Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Arden,

Mijn ervaring met cd's is toch dat het een minder muzikaal medium is. Dan hoef je alleen maar te denken aan die groene randjes, die centreerapparaten, wat Robx allemaal uithaalt ermee, en mijn vloeistofjes ervoor.

Ik heb anders geen andere verklaring waarom het zoveel uitmaakte toen ik het componentenbordje van de harde schijf had behandeld met TS, en net zo verging het mij toen ik de soundchip van de Olive ermee had bekwast. Allebei gaf dat een enorme toename in de diepte, betere plaatsing, dieper én strakker laag, en zo meer en zo voort.

Nog een voorbeeld. Mijn versterker bevat een ingebouwde phonotrap, een klein onderdeeltje in een simpel ogend apparaat, met een kleine extra voeding. Na de avonturen met de Olive heb ik die op dezelfde wijze behandeld, en voilà, plaatjes draaien is hier ook een feest geworden (uiteraard kreeg de draaitafel ook een veeg uit de pan).

Marc, begrijp ik het goed dat je ook ooit een (goede) cd speler hebt 'behandeld' met hetzelfde goedje als waarmee je de Olive, phonotrap, draaitafel e.d. hebt behandeld en dat cd's dan toch niet met structuurinformatie/involving werden weergegeven..?

Nee, dat beweer ik niet hoor. CD's kun je lekkerder laten klinken dan oorspronkelijk, dus van oorsprong zijn ze niet optimaal.

Datzelfde kun je ook van LP's beweren, alleen heb je daar niks voor (er is daarmee wel wat geëxperimenteerd). Ook een harde schijf is niet van nature 100% goed, maar is qua materiaal i.h.a. wel beter geschikt dan een CD. Vermoedelijk is een 'analoge mastertape' ook een magnetisch medium. Arden?

Misschien omdat  cd-spelers zowel hier als op andere fora niet meer zo ''hot'' zijn? Zelfs onderwerpen die wel hot zijn hebben niet al te veel reacties, dus waarom je daar druk over maken?

De reden voor deze upgrade is trouwens ook best duidelijk (Rega is jouw smaak, de rest van de set is ook Rega), dus is er al een hoop gras voor veel voeten weggemaaid!

Maar voor argument's sake: Welke spelers heb je nog meer beluisterd in deze prijsklasse? Als het om top-cdspelers gaat ben ik erg gecharmeerd van Einstein's Last Record Player, maar zelfs die vond ik niet goed genoeg om mijn Krell MD20 en Studio DAC te vervangen (wat denk ik ook nooit zal gebeuren, die komt nog uit de tijd dat iets echt goeds ook voor de eeuwigheid werd gebouwd en het is eenvoudigweg mijn hoofdbron niet).

Ik denk ook dat velen met alleen een cd-speler niet meer uit de voeten kunnen, omdat er simpelweg meer digitale bronnen in gebruik zijn. Met jouw ISIS heb je dan nog 1 usb input, maar daar kan het gros zijn ei denk ik  niet mee kwijt. Ik neem wel aan dat in jouw geval de cd-speler de hoofdbron zal zijn, dus kan ik de keuze wel begrijpen. Mag ik ook aannemen dat hij nog een keer versterking krijgt van de Osiris? De recensies zo lezend maakt dat de magie compleet...

Jouw opmerking of Rega dicht bij de muziek staat, ik denk dat zij hebben gekozen voor een bepaalde klank. Als dit nu net jouw smaak is heb je daar een zeer goede koop aan! Hou je meer van snelheid en dynamiek, dan zoek je weer wat anders. De combinatie met de Tannoy Prestiges dan (andere Tannoy's verdienen de naam Tannoy niet meer): Met alle modellen voorzien van een Tulip Waveguide kan ik het me heel goed voorstellen, met de Pepperpot zou IK weer voor wat anders kiezen, maar ook dat is dan gelijk gebaseerd op mijn smaak en ervaringen. Buiten dat, ondanks het veel hogere rendement hebben de Pepperpot-units gewoon veel meer stroom nodig...

Streamen is inderdaad "hot" tegenwoordig, maar ik heb er niet veel mee. Ik ben wat dat betreft conservatief. Ik heb ook een hoop platen en CD's. Rega was al mijn smaak destijds in 1999, toen ik de eerste set heb gekocht. De signatuur van Rega is wat dat betreft hetzelfde gebleven, er is alleen meer "clarity", het signaal is ook een stuk schoner geworden. Rega klinkt wat milder, wat mij altijd opvalt is dat geluid beweeglijk is en als je daar gevoelig voor bent dan valt veel apparatuur af omdat die na wat langer luisteren in die zin altijd wat "plat" klinkt. Andere CD spelers heb ik hier wel beluisterd. Het duurste dat hier een tijdje heeft gestaan is een North Star combi. Maar ik heb hier ook wat gehad met zonder umsampling en filtering. Voor wat betreft uitgaven vind ik het wel even genoeg zo dus voor een Osiris zal ik toch eerst de loterij moeten winnen. Het moet ook een keertje ophouden. In mijn prestiges zit geen pepperpot. Ik heb hiervoor nog een paar definitions gehad en dat was ook mooi, de nieuwe definitions zijn minder mijn ding. Toen ik de definitions nog had heb ik een keer bij een gast geluisterd die een paar prestiges had staan. Na de kortste keren kon ik horen dat dit mooier was dan mijn definitions. Maar goed, ik was tevreden en kon erg goed van mijn set genieten en voor die tijd had mijn eigen set ook al een bak geld gekost. De prestiges ben ik een paar jaar terug tegenaan gelopen doordat de audiozaak waar ik doorgaans kom ze als inruil had staan. Waarschijnlijk zijn ze voor het leven, want het is precies mijn ding. Die USB ingang van de Isis ga ik alleen nodig hebben rond de kerst want dan komt er een USB stickje op met kerstmuziek, tenzij ik er ook mijn DVD speler op kan aansluiten, maar van wat ik er nu van weet gaat dat niet.

Nee, dat beweer ik niet hoor. CD's kun je lekkerder laten klinken dan oorspronkelijk, dus van oorsprong zijn ze niet optimaal.

Datzelfde kun je ook van LP's beweren, alleen heb je daar niks voor (er is daarmee wel wat geëxperimenteerd). Ook een harde schijf is niet van nature 100% goed, maar is qua materiaal i.h.a. wel beter geschikt dan een CD. Vermoedelijk is een 'analoge mastertape' ook een magnetisch medium. Arden?

Audiotop is mooi spul voor LP's.

Als je wilt kun je ieder geluid "lekker" laten klinken. Althans, ik kan dat en of jij het ook kunt weet ik niet. Zolang je zoals vele liefhebbers in termen van spullen denkt geef ik je weinig hoop. 

Helder.

Harde schijf is toch van koolstof o.i.d., vandaar in beginsel beter icm gehakt...

en omdat harde schijven met magnetisme werken. Zoals ik je niet zal demonstreren, vanwege mijn mindset.

Ach ja, natuurlijk,een CD werkt volgens jou niet met elektromagnetische straling dus is dat een volstrekt verkeerde drager. Dankzij jouw diepgaande inzicht kan het hele NATLAB archief in de prullenbak. 

Jammer dat je dat inzicht niet met mij wilt delen, ik had het je graag zien demonstreren. 

(...) the proof is in the eating of the pudding.

Beste Robx,

Pudding is een kwestie van smaak, nietwaar?

Heel subjectief, dus.

Audio is een kwestie van techniek.

Heel objectief, dus.

Superioriteit van magnetisch registreren en afspelen boven optische techniek zou men dus eenvoudig moeten kunnen aantonen.

Het tegendeel lijkt echter eerder aantoonbaar te zijn.

(Azimuth, verzadiging, ruis, demagnetisatie, loslaten van de magnetische laag bij/na magnetische registratie... en dan hebben we het nog niet eens over het EMP gevaar!)

we raken alweer wat offtopic, en dalijk wordt de moderator weer boos :unsure:

the proof is in the eating of the pudding.

Ik zou niet weten waarom de moderator dit niet goed zou vinden. Een nieuw inhoudelijk audio inzicht is immers ook een nieuwe audio aanwinst.

Het is een beetje jammer dat meningen hear van beton lijken te zijn. Die stijfkoppigheid heeft iets tragisch en ook wel iets grappigs want hoe vaker ik of een andere techneut het met bijvoorbeeld jou of mumsoft oneens ben over het nut c.q. de werking van jullie stokpaardjes des te vaster omarmen jullie die stokpaardjes. 

Mijn mening is niet zo rigide als je misschien denkt, ik sta open voor nieuwe inzichten als die ergens op gebaseerd zijn. Laat mij de veelgeprezen werking van die stokpaardjes zien in een goed uitgevoerd experiment en ik verander mijn mening direct. En wat doe jij als jouw mening in dat experiment geen stand houdt?

Mijn mening is niet zo rigide als je misschien denkt, ik sta open voor nieuwe inzichten als die ergens op gebaseerd zijn. Laat mij de veelgeprezen werking van die stokpaardjes zien in een goed uitgevoerd experiment en ik verander mijn mening direct. En wat doe jij als jouw mening in dat experiment geen stand houdt?

Vroeger hadden we het spelletje: ik zie ik zie wat jij niet ziet.

Nu zijn we volwassen en is het: ik hoor ik hoor wat jij niet hoort.

ja dat komt doordat ik met een en dezelfde cd-speler van armzalige platte herrie via een hoop geknutsel naar aangename muziek ben gegaan. dat levert wel een stokpaardje op. overigens een heleboel via simpele techniek (andere klok, andere diodes, spanningsregelaars en ga zo maar door).

dan erken ik dat ik het wel hoor en jij niet. vind ik een heel boeiende conclusie. en ga door met mijn onzin. gewoon lekker uitproberen.

groet

Mijn nieuwe aanwinst was een knopje in JRiver omzetten. Van Asio naar Kernel streaming. Niet dat Asio slechter is, maar de driver die voor Asiodriver (Asio4all) de boel behoorlijk verziekte wel. Dit is eigenlijk een Asio sotware emulatie op de kernel Streaming driver. Wanneer je weet dat de Kernel en Asiodriver bedoeld zijn  om met zo weinig mogelijk software te makenb te hebben, is Asio4all dus eigenlijk de omgekeerde weg.

Nu klinkt de laptop zeker niet slechter dan de CD speler (in mij oren). Volgens PinkFaun zou de USB aansluiting ook beter presteren dan de SPDIF aansluiting. Alleen kwam er dat tot nu toe niet uit.

:)

Vroeger hadden we het spelletje: ik zie ik zie wat jij niet ziet.

Nu zijn we volwassen en is het: ik hoor ik hoor wat jij niet hoort.

dan erken ik dat ik het wel hoor en jij niet. vind ik een heel boeiende conclusie. en ga door met mijn onzin. 

Ik had het natuurlijk niet over een luister experiment waar ik als proefkonijn deel van uitmaak, die eer is geheel aan jullie. Jammer dat jullie allebei persoonlijk worden als de mogelijkheid bestaat dat jullie meningen ongefundeerd blijken te zijn. Oprecht openstaan voor nieuwe inzichten is kennelijk niet voor iedereen weggelegd. 

beetje onaangenaam om weer teksten te lezen over 'persoonlijk worden' en dergelijke.

Ach, als ik zou concluderen dat jij dingen waarneemt die niet bestaan en dat je dat niet onder ogen durft te zien is het ook niet goed. Die conclusie trek ik niet, want dat vind ik persoonlijk, flauw en not done. Voor jou ligt dat kennelijk anders....

Gek hoor, ravon, steeds als ik jouw berichtjes over mij lees, lijkt het wel alsof je het over jezelf hebt. Nu weer.

"Oprecht openstaan voor nieuwe

inzichten is kennelijk niet voor iedereen

weggelegd."

Wanneer het van die vage onzin betreft, ben ik er ook wel klaar mee.

Nieuwe inzichten zijn prima, maar dat gekwakzalf is toch meer van de middeleeuwen. En om nou bij elke opmerking te gaan schrijven dat jij wel weet hoe het komt dat het bij jouw beter klinkt weet ik langzamerhand ook wel.

iemand hier in de buurt verkoopt Noni... ook van dat kwakzalf spul. kennelijk helpt dat ook overal tegen en voor. Maar het kon niet voorkomen dat zijn schoonvader op veel te jonge leeftijd overleed, of zijn eigen heupen genas. En dat geleuter dat hij wel minder pijn voelt dan zonder die wonder-Noni is ook subjectief. Hij heeft het immers niet zonder geprobeerd.

Misschien moet je de hele vage handel eens de deur uit gooien en gewoon met echte ontwikkelingen of iets wat kant of wal raakt, proberen je geluid op peil te krijgen. 

:)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...