Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Met hulp van de importeur en Roon alles weer aan de praat. Gebruik Roon nu. Heb de indruk dat het klankmatig de beste player is die ik tot nu toe gebruikt heb. Gebruiksvriendelijkheid is nog wel erg wennen maar ligt waarschijnlijk aan mij. Maar blijkbaar doet windows nogal makkelijk moeilijk op de usb ingang.

Ook DSD 256 nu wat bij mij als MQA bestand bekend stond... Blijkt dat ik beide heb....  :) ​ Kan ik die eens naast elkaar vergelijken.. 

Wat een apparaatje he? :D  ^_^

Maar wat zijn jouw ervaringen? En met de femto aries erbij? Is ie al losgekomen? Ik vond hem in het begin bijna verpletterend strak en dynamisch...

Edited by conqubite

Roon?  Welke heb je nog meer geprobeerd ? Ik MPD, Audirvana en JRiver*   Uiteindelijk is het Audirvana geworden. Werkt erg mooi met Qubuz en een iPad.

Eenmalig 80€ tot de volgende major release. Dus alle tussenliggende versies van V2.0. tot V3.0  we zitten nu op Versie 2.54 

Wat mij bij Roon tegenhoud, zijn de software kosten van +/- 130€  per jaar! Dat vind ik veel geld voor een stukje software met een beperkte houdbaarheid, daar komt nog een abonnement  op een streaming dienst bij.

Om je een idee te geven voor mijn jaarabonnement  op Qobuz betaalde ik €170 (dat was wel een actie)  Het klinkt fantastisch. Je kunt zelfs 24bit 96Khz streamen over het internet  :)

*Vergeet ik Amarra  :o

Edited by Tubejack

Ik foobar, VLC en Musicbee. Vooral VLC en Foobar worden door de mensen die er verstand van hebben niet serieus genomen. Musicbee beviel me vrij goed maar gaf dus ineens problemen. Maar op aawijzingen van Audiosens, die importeur en leverancier is van mijn dac, nu Roon gratis op proef (2 maanden is mij verteld). Kan er nog niet goed mee overweg maar krijg er wel muziek uit. Maar ik vind de kosten ook te hoog. En kosten voor en een app en een streamingsdienst vindt ik ook niet aanvaardbaar eigenlijk.

En feit is ook, ik heb nog altijd geen tablet thuis. De cheapass al verouderde tablet's van mijn kids buiten beschouwing gelaten.  Smartphone kan maar ben daar hardwarewise ook nog niet klaar voor. Alles op z'n tijd.. ;)

Ik speelde met een MacMini voorzien van Audirvana, die heb ik vervangen door een Aries mini. Dat was een verbetering maar de interne dac bleek niet te werken. Dus beslissing genomen om mini te vervangen door een Aries Femto. Die vind ik persoonlijk klankmatig een stap beter dan de mini. Beide met losse voeding overigens.

Ik gebruik een 8" Lenovo Android tablet. Kost niet veel (ca. € 100,-) en werkt uit de kunst. Na 1,5 jaar dagelijks gebruik geen enkel probleem. Toen, na een paar maanden besloten er een tweede bij de kopen. Ook die, zonder problemen.

Probleem is wél, dat die dingen zo vaak door "verbeterde" modellen worden opgevolgd, dat je maar weer moet afwachten wat de volgende versie weer brengt. 

Nu is er bij BCC een Lenovo 7" Quadcore voor € 89,- te koop. Dat lijkt mij een prima ding als afstandsbediening :

http://www.bcc.nl/computer/tablet/android-tablet/lenovo-tablet-tab-3-a7-8-gb(221210)

221210_1470645646_zoom.jpg

Ach [mensen die er verstand van hebben, het meeste is imho audiofiel geneuzel]  Na +/- 1,5 jaar experimenteren vind ik  de meeste gratis programma's al goed genoeg.  Het voordeel van betaalde pakketten zoals  Audirvana,  Jriver, Ammara eva dat ze direct met de kernel van het besturingssysteem kunnen communiceren.  Maar b.v. zo' n Mac mini is m.i. tot 24bit ook zonder die software bitperfect.  Of ik nu met VLC/MPD?iTunes  mijn eigen 16bit software van harddisk afspeel of met Audirvana.  Ik hoor echt geen verschil en volgens mij is er ook geen verschil.  Verder vind ik USB een draak van een interface, maar goed het is dé standaard.  Met mijn huidige configuratie ben ik heel tevreden, het doet en kan wat ik wil en niet alleen met muziek.

Bij de meeste streaming diensten is er software voor alle platformen.  Zo' n goedkoop Android tablet voldoet ook prima als AB. 

Gaat niet zo zeer om de tablet zelf, dat is inderdaad vrij eenvoudig (hoewel aries een ipad nodig heeft voor de installatie en dat red je dus niet met 89 euro..., <_< ) maar meer om hardware, streamer dus en de keus om het vanaf ext harddrive te doen of een nog aan te schaffen NAS o.i.d., en de daarbij behorende software, player en/of streamingsdienst. Dat is waar ik wat tegen aan zit te hikken. Ik wil daarin een goede en toekomstgerichte keuze maken en doe daar gewoon veel te lang over... :lol::rolleyes:

Maar ik ga nu iets te verder van het onderwerp van dit topic af ben ik bang....

Edited by conqubite

Dat zijn de "zogenaamde verborgen kosten"  :P Hela, wie zei er dat streaming goedkoop is  :unsure:  :D Als dan ook nog blijkt, dat ondanks álle zorgen en moeites, femto klokken en dergelijke. :blink:  een CD met dezelfde muziek via een modern heel nauwkeurig cd-loopwerk via dezelfde dac beter klinkt .....  Tja  :o Tenminste, bij mij wel.....  Ik draai ook weer gewoon CD's  ;)  

Edited by Tubejack

Gaat niet zo zeer om de tablet zelf, dat is inderdaad vrij eenvoudig (hoewel aries een ipad nodig heeft voor de installatie en dat red je dus niet met 89 euro..., <_< ) maar meer om hardware, streamer dus en de keus om het vanaf ext harddrive te doen of een nog aan te schaffen NAS o.i.d., en de daarbij behorende software, player en/of streamingsdienst. Dat is waar ik wat tegen aan zit te hikken. Ik wil daarin een goede en toekomstgerichte keuze maken en doe daar gewoon veel te lang over... :lol::rolleyes:

Maar ik ga nu iets te verder van het onderwerp van dit topic af ben ik bang....

Mij bevalt JRiver Media Center prima. Behalve afspelen kun je daar je muziekverzameling ook prima georganiseerd mee houden.

Ik speel met een (van zo veel mogelijk software ontdane) PC met ssd drive waarom alleen het besturingssysteem en JRiver MC staat. De muziek speelt via SPdif naar een Pink Faun 3.24 DAC. De muziek staat op een NAS (Synologic 215 J) met 3 Tb harde schijfcapaciteit. In de huiskamer heb ik ook een klein PCtje met een simpele externe geluidskaart. Dat speelt ook prima.

Mocht je aan willen komen, dan kan ik het je laten zien, laten zien hoe het werkt en laten horen. Mochten er meer mensen interesse hebben, dan kunnen we een kleine bijeenkomst organiseren (max 5 man).

Edited by Hans van Liempd

Dat zijn de "zogenaamde verborgen kosten" :P Hela, wie zei er dat streaming goedkoop is :unsure::D Als dan ook nog blijkt, dat ondanks álle zorgen en moeites, femto klokken en dergelijke. :blink: een CD met dezelfde muziek via een modern heel nauwkeurig cd-loopwerk via dezelfde dac beter klinkt ..... Tja :o Tenminste, bij mij wel..... Ik draai ook weer gewoon CD's ;)

Dat verbaast mij niet. Bij iemand met een superset wat van Spotify of Tidal gehoord, knap waardeloos. Bitperfect is nu eenmaal geen toverwoord. Structuurinformatie is dat wel. Dat gaat zeker gemakkelijker met een cd-speler, ook al zijn die ook niet het einde.

Het is iets complexer Ruud.  Qubuz klinkt m.i. beter, dan zeer nauwkeurig geript 16bit 44,1Khz  materiaal via dezelfde Mac mini.  

Ik snap dan ook de "meerwaarde"  niet van "streamen"  als je geen abonnement, hebt bij een streaming dienst.

Streamen om nieuwe muziek te ontdekken doe ik straks wel via Spotify   wat je "gratis"  bij sommige internet abonnementen krijgt 

On topic als ik het mooi vind heb ik het liefst gewoon de CD of LP.

Ha, grappig. Zit net te prakkezeren hoe ik mijn media-verzameling ga uitbreiden. Daar heb ik nu twee 2TB schijven voor, backup en bron, maar die zijn nu mudjevol. Dat wordt denk ik één 4TB schijf er bij, of twee van 2TB. Maar dat is gewoon opslag.

Mirroren in een server heft de noodzaak van een backup helaas niet op. Enfin, dat weet je.

Ha, grappig. Zit net te prakkezeren hoe ik mijn media-verzameling ga uitbreiden. Daar heb ik nu twee 2TB schijven voor, backup en bron, maar die zijn nu mudjevol. Dat wordt denk ik één 4TB schijf er bij, of twee van 2TB. Maar dat is gewoon opslag.

Mirroren in een server heft de noodzaak van een backup helaas niet op. Enfin, dat weet je.

Die 4 TB schijven van Toshiba koop je nu bij Megekko voor € 119,- /st.

Zijn die schijven wel een beetje stil.

Veel van die dingen vind ik nog redelijk wat geluid produceren

Duh, ik gebruik al meer dan een tiental jaren WD enterprise schijven. Hoor je gewoon niet meer op meer dan 50cm afstand. In het bedrijfs NASje van mijn vrouw zitten WD-Red schijven. Staat gewoon op haar bureau, hoor je niet.

Trouwens of een schijf stil is is niet het enige, ook of ie stil blijft na een aantal jaren is wel belangrijk.

Ik heb een pc onder mijn bureau staan met daarin een ssd en een conventionele schijf.

De laatste staat eigenlijk altijd stil en gaat aan wanneer ik data van die schijf wil hebben.

De pc zelf is erg stil maar als die schijf opstart dan is dat toch wel duidelijk te horen.

Draaid de schijf eenmaal dan is die eigenlijk niet meer waar te nemen.

Het gaat mij dus om het opstarten van een dergelijke schijf.

Die schijf Draaid gelukkig niet veel maar als hij opstart dan is hij behoorlijk hoorbaar.

Een NAS liever niet.

Ik zet in elke pc (2stuks) wel een wat grotere schijf zo dat daar op elk mijn belangrijkste data staat.

Gebeurd er wat met de een dan heb ik de andere pc nog als backup.

Daarnaast heb ik nog 2 media pc's en die hebben ook elk een eigen HD met mijn muziek verzameling erop zo dat mijn muziek zelfs op 4 pc's staat.

Moet raar gaan wil ik dat kwijt raken.

Dan zit je eerder in de buurt van brand in huis.

Een beetje IT-kennis is inderdaad handig als je ermee aan de gang gaat, Ivan. Dat neemt niet weg dat ik nu al anderhalve dag aan het kl*ten ben om een backupschijf van media-bestanden gelijk te trekken met de bron. Al dik een jaar niet meer gedaan, en wég is je ervaring.

Enfin, hij doet het nu. :)

Hier viel het ook weer tegen. Één schijf van de twee werkt niet. Deze tikt een tijdje, waarna hij duidelijk hoorbaar begint te zoemen en trillen (of er onbalans in zit). De andere is wel mooi stil.

Dus die is weer terug. Hopelijk voor het weekend een andere.

En anders... gewoon afwachten.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...