Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik geloof dat Henry de normale versterker wil aansturen uit de surround versterker.

Vandaar de pre out.

Nadeel is wel da je de volumeregeling van de normale versterker gelijk moet houden.

Als je dan andere bronnen gebruikt kunnen die ineens wel erg hard staan.

Ik zou inderdaad de pre outs van de a/v receiver willen aansluiten op een ingang van de stereo versterker (als ik tenminste een losse stereo set naast de a/v receiver zou houden). Dan heb je wel vaak een probleem met een dubbele volumeregeling en dat wil ik niet. Vandaar ook dat ik een stereo versterker zoek met een ht-ingang (of hoe de fabrikant die ook noemt). Zo'n ingang slaat de pre van de stereo versterker over, dus dan gebruik je feitelijk alleen de eindtrap daarvan. En dan heb je dus niet zo'n moeilijk kastje nodig ;) Je kunt simpelweg de speakers op de stereo versterker aansluiten en via de input selector de juiste bron kiezen, waarvan de a/v receiver er dus één is. Ik weet wel een paar versterkers die zo'n ingang hebben, maar heel veel zijn er volgens mij niet...

twee hoge toners zo naast elkaar maar wel op enige decimeters afstand zal het afstraal gedrag niet verbeteren, geeft allerlei interferenties :)

Probeer wel in een buik te zitten (of was het nu een knoop? Spido?)

Nu zullen de hoorns wel enigzins bundelen horizontaal, dus dat vermindert de overlap

twee hoge toners zo naast elkaar maar wel op enige decimeters afstand zal het afstraal gedrag niet verbeteren, geeft allerlei interferenties :)

Nu zullen de hoorns wel enigzins bundelen horizontaal, dus dat vermindert de overlap

Pas maar op dat je niet met jezelf in de knoop komt, of er pijn in je buik van krijgt  :D.

Het is natuurlijk maar een tijdelijke situatie. Binnenkort gaan de kleintjes weer weg en de oude zuiltjes (waar ze op staan) terug naar de slaapkamer. Na mijn vakantie ga ik mijn plannen verder uitwerken. Voor de stereo setup heb ik al een aardig idee...

• 1 month later...

Het hierboven genoemde 'aardige idee' voor mijn stereo setup is sinds gistermiddag weer wat verder uitgewerkt:

MF-M61(1).jpg

Musical Fidelity M6500i (fotootje van internet)

Tweede hands (3,5 jaar oud) overgenomen van iemand van het HT forum. Weegt een ton, dus ik moet m'n rackje iets aanpassen, anders zakt ie wellicht door de glasplaat heen, maar dat moet verder niet zo'n probleem zijn. Hij is nu even provisorisch aangesloten en het klinkt al prima... :)

Zo... 30 kilo, toevallig hier op pagina 30.

Misschien kun je hem op de vloer kwijt onder je rek?

Nee, onder m'n rack zit maar 4cm ruimte, dus dat gaat niet passen ;) Maar ik heb al een oplossing gevonden. De glasplaat op zich is sterk genoeg om het gewicht te kunnen dragen. Alle 3 de glasplaten zijn namelijk even dik (8mm) en voor de bovenste plaat wordt opgegeven dat hij 80kg kan dragen (het is dit A/V-rack, nog uitgelegd voor zware beeldbuizen)...

Voor de onderste 2 platen wordt echter opgegeven dat ze maar 15kg dragen. Dat heeft alles maken met de ondersteuning. De bovenste plaat wordt vooraan over de gehele breedte ondersteund en achter ook over een groot deel. De onderste 2 platen worden echter op slechts een paar kleine stukjes (vooraan bij de hoeken, achteraan ongeveer op 1/3 en 2/3) ondersteund. Vandaar dat deze niet zo veel gewicht mogen dragen...

Maar daar ga ik wat aan doen. Ik ga onder de onderste plaat een paar 'klosjes' maken. Ik heb zojuist wat rondhout gekocht bij de bouwmarkt. Dat zaag ik in dikke 'plakken' (uit de kluiten gewassen damschijven zeg maar), dan plak ik er boven en onder wat vilt op (wat je ook onder je meubels plakt als je laminaat of parket hebt) en dan leg ik ze onder de plaat. Zodoende wordt hij beter ondersteund. En je ziet er niks van...

PS, ik zou twee 40*40 mm balkjes van circa 80 cm lang onder de glasplaat leggen.

Ik heb er al een aantal blokjes/cilinders onder liggen. Tussen de 'voorpoten' 2, daarachter nog 2 en daarnaast op de hoeken weer 2. Samen met de normale ondersteuning (vooraan op de hoeken en achteraan op 1/3 en 2/3) moet dat wel genoeg zijn. Hij is er althans vooralsnog niet doorheen gezakt :D

Balkjes heb ik wel aan gedacht, maar dit leek me makkelijker...

Trouwens: 500W@8Ohm komt overeen met 63V. Dat is net laagspanning :P

Sowhej Henrie dat is een keurige versterker.

Met jou speakers zal die vast geen probleem hebben om aan te sturen.

Je speakers hebben al een aardig hoog rendement dus dit zal vast erg goed gaan.   

Ja, mijn speakers hebben dat vermogen op zich niet nodig. Ik was eerst ook helemaal niet van plan om dit type te kopen. Hij was me nieuw veel te duur (adviesprijs €5200 geloof ik), dus ik was eigenlijk naar een M6i aan het kijken. Toen zag ik bij toeval deze te koop staan. Hij is 3,5 jaar oud, dus dat is praktisch gloednieuw ;) maar de prijs was een stuk vriendelijker dan nieuw. Kan ik mooi een nieuwe cd-speler voor kopen. 

Opvallend is trouwens wel dat de volumeknop hier verder open moet dan bij de verkoper thuis. Die heeft een setje B&W 802 (?) staan en dat klonk op stand '50' al redelijk luid. Bij mij mag ie best op '60' en dan is het nog niet op oorlogsterkte. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het feit dat de verkoper de cd-speler (MF M6CD) gebalanceerd aangesloten had. Ik heb op mijn huidige cd-speler geen gebalanceerde aansluitingen, dus ik sluit 'm single ended aan. Ik denk dat het daar aan ligt, anders kan ik dat grote verschil niet verklaren. Mijn woonkamer is kleiner, zij het wel wat minder 'hard' qua akoestiek (denk ik) en het rendement van mijn speakers is niet veel anders dan die van de B&W's...

Nu nog een nieuwe cd-speler. Wordt ook MF, maar ik weet nog niet helemaal welk type. Ik twijfel nog tussen de M3CD en de M6CD. Prijsverschil is behoorlijk en waarschijnlijk hoor ik toch geen verschillen. Aan de andere kant is de M6CD wel mooi bijpassend (zelfde serie als de versterker), hij kan ook als DAC fungeren en hij heeft tenminste een gewone lade. Lijkt me toch iets praktischer dan zo'n 'autoradioachtige' sleuf van de M3CD. Bovendien wordt met zo'n sleuf een M1CDT ineens ook een leuk alternatief. Moet ik er nog wel een losse DAC bij kopen, maar daar is dan ook wel ruimte voor. Ik zie nog wel...

Ik heb vrij snel de knoop doorgehakt aangaande een nieuwe cd-speler: het wordt een Musical Fidelity M6CD...

m6cd_stor.jpg

Het is een demomodel van Hobo, met flink wat korting dus. Hij stond alleen niet in Arnhem, zoals de website vermeldt, dus ik kon 'm niet meteen meenemen (ik was voor mijn werk vandaag in Arnhem, dus dat had anders makkelijk gekund), maar dat is verder niet zo'n punt. Ze gaan 'm naar Arnhem halen en dan haal ik 'm daar binnenkort een keer op. Ik werk regelmatig in Arnhem, dus dat is voor mij het handigst...

Kan ik me daarna op HT gaan concentreren :)

Mooie cd speler.

Stond hij toevallig in Tilburg.

Daar was opheffings uitverkoop.

Geen idee waar hij stond. De verkoper keek nogal verbaasd dat hij in Arnhem zou staan (en dat was dus ook niet zo) dus hij heeft in z'n systeem gekeken. Het klopte wel dat hij te koop stond, maar dus niet in Arnhem. Waar hij dan wel zou staan, heeft ie er niet bij gezegd, maar dat maakt verder ook niet uit. Tilburg is niet om de hoek voor mij, dus prima dat hij naar Arnhem komt...

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...