kappa7 Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 oke...Voor de lager school aap noot mis, IK HOU NIET VAN GRAMMAFOONPLATEN....ik hoop dat dit te lezen is en ook te volgen...... Aha je houd niet van muziek met een natuurlijk karakter met een betere ruimtelijke afbeelding dan dat met een cd ooit mogelijk zal zijn. Je bent zeg maar meer een man van digitale vervorming en beperkingen in de zowel opname als weergave zijde. Wel opmerkelijk want ik heb ooit van jou een demo mogen bijwonnen op de AVMN waar je eerst met de analoge recorder verschillende opnames liet horen. En ik vond dat toch aangenamer klinken dan de digitale opnames die je daarna tengehoren bracht. Niet dat deze slecht zijn maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een ouderwetse grammofoonplaat. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceadmiraal61 Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Een band recorder...is wel heel iets anders,die heeft geen last van :rumble..tikken..stof die kleeft aan de naald, vervorming door mechanische aftasting..kanaalscheiding van slechts 25 db..jank..harmonische en inter-modulaire vervorming meer dan 3%..dwarsdruk compensatie..weer vervorming..op het moment dat de plaat in de groove valt is er al een ruis vloer van 30 db..statische effecten..probeer maar eens een turkse trom op te nemen op een plaat..of een triangel..een de naald springt uit de groef..twee gaat niet goed lukken..door de riaa wordt bij het snijden van een lp laag weg genomen en hoog om dat bij het afspelen weer toe te voegen..effect daar van is een soort van loudness..ja dat vinden platen liefhebbers lekker zacht voor hun oortjes..maar echt is het niet..microfoon effect van een plaat..geeft zo,n lekkere lage zoem in het geluid..kan zelfs gaan rondzingen..dynamiek van een plaat slecht 45 db..ja de plaat is een hele fijne weergever van muziek ik heb beide kanten mogen zien horen en beleven..het snijden..het persen..het afspelen..de plaat is een hele slechte afspiegeling van een opname..neem de orginele bandopname..en daarna de plaat.... een cd of liever sacd verslaat elke lp ..alleen het vraagt om een zeer goede installatie en uiteraard goede opname.. voor mensen die dit niet kunnen lezen is er een mogelijkheid tot leessteunaanvraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Aha je houd niet van muziek met een natuurlijk karakter met een betere ruimtelijke afbeelding dan dat met een cd ooit mogelijk zal zijn. Met cd is niet meer mogelijk dan dat de techniek -beperkt door de Red Book standaard- toelaat. CD inmiddels achterhaald. Dus moet je de discussie analoog versus digitaal voeren met 'het nieuwe digitaal'. Voor toekomstig uit te brengen muziek is digitaal veelbelovend. Voor sommige bestaande muziek kan LP het beste medium blijven. Totdat de moedertape wordt overgezet naar mooie hoge bits formaten, wellicht. Remastering van de oude tape en dan naar (SA)CD geloof ook ik niet zo in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 oke...Voor de lager school aap noot mis, IK HOU NIET VAN GRAMMAFOONPLATEN....ik hoop dat dit te lezen is en ook te volgen...... Aha je houd niet van muziek met een natuurlijk karakter met een betere ruimtelijke afbeelding dan dat met een cd ooit mogelijk zal zijn. [...] Groetjes George Is dat zo, George? Inderdaad, bij de mensen met een mooie draaitafel waar ik geweest ben (Hans, Hansko) was de ruimtelijke afbeelding een stuk groter dan wat de cd-speler ervan afbracht. Maar bij mij is dat juist andersom. Misschien overtreft dat niet wat de plaat ervan kan bakken, mocht ik mijn platenspeler eens flink onder handen nemen, maar een gelijkwaardige weergave kan beslist. Ben wel benieuwd wat de admiraal hier nu wil zeggen. M rc PS: Jij was de eerste die bij mij kwam luisteren, sindsdien is er v Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 oke...Voor de lager school aap noot mis, IK HOU NIET VAN GRAMMAFOONPLATEN....ik hoop dat dit te lezen is en ook te volgen...... Aha je houd niet van muziek met een natuurlijk karakter met een betere ruimtelijke afbeelding dan dat met een cd ooit mogelijk zal zijn. [...] Groetjes George Is dat zo, George? Inderdaad, bij de mensen met een mooie draaitafel waar ik geweest ben (Hans, Hansko) was de ruimtelijke afbeelding een stuk groter dan wat de cd-speler ervan afbracht. Maar bij mij is dat juist andersom. Misschien overtreft dat niet wat de plaat ervan kan bakken, mocht ik mijn platenspeler eens flink onder handen nemen, maar een gelijkwaardige weergave kan beslist. Ben wel benieuwd wat de admiraal hier nu wil zeggen. M rc PS: Jij was de eerste die bij mij kwam luisteren, sindsdien is er v Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 voor mensen die dit niet kunnen lezen is er een mogelijkheid tot leessteunaanvraag. Ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt.. Maar als je geen hoofdletters gebruikt, geen spaties na een punt, woorden in tweeën hakt, de zin grammaticaal niet klopt, een komma in plaats van een apostrof, geen komma's waar er wel een moet. Dat schiet gewoon niet op. Je laatste post is al beter te lezen..maar..overal een paar...punten tussen zetten..is ook niet zoals ik het..op school geleerd heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 maart 2011 Author Report Share Posted 21 maart 2011 Een band recorder...is wel heel iets anders,die heeft geen last van :rumble..tikken..stof die kleeft aan de naald, vervorming door mechanische aftasting..kanaalscheiding van slechts 25 db..jank..harmonische en inter-modulaire vervorming meer dan 3%..dwarsdruk compensatie..weer vervorming..op het moment dat de plaat in de groove valt is er al een ruis vloer van 30 db..statische effecten..probeer maar eens een turkse trom op te nemen op een plaat..of een triangel..een de naald springt uit de groef..twee gaat niet goed lukken..door de riaa wordt bij het snijden van een lp laag weg genomen en hoog om dat bij het afspelen weer toe te voegen..effect daar van is een soort van loudness..ja dat vinden platen liefhebbers lekker zacht voor hun oortjes..maar echt is het niet..microfoon effect van een plaat..geeft zo,n lekkere lage zoem in het geluid..kan zelfs gaan rondzingen..dynamiek van een plaat slecht 45 db..ja de plaat is een hele fijne weergever van muziek ik heb beide kanten mogen zien horen en beleven..het snijden..het persen..het afspelen..de plaat is een hele slechte afspiegeling van een opname..neem de orginele bandopname..en daarna de plaat.... een cd of liever sacd verslaat elke lp ..alleen het vraagt om een zeer goede installatie en uiteraard goede opname.. voor mensen die dit niet kunnen lezen is er een mogelijkheid tot leessteunaanvraag. Zucht... maar vooraan beginnen: 1. rumble... een goede draaitafel rumbelt niet hoorbaar. 2. Tikken... een schone, goed onderhouden plaat tikt niet of nauwelijks. 3. Stof... meestal maak ik niet meer dan een keer per avond de naald schoon 4. Vervorming... bij een tangentiale arm is dat veel minder dan bij een pivot, een goed afgesteld element heeft trouwens ook minder last dan een "erop gesmeten". 5. Jank... een goede draaitafel jankt niet, kromme en exentrische platen wel, maar die kun je ook weggooien. 6. 25 dB kanaalscheiding.. de meeste CD's halen die 25 dB in dynamiek geeneens, laat staan in kanaalscheiding. 7. Dwarsdrukcompensatie... zorgt er juist voor dat de naalddruk aan beide zijde gelijk is. 8. Ruisvloer van 30 dB ??? kwestie van goede platen kopen. 9. Statische effecten... nog nooit geen last van gehad. 10. Jouw turkse trom en triangel.. staat op veel platen keurig op. kwestie van vakmanschap denk ik. 11. RIAA... heeft niks met loudness te maken. Het laag wordt terug geschroefd om de modulaties te beperken en daarna weer gecompenseerd zodat de boel weer recht is. 12. Microfoon effect... dat zou een echt probleem zijn in disco's. Wanneer de draaitafel juist is opgesteld dus geen probleem. 13. Dynamiek.. bij moderne CD's soms zelfs niet meer dan 5 dB.. Waarom beklaag je je dan met 45 dB. Overigens kan het echt wel beter dan die 35 dB. (let op de puntjes ) Ik weet niet in welke tijd en op welke rampzalige apparatuur jij platen hebt gedraaid. IEDEREEN die bij mij komt luisteren vind de platenspeler beter klinken dan mijn Droplet die toch als bovengemiddelde CD speler staat aangeschreven. (Bovendien klinken alle CD-speler hetzelfde... ) Er zitten best wel problemen aan platen, maar vaak weegt dat niet op tegen de prachtig homogene klank. Bovendien heb ik platen waarvan de muziek nog nooit op CD is verschenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Dat heb je aardig goed samengevat Hans. Al denk ik dat Fritz het in zijn reactie een beeeetje heeft aangedikt. Natuurlijk zijn de door Fritz genoemde effecten bij slechte tafels of beroerde platen te vinden maar dat is niet waar de meeste hear gebruik van maken. De meeste hebben het wel behoorlijk voor elkaar waardoor deze effecten behoorlijk verwaarloos baar zijn en dan is de plaat toch weer beter te genieten dan een cd. Goodtube heeft ook al aangegeven dat het Red Book daarvan de schuldige is en dat zo best wel eens kunnen. Nu geeft een high res opname wel een mooier beeld dat wel dichter in de buurt komt van de DT maar dan nog mis ik de charmes van het opzetten van een plaat. Een cd geeft mij dat niet en muziek van de pc al helemaal niet. Dat laatste is gewoon gemak. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 En... in zijn opsomming vergat Viceadmiraal61 nog het "pinch effect" te noemen. Het pinch-effect, dat vooral dicht bij de uitloopgroef optreedt: waar de snijsnelheid het hoogst is en de bocht het krapst! (Zie bijvoorbeeld http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=29552 ). Eigenlijk is het wonderbaarlijk, hoe goed sommige (niet alle!) grammofoonplaten kunnen klinken... ondanks al die mechanische problemen. 't Hangt natuurlijk wel erg af van de kwaliteit van je pick-up element cum annexis. Voor een beetje kwaliteitsdraaitafelcombi leg je toch al gauw een paar duizend euro's neer. De meeste budget-klasse CD-spelers klinken al gauw beter (en zijn gemakkelijker in het gebruik) dan draaitafelcombinaties die een veelvoud kosten. En dan de taperecorder. Ja, daar zèg je zo wat! De laatste tijd heb ik nogal wat materiaal op CD gekocht, dat ik al op de grammofoonplaten (jaren '50 - '80) bezat. En daar waren exclusieve, "buitenlandse (m.n. Amerikaanse) persingen" bij. Voor die re-issue CD's werden vaak de originele mastertapes gebruikt. De CD's laten dan vrijwel altijd op verrassende wijze horen hoe geweldig góed die oude mastertapes waren (en nog steeds zíjn)! (Of, omgekeerd: dat de grammofoonplaten die kwaliteiten niét zo goed lieten horen...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceadmiraal61 Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Heel fijn allemaal.Maar ik heb als opname man,nog nooit een geluidsopname 1 op 1 in dezelfde kwaliteit terug gehoord... En heb toch best wel een goede set gehad..zie www.sts-digital.nl...Wat wel goed klonk is als er een plaat wordt gesneden en dan die direct cut gelijk weer af te spelen. de lp die jullie thuis hebben is eigelijk een copie van deze direct cut. Maar dan wel 3x gecopieerd!!!!!!!.Resultaat een steeds mindere afdruk...en ik hoor dat. Op you tube staat een filmje van menno..tik in sts digital..over bv gelijk loop van een plaat..ten opzichten van een cd Het blijft een procede uit 1900,uit de oude doos,een gloeilamp,een gaslichtje.. Mijn sacd van marantz verslaat de plaat op alle fronten....ik heb van een master een cd..sacd..xrcd..en zelf een lp gemaakt...de lp is de mindere van alle andere media....wat wel goed klink zijn banden uit de 50e en 60e jaren 2 spoor 19cm...die verslaat ook de lp met gemak.. Maar wie ben ik....om de romantiek die vele oren weten te verstoppen van lp draaiers de nek om te draaien.. vele zijn ook niet belast met de echte ervaring van platen snijden..platen persen..en dat is hun geluk .En dan red boek????wij horen namelijk in de betere audiophile leeftijd niet hoger dan 14000 khz,terwijl een cd gaat tot 22000 khz en een sacd tot 40000khz..en een lp???? mag blij zijn met 12000 khz..daarom klinkt de lp zo heerlijk zacht........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 maart 2011 Author Report Share Posted 22 maart 2011 Heel fijn allemaal.Maar ik heb als opname man,nog nooit een geluidsopname 1 op 1 in dezelfde kwaliteit terug gehoord... En heb toch best wel een goede set gehad..zie www.sts-digital.nl...Wat wel goed klonk is als er een plaat wordt gesneden en dan die direct cut gelijk weer af te spelen. de lp die jullie thuis hebben is eigelijk een copie van deze direct cut. Maar dan wel 3x gecopieerd!!!!!!!.Resultaat een steeds mindere afdruk...en ik hoor dat. Op you tube staat een filmje van menno..tik in sts digital..over bv gelijk loop van een plaat..ten opzichten van een cd Het blijft een procede uit 1900,uit de oude doos,een gloeilamp,een gaslichtje.. Mijn sacd van marantz verslaat de plaat op alle fronten....ik heb van een master een cd..sacd..xrcd..en zelf een lp gemaakt...de lp is de mindere van alle andere media....wat wel goed klink zijn banden uit de 50e en 60e jaren 2 spoor 19cm...die verslaat ook de lp met gemak.. Maar wie ben ik....om de romantiek die vele oren weten te verstoppen van lp draaiers de nek om te draaien.. vele zijn ook niet belast met de echte ervaring van platen snijden..platen persen..en dat is hun geluk .En dan red boek????wij horen namelijk in de betere audiophile leeftijd niet hoger dan 14000 khz,terwijl een cd gaat tot 22000 khz en een sacd tot 40000khz..en een lp???? mag blij zijn met 12000 khz..daarom klinkt de lp zo heerlijk zacht........... Theroretisch heb je helemaal gelijk, maar ik heb het gevoel dat er bij CD's maar een heel klein deel van de mogelijkheden gebruikt worden. Dat zal dan ook wel de reden zijn waarom veel platen beter klinken dan CD's. Al komt andersom ook veel voor. Het blijft altijd hangen op de technici die de muziek op hun manier vorm geven (lees.. vaak verkrachten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 en een lp???? mag blij zijn met 12000 khz..daarom klinkt de lp zo heerlijk zacht........... WOW! Dat gaat v Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Heel fijn allemaal.Maar ik heb als opname man,nog nooit een geluidsopname 1 op 1 in dezelfde kwaliteit terug gehoord... En heb toch best wel een goede set gehad..zie www.sts-digital.nl...Wat wel goed klonk is als er een plaat wordt gesneden en dan die direct cut gelijk weer af te spelen. de lp die jullie thuis hebben is eigelijk een copie van deze direct cut. Maar dan wel 3x gecopieerd!!!!!!!.Resultaat een steeds mindere afdruk...en ik hoor dat. Op you tube staat een filmje van menno..tik in sts digital..over bv gelijk loop van een plaat..ten opzichten van een cd Het blijft een procede uit 1900,uit de oude doos,een gloeilamp,een gaslichtje.. Mijn sacd van marantz verslaat de plaat op alle fronten....ik heb van een master een cd..sacd..xrcd..en zelf een lp gemaakt...de lp is de mindere van alle andere media....wat wel goed klink zijn banden uit de 50e en 60e jaren 2 spoor 19cm...die verslaat ook de lp met gemak.. Maar wie ben ik....om de romantiek die vele oren weten te verstoppen van lp draaiers de nek om te draaien.. vele zijn ook niet belast met de echte ervaring van platen snijden..platen persen..en dat is hun geluk .En dan red boek????wij horen namelijk in de betere audiophile leeftijd niet hoger dan 14000 khz,terwijl een cd gaat tot 22000 khz en een sacd tot 40000khz..en een lp???? mag blij zijn met 12000 khz..daarom klinkt de lp zo heerlijk zacht........... Hoi Fritz, Ga je ook de LS1 monitor luidsprekers van Grimm gebruiken? Wellicht gaat er een nieuwe wereld voor je open! (wat kan resulteren in nog betere STS-digital releases !) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Marc, je snapt het niet. Goede hertzen zijn zwááááárrrrrrrr... Hij heeft wel een punt. Heb je eindelijk de audiofiele leeftijd dat je het allemaal veroorloven kunt, werkt je gehoor niet mee zo mee om het er ook allemaal uit te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Theroretisch heb je helemaal gelijk, maar ik heb het gevoel dat er bij CD's maar een heel klein deel van de mogelijkheden gebruikt worden. Dat zal dan ook wel de reden zijn waarom veel platen beter klinken dan CD's. Al komt andersom ook veel voor. Het blijft altijd hangen op de technici die de muziek op hun manier vorm geven (lees.. vaak verkrachten). Ook al is je gehoor niet zo goed, 24 bits digitaal versus 16 bits digitaal heeft over het gehele hoorbereik alleen maar voordelen. De werkelijkheid (die analoog is) wordt beter nagebootst en dat hoor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Ach, menig grammofoonplaat waar Hear zo van genoten wordt is 16 bits gemasterd .... Mijn opa zei het al, als je lekker wilt eten moet je niet in de keuken gaan kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceadmiraal61 Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 nee zeker niet de monitors van elco grimm.....het sprookje van grim geloof ik niet zo in,ik vind ze kaal klinken..en de muziek onbetrokken niet mijn smaak,er is zelfs een sub bij nodig......nee ik ben happy met mijn wilson watt puppy full range..daarnaast vind ik de grims zoooooooooooo lelijk....dus voor mijn opname,s op lokatie de adams p22..en mixen de wilsons.twee klinkende namen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Marc, je snapt het niet. Goede hertzen zijn zw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 en dan ook nog op leeftijd zijn en tot 14 Mhz kunnen horen. Doet geen hond je na Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 nee zeker niet de monitors van elco grimm.....het sprookje van grim geloof ik niet zo in,ik vind ze kaal klinken..en de muziek onbetrokken niet mijn smaak,er is zelfs een sub bij nodig......nee ik ben happy met mijn wilson watt puppy full range..daarnaast vind ik de grims zoooooooooooo lelijk....dus voor mijn opname,s op lokatie de adams p22..en mixen de wilsons.twee klinkende namen Daar kan ik mij wel in vinden. Ik heb de Grims ook mogen beluisteren maar die konden mij niet bekoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Marc, je snapt het niet. Goede hertzen zijn zw Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 nee zeker niet de monitors van elco grimm.....het sprookje van grim geloof ik niet zo in,ik vind ze kaal klinken..en de muziek onbetrokken niet mijn smaak,er is zelfs een sub bij nodig......nee ik ben happy met mijn wilson watt puppy full range..daarnaast vind ik de grims zoooooooooooo lelijk....dus voor mijn opname,s op lokatie de adams p22..en mixen de wilsons.twee klinkende namen Zo een mening had ik niet verwacht.... PS de LS1 is bijna volledig van de hand van Bruno P. maar niet dat dat voor jouw vrije mening er toe doet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Marc, je snapt het niet. Goede hertzen zijn zw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 24-bits cd's bestaan die dan? M rc . Nee, maar wel 20 bits: http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital Net zo'n mislukking als SA-CD.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 maart 2011 Report Share Posted 22 maart 2011 Wat vergelijk jij nou precies? 24-bits cd's bestaan die dan? M rc . 24 bit's high resolution (data)bestanden, streaming dus. FLAC's enzo. CD's zijn ouderwets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts