maarten1970 Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Het moge algemeen bekend zijn dat Audio Note niet bepaald als prijsvechter bekend staat. Toch viel het me op dat voor een aantal producten de prijs wel erg hoog was. Ik heb een een prijslijst uit 2006 erbij gehaald en wat blijkt, de prijsstijgingen zijn - op zijn minst gezegd - niet gering. Zeker als je weet dat de koers van de pond (Audio Note wordt in de UK geproduceerd) sinds 2006 met ruim 20% is gedaald!! Wat opvalt is dat de dure producten een gigantische prijsstijging te zien geven. Ik kan me best voorstellen dat bij versterkers de sterk gestegen koperprijs van invloed is, maar voor bijv. de prijsstijging van de Ongaku versterker (ruim EUR 40.000!) kun je aardig wat kilootjes krijgen, lijkt me. Ik heb het nooit zo gehad op prijsvechtende dozenschuivers, maar dit soort prijsbeleid leidt bij mij toch tot de gedachte "IK BEN TOCH NIET GEK??" koers GBP € 1,16 (okt 2010) € 1,48 (okt 2006) Ongaku versterker € 86.460 € 44.730 18% 25% Meishu versterker lijn € 6.230 € 5.020 6% 12% Conquest versterker € 10.390 € 7.450 9% 15% Kegon versterker € 70.870 € 42.600 14% 21% CDT 3 CD speler € 8.270 € 7.420 3% 9% AN-TT 2 platenspeler € 1.810 € 1.360 7% 14% AN-TT 3 Ref platenspeler € 52.750 € 23.430 22% 30% IQ2 element € 760 € 490 12% 19% Io Ltd element € 15.670 € 11.250 9% 15% AN-E Lx luidspreker € 5.190 € 3.950 7% 14% AN-E Sogon luidspreker € 170.100 € 95.850 15% 23% AN-E luidspreker stands € 550 € 490 3% 9% excuses voor het feit dat het me niet is gelukt alle cijfers netjes onder elkaar te krijgen. Tips om dit netter te krijgen zijn altijd welkom. Eerstgenoemde bedrag is prijs 2010, 2e bedrag prijs 2006. 1e percentage is gemiddelde stijging per jaar (zonder rekening te houden met koersdaling) en 2e percentage idem maar dan wel rekening houdend met koersdaling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Het zijn toch allemaal "wat de gek ervoor geeft" prijzen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Het zijn toch allemaal "wat de gek ervoor geeft" prijzen... Is dat jouw typering van AN-kopers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Ooit gehoord van inflatie? Gemiddelde inflatie (afgerond) per jaar: 2006 = 4% 2007 = 4,5% 2008 = 7% 2009 = 6% 2010 = 3% Reken dat eens bij elkaar. Alles word nu eenmaal duurder, ook als de lonen niet stijgen. Kosten blijven omhoog gaan, ook voor onderdelen die in audioapparatuur gebruikt worden. Niet alleen koper is duurder geworden, maar zilver nog veel meer. Ook weerstanden, condensatoren, en ja, zelfs het metaal waar de kast van gemaakt word. Waarom mag een fabrikant van audioapparatuur, die die apparatuur ook steeds weer verbeterd, zijn prijzen dan niet verhogen? Ga zelf maar eens een ontwerp maken, de onderdelen aanschaffen en het in elkaar solderen. Reken dan ook even de uren die je besteed aan ontwerpen, inkopen en solderen/monteren. Als jij dat goedkoper kan, met de zelfde kwaliteit als AudioNote, en geen prijsverhogingen door hoeft te voeren de aankomende jaren raad ik je aan om voor jezelf te beginnen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Ik weet niet hoe de zilverprijzen de laatste jaren zijn gestegen, maar in een Ongaku zit behoorlijk wat zilver.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Gemiddelde inflatie (afgerond) per jaar:2006 = 4% 2007 = 4,5% 2008 = 7% 2009 = 6% 2010 = 3% Reken dat eens bij elkaar. Ik kom hiermee op ongeveer 27%... Maar ehm, ik weet niet hoe jij afrondt, maar op de website van het CBS staan toch heel andere cijfers: 2006: 1,1% 2007: 1,6% 2008: 2,5% 2009: 1,2% 2010: 1,3 Hiermee kom ik op nog geen 8,6%. Lijkt me iets realistischer... Zie ook: "In deze grafiek is te zien dat sinds 1937 de prijzen in Nederland vrijwel ieder jaar omhoog zijn gegaan. Vanaf 1987 (-0,5%) hebben we een redelijk stabiele inflatie van gemiddeld 2,1% met als uitschieter 2001 (4,6%)." Bron: www.spaarbaak.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 19 februari 2011 Author Report Share Posted 19 februari 2011 Ooit gehoord van inflatie? Gemiddelde inflatie (afgerond) per jaar: 2006 = 4% 2007 = 4,5% 2008 = 7% 2009 = 6% 2010 = 3% Reken dat eens bij elkaar. Inflatie tussen 2005 en 2010 bedroeg in totaal 8% (over al deze jaren), bron CBS, consumentenprijsindex alle huishoudens. Wel svp met goede cijfers komen. Het gaat er mij niet om dat prijsstijgingen niet mogen worden doorbelast, de prijsstijging bij AN lijkt mij buiten proportioneel. En daar mag jij uiteraard een andere mening over hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Ik weet niet hoe de zilverprijzen de laatste jaren zijn gestegen, maar in een Ongaku zit behoorlijk wat zilver.. Ook dat is te vinden met Google Zie www.goudmarkt.nl Of ook: "Zilver is het nieuw goud: in 2010 bedroeg de prijsstijging maar liefst 75%" Bron: www.infonu.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Inflatie tussen 2005 en 2010 bedroeg in totaal 8% (over al deze jaren), bron CBS, consumentenprijsindex alle huishoudens. Wel svp met goede cijfers komen. Was dat de inflatie voor de UK? Lijkt mij niet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 19 februari 2011 Author Report Share Posted 19 februari 2011 Inflatie tussen 2005 en 2010 bedroeg in totaal 8% (over al deze jaren), bron CBS, consumentenprijsindex alle huishoudens. Wel svp met goede cijfers komen. Was dat de inflatie voor de UK? Lijkt mij niet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Vertel maar waar jij jouw percentages vandaan haalt. Stijging van de huurwoningen: Gemiddeld 7% (Eigen waarneming. De Huurwoning die ik 4 jaar geleden verliet is die afgelopen 4 jaar ieder jaar 7% duurder geworden). Stijging van de boodschappen: Waar ik in 2006 zo'n €50,- voor mijn boodschappen per week kwijt was is dat nu zo'n €60,- (en ik ben echt niets meer of anders gaan eten). Zelfde geld voor: Ziektekosten-, auto- en andere verzekeringen (wil je werkelijke cijfers? Ik heb alle rekeningen van 2005 tot nu nog in mappen). Moet ik nog even doorgaan met prijsstijgingen die gewoon door iedere dwaas zelf op te zoeken zijn? Neen toch..... Bovendien, de prijsstijgingen zijn sowieso vele malen hoger dan welk inflatiecijfer dan ook. Leer toch eens rekenen! Gemiddeld 6-7% prijsstijging per jaar X 5 jaar, stijging op stijging. Hoeveel procent is dat? Even niet uitgaande van de zogenaamde inflatiecijfers van het CBS (tenzij jij de cijfers van overslag van Rotterdam en Schiphol kunt vinden), maar van de werkelijke inflatie (=geldontwaarding voor de burgers (jij en ik dus). Dit is het laatste wat ik in dit topic bijdraag. Als je het nu nog niet begrijpt, en het CBS blijft volgen (schapen blijven nu eenmaal altijd de leider van de groep volgen) ga ik er verder geen moeite meer voor doen. De prijsstijgingen van AudioNote zijn nu eenmaal gewoon gebaseerd op de geldontwaarding en verbeteringen die ze in de apparatuur aanbrengen, net zo als bij andere dingen, zoals hierboven al genoemd. Vind je dat te veel: Koop het gewoon niet! Maar doe dat dan ook met je boodschappen, huur enz. enz., die net zo hard in prijs stijgen! Met andere woorden: Stop dan maar gewoon met leven. Zonder boodschappen (eten en drinken) en een dak boven je hoofd is het leven snel voorbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 19 februari 2011 Author Report Share Posted 19 februari 2011 Vertel maar waar jij jouw percentages vandaan haalt. Stijging van de huurwoningen: Gemiddeld 7% (Eigen waarneming. De Huurwoning die ik 4 jaar geleden verliet is die afgelopen 4 jaar ieder jaar 7% duurder geworden). Stijging van de boodschappen: Waar ik in 2006 zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Volgens mij geeft het CBS de inflatie op basis van de consumentenprijzen. Met andere woorden: ze kijken naar wat bijvoorbeeld een brood nu kost, vergelijken dat met wat een brood vorig jaar kostte (of vorig maand, of vorige week, enz.; je kunt inflatie natuurlijk berekenen over elke willekeurige periode) en berekenen daaruit wat de inflatie is, in procenten... Het gaat daarbij natuurlijk om een gemiddelde. Niet alle produkten stijgen even snel in prijs. In mijn herinnering is een brood al sinds de invoering van de euro om en nabij de €1,30, terwijl ziektekostenverzekeringen behoorlijk gestegen zijn (vraag me niet hoeveel; ik betaal nu minder dan vorig jaar omdat ik vrijwillig eigen risico genomen heb). Maar ja, mijn inkomen is de afgelopen vier jaar met ongeveer 55% gestegen. Daar kan geen inflatie tegen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 februari 2011 Report Share Posted 19 februari 2011 Niet emotioneel worden hoor, we moeten allemaal leven met prijsstijgingen. De huur, boodschappen ed die jij noemt zijn gewoon opgenomen in de consumentenprijsindex van het cbs. Of je het nu leuk vindt of niet, het cbs is nu leidend als het gaat om inflatie .....en aangestuurd door de regering.....die sommige dingen uiteraard beter wil laten lijken dan ze zijn. (Jouw huur, boodschappen, benziene en verzekeringen zijn zeker niet duurder geworden (ga eens nadenken en kijken wat je zelf meer kwijt ben man, ipv als een schaap achter een staatsinstante aan te lopen.) en in ieder geval betrouwbaarder dan de door jou gehanteerde gevoelsinflatie. Zie hierboven, en ga eens kijken wat je zelf meer betaald dan in 2006.Kom daarna eens terug met cijfers die anders zijn en bewijzen dan die van mij. Wat betreft de verbeteringen aan de audionote apparatuur, ik ben erg benieuwd welke dit geweest zijn na 2006. Heb in ieder geval geen Mk2 etc aanduidingen gespot. Alleen al de condensatoren die AudioNote nu maakt zijn van een veel betere kwaliteit dan in 2006. Ook de weerstanden, spoelen en printplaten zijn doorontwikkeld. Omdat het totaalontwerp niet veranderd is, maar er enkel betere onderdelen gebruikt worden komen ze niet met een MKII, III of verder. AudioNote is niet zo'n MK-zoveel (of iedere keer weer een ander typenummer omdat er een andere (goedkopere) kast omheen is gegaan) fabrikant, maar blijft gewoon steeds doorontwikkelen, en ja, dat kost nu eenmaal geld, en ja, ook meer geld dan een robot een nieuw printplaatje vol laten stouwen zoals LogicGoodmans (LG), Duwen (vrij vertaald uit het Koreaans voor Daewoo), Samshit en dergelijke merken doen. Nogmaals: Als je dat soort prijsstijgingen niet ziet zitten: Koop het dan gewoon niet (meer), en doe dat dan ook met je boodschappen, verzekeringen, huur en benziene. Groet, Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 Het is zoals Miracle zegt gewoon niet kopen. Overigens ik ben ook Audio-Note fan en heb er geen cent spijt van dit produkt is klasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 20 februari 2011 Author Report Share Posted 20 februari 2011 .....en aangestuurd door de regering.....die sommige dingen uiteraard beter wil laten lijken dan ze zijn. (Jouw huur, boodschappen, benziene en verzekeringen zijn zeker niet duurder geworden (ga eens nadenken en kijken wat je zelf meer kwijt ben man, ipv als een schaap achter een staatsinstante aan te lopen.) en in ieder geval betrouwbaarder dan de door jou gehanteerde gevoelsinflatie. Zie hierboven, en ga eens kijken wat je zelf meer betaald dan in 2006.Kom daarna eens terug met cijfers die anders zijn en bewijzen dan die van mij. Nogmaals: Als je dat soort prijsstijgingen niet ziet zitten: Koop het dan gewoon niet (meer), en doe dat dan ook met je boodschappen, verzekeringen, huur en benziene. Dit was nu echt mijn laatste reactie in dit topic. Als je het nu nog niet snapt, of wilt snappen (en/of alleen maar onrust probeert te stoken) kun je beter in de wei gaan staan. Groet, Miracle. Jij baseert je argumenten (en bijbehorende gevoelens...) op je eigen positie. Jouw huur zal ongetwijfeld met 7% gestegen zijn, maar besef wel dat er voor elke huurder ook een woningeigenaar is die een groot deel van zijn kosten (rente/aflossing) niet heeft zien stijgen, sterker nog, een deel heeft kunnen profiteren van de sterk gedaalde rente en huizenprijzen. Jij noemt de sterk gestegen prijzen van boodschappen. Over de afgelopen jaren zijn de supermarkten juist verwikkeld geweest in prijzenoorlogen en zijn de kosten van levensonderhoud helemaal niet de pan uit gestegen zoals jij beweert. (hoewel momenteel natuurlijk wel een sterke stijging van grondstofprijzen speelt, maar we hebben het nu over stijging over de jaren 2006-2010). De benzineprijs is een tijd lang flink gedaald vanwege de daling van dollarkoers en mindere vraag vanwege de krisis (maar ok, inmiddels weer op 'oude' niveau ) En ja, ik zie ook wel dat koper- en zilverprijs sterk is gestegen de afgelopen jaren, en dat dit best van (grote) invloed is bij een buizenversterker. Maar kijk eens naar het absolute bedrag van de prijsstijging en hoeveel kg je hiervoor kunt kopen. Bovendien, hoeveel zilver/koper zit er in een element, platenspeler en cd-speler? En ja, de (extra) inflatie in UK is zeker van belang, maar wordt (meer dan) gecompenseerd door de GBP koersdaling. Ik vind het prima om met je te discussieren, maar laten we dan wel over het topic discussieren en niet elkaar, staatsinstanties, regering en weet ik wat aanvallen. Komt eerlijk gezegd een beetje gefrustreerd over... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 Ooit gehoord van inflatie? Gemiddelde inflatie (afgerond) per jaar: 2006 = 4% 2007 = 4,5% 2008 = 7% 2009 = 6% 2010 = 3% Reken dat eens bij elkaar. Alles word nu eenmaal duurder, ook als de lonen niet stijgen. Kosten blijven omhoog gaan, ook voor onderdelen die in audioapparatuur gebruikt worden. Niet alleen koper is duurder geworden, maar zilver nog veel meer. Ook weerstanden, condensatoren, en ja, zelfs het metaal waar de kast van gemaakt word. Waarom mag een fabrikant van audioapparatuur, die die apparatuur ook steeds weer verbeterd, zijn prijzen dan niet verhogen? Ga zelf maar eens een ontwerp maken, de onderdelen aanschaffen en het in elkaar solderen. Reken dan ook even de uren die je besteed aan ontwerpen, inkopen en solderen/monteren. Als jij dat goedkoper kan, met de zelfde kwaliteit als AudioNote, en geen prijsverhogingen door hoeft te voeren de aankomende jaren raad ik je aan om voor jezelf te beginnen. Mvg. Miracle. Weer onzin Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 20 februari 2011 Author Report Share Posted 20 februari 2011 ik heb eens even wat verder zitten zoeken. Voorbeeldje: Prijs TT3 ref platenspeler in UK (aug 2008) GBP 29.500, is EUR 38.000 tegen koers van dat moment Prijs in NL per nov 2008 EUR 52.750. Ik vraag me gewoon af welk prijsbeleid de NL importeur hanteert, maar dat was denk ik al wel duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 [ We hebben het nu over de inflatie in de UK, waardoor ook dat pond zo in waarde is gedaald tov de Euro. Dus zou je meer Audio Note moeten kunnen kopen voor minder................ Al met al een waanzinnige hoeveelheid geleuter, ook dat een condensator uit 2010 zoveel beter is als die in 2006 zijn gemaakt valt hieronder, dit geloof in vooruitgang is imaginair, gestoeld op marketingbabbel en " wishful thinking " alhoewel ik persoonlijk het werkwoord denken niet zou gebruiken Laten we het maar houden op " wishful belief "......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 Door de devaluatie van het pond tov andere valuta (niet alleen de euro) moeten producenten/consumenten in de UK meer betalen voor hun import. Dat wordt uiteraard ('uiteraard' zo u wilt) doorberekend aan eigen - en buitenlandse consumenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 inflatiecijfers zijn 'geschoond' in Nederland, vooral dingen waar de overheid aan verdient zijn eruit gehaald. zoals energie e.d. zo kan de overheid een greep in je geld doen zonder dat het opvalt in de inflatie. verder lijkt het mij gewoon vraag & aanbod: ze hebben ook tegen de huidige prijzen kopers. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 Ik denk dat Henri en Miracle allebei wel een beetje gelijk hebben. Bij de invoering van de euro gingen de cafe prijzen ook behoorlijk omhoog. Gezegd werd dat de cafes toen van de invoering van de euro misbruik maakten. Toch zijn rond die tijd veel belastingcontroles geweest naar zwart personeel. Het zou goed zo kunnen zijn dat die cafes rond die tijd ook "netter" zijn gaan werken en dat in de prijzen verdisconteert zijn. Het is zonder veel inside kennis moeilijk om prijsstijgingen te herleiden bij concrete produkten. Aan de andere kant kan je CBS metingen zeer serieus nemen. Volgens mij is er een bepaald pakket van zaken wat gevolgd wordt in een bepaalde wegingsfactor. Als je heel anders consumeert als dat standaardpakket kan je persoonlijke inflatiecijfer best anders uitvallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 Eerst ging ik niet reageren maar soit Ik herinner van de laatste jaren gewoon het volgende Verschillende importeurs hebben hun UK produkten verlaagd in prijs omdat het pond goedkoper werd, idem dito met de dollar ... Ik stel dus ook big ??????? als een produkt ineens van 30 000 naar 45 000 schiet of van 4200 naar 6800 bvb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 Die lui van Audionote zijn m.i. redelijk idioot bezig. In een crissistijd de prijzen zo te verhogen, getuigt niet echt van respect voor hun klanten. Maar dat hebben ze bij demo's ook al niet... eigenlijk niks nieuws dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 20 februari 2011 Report Share Posted 20 februari 2011 Die lui van Audionote zijn m.i. redelijk idioot bezig. In een crissistijd de prijzen zo te verhogen, getuigt niet echt van respect voor hun klanten. Maar dat hebben ze bij demo's ook al niet... eigenlijk niks nieuws dus. Het word toch verkocht en als ze de vraag niet bij kunnen houden met hun clubje dan verhogen ze de prijzen maar, het maakt alleen niets uit want iemand die gewoon 45000 voor een versterker kan neerleggen kijkt ook niet op 40000 meer Audio Note heeft erg goed spul maar het hogere segment is inderdaad absurd maar ja als iemand het geld ervoor over heeft waarom zouden ze het dan laten liggen, Ik vind het toch knap wat die Peter Qvurtrup voor elkaar heeft gekregen maakt niet uit hoe, maar hij doet het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts