Jump to content

Analoge Dagen

carl
 Share

Recommended Posts

@Wol: waarom een betere versterker? De tijdens de show gebruikte versterker kost hetzelfde als de set speakers en kan ze met twee vingers in de neus onder controle houden. Had je liever Marantz of Rega eraan gehad? En was je wel aanwezig? Dat het een interessante speaker is onderschrijf ik overigens volledig! Heb je ze op andere apparatuur horen spelen? Ben benieuwd.

Om het maximum uit een Manger te halen heb je een snelle versterker nodig, sneller dan de gebruikten (bandbreedte ca. 150 kHz). Dat wil echter niet zeggen dat het dus met een langzamere, b.v. een ijzerhoudende buizenbak, slecht klinkt. Persoonlijk vind ik dat de Mangers eigenlijk helemaal niet kieskeurig zijn kwa versterking, ze laten gewoon heel aardig horen wat je aan versterkervlees in de kuip hebt, meer dan andere weergevers. Het is met deze weergevers nu niet bepaald zo dat ze alleen maar "achter het signaal aanhobbelen". Zeer vergelijkbaar met de positieve aspecten van goede electrostaten echter zonder de ietwat problematische aansturing van die dingen.

'Geheimtip', hang eens een OTL aan een Manger (ik denk dat Wol inmiddels ook weet hoe dat gaat :) .

Lestat,een PWM is een leuke versterker maar dan hebt je het ook gehad.

Maggies is heel goed bruikbaar met PWM

Wat Seed zegt ,bv een OTL, of voor Manger mid-hoog een MV pentode met ringkern uitgang trafo,

Als je alles uit Manger wilt krijgen dan zul je heel veel met versterkers moeten experimenteren

Manger speakers ken ik vanaf 1986 en heel veel discusies gehad over Manger en met Manger :)

Het is een top speaker en met PWM ga je het midden hoog op een moment tegenvallen.

Ze hadden de PWM voor het laag moeten gebruiken en een MV voor het mid hoog,ik geef maar een goede tip.

Manger laat alles horen wat fout gaat :)

(...) Manger laat alles horen wat fout gaat :)

Geen wonder: alles gáát immers fout met een Manger... ??! :lol:

(Er is qua spreiding - hoewel: er ìs eigenlijk helemaal geen spreiding bij een Manger: het ding bundelt voorwaarts èn achterwaarts als een zoeklicht, en dan nog in dipolaire fasetegenstelling ook! - noch qua spronggedrag (stijg- en daaltijden/impulsverwerking/transiënts) - een "match" te vinden met een woofer (tenzij door een expert gefaseerd (d.i. vertraagd), gefilterd en gereduceerd tot de geringe gevoeligheid / rendement van de Manger).

Maar wie kan die vermogenstrekkende woofers zo vertragen, filteren, hun rendement aanpassen... zonder de impulsverwerking aan te tasten? En zonder fasevervorming te introduceren?

Juist, ja: niémand!)

Spido,je hebt volkomen gelijk, de uitspraken van jou zij waarheidsgetrouw :)

Dus mensen koopt Spido,s alias KF speakers die hebben dit probleem niet, dus over 20 jaar hebben jullie een item atuk :D

PS Geen een speaker heeft geen fouten ,ook Manger heeft zijn fouten ,

Mangers zijn niet perfect , maar die staan wel in vele opname studio,s, wetenschappelijke universiteiten over het gehoor en psychiek en bij de Firma Schoeps

en zo kan ik nog verder door gaan Spido.

Herr Manger heeft ook nog een medaille gekregen voor zijn wetenschappelijk onderzoek

Spido waar staan jouw speakers!!!!

Spido nog een tip, leest Het maakbare brein van Magriet Sitskorn ,wetenschappelijk onderbouwd, dan is de discussie over dyslexie ook beëindigd. <_<

Aha the limboclan doet weer van zich spreken.tongue.gif

inn ieder geval waren de analoge dagen weer erg leuk en gezellig en ook met leuke Limburgers.

Gezellig? Met Leuke Limburgers?

Je bent toch niet toevallig in een Carnavalsoptocht terechtgekomen? ;)

P.S. Wat/wie is de Limboclan?

Het verslag van de show staat nu op de site van AudioPaul.

LINK

:)

Sta ik daar zomaar op de foto zonder dat mij daar toestemming voor is gevraagd. Een grove overtreding van het portretrecht. :D