Ruis Posted 14 maart 2011 Report Share Posted 14 maart 2011 Voor het eerst sinds lang heb ik weer eens mijn Dynaco SCA 35 (EL-84 balanstrap) tevoorschijn gehaald en aangesloten. Altijd spannend bij zo'n bejaard buizenbakje In het begin ging alles goed en begon ik mij vervolgens af te vragen waarom ik dit apparaat had weggeborgen. Maar na een uur of twee zakte het geluid op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 14 maart 2011 Author Report Share Posted 14 maart 2011 Voor de goede orde: dat gekraak kwam uit de betreffende luidspreker. Er was geen gekraak hoorbaar in de versterker Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 maart 2011 Report Share Posted 14 maart 2011 Buisjes laten verhuizen naar het kraakloze kanaal en vice versa, verhuist het mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 maart 2011 Report Share Posted 14 maart 2011 Het "gekraak" kan vele oorzaken hebben, van een of meer slechte buizen of vervelender een of meerdere buisvoeten. Wat ook kan is doorslaande koppelcondensatoren of kathode elco's. Vooral als e.e.a. nog origineel is. Maar probeer de truuk van Ruud eerst. Beide eindbuizen in beide kanalen omwisselen. Gaat het probleem naar het andere kanaal? Mooi probleem zit in de eindbuizen.... Zoniet buizen nu laten zitten en de 12AX7 (ECC83) stuurbuizen omwisselen. Probleem naar het andere kanaal? Mooi stuurbuizen vervangen... Hierna zou ik er door iemand met verstand van techniek na laten lijken die ook het e.e.a. kan doormeten etc. Vooral al e.e.a. nog origineel is dan heb je kans dat e.e.a. versleten is. http://www.tnt-audio.com/ampli/dynaco-sca35_e.html Of ====> Weer in de kast zetten Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 15 maart 2011 Author Report Share Posted 15 maart 2011 Ruud & Tubejack, Mijn grote dank voor de adviezen (die ik uiteraard zal nalopen). Behalve dan van die kathode-elco's want die zitten er bij mijn weten in deze ultralineair geschakelde versterker niet in. Ik hoop alleen niet dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 maart 2011 Report Share Posted 17 maart 2011 Het "gekraak" kan vele oorzaken hebben (...) Leuk, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 maart 2011 Report Share Posted 17 maart 2011 Het "gekraak" kan vele oorzaken hebben (...) Leuk, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 maart 2011 Report Share Posted 18 maart 2011 Het "gekraak" kan vele oorzaken hebben (...) Leuk, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 20 maart 2011 Author Report Share Posted 20 maart 2011 Het "gekraak" kan vele oorzaken hebben, van een of meer slechte buizen of vervelender een of meerdere buisvoeten. Wat ook kan is doorslaande koppelcondensatoren of kathode elco's. Vooral als e.e.a. nog origineel is. Maar probeer de truuk van Ruud eerst. Beide eindbuizen in beide kanalen omwisselen. Gaat het probleem naar het andere kanaal? Mooi probleem zit in de eindbuizen.... Zoniet buizen nu laten zitten en de 12AX7 (ECC83) stuurbuizen omwisselen. Probleem naar het andere kanaal? Mooi stuurbuizen vervangen... Hierna zou ik er door iemand met verstand van techniek na laten lijken die ook het e.e.a. kan doormeten etc. Vooral al e.e.a. nog origineel is dan heb je kans dat e.e.a. versleten is. http://www.tnt-audio.com/ampli/dynaco-sca35_e.html Of ====> Weer in de kast zetten Vriendelijke groet, Jack Er was inderdaad een eindbuis gaan hemelen. Nog wel een Flips uit de vorige eeuw Dus in een aanval van uitzinnigheid er twee maal twee (gepaarde) Sovtek EL84M ingezet. Beter hoeft niet, want na een aanvaring vorig jaar tussen mijn linker trommelvlies en een pneumatische boor, heb ik een wat gehavend gehoor Volgende stap is het bestellen in Amerika van nieuw-ontworpen prints plus onderdelen voor de voeding en de eindtrap. Ben ik tenminste ook in Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 O, maar ik ben juist g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 maart 2011 Report Share Posted 23 maart 2011 (...) Ruis heb ik gelukkig geen last van (...) Beste Buizenbart, Nee, van buisruis had Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 maart 2011 Report Share Posted 23 maart 2011 Ruis,als je slim bent laat je die eens nakijken bij Tubejack of KT88 dat zijn 2 gestoorde buizen reparateurs die weten verdomd goed waar ze over praten op het repareren van buizen versterkers Die staan er mee op, en gaan er mee naar bed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 23 maart 2011 Author Report Share Posted 23 maart 2011 Ruis,als je slim bent laat je die eens nakijken bij Tubejack of KT88 dat zijn 2 gestoorde buizen reparateurs die weten verdomd goed waar ze over praten op het repareren van buizen versterkers Die staan er mee op, en gaan er mee naar bed Wol, Dat is dan wel een erg uit de hand gelopen liefhebberij. Met buizenversterkers naar bed gaan, bedoel ik Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 (...) Wat mij overigens treft (in positieve zin dan) is het feit dat die bescheiden versterker heel wel in staat is de B&WD M2a's in mijn hok aan de praat te krijgen. LUIDKEELS aan de praat, bedoel ik. Niet dat dat hok nou zo groot is Beste Ruis, Wat de DM2a's betreft... John Bower's zwanenzang.... de laatste B&W, dus, waarbij muzikaliteit nog voorop stond... Heb jij de laatste tijd nog een B&W DM 2a gezien of gehoord waarin de Coles (super)tweeter goed werkte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 5 april 2011 Author Report Share Posted 5 april 2011 (...) Wat mij overigens treft (in positieve zin dan) is het feit dat die bescheiden versterker heel wel in staat is de B&WD M2a's in mijn hok aan de praat te krijgen. LUIDKEELS aan de praat, bedoel ik. Niet dat dat hok nou zo groot is Beste Ruis, Wat de DM2a's betreft... John Bower's zwanenzang.... de laatste B&W, dus, waarbij muzikaliteit nog voorop stond... Heb jij de laatste tijd nog een B&W DM 2a gezien of gehoord waarin de Coles (super)tweeter goed werkte? Spido, De enige DM2a's die ik 'recentelijk' hoorde, is het stel op mijn kamer. Eerdere ervaringen met deze luidsprekers gaan veel langer terug. Of de Coles tweeters in mijn luidsprekers nog werken, is een goede vraag. Zo te horen wel, maar dat is nauwelijks een maatstaf, in aanmerking nemend dat mijn 64-jarig gehoor nauwelijks nog in staat moet worden geacht iets boven de 14 khz te registreren. Dus wellicht hoor ik voor wat betreft het geriatrisch toegelaten hoog alleen nog maar de Celestion tweeter Overigens verkeren de luidsprekers in een nagenoeg onberispelijk staat (een kennelijk zuinige 1e eigenaar), wat bij mij de hoop levend houdt dat de Coles tweeters nog in leven zijn. Tenslotte is er nog de, eveneens volstrekt niet wetenschappelijk gefundeerde, vergelijking met mijn IMF TLS-80, waarin de veel fragieler Celestion HF2000 tweeters het (ook) nog steeds doen. Althans een jaar geleden, toen een luidsprekers bouwende ex-collega deze mastodonten met de nodige meetapparatuur plus een toongenerator te lijf is gegaan. Al schrijvende weg herinner ik me overigens nu dat ik een jaar of tien geleden bij iemand een stel DM2a's hoorde waarin door de eigenaar de originele Coles tweeters waren vervangen door STC tweeters. Maar volgens mijn lekenverstand zijn (waren) de Coles en STC tweeters identiek Ik heb nog wel een beetje heimwee naar, volgens mij, nog oudere tweeters die ik gebruikte in de tijd dat ik dacht zelf luidsprekers te kunnen bouwen. Uit het hoofd de Audax TW8 of TW80. Met een aluminium conusje De spreiding hield niet over, maar ze gingen door tot 40khz, geloof ik. Dus dat zou ik nu zeker niet meer horen Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 april 2011 Report Share Posted 5 april 2011 Beste Ruis, Vaak zijn die harde transparante doompjes van de Coles kapot. Je kunt ze vervangen door moderne dometweeters (19 mm) of "ribbons" met een niet al te hoog rendement (of gedimd via weerstandennetwerkje). Je zult ongetwijfeld verschil horen! Want er komt echt niet all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 5 april 2011 Author Report Share Posted 5 april 2011 Beste Ruis, Vaak zijn die harde transparante doompjes van de Coles kapot. Je kunt ze vervangen door moderne dometweeters (19 mm) of "ribbons" met een niet al te hoog rendement (of gedimd via weerstandennetwerkje). Je zult ongetwijfeld verschil horen! Want er komt echt niet all Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2011 Report Share Posted 6 april 2011 Beste Ruis, Als we niet uitkijken, doen we samen straks een reeds gevoerde discussie helemaal over! Inclusief de overwegingen ten aanzien van ouderdomsdoofheid voor supertweeterprestaties... http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=33461 Indien jouw Coles tweeters kapot zijn, en het betreft 16 Ω types (normaal!), dan kun je ze vervangen door moderne 8 Ω tweeters met een hoog rendement (92 dB/1W/1m), via een serieweerstand van 8 Ω. Die brengt de impedantie dan op 16 Ω, wat leuk is voor het filter (c/o frequentie verschuift niet) en het rendement (-6 dB, dus op 86 dB/1W/1m: het systeemrendement van de DM2a). Monacor DT-254 (weliswaar 25 mm) komt (tòch) als eerste in aanmerking. Je moet overigens niet alleen denken aan boventonen/hogere harmonischen, maar ook aan...ruis! Vooràl aan ruis, zelfs. Want juist door dat hogere-orde filter van de DM 2a is er erge, ja héél erge fasevervorming (d.i. onnatuurlijke fasetegenstellingen tussen grondfrequenties en harmonische boventonen.) Ook bij historische opnamen is ruis van belang. Needle talk, bij 78 toeren transcripties, bijvoorbeeld. Levensechte spettertjes en knettertjes, keihard van het schellak of bakeliet. Haal dat weg (met een treble-filter), en het muziekmateriaal slaat dood! De kapotte Coles tweeters die ik ken - en ik ken er vele, helaas! - zijn allemaal ten prooi gevallen aan materiaalmoeheid. De harde, vèrharde, uítgeharde, ja zelfs gefossieleerde celluloid-achtige doompjes vertonen deuken, scheuren en barsten. Er is er nog nooit één "opgeblazen" door elektrische overbelasting, overigens. Maar zelfs als zo'n Coles nog wèl in orde is, zou je m.i. vervanging door een moderne unit moeten overwegen. Die Coles is namelijk, juist door zijn hardheid, tamelijk resonant. Er is weinig inwendige demping in de dome. Tè weinig, dunkt me. Ik begrijp verder dat jij gespeeld hebt met de KEF "Concord"? (Tweewegsysteem B139 / T15) Raymond Cooke's pedante antwoord op de Leak "Sandwich"? Er is je toen kennelijk een Kool gestoofd... De KEF "Concerto" maakte later veel goed. Althans: veel béter. Met name op het kritische gebied van woofer (B139) "break-up". Wat de "grootscheepse zaagtoestanden" betreft: die zachte spaanplaat van de DM2a-behuizing wordt gelukkig door het fineerlaagje nog een beetje bij elkaar gehouden. Maar wat een waardeloze troep is dat, zeg! Je zou 't zelfs gemakkelijk kunnen zagen met een hand-decoupeerzaagje. Of met een zakmes, desnoods. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 12 april 2011 Author Report Share Posted 12 april 2011 Beste Ruis, Als we niet uitkijken, doen we samen straks een reeds gevoerde discussie helemaal over! Inclusief de overwegingen ten aanzien van ouderdomsdoofheid voor supertweeterprestaties... http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=33461 Indien jouw Coles tweeters kapot zijn, en het betreft 16 Ω types (normaal!), dan kun je ze vervangen door moderne 8 Ω tweeters met een hoog rendement (92 dB/1W/1m), via een serieweerstand van 8 Ω. Die brengt de impedantie dan op 16 Ω, wat leuk is voor het filter (c/o frequentie verschuift niet) en het rendement (-6 dB, dus op 86 dB/1W/1m: het systeemrendement van de DM2a). Monacor DT-254 (weliswaar 25 mm) komt (t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts