Jump to content

Analoge Dagen

carl
 Share

Recommended Posts

@Conqubite, dat 'wapperen' van de woofers in Rick zijn speakers geeft inderdaad de rumble in de opname/ persing weer. Omdat dat type driver zo 'losjes' om de faseplug hangt ervaar je dus wel die snelle en diepe bassen, maar beweegt het geheel ook veel sneller.

Greetz,

Lestat

Hier heb ik een apart topic voor geopend.. het leek me wel een leuk onderwerp.

:)

Hans zei:

Ik houd van een beeld tussen de speakers en wat sterk gefocuseerd is.

Ik heb de speakers 3 meter van elkaar staan, een prima focusering, ondanks dat het geluid niet (altijd) tussen de speakers blijft. Ik wil graag het geluid horen in samenhang, niet een geluidje hier, een tinkeltje daar. je moet het gevoel krijgen dat je naar instrumenten luistert, niet naar afzonderlijke geluiden.

Maar zo praten we wel een beetje 'in de lucht'. Er is wel een wezenlijk verschil hoe (ik denk dat) het bij Hans klinkt, en bij mij, maar leg het maar eens uit.

M :ph34r: rc

Wat

Natuurlijk moet er wel diepte en hoogte in het geluidsbeeld zitten, anders zou het ook niet 3D zijn.

Maar wanneer geluid buiten de speakers treedt kan dat eigenlijk niet anders dan door een "uit fase" geluid. Ik ervaar dat als MINDER natuurlijk. Anderen ervaren het kennelijk juist als MEER natuurlijk.

Interessant.

Uit fase? Het geluid van een (bijvoorbeeld) trompettist op een podium wordt door het publiek dat in een zaal aanwezig is toch ook ruimtelijk ervaren, mede door de akoestiek van de ruimte waarin het instrument wordt bespeeld? Ik zie speakers -in een juiste opstelling- als weergevers van een opname. Vooral live-opnames moeten dan ook realistisch zijn, en de breedte van een podium is nooit haalbaar met twee luidsprekers in een gemiddelde kamer/ luisterruimte. Met studio opnames is het lastiger op die 'heilige graal' te kunnen bereiken, de luisteraar weet immers niet welk instrument waar hoor te staan? Veelal omdat muziek ook gefaseerd wordt opgenomen en dan gemixt. eerst de muziek, dan de percussie, dan de zang, zeg maar. Dan lijkt het me juist logisch dat het geluid niet alleen voor en tussen, maar ook naast en achter een luidspreker wordt afgebeeld. Nietwaar? Ik ervaar holografie juist als positief karakter van een opname, evenals plaatsing in hoogte en diepte. Een bassdrum hoort letterlijk laag te zijn, terwijl stemgeluid losjes de ruimte in moet worden geprojecteerd, voor de luisteraar. Tenzij weer anders bedoeld... We zijn eigenlijk overgeleverd aan de mixers als het gaat om studio opnames, bedenk ik me nu... :-(

Ik denk dat als je holografie nastreeft in een weergave, je niet om een evengrote stage in de breedte heen kan. Of je moet heel dicht op twee speakers zitten, waarbij er van een luister driehoek eigenlijk geen sprake meer is...

Greetz,

Lestat

Zijn er nog foto's gemaakt dit jaar?

Ik kon helaas niet aanwezig zijn, door een voedselvergiftiging (even de boel leeg moeten laten pompen, en een nacht moeten blijven ter observatie) :mad2: , maar ben wel benieuwd hoe het er dit jaar uit zag.

Mvg. Miracle.

Bij hifi weergave gaat het om het benaderen van de werkelijkheid en deels is ook sprake van een illusie. Mijn huidige kamer is bijvoorbeeld maar 3,60 breed maar lijkt veel groter. Aan de andere kant is de focus weer veel beter dan in een concertzaal met versterkte muziek en 50 kleine LS. Echt ideaal is natuurlijk in een zaal met goede akoustiek en dan onversterkt. In dat concert van Julia Loko, Mathilde Santing en Astrid Seriese werden diverse nummers onversterkt gebracht. Klonk behoorlijk anders: veel zachter, focus en verder geweldig. In alle eerlijkheid leek wel op buizen (Henk N).

Dat met die focus van Hans van Liempd heb ik niet.

Wat moet een mens met 3D afgepast tussen de luidsprekers?

Mijn idee is, dat wanneer het anders is, je naar reflecties en fase fouten luistert.

Zi is die onzin tenminste niet goed te lezen :lol:

Ik kon helaas niet aanwezig zijn, door een voedselvergiftiging (even de boel leeg moeten laten pompen, en een nacht moeten blijven ter observatie) :mad2: , maar ben wel benieuwd hoe het er dit jaar uit zag.

Mvg. Miracle.

Verdorie, dat is wel snotvervelend voor je.

Hans zei:

Ik houd van een beeld tussen de speakers en wat sterk gefocuseerd is.

Ik heb de speakers 3 meter van elkaar staan, een prima focusering, ondanks dat het geluid niet (altijd) tussen de speakers blijft. Ik wil graag het geluid horen in samenhang, niet een geluidje hier, een tinkeltje daar. je moet het gevoel krijgen dat je naar instrumenten luistert, niet naar afzonderlijke geluiden.

Maar zo praten we wel een beetje 'in de lucht'. Er is wel een wezenlijk verschil hoe (ik denk dat) het bij Hans klinkt, en bij mij, maar leg het maar eens uit.

Wat

Mvg. Miracle.

Verdorie, dat is wel snotvervelend voor je.

Ach, kan gebeuren als je een alleseter bent, en niet kijkt waar je wat eet.

Bij van die kleine buitenlandse vreetschuurtjes mag je uiteraard ook verwachten dat de hygi

Getver, Miracle!

Da's inderdaad niet fijn lijkt me...

Er zijn door ons wel professionele foto's gemaakt, die staan in mijn verslag op de jullie welbekende site. Met mijn iPhone heb ik zelf ook wel wat geschoten, ik zal zo eens kijken of ik wat online kan zetten.

Greetz,

Lestat

Raar, dat smaak niet opgaat bij live muziek. dan vind iedereen het goed!

ik luister naar muziek niet naar apparaten.

mazzel Jempie

Ik durf toch te beweren dat de technische kwaliteit van een concert behoorlijk van elkaar verschilt en het mede bepalend is voor de uiteindelijke muziekbeleving.

Getver, Miracle!

Er zijn door ons wel professionele foto's gemaakt, die staan in mijn verslag op de jullie welbekende site. Met mijn iPhone heb ik zelf ook wel wat geschoten, ik zal zo eens kijken of ik wat online kan zetten.

Greetz,

Lestat

Kan je de link van je site geven?

Getver, Miracle!

Greetz,

Lestat

Kan je de link van je site geven?

Bij deze maar weer eens voor mijn beurt mekkeren. :P

Verslag Analoge dagen Sneek 2011 op hifi.nl

@Lestat: Mooi verslag weer.

Mvg. Miracle.

Eindelijk wordt Manger speakers gepromoot bij een dealer ,het is wel jammer dat die op een huis,tuin en keuken versterker wordt aangesloten :(

Deze speaker verdient gewoon een betere versterker <_<

Omdat ik geen tijd had nog geen reaktie van mijn zijde

Ik ben zaterdag geweest met drie vrienden, ik vond het weer erg gezellig

Lekker muziek geluisterd, alle sets speelde op een goed niveau.

Gelukkig was Master weer in de grootste ruimte ik heb daar erg lang geluisterd

erg fraai weer, een zeer grote stage met drive en snelheid met een goede opbouw

en juiste afbeelding van intrumenten. Echt fantastisch wij hebben er erg genoten.

Bij MA was het voor het eerst best goed. wat wil je in z'n kleine kamer.

petje af voor deze importeur. De set van Henk speelde ook goed, alleen het verschil

tussen beide spelers vond ik erg groot.

Lekker wat plaatjes gekocht. Toen naar huis, zelf mijn eigen set beluisterd tja

wat speelt mijn set totaal anders, minder stage minder gevoel. potjandriedubbeltjes.

meteen weer technisch luisteren na een paar minuten. Misschien toch een keer

die speakers thuis beluisteren.

AS bedankt tot volgend jaar

Ben dit jaar niet geweest voornamelijk vanwege de grote afstand (440 km) en hoge benzineprijzen. Daarnaast heb ik het de laatste tijden wel een beetje gehad met audioshows. Toch vaak na afloop een gevoel van, was dat het nou en moet dat nu zo duur zijn? Maar goed wellicht is de midlife crises toegeslagen :D

Robin

Maar goed wellicht is de midlife crises toegeslagen :D

Robin

Maar dan probeer je juist indruk te maken op een jonge vrouw en koopt een paar nieuwe boxen. Overigens kan een motor ook ;)

Robin

Maar dan probeer je juist indruk te maken op een jonge vrouw en koopt een paar nieuwe boxen. Overigens kan een motor ook ;)

:D:D Die vrouw heb ik al en m'n speakers zijn beter dan die Masters :cool2:

Maar dan heb je geen reden voor een midlife. Overigens wat vindt je betere speakers dan de Masters. Die Masters ziitten zo langzamerhand op het niveau dat smaakverschillen een rol spelen.

Robin

:D:D Die vrouw heb ik al en m'n speakers zijn beter dan die Masters :cool2:

Maar dan heb je geen reden voor een midlife. Overigens wat vindt je betere speakers dan de Masters. Die Masters ziitten zo langzamerhand op het niveau dat smaakverschillen een rol spelen.

Als smaak een rol speelt, is er nog helemaal geen sprake van kwaliteit!

@Miracle: Thanx!

@Wol: waarom een betere versterker? De tijdens de show gebruikte versterker kost hetzelfde als de set speakers en kan ze met twee vingers in de neus onder controle houden. Had je liever Marantz of Rega eraan gehad? En was je wel aanwezig? Dat het een interessante speaker is onderschrijf ik overigens volledig! Heb je ze op andere apparatuur horen spelen? Ben benieuwd.

Greetz,

Lestat