Jump to content

Master One

mordante
 Share

Recommended Posts

Vorig jaar tijdens de analoog dagen in Sneek hoorde ik de Master Master Contempory C Luidspreker. Ik vond dit best een fijne luidspreker zo op het eerste gehoor. Hoewel dit natuurlijk moeilijk te beoordelen is tijdens een audio show met electronica die ik niet ken.

Nu kwam ik laatst een set 2de hands Master One tegen. Nu vroeg ik mij of iemand hier ervaring heeft met dit model. Volgens de site gaat het systeem tot 21Hz -3dB. Dat lijkt mij voor een 2 weg systeem niet helemaal realistisch.

Dus wie verteld mij wat over deze speaker.

Vorig jaar tijdens de analoog dagen in Sneek hoorde ik de Master Master Contempory C Luidspreker. Ik vond dit best een fijne luidspreker zo op het eerste gehoor. Hoewel dit natuurlijk moeilijk te beoordelen is tijdens een audio show met electronica die ik niet ken.

Nu kwam ik laatst een set 2de hands Master One tegen. Nu vroeg ik mij of iemand hier ervaring heeft met dit model. Volgens de site gaat het systeem tot 21Hz -3dB. Dat lijkt mij voor een 2 weg systeem niet helemaal realistisch.

Dus wie verteld mij wat over deze speaker.

Ik ken deze speaker niet, maar welke andere speaker ik ook heb beluisterd van dit merk, het klinkt altijd erg goed. Komen ook zeer betrouwbaar over met aandacht voor de klant dmv zeer verzorgde demo's. Zag ze ook staan en mij lijkt de prijs erg interessant.

De Master One is een luidspreker uit het prille begin van die firma. Ongeveer tegelijk met de Master 2 en 3 op de markt gekomen. De Master 3 ken ik erg goed en is voor mij nog steeds een van de betere monitoren.

Ik heb de One wel eens gehoord (ca 1997 ?) maar kan me niet goed meer herinneren hoe dat klonk.

:)

De Master One word nog steeds nieuw gemaakt. Zie: http://www.dynamic-solutions.nl/one.htm

Ik heb deze speakers meerdere keren gehoord, en die 21Hz geloof ik direct.

Een 2-weg en het formaat van speakers zegt niet heel veel over hoe diep het door gaat.

Het ontwerp en de gebruikte units daarintegen veel meer.

Mijn gesloten Morel monitoren, met zelfs een nog kleiner woofertje gaan gemeten ook tot 22Hz@-3Db.

Een 15" Beyma 15G40 woofer in een 250 liter kast komt niet lager dan 32Hz@-3Db gemeten.

Nogmaals: Formaat zegt niets.

Gewoon gaan beluisteren die dingen.

Als ze binnen je budget vallen zou het mij verbazen als jij ze niet koopt. ;)

Mvg. Miracle.

Het is een mirakel dus

valt wel mee hoor, de spec zegt:

Freq. Bereik (21 - 20.000 Hz +/- 3 dB)

Daar staat dus niet dat het -3 dB punt van de speaker bij 21Hz ligt. Op deze spec gebaseerd kunnen zowel 21Hz als 20KHz op -6 dB liggen. Er wordt alleen een bandbreedte van 6dB over het frequentiebereik aangegeven, 't is vervolgens maar net waar je de referentie legt.

Lage frequenties met een kleine speaker zijn op zich ook geen probleem, als je dat wilt is het mogelijk een 10 cm chassis te maken dat ingebouwd op -3dB bij op 20Hz uit komt. Verwacht echter geen rendement en wel veel vervorming.

Maar 22Hz op -3dB uit een 6" unit in een gesloten behuizing toveren (met een unit die op zijn best een eigenresonantie heeft van 39 hz) is toch wel een mirakel. Ik neem toch aan dat de referentie 1 Khz is. Wellicht met een LR transform..?

Of is een Db niet hetzelde als een dB?

Maar 22Hz op -3dB uit een 6" unit in een gesloten behuizing toveren (met een unit die op zijn best een eigenresonantie heeft van 39 hz) is toch wel een mirakel.

De monitoren die ik gebouwd heb zijn gebaseerd op de Morel Octave Signature, welke in een nog kleiner kastje, met een heel klein poortje zelfs 20-22000Hz@-3Db(40-18000Hz@1,5Db) doen.

Hiervan heb ik de metingen gezien, waaruit bleek dat de specificaties zeker niet overdreven worden.

De metingen aan mijn monitoren heb ik niet zelf gedaan, maar is professioneel voor me gedaan. Mijn microfoon lag bij de fabrikant om gekalibreerd te worden.

20Hz uit een 6" woofer is geen mirakel, maar gewoon haalbaar, maar dat is jou niet wijs te maken. Jij weet immers toch alles beter. ;)

Maar 22Hz op -3dB uit een 6" unit in een gesloten behuizing toveren (met een unit die op zijn best een eigenresonantie heeft van 39 hz) is toch wel een mirakel. Ik neem toch aan dat de referentie 1 Khz is. Wellicht met een LR transform..?

Of is een Db niet hetzelde als een dB?

Beste Duck-Twacy,

Geloof jij dan niet in wonderen? In mirakels?

Als Miracle nou zegt dat het ècht zo is... waarom zou jij er dan aan twijfelen??

- Omdat Miracle zo váák van die ongeloofwaardige onzin vertelt?

- Omdat HIJ zo váák beweert dat zijn eigen spulletjes veel en veel beter zijn dan die van alle anderen?

- En omdat HIJ zo váák zegt dat HIJ (en HIJ alléén) het bij het rechte eind heeft, en dat alle andere (t.w. verstandige, intelligente, niet drank- en/of drugsverslaafde/-beschadigde, maar wèl deskundige en hoger of véél hoger opgeleide) mensen het fout hebben?

Dat HIJ zo vaak opschept over zijn eigen (schamele) spulletjes, en de (superieure) spullen van anderen afkamt, wil toch nog niet zeggen dat HIJ 't in dit specifieke geval niet (wellicht toevallig, of zelfs zéér toevallig?) bij het rechte eind zou kunnen hebben?

A miracle is an unexpected event attributed to divine intervention. Sometimes an event is also attributed (in part) to a miracle worker, saint, or religious leader. A miracle is sometimes thought of as a perceptible interruption of the laws of nature. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle

Omdat een luidspreker een apparaat of toestel is waarvan de functionaliteit noodzakelijkerwijs moet overeenkomen met de natuurwetten, is het hierboven vetgedrukte er op van toepassing.

Ik meen dat "mirakels" of "wonderen" altijd berusten op individuele of collectieve perceptie- en/of interpretatiefouten, die mogelijk zijn gemaakt door even individuele of collectieve (auto)suggestibiliteit en/of vooringenomenheid.

Uitzonderingen op natuurwetten zijn per se niet mogelijk, zoals onze grote geestgenoot Spinoza reeds leerde: anders zouden de natuurwetten niet zijn wat zij wèl zijn. (Tractatus theologico-politicus, 1670)*

Maar laat ik er, puur hypothetisch, gewoon voor de grap, even van uitgaan dat het wonder wèl is geschied: met het héél kleine woofertje in het héél kleine kastje dat tòch heel diep (tot ca. 20 Hz / -3 dB of zo) bast.

Hoe zou dat dan kunnen?

Boosten met een gigagrote condensator, zoals Infinity deed met zijn pneumatisch gewurgde Watkinswoofers? Dat zou zowel de controle (impulsgedrag) als de fasereinheid sterk aantasten. (Net zoals bij Infinity, maar dan in 't klein... en in 't zwak...)

Of door heel veel (Doppler- & harmonische) vervorming in het basgebied ònder de resonantiefrequentie voor lief te nemen, zoals Seed7 aangeeft; de kwalitatief èn kwantitatief in dat gebied verzwakte output als 0 dB punt (Zollfrequenz) te nemen; om vervolgens de output bóven dat gebied via een filteringreep lineair tot dat (geringe) niveau te verzwakken? Dan zou je maar heel weinig nuttige output (rendement) in het kritische werkgebied overhouden.

We kunnen er dus maar beter van uitgaan dat het wonder niét is geschied, dunkt me.

Dat is eigenlijk veel logischer, dunkt me.

Mede gezien het feit dat ik, stiekem vanuit mijn schuilplaats, zèlf heb gezien hoe erg Miracle schrok toen hij ooit onverhoeds een ècht diepe bas hoorde... :rolleyes:

* Spinoza geeft zijn Tractatus Theologico-Politicus uit, waarin hij vele contradicties in de bijbel blootlegt en argumenteert dat de religie en de filosofie strikt gescheiden moeten zijn. Hij stelt dat democratie van alle regeringsvormen degene is die het meest natuurlijk is en het meest in samenklank met de individuele vrijheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/1670

Hier vergiste de sublieme Spinoza zich echter deerlijk! Democratie is immers, zoals wij allen inmiddels moeten weten, de dictatuur van de misleide, slecht opgeleide en slecht opgevoede massa. Men moet van demos (volk) geen te hoge verwachtingen koesteren...

Ik ben bezig een luisterafspraak te regelen. Dus we gaan het meemaken. Ongeacht hoe laag ze nu werkelijk gaan Dynamic Solutions/Master maken goede luidsprekers zover ik het heb gehoord. Maar als iemand van tPP zegt mijn speakers moet je ook een keer horen zijn ze van harte welcome om bij mij thuis langs te komen. Echter ik ben wel op zoek naar iets 2de hands nieuw is het allemaal wat te duur voor mij.

Beste Miracle, Ik weet echt niet alles (zelfs vrij weinig denk ik), maar vind het wel een opmerkelijke prestatie van zo'n klein speakertje. Natuurlijk zijn er genoeg 10mm units (of zoiets) uit een goede hoofdtelefoon die volgens de specs 16hz kunnen weergeven. Dus waarom niet zou je bijna zeggen. Wellicht omdat die maar het geluid over paar cm hoeven te produceren (eigenlijk nooit helemaal begrepen waarom juist lage tonen zoveel energie vergen, terwijl de trillingen bij hoge frequenties toch veel heftiger zijn).

Ik probeer wel te begrijpen waarom jouw gesloten speakers zo laag kunnen (ik neem aan op redelijke luisterafstand, niet alleen met de microfon een paar cm voor de conus)? Normaliter valt een gesloten systeem toch 2e orde af onder de systeem resonantie. Dus zijn er speciale kunstgrepen gebruikt, is wat ik me afvraag.

Maar het gaat wel een beetje te veel off topic dus, wellicht meer iets voor in een ander draadje.

* Spinoza geeft zijn Tractatus Theologico-Politicus uit, waarin hij vele contradicties in de bijbel blootlegt en argumenteert dat de religie en de filosofie strikt gescheiden moeten zijn. Hij stelt dat democratie van alle regeringsvormen degene is die het meest natuurlijk is en het meest in samenklank met de individuele vrijheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/1670

Hier vergiste de sublieme Spinoza zich echter deerlijk! Democratie is immers, zoals wij allen inmiddels moeten weten, de dictatuur van de misleide, slecht opgeleide en slecht opgevoede massa. Men moet van demos (volk) geen te hoge verwachtingen koesteren...

Spido,

Churchill (een democraat met overigens oorverdovende beperkingen) zei het al eerder: "Twee hoeraatjes voor de democratie, geen drie".

Overigens moet je die arme Baruch de Espinoza geen meningen in de schoenen schuiven die de zijne niet waren. Ten opzichte van andere systemen acht hij de democratie te prefereren, zonder dat hij de ingebakken feilen van democratie (zoals de helft plus

"De mens zij een wolf" aldus Hobbes. Je moet voorzichig zijn om dit soort mensen te veel toe te schrijven uiteindelijk wilde ze alleen een filosofische onderbouwing geven van het gezag.In hoeverre zouden ze het zelf gemeend hebben?

We kunnen jouw overigens er wel bij gebruiken Ruis. Zeker Spido heeft wel wat filofische tegen gas nodig. ;)

wat mij zelf betreft - wat mis je met 22 HZ ?

(...) En het is altijd nog beter dan Hobbes.

Beste Ruis,

Is dit JOUW oordeel? Of schrijf je dat toe aan mijn Spinoza?

(Vrees je niet in een chrono-illogicum te geraken?)

Zou de Jood Spinoza nog steeds zo enthousiast zijn geweest voor democratie, als hij zou hebben geweten dat de Ariër (?) Adolf Hitler ooit democratisch zou worden verkozen tot Reichskanzler Deutschlands?

De Master One is geen gesloten luidspreker maar heeft net zoals mijn Master Two een soort kruising tussen transmissielijn en basreflexsysteem (acoustic vented cabinet heet het geloof ik). En deze luidsprekers gaan echt heel diep voor hun grootte. Een vriend van mij die professioneel muzikant is, vindt dat juist zo bijzonder aan de Masters. Ik wilde destijds heel graag de Master One maar die was helaas te duur destijds.

Als acoustic vented hetzelfde is als variovent, dan heeft t meer t karakter van een gesloten systeem dan van een BR of TL. Niets mis mee overigens, een geslaagde variovent toepassing geeft de zuiverheid van een gesloten systeem, terwijl het de Q van het systeem verlaagd wordt (en de impedantie gelijkmatiger maakt). Omdat de energie

minder opgesloten zit in de kast denk ik ook dat je minder last hebt van resonanties en gereflecteerd geluid dat door de konus heen lekt.

http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/

Als acoustic vented hetzelfde is als variovent, dan heeft t meer t karakter van een gesloten systeem dan van een BR of TL. Niets mis mee overigens, een geslaagde variovent toepassing geeft de zuiverheid van een gesloten systeem, terwijl het de Q van het systeem verlaagd wordt (en de impedantie gelijkmatiger maakt). Omdat de energie

minder opgesloten zit in de kast denk ik ook dat je minder last hebt van resonanties en gereflecteerd geluid dat door de konus heen lekt.

http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/

Beste Duck-Twacy,

(...) YES. There IS a way to model aperiodic enclosures. Interesting tidbit from history : Small's landmark doctoral thesis from the 70's included driver measuring & enclosure modeling ... for ALL types of enclosures : infinite baffle, sealed, aperiodic, ported ... all of the biggies And all of the enclosure work was subsequently published ... EXCEPT the aperiodic

Consequently, a certain "mystery" or "mystique" remains on aperiodic vents & enclosures

In short, the aperiodic vent ... of all varieties, large & small ... couples one airspace to another. One is typically small volume, and the other large volume ... but the general theory is not so restricted. As mentioned above, the vent "resistance" is a "tuning knob" that you can use to tune frequency response, as consequently transient response.

What's the value? In the broadest terms, i think, it gives you an extra "degree of freedom" when you're confronted with strict enclosure constraints. (...)

http://www.diymobileaudio.com/forum/diyma-sq-forum-technical-advanced/90357-vario-vents.html

Naar mijn mening is "an extra degree of freedom" de optimistische versie van "an extra degree of uncertainty".

Variovent is net als een equalizer: een schier onbegrensd aantal mogelijkheden om 't fout te doen.

Dat heb je altijd als je een extra parameter (vrijheidsgraad) introduceert. Het vervelende van de aperiodische demping is wel dat er weinig aan te rekenen valt. Je moet puur experimenteel bepalen hoeveel weerstand er moet zijn.

Mijn gesloten behuizing voor mijn 12" woofers zijn eigenlijk wat te kelin (130 liter, had 200 liter moeten zijn). Derhalve is de Qtc wat hoog (0.8). Wellicht zou een vaiovent hier helpen, maar ik wil geen gat in de 50 mm dikke behuizing zagen om dat uit te vinden...

Overigens is het ooit ook met succes toegepast door Dynaco

http://www.t-linespeakers.org/classics/dynaco.html

Ik ben bezig een luisterafspraak te regelen. Dus we gaan het meemaken. Ongeacht hoe laag ze nu werkelijk gaan Dynamic Solutions/Master maken goede luidsprekers zover ik het heb gehoord. Maar als iemand van tPP zegt mijn speakers moet je ook een keer horen zijn ze van harte welcome om bij mij thuis langs te komen. Echter ik ben wel op zoek naar iets 2de hands nieuw is het allemaal wat te duur voor mij.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd...??

:)