Jump to content

Goede Auto Speakers, Welke Merken

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Boss

lolsmiley.gif

shith.jpg

Hij vroeg niet om baggerkwaliteit toch..... ;)

@Andre:

JBL, Kicker, Rockford Fosgate, Alphine, DLS, Focal, Polk, Infinity en MTX.

Dan heb ik de goede merken wel zo'n beetje volgens mij.

Voor de rest is het een kwestie van smaak, budget en combinatie met de gebruikte versterker, bron en omgeving (auto)(ja, ook daar zit verschil in akoestiek in).

JBL, Kicker, Rockford Fosgate, Alphine, DLS, Focal, Polk, Infinity en MTX.

Ken ik niet, is dat high-end Alpine? Alpine vond ik eigenlijk nogal tegenvallen voor het geld qua speakers.

En dan is er nog MacAudio en ik vond de Velocity serie van Blaupunkt ook niet tegenvallen. Ach al die merken hebben wel goede en en minder goede er tussen zitten. Is i.d.d. erg smaak en het wisselt ook nogal sterk per type. Zelf luisteren in een goede car-audio speciaalzaak blijft het beste, al zegt dat nog niet veel hoe het uiteindelijk gaat klinken.

;)

Nu ben ik al even uit de auto audio maar Alpine dat was toch altijd wel de top op autoradio gebied samen met de Nakamichi head units.

Wel vond ik de speakers van Alpine ook wel iets minder in vergelijking met de JBL speakers maar toch zeker niet slecht te noemen.

Wat je nu zou moeten kopen om in de auto te bouwen weet ik niet maar gezien de historie zou je met JBL al snel wel goed zitten.

Zelf zou ik kijken wat er aan mooie inbouw sets te krijgen zijn voor het type auto waar je de installatie in wil hebben.

Deze kan je vaak in de bestaande gaten passen en vergen niet veel ombouw ellende.

Vaak geven deze sets al een heel behoorlijk resultaat dat ook nog eens op de akoestiek van de auto is aangepast.

luister dan of het algemene klankbeeld van de set je aanstaat op het boord en kies degene uit die jij het prettigs in het gehoor vind liggen.

je zal dan al snel een goed resultaat behalen.

Dan nog een tip.

Gebruik voor de midden en hoge tonnen speakers alleen speakers aan de voorzijde.

Geen achter speakers gebruiken behoudens de sub om dat het gewoon niet mogelijk is om deze ook voor te plaatsen.

Als je naar een concert luistert dan komt de muziek ook niet van achter waarom wil je dat in de auto dan wel :confused::( .

Groetjes George

Wellicht kun je diverse speakers uitproberen via zo'n display-unit met schakelknoppen?

Het viel mij op, dat de dure driewegsysteempjes (drie-in-één chassis) vaak nog beroerder (slisseriger, boenkeriger, neuzeliger) klinken dan de goedkopere tweewegsysteempjes (twee-in-één chassis),

en dat eenvoudige, goedkope dubbelconusspeakertjes (ongefilterde breedbandertjes, met een extra hogetonen-conusje gelijmd in het centrum) nog het meest natuurlijke geluid leveren.

Bijvoorbeeld:

G101360A.jpg

G101360K.jpg

G101360Z.jpg

SP-155X Number: 10.1360

Full range speaker, 50W MAX, 8Ω

With dual cone, very wide range and linear reproduction, high efficiency, suitable for all PA applications up to HiFi.

Impedance (Z): 8Ω

Resonant frequency (fs): 70Hz

Max. frequency range: f3-20,000Hz

Music power: 50WMAX

Power rating (P): 25WRMS

SPL (1W/1m): 93dB

Magnet weight: 380g

Mounting cutout: Ø 146mm

Mounting depth: 75mm

Dimensions: 155x155mm

Weight: 1.25kg

http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=84&L=1&artid=2155&spr=EN&typ=full

Zulke units kosten slechts ongeveer € 32,- per stuk ( http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7253 ): daar valt men zich geen buil aan.

(Wie van slissen, boenken en neuzelen houdt, zal het vast niet met me eens zijn...) <_<

Maarre... welk formaat (diameter, m.n.) moeten jouw speakers eigenlijk hebben?

• 2 weeks later...

Dag mannen.

Dank u allen, tja moet maar eens gaan luisteren. Enerzijds klinkt het niet slecht. anderzijds vind ik dat mijn nieuwe auto beter verdiend.... ik dus!

@spido, 16,5cm 4x. Er zitten nu idd breedbanders in. Met in het dashboard losse tweeters. Ik heb geen haast...

@ miracle. Ja merken zoals JBL,boston en alpine ken ik wel ja. Maar Kickers? Die zitten bij de buurman in de vijver hahaha, sorry. Focal lijktme wel wat. Zijn ook niet te duur.

Even wat anders, daar denk ik nu even aan. In mijn auto, een citroen C5, zit een standaard radio, mooi geintegreerd in het dashboard, dat moet ook zo blijven. Maar dat ding slikt geen mp3, en ik was er juist aan gewend om minder cd's i de auto te hebben. Even niet beginnen over kwaliteit mp3! Nou treft het dat er een wisselaar (6 cd's) onder de bijrijders stoel zit... Maar die slikt ook geen mp3. Nou de vraag.

Ligt dit aan de speler dus ook de wisselaar? ja is dan het antwoord. Maarrrrr als ik nou een wisselaar kan kopen die wel mp3 slikt, speelt de radio/console het dan? Of zal daar de crux zitten...?

Want het is wel lekker om je eigen muziekjes samen te stellen, en er dan niet gelijk 24cd's voor hoeven te fikken!

Groet,

Andre

Kan je niet een losse MP3 (FLAC) speler aansluiten op de radio?

Je zou daarvoor de ingang van de wisselaar kunnen gebruiken.

Dat hangt een beetje van de head-unit af. Tegenwoordig communiceren die ook digitaal voor de controle met de wisselaar (zodat er alleen eentje van eigen merk werkt). Als daar niet iets aan hangt wat de head-unit snapt dan is die ingang meestal ook analoog niet beschikbaar.

Op mijn oude Alpine head-unit zat een extra "Aux" ingang. Daar kon je iedere willekeurige analoge bron op aansluiten. Maar dat is tegenwoordig niet meer.

;)

André,

Kijk eens bij Dension (ff goechelen). Dat is een iPod dock die je als cd-wisselaar aansluit. De Gateway300 heeft USB en kan ook gewoon MP3's afspelen. De betere automaterialenzaken kunnen ze leveren. Dietz is een andere firma die dergelijke dingen levert. Die kun je gewoon "voeren" met een USB-stick waar MP3's op staan.

Je koppelt de cd-wisselaar af en prikt de Dension of Dietz daarvoor op de plek. De standaard Hu van de C5 wordt door beide merken ondersteund.

Goeie tip Sodejuu,

Alleen die firma Dietz heeft een lege site waar je niet verder komt. Bestaat niet meer?

;)

Dietz, bestaat nog steeds. Geen idee of ze een website hebben. Hier in regio is Monticar dealer van dat spul. Bij mij werkte het helaas niet. De Blaupunkt RNS4 wordt helaas door beiden niet ondersteund, maar de HU van de Citroen mag geen probleem zijn.