Guest bril12 Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 Wie heeft ervaring met het versneld inspelen van een nieuwe phono via de cd-speler, bijvoorbeeld met een cd met een aangepast signaal of met een omgekeerd RIAA-filter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 Lijkt mij niet te doen. Een gemiddelde CD-speler stuurt 2 volt uit. Al eens een element tegen gekomen die zo sterk uitstuurt? Ik vermoed dat je je phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 Ik gebruik om de phono te kunnen meten een demper (Potmeter) die is aangesloten op de uitgang geluidskaart. Die genereert het meet signaal die zo wordt terug geregeld tot 2.5mV, dat staat dan ongeveer gelijk aan de uitgang van een MM element. Je zou dat signaal (Witte ruis) ook kunnen gebruiken om de phono in te spelen. Heb ik bij mijn laatste bouwsel wel gedaan om het inspeel proces wat te versnellen. Een uitgang van een cd speler of een PC gebruiken zonder aanpassing is niet aan te bevelen. Let wel mocht je wat fout doen kan de phono kapot gaan deze bovenstaande methode is dus voor eigen risico. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bril12 Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 Lijkt mij niet te doen. Een gemiddelde CD-speler stuurt 2 volt uit. Al eens een element tegen gekomen die zo sterk uitstuurt? Ik vermoed dat je je phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 februari 2011 Report Share Posted 24 februari 2011 Dat komt neer op het zelfde verhaal dat ik ook al heb neer gezet. Alleen wordt hier de RIAA correctie uitgevoerd op het ingang signaal. Dit is eigenlijk de juiste manier om te meten aan een RIAA. In mijn methode gebeurd dat in de pc en wordt dat door Arta gecompenseerd. Ik heb het dan wel over deze link die jij aangeeft Voor dat je de ingang aansluit op je phono pre zou ik wel eerst even meten wat dan de ingang spanning wordt deze mag voor een MM ingang ongeveer 2.5mV zijnen voor een MC 0.5mV Daarmee voorkom je dat je perongeluk de boel sloopt. De Cd die je aangeeft in jou link vind ik niet echt aan te bevelen. Een te groot risico om de boel te slopen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 De inbrand-cd zorgt voor een uitgangsnivo van een element, dat apparaatje verzwakt 40 of 60 dB, dus met het opblazen zal het wel meevallen.. Maar waarom je phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bril12 Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Maar waarom je phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Maar waarom je phonopré niet door normaal gebruik inspelen? Kun je het proces ook volgen, leuker en interessanter. Klopt helemaal, maar soms is er ongeduld in het spel! Langzaam kauwen en niet schrokken zei mijn oma altijd... Elektronica moet zich "settelen". Het ene apparaat doet dat sneller dan het andere. Maar het gaat niet sneller door er een of ander artificieel signaal door te sturen dan dat je dat gewoon met muziek doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Langzaam kauwen en niet schrokken zei mijn oma altijd... Elektronica moet zich "settelen". Het ene apparaat doet dat sneller dan het andere. Maar het gaat niet sneller door er een of ander artificieel signaal door te sturen dan dat je dat gewoon met muziek doet. Klopt maar dan moet je er bij blijven om telkens de plaat opnieuw op te zetten en de repeat functie van de CD is dan wel gemakkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 We weten toch eigenlijk niks af van dat 'settelen' h Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 We weten toch eigenlijk niks af van dat 'settelen' h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 We weten toch eigenlijk niks af van dat 'settelen' h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Nieuwe stekkie? Hoezo? Verhuisd soms? Andere opzet? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 We weten toch eigenlijk niks af van dat 'settelen' h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Een elektronisch apparaat "inspelen?" :lol: Geforceerd ver Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 We weten toch eigenlijk niks af van dat 'settelen' h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 PS: waarom zorgen de leveranciers er niet voor dat spullen gewoon goed zijn als je ze uitpakt? Dat kunnen ze niet. Hoe goed of hoe duur men het ook maakt, voor de ware audiofiel is het nooit goed genoeg. Bovendien zou dan de lol er af gaan en voor sommigen de ergernis. Dat kunnen we niet hebben natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Lijkt me niet aan te bevelen om hem met de cd-speler in te spelen. Inspelen is zowiezo een beetje overdreven. Wat is er nou leuker dan een apparaat dat tijdens het normale gebruik steeds beter gaat klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bril12 Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Een elektronisch apparaat "inspelen?" :lol: Geforceerd veróuderen, bedoel je zeker... Het gaat vooral om het inspelen van de condensatoren. Wanneer de fabrikant bijvoorbeeld aangeeft dat hiervoor enkele honderden uren nodig zijn, betekent dat heel wat plaatjes draaien (en ook minder rest speeltijd van je element). De 'truc' met een cd-speler is dan niet slecht. Maar goed: ik begrijp dat nog niemand hier ervaring mee heeft opgedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Nee geen ervaring maar ik vind het wel een leuk idee Bril ziet er ook prima uit http://www.hagtech.com/iriaa2.html I.p.v. je CD-speler zou ik gewoon een radio/tuner aansluiten. Die heeft geen bewegende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn Groetjes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bril12 Posted 25 februari 2011 Report Share Posted 25 februari 2011 Nee geen ervaring maar ik vind het wel een leuk idee Bril ziet er ook prima uit http://www.hagtech.com/iriaa2.html I.p.v. je CD-speler zou ik gewoon een radio/tuner aansluiten. Die heeft geen bewegende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn Groetjes, Jack Ook een prima idee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 We weten toch eigenlijk niks af van dat 'settelen' h Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 februari 2011 Report Share Posted 26 februari 2011 Daar zeg je wat over auto's maar dat is op zich natuurlijk ook vreemd. Een verkeerd ingereden auto kan op langere termijn problemen geven. Je zou maar een 2e-handsje kopen van 2 jaar oud die door een gek is ingereden. BIj een auto gaat het overigens alleen maar over de motor en versnellingsbak, dus die kunnen prima worden "ingereden" zonder dat de auto maar een kilometer rijdt. En als je het gecontroleerd doet (dus volgens voorschriften van de ontwerper) is het per definitie beter dan als je het aan leken overlaat. Net als met luidsprekers en elementen (ik geloof niet in inspelen van elektronica, maar dat is een hele andere discussie). Bij het afleveren van de laatste 5 nieuwe auto's die ik heb gehad van verschillende merken behoefde niet meer te worden ingereden. Bij alle merken was het antwoord op mijn vraag hoe de auto moest worden ingereden dat dit niet meer nodig was. Bij de productie van motoren zijn de materialen en productie technieken zo verbeterd dat de onderdelen niet meer hoeven te worden ingesleten om goed te kunnen functioneren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts