Pascal Collard Posted 24 maart 2011 Report Share Posted 24 maart 2011 Hallo beste Noorderburen, Mijn vriendin en ik zijn eigenaar van een paar B&W 801 Matrix series 2 die zij erfde 17 jaar geleden toen haar vader stierf... deze zijn dus slechts een jaartje in gebruik geweest en sindsdien warm en droog gestockeerd... hier en daar een klein krasje ten gevolge van onvoorzichtigheid tijdens het verhuizen, maar verder picco bello... eerst dachten we deze te verkopen omdat ze in de weg stonden, maar naarmate ik meer en meer sprak met potenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 maart 2011 Report Share Posted 24 maart 2011 De ene watt is de andere niet, net zoals een PK in een vrachtwagen heel anders reageert dan in een Ferrari. Wanneer je die Integra toch hebt, kun je die in ieder geval proberen. Eigenlijk lijkt me dat ook "emotionele waarde". Zorg dat de speakers vrij zijn opgesteld, tegen een muur of in een hoek verliest elke speaker veel van z'n kwaliteit. Mocht je iets anders willen, Denon is niet het eerste waar ik in combinatie met de B&W's aan denk. Verder is het net waar je tegen aan loopt wanneer het tweedehands moet zijn. Voor nieuw voor een redelijke prijs kun je eens kijken bij de Chinezen zoals Vincent, Xindak e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 24 maart 2011 Report Share Posted 24 maart 2011 Beste Pascal, Welkom op dit forum! Ik zou het inderdaad gewoon proberen met die Onkyo.Als jij zelf ervaart dat hij niet toereikend zou zijn hoor je dat snel genoeg. Wattage zegt niet alles, stroomtoevoer naar de speaker moet wel voldoende zijn. Gewoon luisteren en als het bevalt zou je die Onkyo (die ook wat ouder is) eventueel naar een goede dealer kunnen brengen om een servicebeurt te laten uitvoeren (vooral elco's willen wel eens wat minder gaan worden met het verstrijken van de jaren, solderingen soms ook). En als het goed is en je ervaart een muzikale weergave is die versterker -met emotionele waarde- toch een prima start? Mocht deze niet goed (meer) zijn en je wilt niet al te veel geld uitgeven aan een nieuwe dan zou ik eens gaan kijken naar de merken die Hans opnoemt, en XTZ/ Advance Acoustics of een goede tweedehands Rotel. Succes! Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 24 maart 2011 Report Share Posted 24 maart 2011 Hoi Pascal, Sinds 1991 ben ik trotse eigenaar van B&W's. Eerst de Matrix 2s2, en sinds 1999 de Matrix 801 mkIII. Heel in het begin heb ik op mijn Matrix 2s2 een sony TAF 630ES gehad, goede versterker, niks mis mee. Laatst heb ik deze verkocht omdat hij van mijn vader terug kwam. Op de 801 klonk het ook niet slecht maar er miste wel het een en ander, zeker naast mijn huidige Audio Analogue. Ik denk dat een Matrix 801 wel een versterker nodig heeft die kracht heeft, niet perse veel watts maar vooral een goed opgezette voeding etc etc. Even terug naar mijn M 2s2 tijd, die Sony heb ik toen ingeruild tegen een Rotel rc en rb960 waarvan ik uiteindelijk met een tweede eindtrap nog meer resultaat boekte... Toch... bij een vriend had ik een Luxman C-03 M-03 voor eind versterker gehoord en ik was verliefd.... En mijn vriendin jaloers hahaha. Die Luxman heb ik 16jaar gehad. En heb 'm met enig pijn in het hart weg gedaan. Ik moet zeggen dat mijn huidige versterker beter klinkt alleen heeft ie een vuile rotstreek met mijn speakers uitgehaald, maar dat is gelukkig goed opgelost door KT88. Dus.... * Rotel is een goede keuze. Als je het budget hebt kijk voor eenzelfde als ik had of ga een stapje hoger naar de 980 serie of zelfs de 990 eind versterker. * Een Luxman kan ook. Hoeft niet perse een voor eind combi te zijn. Ik weet niet wat je budget is.... * Wat eerder geschreven is, een Vincent... Wat anderen ook zeggen. Ik vond 'm goed klinken heb de sv238 er op gehad... Maar de kleinere sv233kan het ook goed doen. * Denon is niet mijn favoriet, ook Sony niet qua versterking. Maar Onkyo helemaal niet... Sorry! * Een NAD S300, doet het ook erg goed met B&W. Ook al gehoord. * Dikke Marantzen doen het ook goed, de PM 15 en 16 uit de jaren 90. Accuphase ook geweldig hahaha..... (DUUR!!) Oja, die Denon, wat trouwens wel een goede versterker is hoor. Maar ik ben niet gek op de Denon klank. Maar ik denk dat die vriend van je in die zin gelijk heeft. De Onkyo geeft misschien wel 100watt per kanaal maar gebruikt daar misschien een voeding sectie voor de niet of net de helft is als wat Denon gebruikt in die PMA s1. Dus vandaar. Nee, dat bas alignment filter heb je niet nodig of je moet te weinig laag hebben maar dat verwacht ik niet van een 801.... Dus een versterker met ballen in die zin dat er niet perse 200w per kanaal nodig zijn maar de voeding moet goed geproportioneerd zijn. Ik denk dat de door mij hierboven genoemde dit wel hebben. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Geef de jongens iets moois, want ze zijn het waard. Groet, Andre Er staan trouwens hele mooie Marantzen op Marktplaats een pm16 en 2x een sc22 en ma22 voor eind combi waarvan op pag 1 (nu nog) een set met 4 mono's..... Ik zou het wel weten hahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 maart 2011 Report Share Posted 24 maart 2011 Lijkt me een prima versterker Pascal. Vermogen zat bij 4Ω Onkyo Integra A8800 geïntegreerde stereoversterker (max. 2x 100W/8Ω, 200W/4Ω en 400W/2Ω Gewoon lekker mee gaan spelen, want "beter" is subjectief en kan altijd nog. Kost alleen maar een hoop geld... Eerst moeten je boxen fatsoenlijk klinken en dat kan met die Onkyo m.i. prima. Veel belangrijker lijkt me : "heb je wel voldoende ruimte" om deze giganten knap op te stellen? Een boerderij of flinke woonkamer lijkt me wel nodig. Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 24 maart 2011 Report Share Posted 24 maart 2011 Ja Jack, daar zeg je zo wat. Ik ben eens gaan googelen naar die integra. Die blijkt niet slecht te zijn. Idd Pascal probeer het eens. Als het niet bevalt kan je nog altijd overstag. En er zijn al wat merken genoemd. Laat je iig niet verleiden tot Watt monsters. Kijk ook even naar je luister gedrag. Hoe hard ga je normaal gesproken.... Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 maart 2011 Report Share Posted 24 maart 2011 De Onkyo Integra A-8800 lijkt me een prima versterker voor jouw speakers! Overigens: Hans van Liempd: "(...) Mocht je iets anders willen, Denon is niet het eerste waar ik in combinatie met de B&W's aan denk. (...)"André Kel: "(...) O ja, die Denon, wat trouwens wel een goede versterker is hoor. Maar ik ben niet gek op de Denon klank. (...)" Daar dachten John Bowers en zijn team heel anders over. Zij demonstreerden destijds in hun auditorium te Worthing de 801 via heel mooie Denon versterkercombinaties. (Dat was wel vóórdat B&W in bed kroop met Rotel...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 25 maart 2011 Report Share Posted 25 maart 2011 Veel belangrijker lijkt me : "heb je wel voldoende ruimte" om deze giganten knap op te stellen? Een boerderij of flinke woonkamer lijkt me wel nodig.Succes, Jack Inderdaad Jack hier heb je volkomen gelijk in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascal Collard Posted 25 maart 2011 Author Report Share Posted 25 maart 2011 Hallo, Hoe luid ik ze zal spelen ? Ik beschouw het niet echt als Circus-boxen omdat ze zo groot zijn..en we beschikken (sowieso nog) niet over een grote balzaal om ze in te plaatsen.... Dus het is zeker niet de bedoeling ze zo luid mogelijk te laten knallen... Maar is het niet zo dat deze luidsprekers hoe dan ook veel voeding nodig hebben? Ook indien je zou beslissen er de rest van je leven stilletjes mee te spelen ? Het wordt mij hoe langer hoe duidelijker dat ik met de Integra al een mooie vis aan de haak heb.. en dat de Onkyo Integra verkopen voor 200 euro om die Denon aan te schaffen voor 1000 euro niet meteen de slimste zet hoeft te zijn... eerst het materiaal dat ik heb uittesten dus.. Verder ook bedankt voor de vele tips wat alternatieven betreft... Groetjes, Pascal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascal Collard Posted 25 maart 2011 Author Report Share Posted 25 maart 2011 O ja.. jullie hameren nogal op de ruimte die deze speakers nodig hebben... Wat ik zo gek vind: In Nederland zijn de huizen doorgaans 2x zo klein als in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 maart 2011 Report Share Posted 25 maart 2011 Beste Pascal, Het is een "misvatting" dat groot of klein altijd iets met prijs te maken heeft. En 2 willen zulke grote boxen tot hun recht komen dan zul je toch echt ruimte moeten hebben. Wat "vermogen" betreft, goede luidsprekers klinken evenwichtig over het hele audiobereik dus van hoog tot laag. Ook bij heel lage volumes < 0,01...0,1 watt Doen ze dat niet ===> kliko Bij goede speakers maakt het niet uit , in welke stemming je bent en hoe hard of zacht je installatie daarbij speelt. Maar laat ik tot nu toe, altijd het idee hebben gehad, dat er in België juist méér serieuze audioliefhebbers zijn. Leer momentje voor mij, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 maart 2011 Report Share Posted 25 maart 2011 Hoi Pascal, De ruimte is nodig om dat de speakers nog al wat laag kunnen produceren. In een kleine ruimte zullen de speakers dan minder ver van de muur komen zo dat het laag ook nog iets aangezet kan worden. Dat is dan ook de reden dat er in Nederland veel meer compacte speakers worden gebouwd die juist de extra ondersteuning van de muur wel prettig vinden. Je zal dus zien dat dergelijk speakers mooi opgesteld moeten worden wil je een mooi geluidsbeeld krijgen. Een wat grotere kamer zal dat wel makkelijker maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 maart 2011 Report Share Posted 25 maart 2011 Hoi Pascal, De Onkyo Integra A8800 heeft "slechts" een opgegeven vermogen van 100Watt per kanaal @ 8Ω, maar door de grote (zware) voeding die er in die versterker is gebruikt kan hij dat vermogen ook echt leveren, en heeft hij voldoende kracht om dat vermogen ook op moeilijkere speakers over te dragen. Om de B&W's beter in bedwang te houden dan met die versterker zul je behoorlijk diep in de buidel moeten gaan tasten, en kom je vaak toch wel op die "rolls royces" van versterkers uit. Volgens mij is het met die B&W's veel belangrijker hoe je ze opstelt. Een grote ruimte kan ideaal zijn, maar hoeft niet. Als die grote ruimte harde wanden heeft, en weinig defusie door inrichting of verspringende wanden, gaat dat ook nog steeds niet goed met grote speakers. Ook grote speakers kunnen in een (relatief) kleine ruimte al heel goed klinken. In mijn luisterruimte/woonkamer van slechts 6,5X4,5 meter kunnen ook die 801's al heel behoorlijk klinken, zolang ik ze maar niet in de breedte van de kamer zet, en ze minstens een halve meter van de wand af houd. Zorg in die kleine ruimte alleen wel voor voldoende (uiteraard ook weer niet TE veel) demping en defusie, en sluit de ruimte niet hermetisch af (houd dus een deur open, liefst tegenover de speakers). Mocht de bass van de B&W's je toch te veel zijn, wat meestal duid op een harde ruimte, of te weinig controle van de versterker, kun je altijd nog wat experimenteren met het dichtstoppen van de poort. Dat kun je met een opgefrommelde sok doen, maar als dan de bass te weinig word kun je er bijvoorbeeld ook rietjes in duwen. Daarmee kun je nog experimenteren door ze dieper en minder diep in de poort te steken, en/of dikkere of dunnere rietjes te gebruiken. Zorg altijd wel dat het goed stevig in de poort zit. Wanneer het los ligt kan het eruit geblazen worden, maar nog veel erger, resonanties veroorzaken. Is dat niet voldoende, en heb je dan nog te veel bass, is bijvoorbeeld een L-pad op de woofer (weerstanden circuit waarmee je de woofer minder luid laat spelen) (in het filter zijn nog meer mogelijkheden, maar een L-pad is de makkelijkste en goedkoopste oplossing) eventueel ook nog mogelijkheid om de speakers op de akoestiek van de kamer aan te passen. IK zou, als ik geen budget in de richting van een tweede hypotheek had om betere speakers dan de 801's aan te schaffen, die speakers iig niet weg doen, maar, wanneer nodig of de akoestiek van de ruimte aanpassen aan de speakers of de speakers aanpassen aan de akoestiek. Ik ben absoluut geen B&W fan, en dat kan het grootste merendeel van de vaste bezoekers van dit forum beamen, maar als ik een set 801 serie 2's had staan, en geen tweede hypotheek budget zou hebben zouden die speakers bij mij absoluut niet weg gaan. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascal Collard Posted 25 maart 2011 Author Report Share Posted 25 maart 2011 Mensen, mijn besluit staat een beetje vast, Ik ga eerst die Onkyo Integra eens een volwaardige kans geven en zien hoe ver ik daar mee kom... meer dan de helft hangt af van de ruimte, en die is voorlopig nog "beperkt"... dus ik vermoed dat we eerst moeten zien welk resultaat we zo al halen in die ruimte... de grote beslissingen kunnen over een jaartje nog gemaakt worden als we verhuizen...dit lijkt mij voorlopig de beste piste...Indien de combinatie met Onkyo niet toereikend blijkt zal ik het zeker niet nalaten om nu al stappen te ondernemen, maar first things first. Ander vraagje.. stel: je vrouw is even hard met dit project begaan als jezelf: geen WAF-factor dus en de garantie dat je de woonkamerindeling ROND de stereo-opstelling mag bouwen... dikke meevaller: maar nu.. hoe luister je best samen naar muziek? Zit je dan best naast mekaar in een centraal geplaatste love seat? Of achter mekaar in 2 stoelen waarvan de achterste iets hoger staat ? Beetje rare vraag maar toch :-) Groetjes, Pascal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 25 maart 2011 Report Share Posted 25 maart 2011 Die Miracle, kan die toch eens lief zijn voor B&W's hahaha, mooie tekst, kan ik het mee eens zijn. Nou ga ik misschien iets zeggen waar ik commentaar op ga krijgen. Goed opstellen is belangrijk. Maar er naast kunnen leven ook. Ik heb ook geen last van de WAF (Zij wil originele Nautilussen......). Maar ik wil eigenlijk ook gewoon in elke luie stoel of bank die ik heb kunnen zitten zonder dat ik het geluid slecht vind. Wij luisteren vaak muziek naast elkaar op de bank terwijl de speakers dan rechts van ons staan. En nee, ik heb geen linker oor wat doof is door met open raam rijden.. Belangrijk vind ik naast goede klank ook dat wijntje samen met mijn shattie op de bank. Mijn woonkamer is 8,5 bij 4.2 en 4.9m. En de ene keer zitten we rustig op de bank en de andere keer (na een paar biertjes of zo) gaat de (eigenlijke) luister stoel aan de kant en springen we door de kamer. Kijk, Miracle (ik pak jou even als voorbeeld, als dat mag) heeft een luister kamer, zeer gericht op.... Luisteren dus, daar kom je in een gewone woon en vooral leef kamer niet aan. Ik wil ook niet akoestische dingen niet aan mijn muur.... Dus een goede combi is het devies. Zo staat het bij mij, idd een tafel er tussen, vloeken in de High end kerk joh! Maar het klinkt toch, tja met een kind etc etc moet je tot een compromis komen. Als ik N800's zou hebben stonden ze ook daar. De oranje stoel is de beste plek, beetje schuiven en prima. dus wat verder hierheen op de foto en dan aan de rechter kant staat de bank.. Oja en de deur kan dicht, dat is geen latente room divider... Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 maart 2011 Report Share Posted 25 maart 2011 Die Miracle, kan die toch eens lief zijn voor B&W's hahaha, mooie tekst, kan ik het mee eens zijn. Ja, B&W heeft niet mijn voorkeur, maar als ik een klein budget had, maar wel een set 801's serie 2 zou je mij daar zeker niet mee straffen. Ik kan in die prijsklasse wel wat beters bedenken, maar om dat ervoor te ruilen word een moeilijke kwestie volgens mij, dus daarom zou ik ze houden, en er het beste van maken. Met wat akoestische aanpassingen en/of aanpassingen aan de speakers is dat heel goed te realiseren volgens mij. Ik heb echter voor een makkelijkere weg gekozen ((helaas) ook met een iets hoger budget, maar ook met wat aanpassingen), maar dat is (helaas) niet iedereen toebedeeld. Kijk, Miracle (ik pak jou even als voorbeeld, als dat mag) heeft een luister kamer, zeer gericht op.... Luisteren dus, daar kom je in een gewone woon en vooral leef kamer niet aan. Jij mag mij als voorbeeld pakken, maarrr..... mijn woonkamer is niet geheel gericht op luisteren. Ik heb geen zichtbare defusers of dempende materialen in deze ruimte toegepast. Mijn woonkamer is als eerste ingericht als woonkamer, met wat aanpassingen waardoor de installatie klinkt zoals hij kan/moet/zou moeten klinken, maar niet direct zichtbaar. In het verleden heeft er zelfs een eettafel met 4 stoelen in gestaan, (Deze is nu verhuisd naar de keuken omdat ik daar toch voldoende ruimte over had voor deze combinatie) en ik de ruimte goed kon gebruiken voor andere (audio gerelateerde) spullen. Meer een opslag dan dat het akoestisch iets toe voegt. Ondanks het kleine oppervlak is de ruimte zo ingedeeld dat er nu 6 personen tegelijk van muziek kunnen genieten (waarvan er dan 3 een zogenaamde hotspot hebben), maar er zo'n 10 mensen een gezellige avond kunnen hebben (met een verjaardag bijvoorbeeld), en zich niet gaan irriteren aan de (TE aanwezige) muziek. Zelfs de slaapkamer is zo ingericht dat het nog steeds een slaapkamer is, maar dan met de aanwezigheid van een goed klinkende installatie, die een ruimte in beslag neemt die normaal niet benut zou worden. Van de akoestische maatregelen die daar genomen zijn is (voor een leek) niets zichtbaar. mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascal Collard Posted 26 maart 2011 Author Report Share Posted 26 maart 2011 Vraagje: Ik heb sinds ik mijn onderzoek heb gestart al vaak horen verwijzen naar VINTAGE Marantz en Luxman als zijnde absolute (betaalbare) toppers voor mijn B&W 801's... De man bij wie we alles gaan uittesten heeft toevallig volgende set te koop staan: hij wil ze voor mij in optie houden mits een voorschotje... http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/marantz-vintage-tower-55227562.htm Ze staan ook te koop op andere site maar zonder wooden cases.. http://www.2dehands.be:80/audio-video-tv/audio-apparatuur/stereotoren/marantz-prachtige-vintage-set-perfecte-89926626.html?qq=marantz&pcpl=&pc_id=&afd= Wat denken jullie hier van ? Er is een 2x75 watt RMS eindversterker bij die de al potente 2x100 Watt van de Onkyo Integra in de kou zou laten staan...? Naar het schijnt is de Integra al een prima oplossing, maar zou ik met een echte vintage Marantz veel warmere klanken kunnen krijgen... Vraagjes: - Goeie upgrade ? Eventueel de moeite om bij te betalen bovenop de ONKYO? - Zijn jullie het eens dat deze Marantz de 801's voldoende van stroom kan voorzien ? - Kan zulk een oude bak wel met een CD-speler overweg ? Want in die tijd bestond dat nog niet... - benadert dit dan wel de "rolls" sound ? - Is dit beter dan een recentere Marantz PM15-16 ? Het is eigenlijk wel gek... De techniek wordt zogezegd alsmaar beter, en toch zweert het merendeel van de audiofiel kennelijk bij hifi van 20 tot 30 jaar geleden ? Toch wanneer het vesterkers en tuners betreft... en dan is er een andere garde van audiofielen die alleen zeer krachtig modern spul wil ? Bestaat er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 maart 2011 Report Share Posted 26 maart 2011 Pascal, ik speel zelf ook momenteel met een Pioneer uit 1978 en ja dat gaat bij deze versterker zeer goed met een CD-speler Maar.... Vintage is pas de moeite waard als het weer anno 2011 bij de tijd is gebracht. Reken op bijna net zo'n bedrag om het weer helemaal up-to-date te maken. Anders is het vooral oud .... trap niet in verkoop kletspraatjes.... audio slijt echt! Ikzelf zou nog geen stuiver uitgeven, voordat ik die B&W's goed heb klinken met die Onkyo. Daarna kun je of de Onkyo verder upgraden, een gerestaureerde vintage set . Of een mooie nieuwe versterker. Die B&W's zijn m.i. voor het grootste deel verantwoordelijk voor het uiteindelijke geluid. Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascal Collard Posted 26 maart 2011 Author Report Share Posted 26 maart 2011 Thanks Jack ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 maart 2011 Report Share Posted 26 maart 2011 Velen zijn mij hier niet onbekend Pascal Gr Stef (Yep same as ...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 maart 2011 Report Share Posted 26 maart 2011 (...) Mocht de bass van de B&W's je toch te veel zijn, wat meestal duid op een harde ruimte, of te weinig controle van de versterker, kun je altijd nog wat experimenteren met het dichtstoppen van de poort. Dat kun je met een opgefrommelde sok doen, maar als dan de bass te weinig word kun je er bijvoorbeeld ook rietjes in duwen. Daarmee kun je nog experimenteren door ze dieper en minder diep in de poort te steken, en/of dikkere of dunnere rietjes te gebruiken. Zorg altijd wel dat het goed stevig in de poort zit. Wanneer het los ligt kan het eruit geblazen worden, maar nog veel erger, resonanties veroorzaken. Is dat niet voldoende, en heb je dan nog te veel bass, is bijvoorbeeld een L-pad op de woofer (weerstanden circuit waarmee je de woofer minder luid laat spelen) (in het filter zijn nog meer mogelijkheden, maar een L-pad is de makkelijkste en goedkoopste oplossing) eventueel ook nog mogelijkheid om de speakers op de akoestiek van de kamer aan te passen. (...) Het dichtstoppen van de poort verstoort de juiste afstemming van het systeem: de lineairiteit en de pneumatische demping op de resonantiefrequentie. Niet doen, dus. Een L-pad voor de woofer plaatsen tast de controle van de versterker over de luidspreker aan. In feite moet er juist zo weinig mogelijk weerstand tussen versterker en woofer zitten. Voor nog meer (dus betere) controle zou men de bestaande seriespoel die vóór de woofer is geschakeld kunnen vervangen door een exemplaar met dezelfde inductiewaarde ( mH ) maar met aanmerkelijk minder ohmse weerstand ( R ). (Een L-pad voor de woofer zou overigens óók nog verkeerd kunnen uitpakken voor de filtering (cross-over), doordat hij de impedantie naar het hoog toe naar beneden ombuigt, en het filter zal daar niet op berekend zijn.) Ook niet doen, dus. De versterker heeft een toonregeling. Hoewel het fasevervorming oplevert, kun je die dan maar het best gebruiken. (De meeste mensen schijnen fasevervorming tòch niet te horen...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascal Collard Posted 26 maart 2011 Author Report Share Posted 26 maart 2011 Velen zijn mij hier niet onbekend Pascal Gr Stef (Yep same as ...) Heb jij mijn mail goed ontvangen enkele dagen geleden ?? Ik krijg maar geen antwoord :-) Ja, heb een beetje geresearched ! :-) Cheers Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 maart 2011 Report Share Posted 26 maart 2011 Het is eigenlijk wel gek... De techniek wordt zogezegd alsmaar beter, en toch zweert het merendeel van de audiofiel kennelijk bij hifi van 20 tot 30 jaar geleden ? Groetjes, Pascal Pascal, dat klopt. En was die Integra ook maar zo oud. Die is net te jong om goed te zijn. Jaren 70 en 80 Onkyo apparatuur, en dan met name de Integra toplijn, was erg goed. Tijdloos. De versterker die je nu hebt stamt uit de tijd dat mensen gevoelig waren voor veel Watts en de fabrikanten jaarlijks met nieuwe modellen kwamen. Die versterker heeft nogal wat toeters en bellen. Teveel van het goede zeg maar. Ik zou er een andere versterker aan knopen -want ik begrijp uit de reden dat je ons roept dat je niet tevreden zult zijn met het huidige geluid-. Met 87 db/w/m wordt een buizenversterker wat krap, maar het kan wel. Je zou misschien wat firma's kunnen benaderen die thuis demo's geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 maart 2011 Report Share Posted 26 maart 2011 En anders wil ik 'm wel hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2011 Report Share Posted 26 maart 2011 Watt een hoop onzin toch weer. Versterkers uit de '70 en '80er jaren zouden beter zijn dan de uit de '90, '0 en '01 versterkers...?? Waar is dat op gebaseerd..?? In elk decenium waren er goede en minder goede versterkers, met een duidelijke lijn omhoog in de latere jaren. In de jaren 70 en 80 waren er veel mensen die een aardige set in huis hadden staan, maar echte topsets waren dunner gezaaid dan tegenwoordig. De echte topversterkers uit die tijd zijn dus ook echt schaars. Zo'n Marantzset uit '75 oogt dan best aardig, maar zijn gewoon ouderwets opgebouwd en ook niet vergelijkbaar met de topversterkers uit deze tijd. Zo'n Onkyo zit daar kwa techniek mooi tussenin. Vergeet ook niet, dat de huidige audiofielen meestal wat ouder zijn en nu kunnen betalen wat toen niet lukte. Luister eens naar het hoog van die oude versterkers en vergelijk dat eens met een moderne versterker. Zeker de voorversterkers hebben een echte sprong gemaakt. En het is precies zo als Geerdie in zijn handtekening had staan... "wat heb ik aan 400W wanneer de eerste al niet niet deugt". @ Pascal, Sluit nou eerst de boel eens aan, voordat je gaat speculeren over iets anders aan te schaffen. Anders, is vaak alleen maar anders en niet beter. Hier win je wat, en daar lever je wat in. Het belangrijkst is toch, of de klank van die luidsprekers in jouw huiskamer, je bevalt of niet. Een versterker kan aan dat klankkarrakter nou eenmaal weinig veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts