Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Daar ga jij wis en waarachtig je platen ook schoon mee krijgen, alleen het duurt iets langer. So what?

Heb je ook gelijk in. Vind de Clearaudio washer er alleen heel fraai uit zien. Mooie machine, veel plezier er mee.

Zodra ik mijn Okki Nokki in huis heb is mijn Knosti in de aanbieding. Zoals iemand hier al aangaf heb je eigenlijk twee knosti's nodig.

Een voor de schoonmaak, de ander met puur water met eventueel IPA om de restjes schoonmaakmiddel weg te spoelen.

Het kan wel met ééntje, eerst wassen, de elpees in het rekje, dan de bak uitspoelen en vullen met met schoon (gedestilleerd of gedemineraliseerd) water met evt. IPA. Is alleen wat meer werk.

Je moet niet TE zuiver water gebruiken. Heel zuiver water heeft de eigenschap om stoffen uit andere materialen te ontrekken. Zoals chroom uit RVS.

Je moet niet TE zuiver water gebruiken. Heel zuiver water heeft de eigenschap om stoffen uit andere materialen te ontrekken. Zoals chroom uit RVS.

Ik heb geen RVS elpees gelukkig.  :D

Maar ik begrijp wat je bedoelt, de disco antistat is bijna helemaal van kunststof en zal niet zo snel worden opgevreten door het water. Ik kan me wel voorstellen dat de metalen onderdelen van andere wassers daar last van kunnen hebben. Misschien ook wel van kalkafzetting als je gewoon leidingwater gebruikt. Trouwens dat heel zuiver water krijgt wel andere eigenschappen door de toevoeging van IPA en een druppeltje (heldere) zeep.

Ik heb geen RVS elpees gelukkig.  :D

Maar ik begrijp wat je bedoelt, de disco antistat is bijna helemaal van kunststof en zal niet zo snel worden opgevreten door het water. Ik kan me wel voorstellen dat de metalen onderdelen van andere wassers daar last van kunnen hebben. Misschien ook wel van kalkafzetting als je gewoon leidingwater gebruikt. Trouwens dat heel zuiver water krijgt wel andere eigenschappen door de toevoeging van IPA en een druppeltje (heldere) zeep.

Klopt.

Dit jaar mag ik op mijn werk naar het rouging probleem kijken.

Rouging of stainless steel in high purity water systems Introduction

Rouging is sometimes found in high purity hot water systems, usually appearing as a thin red or black powdery or 'slimy' deposit.

The mechanism that causes rouging does not appear to be fully understood, but is connected to destabilization of the passive layer. Measures that improve corrosion resistance can help prevent rouging.

Passivation and smoothing of surface finishes by electropolishing have been used to reduce the risk of rouge formation.

What is rouging?

'Rouge' is belived to be comprised of be iron oxides and hydroxide corrosion products in various oxidation states. The range of colours observed is probably explained by the different ferric ion (Fe3+) oxide and hydroxide corrosion products.

The exact cause of rouging does not seem to have been clearly established, but is probably the result of temporary destabilization in the passive layer.

One theory attributes this to ionic interactions between the water and the chromium rich passive layer. Temporary breaches in the passive layer resulting in localized corrosion to the underlying steel, before the passive layer has time to reform. Once reformed the short bust of attack is stopped, until conditions revert to those causing the passive layer de-stabilization.

Zodra ik mijn Okki Nokki in huis heb is mijn Knosti in de aanbieding. Zoals iemand hier al aangaf heb je eigenlijk twee knosti's nodig.

Een voor de schoonmaak, de ander met puur water met eventueel IPA om de restjes schoonmaakmiddel weg te spoelen.

Kun je de platen na het schoonmaken niet droogwissen met zacht keukenpapier (in de richting van de groef)?

Dan zuigt het papier meteen alle genoemde restjes en residuen op, dunkt me.

Kun je de platen na het schoonmaken niet droogwissen met zacht keukenpapier (in de richting van de groef)?

Dan zuigt het papier meteen alle genoemde restjes en residuen op, dunkt me.

Zacht keukenpapier bestaat niet Spido, het wordt ook afgeraden om er brillenglazen en andere lenzen mee te poetsen vanwege mogelijke krassen.

Ik zou dan liever een vaak gewassen katoen doek gebruiken (oude thee-of zakdoek bijv.)

Klopt.

Dit jaar mag ik op mijn werk naar het rouging probleem kijken.

Da's heel interessant, ik heb zelf jaren gewerkt als chemisch analist en weet wel een beetje wat water allemaal kan doen. Voor een sporenanalyse kwam het water alleen met kunststoffen in contact omdat met  RVS en glas al veel te veel metalen en mineralen waren opgelost.

Maar dit is wel erg off-topic.

Er zitten voor zover ik weet geitenharen borstels in de Disco Antistat.

Zacht keukenpapier bestaat niet Spido, het wordt ook afgeraden om er brillenglazen en andere lenzen mee te poetsen vanwege mogelijke krassen.

Ik zou dan liever een vaak gewassen katoen doek gebruiken (oude thee-of zakdoek bijv.)

Als brillendrager kan ik dit volmondig beamen, keukenpapier krast op zeer fijn niveau ...

Da's heel interessant, ik heb zelf jaren gewerkt als chemisch analist en weet wel een beetje wat water allemaal kan doen. Voor een sporenanalyse kwam het water alleen met kunststoffen in contact omdat met  RVS en glas al veel te veel metalen en mineralen waren opgelost.

Maar dit is wel erg off-topic.

Er zitten voor zover ik weet geitenharen borstels in de Disco Antistat.

Ik werk zelf in de pharmacy. Als onderhoudsplanner.

Als brillendrager kan ik dit volmondig beamen, keukenpapier krast op zeer fijn niveau ...

Niet alleen keuken papier, tissues, papieren zakdoekjes en WC papier net zo hard. Overigens niet alleen bij brillen, ook met bij LCD schermen.

En die microvezeldoekjes dan, die ze tegenwoordig bij de Action zo ongeveer cadeau geven?

Spido, Spido toch. Waarom wilt gij, mijn waarde, toch telkens de plaat poetsen?

Analoog duurt nu eenmaal wat langer dan digitaal, neem de tijd om de plaat lekker op te laten drogen. :)  Pak anders een föhn (niet te heet). :mad2:

Nou... zachtjes wissen met goed keukenpapier (in de richting van de groef) óók niet, hoor.

Dat oe ik al zolang er elpees zijn, dus vanaf begin jaren vijftig. En nog nooit een plaat mee bekrast.

Je komt met dat papier ook helemaal niet in de buurt van de muziek-informatie.

Maar door de capillaire werking van het keukenpier wordt wel het vocht + opgelost vuil uit de groef gezogen.

Wel apart, dat loopwerk heeft gescheiden digitale uitgangen voor L en R

scaled_musical_fidelity_back.jpg

[imghttp://i622.photobucket.com/albums/tt309/themainsman/2a5846b2.jpg[/img]

Heeft dat nog voordelen?  Ik lees in de manual:

"It is intended that you use the Transport together with the kW DM25 DAC but it may also be used with other DACs that support 96kHz MONO left and right professional balanced AES3 interface signals."

Edited by Duck-Twacy

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...