Jump to content

Album Review

m44
 Share

Recommended Posts

Soms heb je van die albums waar je zo enthousiast van word dat je het van de daken wil schreeuwen.

dan is een simple picture in "welke muziek staat er aan" niet genoeg om duidelijk te maken dat je onder de indruk bent van een album.

daarom een album review topic waarin je de hear community duidelijk kan maken waat je ergens van vind...echt van vind...ga los in beeldspraak, vergelijkingen en gevoel

Aangezien dit een audio forum is lijkt het me ook wel leuk om de albums te scoren op geluidskwaliteit.

dan heeft een ander daar ook weer wat aan.

ik bijt de spits af ( met het risico dat die spits alleen blijft staan hier ;) )

album van ARCKANUM

Arckanum.jpg

title : ÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞ

( losjes vertaald 11 thorns)

arckanum gaat al een tijdje mee en is het muziekale project van Johan "Shamaatae" Lahger.

johan is een zweedse mijnheer die naast muziek ( black metal) ook auteur van 2 occulte boeken "panparadox" en "Gullveigarbók" ( beide in mijn bezit)

Al zijn werk staat in het teken van onderzoeken van oude zweedse legenden, mythologie en promoten van the chaos current.

De teksten op het album zijn in oud zweeds en met veel respect benaderd. Johan kan niet genoeg benadrukken hoezeer de juiste uitspraak van deze oude taal van belang is en veel van zijn tijd besteed hij dan ook aan het juist interpreteren van oude teksten. Zijn teksten kunnen niet begrepen worden mits men zich enigzins heeft verdiept in de gnosis/kennis en met "andere ogen" kan lezen.

het album is 11 nummers sterk em ieder nummer begint de titel met een Þ.

spreek uit als engelse THief...dus de titel is een hele lange TH klank

het album grijpt me meteen en het eerste dat opvalt is een voor black metal begrippen prachtige productie. ieder instrument is hoorbaar en volgbaar.

zang zit precies goed in de mix ( voor vele de reden om af te haken bij het genre) en ligt er niet teveel bovenop maar is wel volgbaar voor als je dat zou willen en aangezien ik bepaalde termen die hij hanteert begin te begrijpen vind ik dat wel plezierig.

het overall tempo van het album is snel. ieder nummer begeeft zich zo'n beetje op blast beat snelheid. Maar het album heeft voor mij niets agressiefs of dat het de bedoeling is heftige muziek te maken.

Ondanks dat het tempo stevig is is de sfeer sereen, schoon doch duister.

er komt een sfeer in je kamer te hangen die je meeneemt en bijna ambient achtig aandoet.

Het woord dat ik zoek is "organisch" denk ik.

Je kunt het horen als een soort wolk als een geheel dat bij elkaar hoort en in perfecte afstemming is.

heerlijk ontspannen voor mij.

Mind you..kan zijn dat ik door een soort luister training sneller in staat ben dit op te pikken. metal is sowieso alleen geschikt voor ervaren oren. je hoort een soort noise, herrie maar ik denk dat alleen de echte metal liefhebbers daardoorheen kunnen luisteren en dan de schoonheid zien/horen.

En schoonheid is op dit album zat. melodioeen die recht naar mijn hart gaan, kippenvel geven. de gitaar partijen zijn over elkaar heen gemixed en brengen een muur van sfeer en melodie.In dit geval is het een melodie die herhaalt word en je meeneemt maar dan ineens komt er en gitaar bij en gooit er een kleine variatie overheen...op zo'n manier...perfect, prachtig.

gaat er in deze stijl van black metal niet om zoveel mogelijk variaties binnen ene minuut te hebben of zoveel mogelijk breaks en ingewikkelde structuren.

Het gaat hier om de sfeer...hetgeen over gebracht moet worden.

Het duistere aspect is op dit album bijna tastbaar , doe je ogen dicht en je waant je bijna in de donkere zweedse bossen.

kortom..pure black metal, sfeervol, donker en wonderschoon

Kan me voorstellen dat sommige meer variatie in ene nummer willen ( vind ik soms ook leuk) maar voor mij is het perfect zoals het is. alles wat je aan dit album veranderd zal alleen maar afleiden.

geluidskwaliteit vind ik dus erg oke. gitaar met juiste hoeveelheid distortion, drum ver genoeg naar achteren maar goed volgbaar bassdrum inc en de lagen gitaar zijn heel mooi verdeeld in het plaatje. Echt een wall of sound

opname kwaliteit- 7/8

belang - 10

http://www.youtube.com/watch?v=2UGxbt_kzm8

http://www.youtube.com/watch?v=vznLlsZ3Ras&feature=related

wie volgt

Goed initiatief B)

Ik post er zeker ook eentje ;)

maken er een mooie verzameling van :)

Robin ik ben nog aan het broeden over een geschikt album / periode

Ga ik terug naar mijn jeugd of eentje dat mij van mijn sokken blies op latere leeftijd vanwege de opname en techniek bvb ... sleur ik er de livebeleving bij ... je merkt, ik ben mijn emoties nog aan het aftasten :)

Je mag 1 dezer dagen zeker een album verwachten van mij

Leuke topic Robin. Jou album review is wel heel erg uit gebreid neer gezet, chapeau. Ik ga het ook proberen, moet er wel bij zeggen dat ik hier geen ster in ben. Zal even duren maar de post komt er. ;)

Gr. Henkes

Leuke topic Robin. Jou album review is wel heel erg uit gebreid neer gezet, chapeau. Ik ga het ook proberen, moet er wel bij zeggen dat ik hier geen ster in ben. Zal even duren maar de post komt er. ;)

Gr. Henkes

doe het vooral in je eigen stijl henkes.

vrijheid , blijheid ;)

oh ja...spelvouten zijn toegestaan

@Stef..do what thou wilt B)

148155x.jpg

REVOLVER THE BEATLES © 1966

01 Taxman

02 Eleanor Rigby

03 I'm only sleeping

04 Love you to

05 Here there and everywhere

06 Yellow submarine

07 She said she said

07 Good day sunshine

08 And your bird can sing

08 For no one

09 Dr Robert

10 I want to tell you

11 Got to get you into my life

11 Tomorrow never knows

tja was net 13 en opeens deze elpee

de variatie in de nummers en de teksten

je werd er door aangegrepen zo gezegd

de puurheid de romatiek de vrolijkheid en de toegepaste instrumenten

alles zit erin verwerkt

kan het niet zo mooi omschrijven als Robin ( later werd het the boy wonder :lol: )

maar

here there and everywhere

for no one

got to get you into my life

en

tomorrow never knows

maakte wel de indruk

één héél gaaf album eigenlijk

waar je later nog een keer achter komt o.a

dank lux....tja the beatles....daar moet ik ook nog een keer induiken

Guest tubejack

Dank zij jouw uitgebreide review. :)

Voor het eerst in mijn leven, dat ik naar totaal 10 minuten "Black Metal" geluisterd heb.

Vond het 2e nummer beter Robin ;)

Groet,

Jack

Dank zij jouw uitgebreide review. :)

Voor het eerst in mijn leven, dat ik naar totaal 10 minuten "Black Metal" geluisterd heb.

Vond het 2e nummer beter Robin ;)

Groet,

Jack

zo zo...top jack :lol:;)

thanks

Goh ga toch een poging wagen :)

We gaan een heel eind terug in de tijd toen ik 11j was en mn eerste tape opnam

We schrijven 1979 ...

Het album is bepalend geweest voor mn voorliefde voor rock muziek, de electrische gitaar

Sommige jongens ontdekten de Beatles in de platenkast van hun ouders. The Beatles :confused: Love en Yeah, Yellow en Marine,lonely and hearts, soit ik vond het allemaal maar niets die eerste Beatles songs die ik hoorde. Het raakte mij niet TOEN. Welk album was het dan wel?

AC DC en If you want blood you've got it 1978

f94729tpcmi.jpg

De muziek die ik toen via de radio hoorde was vooral disco en brave popdeuntjes en ineens liet mn trouwe schoolmakker Bruno mij deze plaat horen. Ik was meteen verkocht dr de bluesy hardrock sound, het rammelde en het groovede, en dan de hoes met die gitaar dr zijn lijf en Bon Scott met zn devil look eyes ... they got it all for me

Dat het een live plaat was, maakte mijn beleving nog intenser, vol bewondering luisterde ik avond na avond naar mijn cassetterecorder, onder de wol aan mn oor gekluisterd. Bon Scott zijn lichtjes nasale krochende stem, smoked whisky

AC DC hun 70's sound is voor altijd gebleven, it will never die!!

Hoe ze The Jack inzetten, het publiek bespelen, ... ik was er helemaal zot van. Op school begreep niemand waarom Bruno en ik nu net deze muziek zo geweldig vonden. het was toch vooral lawaai en gepingel. Ergens op zolder (bij mn schoonmoeder) in een doos moet ik dat allereerste cassetteje nog hebben.

The Beatles dan, vragen jullie je mss af? Wel het heeft heel heel lang geduurd alvorens ik deze echt goed vond, en naar luisterde ... met AC DC belandde ik snel in de ruige Stones, Slade, Kinks, mijn vader had Led Zeppelin I ... als midden dertiger ben ik pas geboeid naar The Beatles gaan luisteren, Abbey Road, Revolver en White album + de song A Day in the Live

Oh Boy ...

Had ik toen ook hun ruigere kant gehoord, hun bluesy vertolkingen, de RnR songs, ... wie weet

Ze staan mooi naast elkaar in het 1e schap, AC DC 20tal anderen Beatles

Begin jaren tachtig werd het dan trash en hardcore snel gevolgd dr punk, maar dat is een ander verhaal en album

Guest tubejack

En Jack, hoe beviel het headbangen? :)

Heet dat zo? :)

In het 1e nummer had ik het idee om in een constante noise te zitten.

Was vooral "flink doorbijten"

Het 2e nummer begon praktisch hetzelfde en ik dacht nog: "nee he"

Maar, al rap veranderde dat.

En hoe het bevalt? Nou eigenlijk niet, maar ja 2 nummers is

te weinig om er iets van te vinden.

En Jack, hoe beviel het headbangen? :)

Heet dat zo? :)

In het 1e nummer had ik het idee om in een constante noise te zitten.

Was vooral "flink doorbijten"

Het 2e nummer begon praktisch hetzelfde en ik dacht nog: "nee he"

Maar, al rap veranderde dat.

En hoe het bevalt? Nou eigenlijk niet, maar ja 2 nummers is

te weinig om er iets van te vinden.

Ik ben groot geworden met metal

Nu hoor ik het ook niet zo graag meer, vooral de zang niet ;)

ben wel benieuwd naar 1 van jouw albums hoor

Goh ga toch een poging wagen :)

[...]

Begin jaren tachtig werd het dan trash en hardcore snel gevolgd dr punk, maar dat is een ander verhaal en album

mooi man.

M :ph34r: rc

mooi stef.

en laten we het allemaal niet bij 1 album houden he...vol moet dit topic met juweeltjes :)

ik probeer van de week nog ene keer een te doen

• 3 weeks later...

Chris Rea Auberge aubergei.jpg

Een van de cd,s die ik in de jaren 90 altijd mee nam op weg naar Spanje,Portugal. Lossen in Spanje en terug laden [port] in Portugal of [wijn] in Frankrijk voor Ahold [appie hein] in Zaandam Dat waren mooie ritten. Door o.a. deze album Auberge van Chris Rea vlogen de kilometers voorbij. Ook de eenzame uurtjes,die waren er natuurlijk wel eens. Zijn mooie rauwe stem en geweldige gitaar werk

op deze album vind ik nog steeds subliem. Voor mij nog steeds een kippenvel album. Op de intro hoor je links voetstappen aankomen, die gaan dan naar de rechter speaker en weer terug, dan vallen er een paar lege flessen om. Dit natuurlijk geluid heb ik gebruikt voor een vergelijk van mijn cd spelers. Bij mijn Marantz klinkt het realistische [echter] dan bij de Nad.

Opname kwaliteit 9

Belang 10

Groetjes uit Denemarken. Henkes

Chris Rea Auberge aubergei.jpg

[..]Op de intro hoor je links voetstappen aankomen, die gaan dan naar de rechter speaker en weer terug, dan vallen er een paar lege flessen om.

Groetjes uit Denemarken. Henkes

Grappig. Doet me sterk denken aan het album The Original Soundtrack van 10 CC (met het beroemde I'm not in love). Op kant A begint het met Une Nuit à Paris, en die track begint ook met voetstappen, duidelijk op een trap en overloop, en dan valt er ook een fles om. "Merde", hoor je iemand mompelen. En dan begint de muziek. "Bonjour.."

Heb ik altijd gefascineerd naar geluisterd.

M :ph34r: rc

Edited by mumsoft

-off-topic-

Oh het begin van 'Is dit alles?' van Doe Maar, hoor je iemand in een straat aan komen lopen, een deurslot open draaien en dan vallen de drums in.

-Ik heb al van twee albums een review geschreven, maar die waren ongeschikt voor publikatie bevonden. Komt eraan ;)

Swanlights van Antony & The Johnsons

swanlight.jpg

Antony and the Johnsons zijn echte naam Antony Hegarty geboren in Engeland in 1971 heeft nog een paar jaar in Amsterdam gewoond en is daarna naar Amerika verhuist. Antony is een zeer muziekaal, warm en gevoelig persoon, met een bijzondere niet aller daagse zangstem. Hij speelde al op jonge leeftijd piano. Men vind deze stem prachtig of verschrikkelijk; ik hoor bij het eerste, prachtig in combinatie van tekst en muziek. Na de albums The crying light en I Am A Bird Now komt Antony met Swanlight . Op de album hoes zie je een afgeschoten ijsbeer die strompelend een spoor bloed achter zich heeft gelaten in de wit glinsterende sneeuw, genoemd...Swanlight... Antony is erg begaan met de wereld problematiek; in het bijzonder het milieu. Er zijn muzikanten, artiesten, zangers, " wat ever" waar alles voor mee zit, ik bedoel, uiterlijk , beweging, sex-appeal, charmant......Dat is bij Antony wel een heel ander verhaal. Hij heeft een moeilijke jeugd gehad doordat hij worstelde met zijn sexuele gevoelens en tussen het jongen of meisje willen zijn . Hij heeft hier ook niet veel begrip gekregen van zijn ouders of omgeving. Ondanks deze moeilijke tijden weet Antony zich geweldig staande te houden en hoe!!!! met prachtige, aangrijpend mooie muziek en door een prachtig mens te zijn, wat hij ook altijd is geweest. In zijn teksten schrijft hij hierover, b.v in het prachtige nummer Man is The Baby van het album I am a bird now, hier zingt hij 'forgive me set my spirit free', teksten waar ik keer op keer een brok van in mijn keel krijg. Swanlights is een mooi album van 11 nummers, waarvan een nummer met de zangeres Bjork . Op dit album gaat het meer over de wereld, de zee, het land, de lucht. Muzikaal weer een prachtig album. Dit album valt onder het genre 'alternative', uitgevoerd met verschillende instrumenten: harmonium, [traporgel],cello,viool,tenorsax, bariton sax, trompet, bas,drums,gitaar, accordeon, harp. Dit is het derde album die ik heb van Antony & the Jonhsons en keer op keer raakt hij mij.

Gr. Henkes

is dat een nieuw album dan?

ik heb er nu 3

de 4e zal ik zeker ook aanschaffen.

op de laatste bj

-off-topic-

Oh het begin van 'Is dit alles?' van Doe Maar, hoor je iemand in een straat aan komen lopen, een deurslot open draaien en dan vallen de drums in.

-Ik heb al van twee albums een review geschreven, maar die waren ongeschikt voor publikatie bevonden. Komt eraan ;)

Hoi Bart hoezo ongeschikt voor publicatie ?

Gr Henkes

@henkes...zeker een mooie combi...al vind ik bjorks laatste album niet echt sterk