Leeuwarden Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Dank Denk dat je gelijk hebt over de bedrading. Kwam ook deels omdat mijn draad bijna op was en er dus geen mogelijkheid bestond om iets netter te werk te gaan want het zou en moest spelen de dag dat ik het deed. Ik speelde hiervoor met de Jenzen NEXT en tot mijn verbazing loop ik, geloof ik, tegen een kamer probleem aan omdat de 10" veel dichter bij de vloer zit als bij de Jenzen. En dat is ook niet op te lossen door de speakers ergens anders neer te zetten want die mogelijk is niet aanwezig. Vooreerst maar eens een tijd laten inspelen en kijken wat er gebeurd... Als ik me goed herinner waren de stoeltjes indertijd een "special" van Leolux. Picasso bekleding Ze zijn bijna 20 jaar oud en onverslijtbaar. Helaas onverslijtbaar want ik ben zelf inmiddels ook 20 jaar ouder en in deze stoeltjes zit je erg rechtop. Gezien mijn voortschrijdende leeftijd merk ik dat ik behoefte krijg aan een iets meer relaxte zitpositie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Je zou kunnen proberen om de speaker eens op een tegel of dik blok houd te plaatsen. Onder die steen dan dempers zo dat de hoogte tussen speaker en vloer nog iets groter wordt. daarnaast is een goede ontkoppeling van deze speaker dan ook wel weer handig. Dat van de relaxte stoelen herken ik wel. Hebben hier een 2 en 3 zits neer gezet die heerlijk liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Dat met een blok hout staat voor vanmiddag op de agenda! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Ik ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 september 2016 Author Report Share Posted 1 september 2016 Mijn W/P's lijken veel op deze luidsprekers. Deze staan met hun hoge spikes op twee natuurstenen tegels met daartussen een rubber tegel. Onder dit geheel staan drie eierdoppen met kogels. Voor de laagweergave en kwaliteit van het stereobeeld bevalt dit mij het best. De onderkant van de speakers zit nu op ongeveer 15 cm vanaf de vloer. De topkasten heb daarvoor iets gekanteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 (edited) Eigenlijk was het een project voor het museum, ze zijn echter zo mooi geworden, dat ik maar heb besloten ze prive te houden! Niet dat het nodig was, maar alleen al van het er naar kijken werd ik zo gelukkig, dat ik niet anders kon. En de klank? Dat hou ik nog even voor me... McIntosh MC-30 monoblokken uit 1959 ... ben er erg content mee! Die zien er wel schitterend uit i.d.d.! Maar qua klank? Waren net als Radford van destijds toch wel een beetje de UcD's van de jaren '50. Goed, neutraal, maar niet bijzonder. Edited 1 september 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Ik had er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in dat het hoger zetten van de speakers veel zou brengen. Ik had blokjes van 3 cm hoog en tot mijn niet geringe verbazing is dat genoeg om de "magie" weer hoorbaar te maken... Oftewel, dat wordt nieuwe voetjes maken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Tis misschien niet alleen hoger zetten maar ook ontkoppelen wat hier nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Op dit moment is er niets ontkoppelt, kan ik ook niet proberen want daar heb ik de spullen niet voor. (op dit moment) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Met een paar kogels en eierdoppen kom je al een heel eind Andere optie is om iets van zacht rubber te zoeken. Een paar wasmachine voetjes bvb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Ik had er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in dat het hoger zetten van de speakers veel zou brengen. Ik had blokjes van 3 cm hoog en tot mijn niet geringe verbazing is dat genoeg om de "magie" weer hoorbaar te maken... Oftewel, dat wordt nieuwe voetjes maken! Zou het de combi plaatsing t.o.p van de luisterpositie kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 Dat denk ik niet, ben nog redelijk aan het schuiven geweest maar dat bracht niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 1 september 2016 Report Share Posted 1 september 2016 (edited) Ok Ik bedoel omdat ze hoger staan het geluid komt iets anders naar je toe. Edited 1 september 2016 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 september 2016 Author Report Share Posted 2 september 2016 Doordat de speaker hoger en op blokken staat is de aankoppeling van de lucht minder goed dan wanneer de speaker plat op de grond staat. Net zoiets als wanneer je de speaker tegen een muur zet. Maar ook staande golven tussen de vloer en het plafond zijn van invloed. De hoogte van de luisterpositie is daarom ook voor het laag van belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 2 september 2016 Report Share Posted 2 september 2016 Ok Ik bedoel omdat ze hoger staan het geluid komt iets anders naar je toe. Dat is het mooie van deze speaker: de mid en twee zijn qua hoek instelbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 september 2016 Members Report Share Posted 2 september 2016 Die zien er wel schitterend uit i.d.d.! Maar qua klank? Waren net als Radford van destijds toch wel een beetje de UcD's van de jaren '50. Goed, neutraal, maar niet bijzonder. Tja, misschien zou je ze een keer moeten horen? Om even een klein stukje te quoten uit een onlangs geplaatste review van de Mcintosch MC 275 mk6: ''Na de MC-30 volgden de andere beroemde tube-eindversterkers, zoals de MC-225, MC-60 en in 1961 de MC-275. Deze laatste, haast iconische, tube amp is onder het grote publiek de meest bekende, terwijl veel deskundigen ook de MC-60, de MC-30 en de MC-225 hoog waarderen. Verschillen tussen de MC-275 en de MC-60 en de MC-30 betreffen dan tube-gelijkrichting in plaats van de solid-state gelijkrichting in de 275.'' Mocht je het nog aardig vinden, hier de hele review waarin een stukje McIntosh geschiedenis is verweven. Best een leuk artikel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 2 september 2016 Report Share Posted 2 september 2016 Doordat de speaker hoger en op blokken staat is de aankoppeling van de lucht minder goed dan wanneer de speaker plat op de grond staat. Net zoiets als wanneer je de speaker tegen een muur zet. Maar ook staande golven tussen de vloer en het plafond zijn van invloed. De hoogte van de luisterpositie is daarom ook voor het laag van belang. Ik merk dat als ik de luisterpositie ongeveer een kleine meter naar voren doe, het allemaal een streepje beter klinkt. Maar dat zou betekenen dat er elke keer gesleept moet worden met meubels. Gezien het niet al te grote verschil is het compromis qua luisterpositie aanvaardbaar... Uiteindelijk zou een dedicated luisterkamer het mooiste zijn, maar dat zit er niet in. Misschien maar goed ook, zie ik vrouw en kinderen vaker dan alleen tijdens het eten :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2016 Report Share Posted 2 september 2016 (edited) Tja, misschien zou je ze een keer moeten horen? Om even een klein stukje te quoten uit een onlangs geplaatste review van de Mcintosch MC 275 mk6: ''Na de MC-30 volgden de andere beroemde tube-eindversterkers, zoals de MC-225, MC-60 en in 1961 de MC-275. Deze laatste, haast iconische, tube amp is onder het grote publiek de meest bekende, terwijl veel deskundigen ook de MC-60, de MC-30 en de MC-225 hoog waarderen. Verschillen tussen de MC-275 en de MC-60 en de MC-30 betreffen dan tube-gelijkrichting in plaats van de solid-state gelijkrichting in de 275.'' Mocht je het nog aardig vinden, hier de hele review waarin een stukje McIntosh geschiedenis is verweven. Best een leuk artikel... Op e.o.a. manier is lijkt het hier wel mode om anderen te vertellen wat ze moeten................. Heb het ding al lang gehoord Marco, al is dat wel even geleden. Wij hadden destijds zelf een aantal McIntosh MC-75 als lab versterker staan. Het is mooi spul. Wat ik zelf er een beetje mee heb: Het is eigenlijk te goed. Net als Radford naar mijn mening Edited 2 september 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 september 2016 Report Share Posted 3 september 2016 Eigenlijk was het een project voor het museum, ze zijn echter zo mooi geworden, dat ik maar heb besloten ze prive te houden! Niet dat het nodig was, maar alleen al van het er naar kijken werd ik zo gelukkig, dat ik niet anders kon. En de klank? Dat hou ik nog even voor me... McIntosh MC-30 monoblokken uit 1959 ... ben er erg content mee! Gisteren deze monoblocks met eigen ogen gezien. Zien eruit als nieuw. Helaas (nog) niet gehoord. Van zo'n versterker kon ik vroeger uren over dromen en onderwijl verheerlijkt kijken in de folder. De ML mono blokken ook gezien en gehoord met de Proceed cd speler op Blumenhofer luidsprekers. Wauw Wauw Wauw, wat een geluid en dat voor die tijd. Voor mij persoonlijk werd met zo'n ML set mijn interesse gewekt voor de High-end audio. Het leuke vind ik van zulke mooie (vintage) apparatuur hoeveel kwaliteit het nog steeds uitstraalt en de muziekale en gehoormatige herinneringen die erbij omhoog komen in mezelf. Marco, je hebt werkelijk prachtig spul staan en het was gisteren echt genieten bij de ML set, ook al was het kort en moest er ook nog gewerkt worden. Wees er maar extra zuinig op, want het wordt i.m.o. alleen maar meer waard in geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 september 2016 Report Share Posted 3 september 2016 Wat ik zelf er een beetje mee heb: Het is eigenlijk te goed. Net als Radford naar mijn mening Dat is wel een leuke Peter. Wat bedoel je er precies mee, te clean? Dat laatste schrikt me ook vaak af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 3 september 2016 Members Report Share Posted 3 september 2016 McIntosh MC 30's uit 1959 te clean? Verder kan je er gewoonweg niet naast zitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2016 Report Share Posted 3 september 2016 Dat is wel een leuke Peter. Wat bedoel je er precies mee, te clean? Dat laatste schrikt me ook vaak af. Nee, dat is het niet. Ach het is allemaal zo persoonlijk, het is erg moeilijk aan te geven wat dan wel. Er is eigenlijk niks op aan te merken, het zijn mooi tekenende en zuiver klinkende versterkers: ietwat rondborstig midden en zijdezacht hoog. Maar er is iets waardoor ik er niet uren naar kan luisteren en er vermoeiing optreedt. Er zijn ook gewoon versterkers die dat niet hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 3 september 2016 Members Report Share Posted 3 september 2016 Ik kan er zelfs uren naar kijken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 september 2016 Author Report Share Posted 3 september 2016 Ik kan er zelfs uren naar kijken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 3 september 2016 Report Share Posted 3 september 2016 Jeetje, ik sta er ook nog tussen... Bijna precies 12 jaar geleden bij Klaas op bezoek geweest... Mooie herinnering! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts