WanFie Posted 5 maart 2011 Report Share Posted 5 maart 2011 Ik heb een eenvoudige meetmicrofoon Superlux ECM999 die ik aan kan sluiten op m'n Ultracurve Pro DSP8024. Dan heb ik een redelijk goede RTA meter, echter is het ding redelijk grof (1/3 oktaaf). Nu heb ik ook software om op de laptop metingen te kunnen doen. Tot op dit moment heb ik daar m'n Radio Shack dB meter voor gebruikt. Dat werkt redelijk goed, maar ik vertrouw de meetcurve van die dB meter niet helemaal. Nu zou ik graag die meetmicrofoon op de laptop aan willen sluiten, maar het ding heeft een fantoomvoeding nodig. Er zijn voor weinig geld kastjes te koop die zorgen voor de fantoomvoeding terwijl hij aan de andere kant gewoon op een microfooningang zonder fantoomspanning kan worden aangesloten. Maar dat is dan ook weer XLR. Is er niet iets simpels met b.v. twee 9V batterijen te maken wat dan gelijk naar de mic ingang van de laptop kan..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 maart 2011 Report Share Posted 5 maart 2011 Ja, kan met wat weerstandjes en elco'tjes maar dat blijft tobben: 1/ die Superlux kan wel op 18 volt maar dan doet ie het niet echt lekker meer, die ziet liever een hogere Fantoom spanning. 2/ De microfoon ingang van laptops is meestal geoptimaliseerd voor spraak, loopt sterk af onder de 100Hz en met een bult rond de 8 a 10 kHz. Dat meet dan ook niet erg betrouwbaar. Kun je beter gelijk omzien naar een goede geluidskaart met ingebouwde Mic. versterkers en Fantoomvoeding: http://www.feedback.nl/computer-audio/emu/tracker-pre Naast goed meten klinkt deze ook nog eens behoorlijk goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 maart 2011 Author Report Share Posted 6 maart 2011 Ja, kan met wat weerstandjes en elco'tjes maar dat blijft tobben: 1/ die Superlux kan wel op 18 volt maar dan doet ie het niet echt lekker meer, die ziet liever een hogere Fantoom spanning. 2/ De microfoon ingang van laptops is meestal geoptimaliseerd voor spraak, loopt sterk af onder de 100Hz en met een bult rond de 8 a 10 kHz. Dat meet dan ook niet erg betrouwbaar. Kun je beter gelijk omzien naar een goede geluidskaart met ingebouwde Mic. versterkers en Fantoomvoeding: http://www.feedback.nl/computer-audio/emu/tracker-pre Naast goed meten klinkt deze ook nog eens behoorlijk goed. Dank je, Dit zou ook betekenen dat de microfoon ook niet goed werkt op de ultracurve met 15V fantoomspanning...?? Zo'n kastje aan de laptop had ik ook al gezien, maar ik vraag me af of de software daar mee overweg kan. Die is kennelijk nogal op een directe verbinding met de microfooningang van de laptop gesteld. Ik hoef n.l. maar iets aan die instelling te veranderen, anders werkt het al niet meer. Ik gebruik als laptop een Sony Vaio PCG-791M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2011 Report Share Posted 6 maart 2011 Uhh? Normaal kun je in dat soort software kiezen welke geluidskaart je wilt gebruiken als ingang. Als je eerst wilt experimentern met een batterijvoeding: De layout van de XLR connector is: Pin 1 ground Pin 2 hot == + signal Pin 3 cold == - signaal Met de 18V van twee 9V batterijtjes in serie sluit je het zo aan: Pin 1 gaat naar de min van de batterij en is tevens ground voor de mic ingang Pin 2 gaat via een weerstand van 1,5 Kohm naar de plus van de batterij Pin 3 gaat via een weerstand van 1,5 Kohm naar de plus van de batterij Dan via een elco van 22uF/25V ga je van pin 2 van de Superlux naar de mic ingang van je laptop, de "+" van de elco aan pin 2 van de mic en de "-" van de elco naar je laptop. Op pin 3 van de Superlux staat geen signaal, dus die gebruik je verder niet, alleen om te mic te voeden. Suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 maart 2011 Report Share Posted 6 maart 2011 Kun je beter gelijk omzien naar een goede geluidskaart met ingebouwde Mic. versterkers en Fantoomvoeding: http://www.feedback.nl/computer-audio/emu/tracker-pre Naast goed meten klinkt deze ook nog eens behoorlijk goed. 'k heb zo'n tracker en ben er erg tevreden over. Echter, hoe goed het ding ook is, je moet nog steeds wel gekalibreerde microfoons gebruiken als je wilt weten wat je nu eigenlijk meet, zoniet dan kun je net zo goed, of eigenlijk slecht, de ingebouwde kaart gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2011 Report Share Posted 6 maart 2011 Hoi Seed7, Het hangt er een beetje van af wat je wilt meten: Boven de 10 KHz kunnen ze een afwijking hebben van ca. 5 dB. Daaronder is ie spatrecht binnen 1 dB tot 20 Hz. Kan ook meevallen, de mijne loopt boven de 10 KHz iets op naar + 1,5 dB bij 20 KHz. Die Superlux is overigens exact hetzelfde Chinese ding als de Behringer ECM8000, alleen ander kleurtje en ander stempel er op. Maar je hebt gelijk, wil je echt nauwkeurig meten dan heb je een gekalibreerde mic nodig. Maar dan moet de software wel de mogelijkheid hebben om de kalibratiefile in te kunnen lezen en daarmee te compenseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 maart 2011 Author Report Share Posted 6 maart 2011 Maar dan moet de software wel de mogelijkheid hebben om de kalibratiefile in te kunnen lezen en daarmee te compenseren. Dat is dus wel mogelijk... alleen... hoe kom ik achter de exacte curve van mijn microfoon..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 maart 2011 Report Share Posted 6 maart 2011 Die Superlux is overigens exact hetzelfde Chinese ding als de Behringer ECM8000, Ah, dat was mij niet bekend, en bijbehorende gemiddelde calibratie bestand, is gewoon platte tekst, weet alleen niet of het te downloaden is als je niet op Hometheatreshack bent ingeschreven. Anders kan ik het hear wel als tekst plakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 maart 2011 Author Report Share Posted 6 maart 2011 Die Superlux is overigens exact hetzelfde Chinese ding als de Behringer ECM8000, Ah, dat was mij niet bekend, en bijbehorende gemiddelde calibratie bestand, is gewoon platte tekst, weet alleen niet of het te downloaden is als je niet op Hometheatreshack bent ingeschreven. Anders kan ik het hear wel als tekst plakken. Ik kan inderdaad niet op die site zonder me eerst in te schrijven. Misschien als tekst PM-en..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 maart 2011 Author Report Share Posted 6 maart 2011 Ja, kan met wat weerstandjes en elco'tjes maar dat blijft tobben: 1/ die Superlux kan wel op 18 volt maar dan doet ie het niet echt lekker meer, die ziet liever een hogere Fantoom spanning. 2/ De microfoon ingang van laptops is meestal geoptimaliseerd voor spraak, loopt sterk af onder de 100Hz en met een bult rond de 8 a 10 kHz. Dat meet dan ook niet erg betrouwbaar. Kun je beter gelijk omzien naar een goede geluidskaart met ingebouwde Mic. versterkers en Fantoomvoeding: http://www.feedback.nl/computer-audio/emu/tracker-pre Naast goed meten klinkt deze ook nog eens behoorlijk goed. De Emu 404 is ook nog een optie.. die staan er een paar tweedehands te koop en hebben iets meer mogelijkheden. Is zo'n ding voor muziek vanaf de laptop ook 'n optie..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2011 Report Share Posted 6 maart 2011 De Emu 404 is ook nog een optie.. die staan er een paar tweedehands te koop en hebben iets meer mogelijkheden. Is zo'n ding voor muziek vanaf de laptop ook 'n optie..?? Ja kan ook, maar wil je ook je elektrisch pianospel via Midi opnemen en afspelen dan? De geluidskwaliteit is vergelijkbaar met de Tracker. Voor muziek is het geen "Super High End" maar gewoon gemiddeld goed. Heeft wel een goede S/PDIF uitgang waar je eventueel een betere DAC aan kunt hangen om muziek te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 maart 2011 Report Share Posted 6 maart 2011 Misschien als tekst PM-en..?? is onderweg Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 maart 2011 Author Report Share Posted 6 maart 2011 Misschien als tekst PM-en..?? is onderweg Sterker nog, is al binnen, hartelijk bedankt.. Is er zo'n lijstje ook voor de digitale Radio Shack dB meter..?? (Cat no 33-2055). Dan ben ik veel eenvoudiger klaar (mits de ingang van m'n Sony een beetje recht is, maar daar kom ik wel achter met rose ruis op de ingang). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 maart 2011 Report Share Posted 7 maart 2011 Is er zo'n lijstje ook voor de digitale Radio Shack dB meter..?? Jawel, maar ik heb geen idee wat de bron van de gegevens is, het lijken me enkelvoudige kalibraties, niet op een gemiddelde gebaseerd, hoewel dat laatste ook maar een indicatie geeft en een perfecte microfoon 'slechter' kan maken. Individuele kalibratie is en blijft het beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 maart 2011 Author Report Share Posted 7 maart 2011 Is er zo'n lijstje ook voor de digitale Radio Shack dB meter..?? Jawel, maar ik heb geen idee wat de bron van de gegevens is, het lijken me enkelvoudige kalibraties, niet op een gemiddelde gebaseerd, hoewel dat laatste ook maar een indicatie geeft en een perfecte microfoon 'slechter' kan maken. Individuele kalibratie is en blijft het beste. De Radio Shack dB meter heeft een "C" stand. Deze is redelijk genormaliseerd. Hierop heb ik de software dan ook op ingesteld. Toch was er boven de 10 Khz weinig meer te meten. Wat me in de lijst opvalt, is, dat er tot de 160 hz een getal achter de frequentie staat en daarboven twee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 maart 2011 Author Report Share Posted 8 maart 2011 Is er zo'n lijstje ook voor de digitale Radio Shack dB meter..?? Jawel, maar ik heb geen idee wat de bron van de gegevens is, het lijken me enkelvoudige kalibraties, niet op een gemiddelde gebaseerd, hoewel dat laatste ook maar een indicatie geeft en een perfecte microfoon 'slechter' kan maken. Individuele kalibratie is en blijft het beste. Maar goed dat ik nog niks ondernomen heb... Mijn Sony wijkt onder de 100Hz en boven de 10 k inderdaad behoorlijk af. 30 hz zakt b.v terug tot -17 dB. Een ander "probleem" is de uitgang van de dB meter. dat ding ruist zo erg dat er boven de 5000 Hz eigenlijk niet goed meer te meten is. Ik moet dus behoorlijk hard om de ruis te overtreffen. Nagalmmetingen kan ik daarom helemaal vergeten. En toch... nadat ik alle correcties had ingevoerd, kreeg ik tot 10 k vrijwel dezelfde karakteristiek dan waarop de software is ingesteld met een C curve. Toeval denk ik. De enige juiste manier is dus een externe geluidskaart aan te schaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2011 Author Report Share Posted 9 maart 2011 Ja, kan met wat weerstandjes en elco'tjes maar dat blijft tobben: 1/ die Superlux kan wel op 18 volt maar dan doet ie het niet echt lekker meer, die ziet liever een hogere Fantoom spanning. 2/ De microfoon ingang van laptops is meestal geoptimaliseerd voor spraak, loopt sterk af onder de 100Hz en met een bult rond de 8 a 10 kHz. Dat meet dan ook niet erg betrouwbaar. Kun je beter gelijk omzien naar een goede geluidskaart met ingebouwde Mic. versterkers en Fantoomvoeding: http://www.feedback.nl/computer-audio/emu/tracker-pre Naast goed meten klinkt deze ook nog eens behoorlijk goed. Dus toch maar besloten de tracker pre aan te schaffen. Vandaag geinstaleerd en wat gemeten. Het blijkt dat er een behoorlijk verschil tussen de E-mu met meetmicrofoon en de ingebouwde geluidskaart met de dB meter zit. Wat ik ver moedde bleek waar. Het laag meet iets harder dan met de dB-meter. Op 45 hz zit inderdaad een piek van ruim 10 dB. Maar voor de rest is het beeld eigenlijk beter dan wat ik eerst meette. Vooral in het hoog ziet het er nou rechter uit. Maar wat wel klopte, is de gekozen plaats van de speakers en de stoel. Op de piek van 45 Hz na ziet het er eigenlijk best wel goed uit. Ik heb ook geleerd dat een rose ruis niet recht is. Daar zit ook zo maar 8 dB tussen de hoogste en laagste toppen. En ook dat de ene rose ruis de andere niet is. Als voorbeeld, een rose ruis op een CD heeft bij 45 Hz een dip van drie dB, terijl de generator van de software daar juist een piek heeft van 5 dB. De Tracker is wel mooi recht (voor zover je dit met rose ruis kunt meten. Ik heb ook geprobeerd een CD van de laptop via de Tracker af te spelen. En ook dit viel inderdaad niet tegen. Ik mis wat kracht en natuurlijkheid, maar ik vraag me af of je dit verschil na twee weken nog zou opvallen. Op zich voor die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 maart 2011 Report Share Posted 9 maart 2011 Gefeliciteerd Hans, Dat schiet i.i.g. op qua meten. Hou er bij de E-MU USB kaarten wel rekening mee dat de sample rate niet automatisch gaat met wat je in de meetsoftware in stelt als je de WDM drivers gebruikt. Dat moet je dan met de hand doen in het E-MU control panel. Beste kun je het control panel op het scherm open houden als check. Gebruik je de ASIO drivers dan gaat het wel goed. Welke software gebruik je om te meten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2011 Author Report Share Posted 11 maart 2011 Gefeliciteerd Hans, Dat schiet i.i.g. op qua meten. Hou er bij de E-MU USB kaarten wel rekening mee dat de sample rate niet automatisch gaat met wat je in de meetsoftware in stelt als je de WDM drivers gebruikt. Dat moet je dan met de hand doen in het E-MU control panel. Beste kun je het control panel op het scherm open houden als check. Gebruik je de ASIO drivers dan gaat het wel goed. Welke software gebruik je om te meten? Ik gebruik SpectraRTA volgens mij pikt die alleen 16 Bits en 44,1 kHz. Stel ik die anders in, dan werkt het niet. Ik heb de bijgeleverde software geinstaleerd. Ik zal een paar plaatjes van de laatste metingen plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2011 Author Report Share Posted 11 maart 2011 Het frequentiespectrum van de Watt Puppy's dwars opgesteld in de luisterkamer. De nagalmtijd... errug mooi, maar waar die 20 kHz vandaan komt weet ik niet. Ik heb een paar keer gemeten, en telkens was dit er. Hier heb ik dus meer vetrouwen in dan de metingen met de Radio Shack dB meter. Dit is trouwens de rose ruis van de uitgang rechts naar de ingang links gestuurd. Toch 8 dB afwijking...!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2011 Author Report Share Posted 11 maart 2011 Het frequentiespectrum van de Watt Puppy's dwars opgesteld in de luisterkamer. De nagalmtijd... errug mooi, maar waar die 20 kHz vandaan komt weet ik niet. Ik heb een paar keer gemeten, en telkens was dit er. Hier heb ik meer vertrouwen in dan de metingen met de Radio Shack dB meter. Dit is trouwens de rose ruis van de uitgang rechts naar de ingang links gestuurd. Toch 8 dB afwijking...!! De piek van 18 dB op 45 Hz is dus 4 dB lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts