Jump to content

Wapperende Woofers

WanFie
 Share

Recommended Posts

24-bits cd's bestaan die dan?

M :ph34r: rc

.

Nee, maar wel 20 bits: http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital

Net zo'n mislukking als SA-CD.... :rolleyes:

;)

De Super Audio CD is een laatbloeier. Technisch is het een prachtig formaat !

1 Bits technologie met een sample rate van over de 2 MHz. Dynamisch bereik van 120 dB!

De consument had er niet zoveel trek in en was CD moe. In elk geval, als het om aanschaffen van cd's gaat. Zoiets. En een gebrek aan echt goede en betaalbare SA-CD spelers speelde natuurlijk ook een rol.

Ineens was daar de kopieer-generatie, de re-incarnatie van de LP en aan de andere kant de opkomst van streaming en losse DAC's. En werd er geroepen dat SA-CD geflopt was.

Nu de Blu-Ray speler in steeds meer huiskamers te vinden is worden er meer SA-CD's aangeschaft (in veel gevallen afspeelbaar op BR). Of het daarmee te maken heeft weet ik niet, een andere verklaring kan zijn dat er steeds meer SA-CD's als hybrid worden uitgebracht.

Wat vergelijk jij nou precies? 24-bits cd's bestaan die dan?

.

24 bit's high resolution (data)bestanden, streaming dus. FLAC's enzo. CD's zijn ouderwets <_<

Het gaat om het verschil. Waarmee dan? 16 bits, dezelfde muziek, dezelfde sample rate? Dan dus iets meer details of zo? Dat is toch niet waar het allemaal om gaat?

viceadmiraal61 ,ik laat je een plaat horen ten opzichte van een cd ,die cd wil je niet meer aanhoren

en het is ook het omgekeerde cd klinkt beter als plaat,

of wat leuk is, een label met en zes verschillende persingen op cd ,welke klinkt het best :mad2: :mad2: :lol: :lol:

Het gaat om het verschil. Waarmee dan? 16 bits, dezelfde muziek, dezelfde sample rate? Dan dus iets meer details of zo? Dat is toch niet waar het allemaal om gaat?

Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp, maar laat ik het vergelijken met digitale camera's met 1 of met 20 megapixels ;)

Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp, maar laat ik het vergelijken met digitale camera's met 1 of met 20 megapixels ;)

haha in beide gevallen is de kwaliteit van de lens het meest bepalend :P

Ik wil eigenlijk van Goodtube weten waarmee hij zijn 24-bits databestanden mee vergelijkt.

Jouw vergelijk is ook aardig. Het plaatje van 1 megapixel kan net zo mooi zijn als dat van 20 megapixels, als je het niet te groot afdrukt. Als je dat nou es op muziek toepast, dan is 24 bits beter, mits je het groter 'afdrukt

Spido, een voorbeeld ik laat je 5 verschillende labels horen over gewoon de originele cd van Patricia Barber ,wat een smaakverschil op die CD,s :D ,

en dan koop je een cd waarvan jij vindt dat het top is die cd en weet hoe het moet klinken. :D

Het is wel heeeeeel erg off-topic zo langzamerhand. Sorry, moddertor!

Ja, via rumble komen we op draaitafels en dan moet de vete tussen draaitafel- en digitaalaanhangers weer uitgevochten worden....

Live is hard... :rolleyes:

Samenvattend:

1. De oorzaak van wapperwoofers is nu wel duidelijk. Dat is rumble of gestommel op platen. Cd's hebben hier geen last van.

2. De slappe ophanging van woofers zorgt dat dit ook zichtbaar wordt.

3. Demping in welke vorm dan ook helpt het fenomeen te bestrijden.

Zo goed...??

:)

Ja, via rumble komen we op draaitafels en dan moet de vete tussen draaitafel- en digitaalaanhangers weer uitgevochten worden....

Samenvattend:

1. De oorzaak van wapperwoofers is nu wel duidelijk. Dat is rumble of gestommel op platen. Cd's hebben hier geen last van.

Zo goed...??

Natuurlijk niet, want door de obsessie met rumble en ander platenspelerongemak, wordt er volledig aan voorbij gegaan dat heel veel speakers ook staan te wapperen als er een andere bron wordt gebruikt huh.gif

Gelukkig is er binnenkort weer een show, kun je dit eens op het gemak door laten dringen smile.gif

Samenvattend:

1. De oorzaak van wapperwoofers is nu wel duidelijk. Dat is rumble of gestommel op platen en andere bronnen.

Zo beter..??

Zo goed...??

Nee

Punt 3. is weer zo vaag en weinig zeggend, daar kun je alle kanten mee op of geen enkele kant, 'tis maar hoe je het bekijkt. En punt 2. blijft ook lekker vaag, maar vooruit er moet wat te fantaseren blijven. Als je stelt dat CD er geen last van heeft, waar ik wel in mee kan gaan, dan blijft de DT over:

3. Een betere of beter afgestemde DT en/of een rumble filter helpt het fenomeen te bestrijden.

;)

Wat een onzin, de meeste hier spelen met beide naast elkaar. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de platenspeler maar draai met net (bijna :D ) zoveel plezier cd's.

Komt er een trol langs wordt alles weer op scherp gezet <_<

Lekker wetenschappelijk onderzoek weer , ik ben het met geen van de 3 door hans geconstateerde feiten eens .

Mijns inziens moet ook eens onderzocht worden in hoeverre de versterking en dan met name de phonotrap er debet aan kan zijn .

In een ver verleden heb ik eens een fat bob gekocht en gespeeld via de mm oa vd arc sp 6 en ook nog met een goedkoop 100 euro phontrapje en rumbelen dat het deed :D .

dat was zon afknapper dat ik de FB heb geruild met een ML voortrap.

De woofers die ik gebruik zijn oa de top van scanspeak en hebben een hele mooie ophanging van heel flexibel rubber.

gr hj

Mmm, rumble wordt gegenereerd in het lager en/of de aandrijving van de draaitafel. Deze bevat inderdaad lage frequenties maar is zelf best wel breedbandig (ca 1kHz) en de mate waarin het de naald in beweging zet is zeeeer gering, echter het is over het algemeen wel zo'n beetje de enige bron die laag genoeg gaat om de armresonantie aan te stoten. En dat is nu wat het wapperen veroorzaakt. Een beter demping van de arm (icm element) zou veel ellende kunnen voorkomen (Cue voor Spido: Q) of het geheel op een hogere F.res afstellen (Ladegaard)

Woofers in installaties zonder draaitafel heb ik nog niet zien wapperen, maar kan me daar in het geval van bluray als bron wel wat bij voorstellen.

Ik begrijp dat "we" er nog niet uit zijn.

Pjotr geeft de schuld volledig aan de platenspeler. Jitze juist niet...

Andro geeft de schuld aan de Fat Bob, waar ik ook mee speel en totaal geen gewapper zie.

Is het dan toch de arm..?? Of het element..?? Of is het bij CD's ook aan de orde..??

Jitze juist niet...

Jitze noemt "een andere bron" zonder aan te geven wat die dan is ??? Aardstralen of zo?

Seed7 noemt Blue Ray. Ja, als er stevig laag subsonisch materiaal zoals bij film in het bronmateriaal zit, gaan je woefers ook lekker wapperen natuurlijk, of bij een stevige orgelopname. Maar volgens mij gaat het daar nu niet over.

;)

Ik begrijp dat "we" er nog niet uit zijn.

Pjotr geeft de schuld volledig aan de platenspeler. Jitze juist niet...

Andro geeft de schuld aan de Fat Bob, waar ik ook mee speel en totaal geen gewapper zie.

Is het dan toch de arm..?? Of het element..?? Of is het bij CD's ook aan de orde..??

Beste Hans,

Waarom twijfel je nog?

Het is toch wel duidelijk, na al die jaren, wie er hear wèrkelijk over deskundigheid en inzicht beschikken?

Wie hear wèrkelijk eerlijk & oprecht zijn?

Wie hear wèrkelijk alleen maar het beste, ja zelfs de puurste perfectie met jou voor hebben?

Pjotr heeft gelijk!

(Veronachtzaam hearbij het feit dat Pjotr ook dikwijls òngelijk heeft: met name wanneer hij het over dingen heeft zoals 's werelds beste luidsprekers, die hem ongehoord - en dus bij voorbaat - al niet bevallen.)

Seed7 heeft gelijk!

Ja, zelfs zéér gelijk!

En, natuurlijk, Spido heeft óók gelijk!

(...) rumble wordt gegenereerd in het lager en/of de aandrijving van de draaitafel (...)
schreef Seed 7.

That's IT! For NOW!

Er is natuurlijk veel méér over te zeggen!

Over de Q.

Over de Frs (en de optellingen, aftrekkingen, vermenigvuldigingen en delingen van harmonischen van die Frs: over de onderlinge inwerkingen van de resonanties van plaat, plateau, mat, plaat, motor, snaar, arm, element (nog te ontbinden in factoren!), in combinatie met die ellendige, niet uit te bannen, 50 Hz brom... enzovoorts.

Maar dat dóen we hear niet.

We zitten hear toch niet bij de AES??

Mag je dan concluderen dat het om de combinatie gaat van de gebruikte componenten?

Denk hierbij aan de combinatie van arm en element, Lager van de DT en de gevoeligheid van de speakers voor sub laag.

Natuurlijk is een oplossing om daar een filter tussen te zetten maar daar gaat het nu even niet om.

hans ik geef de schuld niet aan de fat bob , maar meer aan de combo met de phonotrap, ik wil alleen maar zeggen dat ik die fatbob veel te vroeg heb wegggedaan mede door slechte adviezen van een dealer .

Nogmaals, een woofer gaat alleen trillen door elektrische stromen, als je ontdekt waar die elek . stromen vandaan komen heb je het antwoord op de vraag .

gr :( hj :D

Mag je dan concluderen dat het om de combinatie gaat van de gebruikte componenten?

Denk hierbij aan de combinatie van arm en element, Lager van de DT en de gevoeligheid van de speakers voor sub laag.

Natuurlijk is een oplossing om daar een filter tussen te zetten maar daar gaat het nu even niet om.

En ook Andro..

Maar dan hebben we het nog steeds over de oorzaak, terwijl ik op veel andere sets met een vergelijkbare draaitafel en plaat helemaal geen beweging zie.

Het heeft m.i. zeker wel met de ophanging van de luidspreker te maken en de demping daarvan.

Beter is het natuurlijk, dat de bron de problemen niet heeft.