Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Zoals ik in dit draadje al eerder heb gepost (#1209), heb ik sinds enige tijd een tweede streamer. Het systeem bestaat nu uit een control-PC met hierop Roon geïnstalleerd en een audio-PC met HQ-player. De control-PC is op het netwerk aangesloten. De beide streamers zijn onderling verbonden met een korte netwerkkabel. De audio-PC is via een HDMI-kabel aangesloten op de DAC (I2S). En ja, nu is de streamer (eindelijk) een serieuze luisterbron geworden. Wat een bedieningsgemak (Roon+Tidal) en het klinkt ook nog eens fantastisch. Hier kan mijn CD-loopwerk niet tegenop!

Sinds dit weekend heb ik als laatste upgrade een LAN isolator in mijn set (ook van PF). Deze zat eerst aangesloten op de control-PC. Hier was het effect van de isolator echter minimaal. Op advies van MMM heb ik inmiddels de isolator aangesloten op de audio-PC. Immers dit is de laatste plek waar de storingen kunnen worden gefilterd.

En ja, toen viel het kwartje. Op deze plaats is met de isolator een duidelijke verbetering van het geluid waarneembaar. Ongelooflijk wat zo'n klein en goedkoop "stekkertje" voor een effect kan hebben. Vraag mij niet hoe dit kan, maar ik geniet ervan.

Edited by audiovorden

Een LAN isolator ??? Vertel...... Laat nou tot de specificatie van je LAN netwerk behoren dat dit geïsoleerd moet zijn. Achter iedere RJ aansluitbus op een apparaat zit w.d.b. een isolatie trafo. Of is die isolator van PF eigenlijk niet meer dan een ferriet kraal?

Edited by Pjotr

Dat verklaard misschien waarom de isolator tussen het netwerk en de control-PC weinig effect heeft. Maar aangesloten op de audio-PC is het effect erg groot. Het gaan om een product van Pink Faun. Even googlen naar de website voor een technische uitleg. 

Pfft, wat een onleesbare site is dat zeg: Zwarte tekst op donkergrijze ondergrond :( Echt gestoord. Anyway dit is de uitleg: "Maakt gebruik van 8 scheidings trafo’s waardoor elke lijn zijn eigen trafo heeft."

Pfft, wat een onleesbare site is dat zeg: Zwarte tekst op donkergrijze ondergrond :( Echt gestoord. Anyway dit is de uitleg: "Maakt gebruik van 8 scheidings trafo’s waardoor elke lijn zijn eigen trafo heeft."

Waarom zou je dat willen?  :unsure: En 2 werkt giga-bit snelheid dan ook nog? 

Waarom zou je dat willen?  :unsure: En 2 werkt giga-bit snelheid dan ook nog? 

Gezien het formaat kan het nooit een full UTP trafo zijn: http://pinkfaun.com/index.php/nieuws/pink-faun-lan-isolator.html Lijkt mij meer een common mode ferrietje. Maar om daar bijna 150 euries voor te durven vragen? Is 3x zo duur als mijn hele Intel netwerkkaart incl. trafo.

Edited by Pjotr

Gezien het formaat kan het nooit een full UTP trafo zijn: http://pinkfaun.com/index.php/nieuws/pink-faun-lan-isolator.html Lijkt mij meer een common mode ferrietje. Maar om daar bijna 150 euries voor te durven vragen? Is 3x zo duur als mijn hele Intel netwerkkaart incl. trafo.

Wat ik mij wel afvraag bij dit product is het feit dat ze dus 8 verschillende trafo's gebruiken, terwijl UTP de aders per paar gebruikt worden, en de aderparen zijn altijd dezelfde.

Dan de aders per aderpaar aan een dual CM trafo koppelen lijkt mij persoonlijk meer voordeel opleveren dan nu.

An sich kan dit product wel nut hebben, aangezien de meeste CM trafo's op budget en ruimte worden ingezet, hier een betere CM travo gebruiken zal zeker beter storingen onderdrukken op de analoge draaglijn waar het digitale signaal op geplaatst word voor transport via de kabel.

• 2 weeks later...

Een paar weken geleden dacht ik nog dat analoog het niet meer zou worden hier in de luisterkamer. Maar sinds vanavond denk ik daar wat genuanceerder over. Ze blijven hier voorlopig beide actief. En dan te weten dat ik ook nog voor de goedkoopste Lundahl trafootjes heb gekozen. Als ik over een jaar nog steeds platen draai, weet ik al een volgende upgrade. O ja, net een mooie plaat gedraaid. Paradise & Lunch van Ry Cooder.

Edited by audiovorden

• 4 weeks later...

1500_Black_120V_1000_Pix.jpg

PSaudio powerplant is al bijna een jaar geleden overleden. Sindsdien weinig geluisterd. Afgelopen weekend bovenstaand apparaat ingevlogen. Muziekhobby weer "alive and kicking". Ik beslis uiterlijk komend weekend over een aankoop.

Bij Kraus zag ik ook zoiets, en bij Mordante een uitzinnig stekkerblok in audio vermomming. Is niks voor mij, zou hier denk ik de ziel uit de muziek trekken. Maar ja, jij moet beslissen.

Hey Mark,

Ziel uit de muziek valt wel mee. Het is gewoon stroom maar dan technisch betere stroom. Er ontstaat pas een zielloos geluid als er enige vorm van filtering in een apparaat dat wordt toegepast. In mijn CD speler heb ik een heel simpel filter moeten laten verwijderen aan de stroom ingang bestaande uit een spoel en een condensator. Anders "klopt" er iets niet als je langer luistert.

Edited by Karma

Nou, die technisch betere stroom is de muzikaal slechtere stroom. Gewoon omdat je die langs allerlei spul geleidt die niet specifiek rekening houdt met de (onmeetbare maar hoorbare) zijnsinformatie. Zo simpel is dat en natuurlijk onbegrijpelijk.

Kom anders maar eens langs met zo'n ding, het gaat er hier beslist minder van klinken. Je bent welkom (ook zonder powerplant of aanverwant)

1500_Black_120V_1000_Pix.jpg

PSaudio powerplant is al bijna een jaar geleden overleden. Sindsdien weinig geluisterd. Afgelopen weekend bovenstaand apparaat ingevlogen. Muziekhobby weer "alive and kicking". Ik beslis uiterlijk komend weekend over een aankoop.

Mooie aanwinst.

Ik hoop dat je daar weer een hoop muziek plezier mee gaat beleven.

Nou, die technisch betere stroom is de muzikaal slechtere stroom. Gewoon omdat je die langs allerlei spul geleidt die niet specifiek rekening houdt met de (onmeetbare maar hoorbare) zijnsinformatie. Zo simpel is dat en natuurlijk onbegrijpelijk.

Kom anders maar eens langs met zo'n ding, het gaat er hier beslist minder van klinken. Je bent welkom (ook zonder powerplant of aanverwant)

Ik vind de stroom van Greenchoice, het beste geluid geven  :)  :)

Voor jouw set wie weet. Zul je zelf het beste kunnen inschatten. Ik heb voorheen een set gehad die ook niet goed op wijzigingen in stroom reageerde waaronder stroomkabels. Ik had nog steeds het idee om een keer een luisterbezoek af te leggen. Maar er kwam het nodige tussen. In audio is er vooral heel veel grijs en weinig zwart wit. Er zijn bijvoorbeeld al veel type sets met hun eigen klank en kenmerken.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...