Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

WanFie
 Share

Recommended Posts

• Members

Mooi masjien! Gefeliciteerd! Een echt "Work Horse".

Wat ga je er mee doen? Ben je soms stiekem een eigen opnamestudio aan het verzamelen? :D;)

Niet helemaal... Is een beetje uit de hand gelopen met appartuur vinden om het museum in te richten. Deze had ik begin januari al gekocht, maar moest nog gereviseerd worden. Met al die rugklachten, daarna een lang aanhoudende griep en nog een korte vakantie tussendoor naar Zweden (net terug) ben ik er niet eerder aan toegekomen om hem op te halen.

Maar idd, ik krijg ook regelmatig verzoekjes om tapes te kopieren met mijn machines, daar is deze een welkome aanvulling op. Met mijn Tascam 42 en TEAC A-7300RX heb ik denk ik wel alle Teac 2-track varianten in huis die ik graag wilde hebben. Revoxen of Studers hebben nog steeds de naam, maar ik vind die betere Teac varianten toch eigenlijk gewoon lekkerder klinken...

Mwah een Studer A80 zou niet misstaan of een mooie Ampex of Stellavox. Maar ook Philips maakte prachtige studiomachines waar je een vorkheftruck voor nodig had wegens het gewicht aan trafo's. Over die klankverschillen kun je dan ook niet veel zeggen. Iedere machine kan anders klinken. Dat hangt sterk af van hoe hij ingeregeld is en dat is bij geen 2 machines hetzelfde. Verder de kwaliteit van de koppen. Van de Studer machines weet ik dat je de tape al 2x de verzadiging in hebt gestuurd voordat de koppen een krimp geven. Verder maakt de mate van uitsturing veel uit voor de klank. De Britten (Abbey Road studios b.v.) gingen ver de head room in wat een rondere/vettere klank oplevert en de Amerikanen bleven ver uit de headroom vandaan, wat een "cleane" klank levert. Ook is iedere tape weer anders, niet alleen qua merk ook qua type. Als je het goed wilt doen moet je de machine ook op de specifieke tape inregelen die je gebruikt.

Dus als je hem gaat gebruiken om kopieën van tapes te maken, is het wel zaak hem goed op de gebruikte tape in te regelen en niet te ver uit te sturen als je niet wilt dat dat de kopie veel anders klinkt dan het origineel.

Edited by Pjotr

Mijn nieuwste aanwinst is een Encore mDSD dac met audioquest USB en jack naar cinch kabels.

Het werd tijd dat TL200 zich ook op het streamingpadje ging begeven.

Ik heb afscheid genomen van de Thorens en het vinyl en ik heb nu een fijn alternatief.

Een Acer Aspire AX3400 met een externe harde schijf heb ik in mijn set geÏntegreerd en via HDMI ook aan de plasmaTV hangen. Draadloos toetsenbord en -muis maken het compleet. 

Hm, ik loop op dat paadje al een jaar of 8, en er komt geen eind aan :o

Nou, voort maar weer. Moest vandaag wel even tijd besteden aan de belastingdienst, die rituele voorjaarsdans.  :wacko:  O, wacht da's een ander topic.

• 4 weeks later...

Om toch eens wat met mijn voorraadje (klassieke) SACD wat anders te doen dan als CD af te luisteren, eens op zoek gegaan en te kijken wat er te koop is 2de hands als SACD speler.

En vandaar uit dan voor een klein prijsje een Denon DVD 2900 gekocht, met een klein defect aan de lade, dit lijkt inmiddels opgelost te zijn, na het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van het loopwerk. maar toch alvast ff een nieuw v-snaartje voor het loopwerk besteld.

Het ding eerst maar eens veel laten inspelen, hij had een hele tijd stil gestaan, en het is wel te merken, daar komt nog steeds een heel mooi geluidje uit.

En nee, de Meridian G98DH speler die ik heb kan geen SACD aan, wel DVD Audio, tenminste als je ook de DAC ervoor hebt.

hero.jpg

Haha, overkomt mij weer, staat er een ongebruikte Jelco 750 te koop, eventueel met inruil van een DL103R. Aangezien ik op het moment niets aan audio wil uitgeven bied ik twee Denons 103R nieuw ongebruikt uit 2007. Is akkoord en min of meer rond.

Nu zit ik de specs te bekijken, blijkt het een "L" te zijn, zo'n lange pook. Die lange poken vindt ik lelijk. Maar goed dan maar eens kijken of er iets voor te ontwerpen is dat er wel harmonieus uitziet.

Heb nog een tijdje zo een gehad maar vind het toch behelpen met die banden.

Was wel leuk om mee te spelen.

Vooral de echo door de opname en weergave kop tegelijk weer te geven was erg leuk.

Heb nog een tijdje zo een gehad maar vind het toch behelpen met die banden.

Was wel leuk om mee te spelen.

Vooral de echo door de opname en weergave kop tegelijk weer te geven was erg leuk.

Heb er vroegah wel eens een Frippertronics loop mee gemaakt, met 2 bandrecorders, leuk speelgoed.

Edited by Paulebappie

Eigen hoorspelen opnemen, of de Fabeltjeskrant nadoen. Maar idd, onpraktisch ook. In zekere zin is de harde schijf de opvolger ervan. Daar kun je ook op opnemen en van afspelen, en de basis is magnetisme.

Dank voor de complimenten en reacties.

Een lp opzetten gaat sneller maar een band draait langer.

Hij staat wel mooi naast mijn draaitafels :)

I.d.d. het is meer een leuk verzamelobject dan een gebruiksobject.

De zoon (23) van een vriend van mij is maar wat blij met zijn bandrecorder.

Luistert toch regelmatig oude bandjes af van zijn vader.

Verzamelobject,Pjotr?

Er zijn toch echt ook nog mensen die het gewoon (bijna) dagelijks gebruiken

Oh, dat zullen vast nog meer mensen doen Onno, net zoals sommigen nog dagelijks CC draaien. Een van de buurkinderen hier, een knul van een jaar of 10 is gek op oude wekkers. Van die mechanische opwindwekkers. Zijn oma schuimt allerlei rommelmarkten en kringloopwinkels af voor hem. Die wekkers reviseert hij dan op zijn manier. Je kunt ze er niet vroeg genoeg mee laten beginnen. Maar om te weten hoe laat het is heeft ie ook gewoon een aaifoon, net als zijn klasgenootjes.

Edited by Pjotr

Mooi toch. Ik vind het prachtig om te zien. Andersom ook. Zo is er een filmpje op het www en soc. media wat 2 jongetjes laat zien met een walkman en een cassette. Hilarish om te zien. En bedroevend tegelijkertijd. Ik zal eens zoeken of ik dat filmpje nog kan vinden

Edited by audiofreak

Ja, is idd mooi om te zien, handwerk zal altijd nodig blijven. Hij krijgt het ook wel met de paplepel ingegoten. Zijn pa is handig DHZ'er en van beroep installateur. Ik zie hem later nog wel aan een TU oid gaan studeren.

Het is jammer dat veel kinderen van nu het niet meer meekrijgen. Handenarbeid en creatieve vorming zijn allang structureel weg bezuinigd in het onderwijs, een virtuele wereld krijgen ze er voor terug. Mijn vrouw werkt op de buitenschoolse opvang en regelt af en toe wat oude apparaten zoals oude kapotte printers, videorecorders enz. Die mogen ze dan slopen en de onderdelen hergebruiken voor de realisatie van hun eigen fantasieën zoals ruimteschepen en robotkatten enz. Ze doen dat vrijwel allemaal maar wat graag. Aan hen ligt het niet.

Edited by Pjotr

Ik zat op het internaat en knutselen was wel onderdeel van het programma. Zo moest je de contouren van een plaatje met spijkertjes en koperdraad op een plankje uitzetten. Vervolgens moest je dat koperdraad aan elkaar solderen. En dan de spijkertjes eruit en had je een fraaie figuur.Alle basishandelingen kreeg je wel te leren en je pakt het toch weer zo op. Maar de huidige maatschappij is niet meer mechanisch, maar elektronisch en dan met printplaten. Niet te vergelijken.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...