Jump to content

Logisch...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Sinds ik m'n Okki Nokki heb, erger ik me er al aan... die vervelende stukjes velours op de zuigmond... Ze zijn altijd smerig en verspreiden de vloeistof alleen maar. Bovendien dichten ze de afzuigmond dusdanig af, dat de ventilator (bijna letterlijk) in het luchtledige staat te zuigen.

Voordat ik de Okki Nokki had, maakte ik m'n platen droog met een waterstofzuiger waarop ik een zuigmond van een kunststof buis had gemaakt. Ik had die buis langzaam verwarmt, en diagonaal plat gedrukt. Hierna had ik het overtollige plastic weggezaagd en de onderkant een beetje hol gemaakt. Tijdens het droogzuigen werd alleen de rand en het label geraakt. Dit werkte perfect. Een omwenteling en alle vuile vloeistof zat in de stofzuiger.

En nu...?? Nu heb ik de buis van de Okki Nokki aangepakt. De veloursstrookjes er af. De lijm goed weggepoetst en de onderkant van de buis vlak gevijld. Behalve de uiteinden natuurlijk. Hierna alle scherpe randen weggehaald en het vlak nog een keer geschuurt en gepolijst. Het zou natuurlijk kunnen dat de plaat hol gezogen wordt waardoor deze in het midden de zuigmond raakt.

Dan de test... Dat dit niet eerder door de fabrikanten is gemaakt... Het werkt n.l. tien keer beter. In een omwenteling is de plaat kurkdroog. En wat belangrijker is, alle het losgeweekte stof is met de lucht in de zuigmond verdwenen.

Ik had een oude plaat met behoorlijk wat oppervlaktekrassen op deze manier schoon gemaakt. Hij lag al op de stapel om afgevoerd te worden, want de "krassen" leken toch echt de overhand te hebben. Na de nieuwe wasbeurt, zijn echter het gros van de tikken weg en is de plaat heel redelijk draaibaar.

En inderdaad... dunne platen worden in het midden tegen de zuigmond gezogen (kun je nagaan hoe krachtig die Okki Nokki ventilator is) door het gladde oppervlak van de zuigmond, kan ik echter geen nadelige invloed ontdekken. Niet optisch en niet in het geluid.

Hier 'n paar foto's

zuigbuis.JPG

spleet.JPG

:):)

Hoi Hans, kun je een foto maken? Ben wel geïnteresseerd ookal heb ik 2 linkerhanden. Heb een beetje een haat/liefde verhouding met de Okki Nokki. Vinyl contact met zo'n dun stukje velours ertussen. Ik ben er nog steeds niet helemaal mee eens. Het mooiste is die oplossing van 2 mille een soort automatische Knosti. Maar goed, 2 mille he... :(

Sinds ik m'n Okki Nokki heb, erger ik me er al aan...

Om dezelfde redenene heb ik eens de velours strips er af gehaald en alleen een smal strookje bij het lable en de rand van de plaat geplakt om een beetje afstand tussen de sleuf en de plaat te kreeeren. Werkt op zich prima maar is niet zo duurzaam. Bovendien is de zuigbuis niet altijd parallel aan de plaat en moet je re staads een beeje mee vriemellen voor een goede werking. Fototje van je mod zou wlkom zijn.

Om dezelfde redenene heb ik eens de velours strips er af gehaald en alleen een smal strookje bij het lable en de rand van de plaat geplakt om een beetje afstand tussen de sleuf en de plaat te kreeeren.

Ja, wist niet eens dat het kon, dat de zuigkracht genoeg is om het vocht weg te krijgen.

Werkt op zich prima maar is niet zo duurzaam. Bovendien is de zuigbuis niet altijd parallel aan de plaat en moet je re staads een beeje mee vriemellen voor een goede werking.

Ja, dat probleem is met de Hanss platenwasser een stuk minder! Die klikt zich 'automatisch' al horizontaal naar beneden, als de buis over de plaat wordt gedraaid. De Okki heeft dat niet en dat gaat nog wel eens mis bij mij. Dan staat de machine al aan en schuift de buis "schuin" over de LP heen.

Ja, dat probleem is met de Hanss platenwasser een stuk minder! Die klikt zich 'automatisch' al horizontaal naar beneden, als de buis over de plaat wordt gedraaid. De Okki heeft dat niet en dat gaat nog wel eens mis bij mij. Dan staat de machine al aan en schuift de buis "schuin" over de LP heen.

Daar heb ik dus helemaal geen last van. Bij mijn Okki zit de zuigbuis in een kunststof opname waar sleufjes in zitten. In de zuigbuis zit een pen die in die gleufjes valt. Wanneer de zuigbuis op de plaat ligt, kan hij dus niet scheef gaan.

A.s donderdag kan ik waarschijnlijk wel een paar foto's plaaten.

:)

Er is NIETS wat een Okki Nokki kan doen, wat niet veel goedkoper, minstens net zo goed (en waarschijnlijk béter) kan worden gedaan door een sproeiflesje met aqua dest. + alcohol / spiritus plus (éénmalig) prop keukenpapier of (véélmalig, want uitspoelbaar) microfibre-doekje van (bijv.) de Action.

Soms landen er zomaar UFO's op je platen!

Partikeltjes, snotjes, kleefjes: sedimentjes uit de atmosfeer of de stratosfeer:

gevolgen van niesbuien van stervelingen, engelen of goden, waarschijnlijk.

Wij wéten het niet: wij tasten in het duister. (Oeps!)

Ze zijn echter verwijderbaar met... de nagel!

De eigen... de blóedeigen nagel!

Zonder schade of spoorvorming!

(Is dit niet een vorm van Bijzondere Genade des Allerhoogsten, bijzonderlijk voor de audiofielen?)

Zorg er echter wèl voor dat de bloedeigen nagel bij het afkrabbelen een rechte hoek vormt met de groef van de elpee.

Er is NIETS wat een Okki Nokki kan doen, wat niet veel goedkoper, minstens net zo goed (en waarschijnlijk béter) kan worden gedaan door een sproeiflesje met aqua dest. + alcohol / spiritus plus (éénmalig) prop keukenpapier of (véélmalig, want uitspoelbaar) microfibre-doekje van (bijv.) de Action.

Wat de Okki Nokki wél kan..?? de prut wegzuigen natuurlijk.

Met jouw doekjes (dweilen) blijft er altijd wat vocht en prut achter.

Het is dus maar goed, dat je ' waarschijnlijk beter' schrijft.

Terwijl ik dat 'minstens net zo goed' ernstig betwijfel...

Leuk, misschien dat we eens een workshop Okki-Nokki-buis aanpassen kunnen doen?

Alleen ik zou er het liefs nog een stukje vilt op het begin en uiteinde willen hebben.

Petje af voor je durf, Hans. Had niet geweten dat dit werkte! Wel zo veilig voor de groeven. Er zuigt niets op de groef, maar het hangt er boven. Dank voor de foto's!

Alleen ik zou er het liefs nog een stukje vilt op het begin en uiteinde willen hebben.

Petje af voor je durf, Hans. Had niet geweten dat dit werkte! Wel zo veilig voor de groeven. Er zuigt niets op de groef, maar het hangt er boven. Dank voor de foto's!

Als ik dit simuleer met de zuigmond van mijn VPI (kleine stukjes velours op beide uiteinden) dan wordt de vloeistof niet goed opgezogen. Teveel lucht aanzuiging denk ik. Maak trouwens het velours schoon met een soort pijpenragertje waardoor ik geen last heb van smerige strips.

Zoals ik al schreef is het niet altijd zo dat de zuigbuis de plaat niet raakt. Bij dunne platen worden deze een klein beetje hol gezogen waardoor de buis de plaat wel raakt. Maar door het gladde oppervlak van de buis heb ik nog geen schade of zelfs de kleinste aftekening kunnen ontdekken.

Ook geen last van smerige strips op mijn Okki Nokki. Kwestie van tijd tot tijd afsoppen met een sopje demi water met een drupje afwasmiddel.

Ik heb ook geen last van dat door de strips er vuil de groef weer in verdwijnt, want ik was de elke lp per zijde minimaal 2 keer. Nieuw of oud.

En goed laten drogen tussen de wasbeurten in. Voordat de gewassen lp de draaitafel opgaat laat ik het eerst ook goed drogen. Daar zit toch vaak wel een minuut of 10 tussen.

En ik gebruik L

Beste Hans van Liempd,

Nee, er blijft géén vuil achter, en ook geen prut.

Want de zuiging berust bij de prop keukenpapier, en ook bij het Action microvezel-doekje, op hetzelfde principe waarmee zelfs reusachtige bomen het vocht uit de grond tot in hun toppen transporteren, en de dunne haarvaten van je eigen bloedsomloop zich vullen: capillaire werking.

Zéér effectief, als sinds de grondvesting der aarde.

Maar ik begrijp het wel, hoor: je bent audiofiel, hè?

Dus het moet dúúr wezen. En ook móeilijk.

Anders kàn het nooit goed zijn, nietwaar? :P

Wat "minstens net zo goed" betreft: de zuighaartjes van een "Action" microvezel-doekje (ca. € 0,50) reiken tot de bodem van de groef. Het microvezel-doekje trekt zich, anders dan jouw rechte, starre zuigbuis, bovendien niets aan van de hobbeligheid of bobbeligheid van de grammofoonplaat, en ook niet van de verhoging (rillrand) aan de buitenzijde van de LP.

Jouw kaarsrechte zuigstaaf boven een bobbelige, hobbelige, en van een rillrand voorziene LP is daarom... a costly, cumbersome square peg in a round hole, isn't it? :D

Beste Hans van Liempd,

Nee, er blijft géén vuil achter, en ook geen prut.

Want de zuiging berust bij de prop keukenpapier, en ook bij het Action microvezel-doekje, op hetzelfde principe waarmee zelfs reusachtige bomen het vocht uit de grond tot in hun toppen transporteren, en de dunne haarvaten van je eigen bloedsomloop zich vullen: capillaire werking.

Zéér effectief, als sinds de grondvesting der aarde.

Maar ik begrijp het wel, hoor: je bent audiofiel, hè?

Dus het moet dúúr wezen. En ook móeilijk.

Anders kàn het nooit goed zijn, nietwaar? :P

Wat "minstens net zo goed" betreft: de zuighaartjes van een "Action" microvezel-doekje (ca. € 0,50) reiken tot de bodem van de groef. Het microvezel-doekje trekt zich, anders dan jouw rechte, starre zuigbuis, bovendien niets aan van de hobbeligheid of bobbeligheid van de grammofoonplaat, en ook niet van de verhoging (rillrand) aan de buitenzijde van de LP.

Jouw kaarsrechte zuigstaaf boven een bobbelige, hobbelige, en van een rillrand voorziene LP is daarom... a costly, cumbersome square peg in a round hole, isn't it? :D

Beste Spido,

Gelukkig heb jij meer verstand van reusachtige bomen dan van microvezeldoekjes. Ik zou jou nooit als werkster aannemen met de bovenstaande gereciteerde kennis.

:lol:

Z

Beste Buizenbart,

Keukenpapier reikt wellicht niet tot de bodem van de groef, maar dat hoeft het ook niet te doen.

Het zuigt het vocht toch wel van de bodem van de groef. (Het zuigbuisje van Hans reikt toch ook niet tot de bodem?)

In http://ezinearticles.com/?Why-Are-Kitchen-Paper-Towels-So-Absorbent?&id=4085740 kun je iets lezen over het proces, en http://www.psmicrographs.co.uk/kitchen-paper-towel-fibres/science-image/80200055 laat je iets van de microscopische vezelstructuur zien.

Ik sluit niet uit, dat door zwelling van de minuscule oppervlaktevezeltjes het materiaal de bodem van de groef raakt, maar voor het opzuigen van vocht met daarin opgelost vuil is dat niet essentieel. In elk geval moet men niet proberen dit te bereiken door op het papier te drukken.

En ja, de vezeltjes van microfiber doekjes bereiken moeiteloos de bodem van de groef. Ze zijn namelijk dunner, ja v

Z