Jump to content

Wapperende Woofers

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Maar dan hebben we het nog steeds over de oorzaak, terwijl ik op veel andere sets met een vergelijkbare draaitafel en plaat helemaal geen beweging zie.

Hans,

Vergelijkbaar is niet identiek! Als ik het goed heb heb jij een mechanische achtergrond, dan weet je dat b.v. de ene gepolijste as niet de andere is, ook al voldoen ze aan alle vorm en plaats toleranties.

Als rumble de bron is wordt deze door een verkeerde arm/element-combinatie versterkt en helpen "te hoog" afgestemde bas reflexen ook mee aan het wapperen van woofers. Wapperende woofers bij gesloten systemen zijn een zeldzaamheid en mochten ze voorkomen dan is er vast wel een kliko voor de gehele draaitafel te vinden.

Een reden dat ik Blu-ray aanhaalde. Kijk/luister eens naar de film Cloverfield. Een hele hoop energie onder de 10Hz en regelmatig onder de 5Hz (en met enige regelmaat niet gecorreleerd met de lopende scene). Daar gaat alles van wapperen (gelukkig zijn 'tight jeans' weer in ;) ) Het is niet voor niets dat vele HT fanaten hun subs (ver) onder de 20Hz willen afstemmen, dan hebben ze nog enige demping, ook worden er eigelijk altijd hoogdoorlaat filders gebruikt.

Ten slotte, het "zien" wapperen van woofers duid op zeer lage frequenties <12Hz maar vaak lager, dat betekend dat de oorzaak ook nog in een 'slechte' opstelling kan zitten. Omgevingstrillingen zitten tussen de 1,5 Hz en 10 Hz, dus een verkeerd afgestelde demping van het loopwerk (indien al aanwezig) kan ook een bron zijn. Maar ik houdt het toch echt op rumble (conform definitie)

Jitze juist niet...

Jitze noemt "een andere bron" zonder aan te geven wat die dan is ??? Aardstralen of zo?

Seed7 noemt Blue Ray. Ja, als er stevig laag subsonisch materiaal zoals bij film in het bronmateriaal zit, gaan je woefers ook lekker wapperen natuurlijk, of bij een stevige orgelopname. Maar volgens mij gaat het daar nu niet over.

;)

Aardstralen lijken me een verantwoord fenomeen om dit wapperen mee te verklaren, zeker zo goed als de fixatie op de platenspeler.

Persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft met de speaker, draai de STS hoofdtelefoontest op CD maar eens en laat de helicopters eens overvliegen, van veel speakers lijken de woofers uit te willen treden, terwijl anderen hiervan totaal geen last hebben.

Ook speakerbouwers hebben me nog nooit een redelijke verklaring voor dit fenomeen gegeven, wel is me verzekerd dat het niet schadelijk zou zijn voor de weergave, hiervan ben ik niet overtuigd.

Zeker gezien bij een speaker die minder of niet wappert, de helicopter een stuk realistischer klinkt.

En over wapperen tgv subsonisch laag lijkt me nu precies waar we het over hebben, welk een oorzaak hiervoor ook is aan te wijzen, rumble, resonantie in arm en element, Blue Ray, kerkorgel en dus ook helicopters op een CD.

sad.gif

..........

Persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft met de speaker, draai de STS hoofdtelefoontest op CD maar eens en laat de helicopters eens overvliegen, van veel speakers lijken de woofers uit te willen treden, terwijl anderen hiervan totaal geen last hebben.

Ook speakerbouwers hebben me nog nooit een redelijke verklaring voor dit fenomeen gegeven, wel is me verzekerd dat het niet schadelijk zou zijn voor de weergave, hiervan ben ik niet overtuigd.

Zeker gezien bij een speaker die minder of niet wappert, de helicopter een stuk realistischer klinkt.

En over wapperen tgv subsonisch laag lijkt me nu precies waar we het over hebben, welk een oorzaak hiervoor ook is aan te wijzen, rumble, resonantie in arm en element, Blue Ray, kerkorgel en dus ook helicopters op een CD.

sad.gif

Kortom samengevat: Wapperende woofers is gevolg van het aanwezig zijn van substantieel subsonisch laag in het signaal?

Dat valt i.d.d. niet te ontkennen. Wat kan het toch simpel zijn.

;)

Simplificeren is een uitstekend middel om je gelijk te halen, maar geeft geen enkel uitzicht op zelfs maar een begin van begrip voor het verschijnsel waarover we het hebben.

Lang niet elke speaker blijkt gevoelig voor dit fenomeen, de speakers die het wel zijn vind ik niet geweldig presteren - ook als er geen diep laag wordt aangevoerd - hetwelk ook weer niet wil zeggen dat alle speakers die niet wapperen zo geweldig goed zijn cool.gif

Het lijkt me dat de oorzaak niet in het toegevoerde signaal te vinden is, of afhankelijk is van de bron, maar dat er sprake is van een eigenschap van de gebruikte woofer

Welja Jitze,

Nou was het zo helder, ga jij weer stofwolken maken ???? :D

Dat de mate van wapperen visueel gezien verschilt tussen verschillende speakers klopt wel. Dat ligt dan i.d.d. aan het speaker ontwerp. Het is ook goed te verklaren maar dat is een heel verhaal.

Subs zijn over het algemeen ook gemaakt om te wapperen, anders zou er niet veel uitkomen in in het subsonisch gebied: Er moet nou eenmaal een flinke hoeveelheid lucht verplaatst worden in dat gebied. Sommige subs halen met gemak een totale slag van 30 - 40 mm, nou dat zie je wel hoor op 10 - 20 Hz.

;)

Dat de mate van wapperen visueel gezien verschilt tussen verschillende speakers klopt wel. Dat ligt dan i.d.d. aan het speaker ontwerp. Het is ook goed te verklaren maar dat is een heel verhaal.

;)

Geweldig, vertel !!!!!!!!!!!

"Afgelopen zaterdag zag ik het weer... conussen die lustig staan te wapperen. Het lijkt dat ze een eigen leven leiden geheel onafhankelijk van de muziek..

Hoe komt dit nou..??"

Dit was de vraag waarmee dit topic werd opgestart, ondanks dat het een goed te verklaren fenomeen is blijkens jouw laatste posting, heb ik je geen poging zien doen...........

sad.gif

Het technisch verhaal begin ik Hear niet meer aan, dat leidt alleen maar tot gekift. Dat laat ik aan " 's-Werelds grootste deskundige" over.

Simpel gezegd, voor een bepaalde geluidsdruk heb je een zekere hoeveelheid luchtverplaatsing nodig. Dat moet dan uit de lengte of uit de breedte komen: Kleine speakertjes hebben daarvoor een grotere uitslag nodig en grote speakers een kleinere.

;)

Dat toepassen van kleine woofers moet leiden tot grotere uitslagen is wel duidelijk, echter het haast ongecontroleerd wapperen van sommigen - met dezelfde afmetingen - lijkt me een ander probleem.

Overigens w

typisch hear. Een topic heeft een aardige post die als afsluiting gezien kan worden en men gaat vrolijk verder en begint weer van voren af aan.

:lol:

En topics in het verleden gingen er ook al over, en het wachten is nu op de volgende die er een topic over begint..

Na een paar jaar is het spannende van een audioforum er wel vanaf.. :rolleyes:

Na een paar jaar heb je een volmaakte set, niets meer te zeggen, niets meer te vragen, en peer je 'm.

Tijd voor een volgende generatie.

Kan me zo'n topic alleen niet herinneren; ben kennelijk nog niet zo'n habitu

sad.gif

1 ) subsonisch laag zit in de bron, a ) bewust: effect cd's, audiofiele effect-muziek zoals Pink Floyd B) en b ) onbewust, in de drager zoals lp meegeperst of de gewone bobbel-in-de-lp, in meer- of mindere mate nog eens ersterkt door onhandige afstemming van de diverse massa-veer systemen in een draaitafel die net op die frequentie zijn gaan zitten;

2 ) subsonisch laag wordt versterkt en doorgegeven door de electronica; sommige versterkers, vooral wat oudere, hebben een subsonisch filter ingebakken, meestal in het phono-deel die dit probleem verhelpt;

3 ) subsonisch laag bereikt de woofer, wat gaat de woofer ermee doen? In een basreflex behuizing heb je bij dergelijke frequenties akoestische kortsluiting door het gat in de kast; bij gesloten systemen wordt dit wapperen dedempt door het ingesloten luchtvolume.

Het wapperen van de conus heb ik ook altijd als zeer schadelijk voor de dynamiek gevonden. Ook allerlei andere vervormingen komen erdoor in de rode cijfers.

Zo in een paar regels inderdaad een meer realistische kijk op het probleem, al die pagina's hiervoor zijn met aardig wat gezever vol geschreven.

Jammer wel, maar goed gewend zou ik dat inmiddels moeten zijn, sinds dit forum bestaat zie je niet echt iets wat lijkt op voortschrijdend inzicht............... sad.gif

O, ik zal proberen het te onthouden ;)

Als ik naast mijn naam het menu oproep kan ik 'mijn berichten' zien. Maar bedoeld zijn dan mijn bijdragen of posts

Berichten zoals jij bedoelt heten hier messages. in de 'messenger' zie ik alle bewaarde 'berichten'. Daar kan ik ook in zoeken.

je mag 50 berichten'threads' hebben. Een 'thread' of conversatie kun je naar jezelf mailen.

Ik zie het probleem niet.

Misschien handiger dit voort te ztten in het Hear-topic? BV http://www.hear.nl/f...showtopic=13389

M :ph34r: rc