posted 27 juni 2016 Oh ja, als de Mytek uiteindelijk zou komen en goedgekeurd wordt ten opzichte wat ik nu heb, nad gaat mijn huidige pre/dac ook in de verkoop... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 juni 2016 Report Share Posted 27 juni 2016 Inderdaad links rechts volume. Omdat mijn gehoor niet helemaal in balans is is dat voor mij een vereiste. Bron is Mytek zelf Ik heb drie eindversterkers. Allemaal zelf gebouwd. Twee Holton (voorheen Aussieamplifiers) en een PR20HE buizenbak van Menno van der Veen. Een van de Holton's mag weg. Maar die Holton's zijn niet goedkoop om in elkaar te knutselen en naar DIY amps is kennelijk weinig vraag tenzij er Hypex op staat. Die Holtons zijn echter zwaar overtreffende trap t.o.v. Hypex. Heel erg veel muzikaler... Ik kijk de verkoop nog even aan tot na de vakanties en als het dan nog niet gelukt is gaat ie uit elkaar en in onderdelen in de verkoop... Zou zonde zijn... Lijkt mij ook. Veel succes daarmee, aan mij raak je hem helaas niet kwijt. Ik heb al wat aardigs. Maar een linkje naar jouw bron zou ik wel waarderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 27 juni 2016 Report Share Posted 27 juni 2016 Mijn bron is Mytek zelf. Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag of het erop zat. Nee dus maar binnenkort dan weer wel. Dat is mooi. Ik had ook gevraagd of upsampling nog in de pijplijn zit. Maar daar gaf ie geen antwoord op. Of het was natuurlijk zo'n stomme vraag dat ie zich maar stilhoud. Kan ook. Persoonlijk ben ik nogal een fan van upsampling. Tenminste bij de dac (AK4490) die ik nu heb. Klinkt domweg beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 28 juni 2016 Report Share Posted 28 juni 2016 Welke dac is volgens jou dan dė dac? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juni 2016 Report Share Posted 28 juni 2016 (edited) Dat is smaak. Kies gewoon die je mooi vind. Die ik gebruik klinkt is heel neutraal. Er zit een ESS9018S chip in. Dat is een een dac met 8 kanalen waarbij er voor links en rechts telkens 4dac' s gebruikt worden. De uitgang is snelle JFet op-amp die zover ik kan zien DC-gekoppeld is, Verder zijn de componenten op zeer hoog niveau o.a. femto klok en uitgebreide lineaire voeding met > 20.000uF. Verder zijn precies de onderdelen gebruikt die ik mooi vind o.a. Vishay 125graden Elco' s in het digitale deel. Dan heb ik hem voor de aankoop (2e hands) niet eens open gehad, gewoon puur toeval (hoewel ik daar weer niet in geloof) Nu wel, want ik heb een van de ingangen opgeblazen door een te hard digitaal signaal uit een computer. (niet erg) Maar het is leuk om te kijken wat er nu precies inzit want daar de leverancier (Black Lion) is daar heel summier in. Wat wel goed is, is de service. Na 2 vriendelijke mailtjes (stoere mannen) kreeg ik advies, hoe hem te repareren. Dezelfde chip ESS9018 KM2 maar dan met 2 da'c' s aan boord zit in de Mytek Brooklyn. Die is veel praktischer dan mijn DAC door zijn vele aansluiting o.a. USB. Het verschil in geluid zal verwacht ik niet schokkend zijn. Maar sommige mensen vinden het helemaal niks. Die hebben liever meer de Burr Brown sound (iets rustiger en warmer) Het hangt er maar net vanaf wat voor versterker je gebruikt. Is het buizen, fet's of vintage dan kan zo' n ESS mooi combineren. Heb je een strakke snelle transistor versterker dan kan die Burr Brown een betere combinatie zijn. Ik vind ze allebei goed, alleen niet in elke combinatie. Daarom ben ik wel met Wol eens dat alleen een nummertje of naampje van een Dac niet zoveel zegt. *typo was wat woorden vergeten.... Edited 28 juni 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 juni 2016 Report Share Posted 28 juni 2016 Hoe zit dat nou met 2 of 8 dacs in een dac? Is dat voor afzonderlijke kanalen of zo? Stereo met 2, surround 7.1 met 8? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts