Jump to content

3D Geluid Met Stereo Hoe Werkt Dat Nu.

Buell
 Share

Recommended Posts

Leuk dat deze techniek wordt uitgewerkt. Ik ben benieuwd wat er van de localisatie over blijft in een normale akoestiek.

In een dode ruimte heb ik zoiets (met een bromvlieg) als eens gehoord bij Lake uit Australie. Het was op een AES beurs in Kopenhagen of Amsterdam, jaren 90, in een afgesloten ruimte.

Ik zie ook een groot potentieel voor de muziekindustrie: alle opnames moeten opnieuw met een kunsthoofd worden gemaakt, dus dat betekent nieuwe omzet! En voor de hoofdtelefoon liefhebber is dat ook goed nieuws: eindelijk verdwijnt die stem in je hoofd :lol::lol:

Wat voor nu interessanter is, is de vraag waarom stereo uberhaupt werkt. Hebben jullie daar wel eens over nagedacht?

Je reproduceert een audio-image in je eigen kleine woonkamer met twee luidsprekers. Dus in de akoestiek van je eigen huiskamer kun je je brein blijkbaar voor de gek houden dat je ergens anders bent. Als je je tenminste aan een aantal basisregels houdt. Die zijn in de psycho-akoestiek ontdekt en worden sinds niet-zo-lang toegepast in de luidsprekerontwerpen van de grote merken. (...Jammer Spido, fase-reinheid is het niet... :blink: )

En voor de hoofdtelefoon liefhebber is dat ook goed nieuws: eindelijk verdwijnt die stem in je hoofd :lol::lol:

Wat voor nu interessanter is, is de vraag waarom stereo uberhaupt werkt. Hebben jullie daar wel eens over nagedacht?

Je reproduceert een audio-image in je eigen kleine woonkamer met twee luidsprekers. Dus in de akoestiek van je eigen huiskamer kun je je brein blijkbaar voor de gek houden dat je ergens anders bent.

10. Bij beluistering met hoofdtelefoon, wordt behalve 'links en rechts' ook voor en achter' en 'boven en onder' waargenomen en bovendien klinkt muziek niet meer, zoals voorheen in maar nu buiten het hoofd.

11. Tijdens het luisteren naar deze installatie wordt men geconfronteerd met een geluidsbeleven, waarbij men deel uit maakt van het gebeuren. Voor velen was dit ervaren van 'er bij te zijn', schokkend, vooral ook, omdat het onmogelijk was zich te distanti

Ik ben het overigens niet eens dat multi channel geen goed 3d beeld neer kan zetten. Ik heb verbluffend realistische ruimtelijke muziek gehoord met multi channel (4.0 en 5.0) opnamen bij Polyhymnia. Eerlijk gezegd overtuigender dan ik ooit zelf met stereo heb gehoord. Het kwam wel allemaal van een harddisk overigens.

Hoe gewone stereo werkt weet ik wel, het interessante van dit filmpje is het filter wat deze meneer verzonnen zou hebben om overspraak te verwijderen. Zodat je geluid wat van rechts komt ook alleen met je rechter oor hoort enz.

Doet me denken aan wat ik ooit gelezen heb over de installatie van -als ik het goed heb- een Audiofreaks-lid. Die had een soort scheidingswand tussen de speakers tot aan de luisterpositie :blink: 'Ambiofonie' werd dat genoemd geloof ik, scheen enorm goed te werken. Hmmmm, ik krijg zin in een experimentje.. :P

Hoe gewone stereo werkt weet ik wel, het interessante van dit filmpje is het filter wat deze meneer verzonnen zou hebben om overspraak te verwijderen. Zodat je geluid wat van rechts komt ook alleen met je rechter oor hoort enz.

Doet me denken aan wat ik ooit gelezen heb over de installatie van -als ik het goed heb- een Audiofreaks-lid. Die had een soort scheidingswand tussen de speakers tot aan de luisterpositie :blink: 'Ambiofonie' werd dat genoemd geloof ik, scheen enorm goed te werken. Hmmmm, ik krijg zin in een experimentje.. :P

Is dat die befaamde Jerry? Of haal ik wat door elkaar?

M :ph34r: rc

Is dat die befaamde Jerry? Of haal ik wat door elkaar?

Misschien (waarschijnlijk) heeft Jerry dat ook wel geprobeerd, maar Thingman heeft me eens verteld dat hij dit ook geprobeerd heeft.

:)

Rond 1970 heb ik al eens kunsthoofdstereoopnamen gehoord, dit werkte echter alleen met een koptelefoon. We hebben zelfs wel eens geprobeerd dergelijke opnamen te maken wat nog lukte ook.

Ik begrijp dat de man het signaal op de linkerluidspreker ontdoet van het signaal voor het rechteroor en andersom. Waarschijnlijk door het signaal van het andere oor uit fase toe te voegen.

Lijkt me een leuk experiment.

:)

Ik moet bij dit verhaal steeds denken aan de Stereo one.

Dat is een speaker die ooit door mijn oom vertegenwoordigd werd en later is over gegaan naar Akai.

Dat was een vierkante zuil met op twee vlakken speakers.

Door een of ander circuit werd dan iets met het stereo signaal gedaan waardoor je overal in de kamer stereo hoorde terwijl dit slechts uit een speaker kwam.

Helaas heb ik hier over niets meer kunnen vinden op het www.

Wel weet ik dat ik deze speakers ooit voor het laatst op de Firato heb zien staan maar daar na nooit meer iets van gehoord.

Groetjes George

Ik geloof niet dat het ene Jerry was, ik zal het eens proberen opzoeken.

-Het was Terugnaaraf:link

Goed gevonden. Dat verhaal heb ik ook met belangstelling gelezen, maar niks mee gedaan.

Vanochtend het geluid via de laptop aan de set beluisterd. Wat zal ik ervan zeggen? Het lijkt wel een beetje, maar is het niet. Maar misschien werkt het mengen van twee technieken ook niet zo goed. Die professor weet overigens een brabbelend Engels te produceren dat ik nauwelijks kan verstaan, noch via de set, noch via de koptelefoon aan de pc.

Kunsthoofdstereo heb ik indertijd ook met belangstelling beluisterd, maar dat is niet verder gekomen dan wat aanzetten. Vermoedelijk zal dat met deze nieuwe techniek net zo gaan. Ik heb nog steeds een LP daarvoor.

Ik heb jammer genoeg geen koptelefoonaansluiting op mijn set (er is er een in bestelling).

interesting!!

google eens op 'choueiri' en '3D' en je komt nog meer tegen.

Zo'n filter wil ik ook wel in mijn speakers. Zitten die filters wel in de speakers eigenlijk? waarschijnlijk niet, ingebouwd in de versterker lijkt me logischer.

ander puntje, systeem werkt alleen bij een sweet spot denk ik.

Hij heeft overigens in de proef opstelling de speakers wel erg dicht naast elkaar staan.

Mart