Harbeth Posted 1 maart 2011 Author Report Share Posted 1 maart 2011 Ik heb de Cambridge versterker + cd speler (beide dus recente topmodellen, 840-serie) tegelijk weggedaan. Dan lijkt het mij onmogelijk te concluderen dat de verbetering (alleen) te wijten is aan de cd speler... Jazeker wel: de huidige buizenversterker heb ik al langer in bezit en dit apparaat is geregeld afgewisseld geweest met de 840 V. De verbetering vd geluidskwaliteit komt dus volledig op conto vd Luxman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 1 maart 2011 Report Share Posted 1 maart 2011 Beste Harbeth, Gefeliciteerd met je Luxman. Blijft een favoriet, een luxman. Een andere vraag, welke versterker heb je gekocht? Ben ik ook wel benieuwd naar. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 1 maart 2011 Author Report Share Posted 1 maart 2011 Dank je wel. Van mijn Cambridge-duo ben ik dus af, maar ik had/heb nog twee versterkers in 'reserve' waarmee ik wissel: LA Audio A 60 (buizen kt 88) en een Dayens Ampino. Beide staan qua prijs in (schril) contrast met de cd-speler. Op moment speelt de LA Audio en dat valt bepaald niet tegen. De Dayens deed mij ook versteld staan, maar in de huidige configuratie nog niet geprobeerd. Ik heb m'n oog weleens laten vallen op een Luxman L550AII (of nog mooier een L590AII, maar die zal er wel nooit komen; te duur. Jammer. Een mooie gebruikte? Ik houd me aanbevolen). Ik hoop eigenlijk over een jaar tegen een jonge L550AII aan te lopen. Ik houd me trouwens aanbevolen voor versterker-alternatieven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2011 Report Share Posted 1 maart 2011 Nu nog een paar goede luidsprekers Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 maart 2011 Report Share Posted 1 maart 2011 Hangt m.i. v.n.l. van de speakers af, sommige zijn in een "stenen tijdperk" blijven hangen. Beste Tubejack, .... ja, met BUIZENVERSTERKERS*, bijvoorbeeld! * Die dateren nog uit het tijdperk dat ooit als het Pre-Silicium zal worden aangeduid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 2 maart 2011 Author Report Share Posted 2 maart 2011 Nu nog een paar goede luidsprekers Ik ben zeer tevreden met mijn HL-P3ES-2; die zie ik nog niet zo vertrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 maart 2011 Report Share Posted 2 maart 2011 Hangt m.i. v.n.l. van de speakers af, sommige zijn in een "stenen tijdperk" blijven hangen. Beste Tubejack, .... ja, met BUIZENVERSTERKERS*, bijvoorbeeld! * Die dateren nog uit het tijdperk dat ooit als het Pre-Silicium zal worden aangeduid... Hahahah Hap Beste Spido, Nieuw of oud, betekenen voor mij per definitie, niet: "goed of slecht" Het is denk ik de kunst, om die dingen er uit te pikken die écht goed zijn. Echt goede dingen zijn m.i. tijdloos. Je kunt het iets complexer maken door de "goede oude dingen en goede nieuwe dingen te combineren" En dat is wat ik dagelijks doe. Jouw CD-80 is een een goede speler, echter is de afgelopen jaren wel het e.e.a. veranderd. Inderdaad met name in het analoge uitgang gedeelte is veel winst te halen. Waardoor nóg méér muziek van het zilveren schijfje gehaald kan worden. Verder heeft natuurlijk niets het eeuwige leven, dingen slijten. Omdat dit zo langzaam gaat merk je het vaak pas als je iets vervangt door een nieuw exemplaar..... Ook elektronica slijt en gaat achteruit in kwaliteit. Ik heb gisteravond samen met mijn oudste dochter weer ademloos geluisterd via een gerestaureerde transistor versterker uit 1976 en een standaard cd-speler uit 1993 met een nieuw Philips loopwerk en waar de opamps vervangen zijn door 2 Burson modules... Oja nog een Tentklokje..... verder niks..... Al weken lang, wordt nauwelijks de platenspeler aangeraakt.... Het kan.... Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 Beste Tubejack, Ach, wat is winst? Wat is verlies? Soms is winst eigenlijk verlies, en is verlies eigenlijk winst. Er werd wel gedacht dat "jitter" het Grote Probleem was, bij CD-spelers. (Want als er nog geen probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 Beste Spido, Jammer dat je zo ver uit de buurt woont, ik kan je zo het verschil laten horen. A/B tussen twee 100% indentieke Rotel spelers waar ééń een andere klok heeft en een ander analoge uitgang. Of A/B met een originele 16bits Philips cd-speler met dezelfde DAC als jouw CD-80 En ik vind het verschil niet gering en ik ben niet de enige. Het is wel zo, dat zo'n 16-bits TDA-1541(A) DAC een typisch "warm" geluid heeft en dat klinkt inderdaad plezierig. Maar modernere zijn in staat om àlle 16 bits van een cd af te halen, of laten daar gewoon méér van horen. Feitelijk zo'n zelfde verhaal al met boxen..... veel hebben een "eigen geluid" kleuren iets en versmeren daardoor het geluid. Mooi als je daarvan houd .... maar het is niet echt he.... Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 3 maart 2011 Author Report Share Posted 3 maart 2011 Beste Spido, Jammer dat je zo ver uit de buurt woont, ik kan je zo het verschil laten horen. A/B tussen twee 100% indentieke Rotel spelers waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 3 maart 2011 Author Report Share Posted 3 maart 2011 Zo is het maar net; je kunt wel een mooi verhaal ophangen om je gelijk te halen, maar er is wel degelijk verschil tussen de ene en de andere speler. Een oude speler haalt het niet bij een gelijkwaardig recent exemplaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 Maar de spiksplinternieuwe en (zo goed als) jittervrije CD-speler van de Man van de Klok zèlf, klonk (in dezelfde ruimte: de mijne(!), en met hetzelfde mooie muziekmateriaal: het mijne(!)) echt niks mooier of echter dan de CD-80. Ik was erbij en was er getuige van dat Klaas aangaf dat hij dingen hoorde die hij nog nooit zo had gehoord. Bovendien zijn de SS30's niet beluisterd en was er ook een ander type versterker gebruikt. Ben je wel goed geïnformeerd, Spido ? Daarnaast is een CD-80 standaard uit de doos een speler die veel meer aandacht heeft gehad als het gaat om bouwkwaliteit en schakelingen dan menig spelertje dat na de jaren '90 gebouwd is. Een topmodel zelfs. Dus de behoefte om de CD-80 te modificeren is minder groot dan de behoefte om nieuwere spelers te modificeren. En toch zal de CD-80 beter spelen met nieuwe klok. Als dat niet zo is vreet ik m'n speakers op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 En toch zal de CD-80 beter spelen met nieuwe klok. Als dat niet zo is vreet ik m'n speakers op. Lekkerrr... Speksteen! Da's wel weer niks voor een vegetari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 Impulse luidsprekers, of in ieder geval een aantal modellen, zijn van bamboehout gemaakt. Om ook maar eens wat te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 Een oude speler haalt het niet bij een gelijkwaardig recent exemplaar. Ik wil niet vervelend doen, maar een oude speler is gelijk aan een gelijkwaardig recent exemplaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 3 maart 2011 Author Report Share Posted 3 maart 2011 Bedoeld wordt: een speler zoals een cd 16 van Marantz uit 1996 kun je vergelijken met een huidig exemplaar van ongeveer hetzelfde bedrag: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 Het cd formaat stamt uit 1980 en was toen al geen SOTA technisch gezien. Zoveel moeilijkheid is er dus niet om de data uit te lezen en te converteren. Een 5 euro dvd loopwerk kan het leesgedeelte al prima en een 2 euro DAC de conversie. Verschillen tussen cd spelers zijn op zijn best subtiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 Da's wel weer niks voor een vegetari Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 maart 2011 Report Share Posted 3 maart 2011 Maar de spiksplinternieuwe en (zo goed als) jittervrije CD-speler van de Man van de Klok z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 maart 2011 Report Share Posted 4 maart 2011 Maar de spiksplinternieuwe en (zo goed als) jittervrije CD-speler van de Man van de Klok z Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 6 maart 2011 Report Share Posted 6 maart 2011 Harbert, als jouw motieven ook betrouwbaarheid/degelijk waren m.b.t. de aanschaf had je in dezelfde prijsklasse ook kunnen uitkijken naar een Accuphase DP400. Verder zie ik af en toe nog Musical Fidelity A1 CD-PRO opduiken, nieuw in de aanbieding voor < 1.300 euro. Betreft een bovenlader met het Philips CD-PRO-II loopwerk Een zeer interessante speler voor dit geld ! Maar niettemin je heb de Luxman al en ook dit is een zeer mooie en goede spelert Nog veel plezier ermee ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 6 maart 2011 Author Report Share Posted 6 maart 2011 Harbert, als jouw motieven ook betrouwbaarheid/degelijk waren m.b.t. de aanschaf had je in dezelfde prijsklasse ook kunnen uitkijken naar een Accuphase DP400. Verder zie ik af en toe nog Musical Fidelity A1 CD-PRO opduiken, nieuw in de aanbieding voor < 1.300 euro. Betreft een bovenlader met het Philips CD-PRO-II loopwerk Een zeer interessante speler voor dit geld ! Maar niettemin je heb de Luxman al en ook dit is een zeer mooie en goede spelert Nog veel plezier ermee ! Ook een prachtig apparaat die Accuphase, maar wel een stukje duurder (net als de versterkers). Een andere overweging voor de Luxman is de mooie versterker L-550AII waarop ik een oog heb laten vallen en die er waarschijnlijk binnenkort ook wel komt. Ik ben deze week die Music Fidelity op de site van Hifisolutions tegengekomen voor minder dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 7 maart 2011 Report Share Posted 7 maart 2011 Harbeth: tja een goede versterker, wat kan ik zeggen als je je oog al op een Lux hebt laten vallen... Een Audio Analogue Maestro? Wel even naar KT88 brengen om er voor te zorgen dat ie je luidsprekers niet vermoord. Er zit een foutje in waardoor het een killer kan worden. Klinken doet ie super, heeft echt alles in de tang. Tja hij past niet zo makkelijk in een rekje... Maar daar is over heen te komen. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 7 maart 2011 Author Report Share Posted 7 maart 2011 Ik neem aan dat je de Maestro 70 se bedoelt en niet de Maestro Duecento SE integrated. Ik geloof graag dat beide fraai klinken (de eerstgenoemde ooit eens gehoord bij Raf), maar dat grote monster krijg ik niet in mijn Creaktiv-rack (en uit mijn portemonnee). Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 maart 2011 Report Share Posted 8 maart 2011 Ik neem aan dat je de Maestro 70 se bedoelt en niet de Maestro Duecento SE integrated. Ik geloof graag dat beide fraai klinken (de eerstgenoemde ooit eens gehoord bij Raf), maar dat grote monster krijg ik niet in mijn Creaktiv-rack (en uit mijn portemonnee). Puur uit het hoofd, kan een beetje verkeerd zijn Maestro Settanta 2800 euro Luxman L550 4000 euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts