Jump to content

Kast Of Ls Units

carl
 Share

Recommended Posts

Ik zat net op de Harbeth site (erg leuk). Wat me daar opvalt is dat de ontwerper behoorlijk vasthoudt aan de maten van de LS en ontwikkeld op het gebied van de LS units. De roept de vraag op wat nu het meest dominant is bde LS units of de kast.

Hoi Carl!

Ik denk dat dat per ontwerper/ merk verschilt. Ik zou me kunnen voorstellen dat een beproefd ontwerp (vierkante of rechthoekige kast) in ieder geval het goedkoopste zijn om te produceren. Dus blijft enkel demping, units en filters over om te 'verbeteren'.

Derhalve zou je kunnen concluderen dat het bij Harbeth een kostenplaatje zou kunnen zijn. Onder het motto 'Never change a winning product'?

Greetz,

Lestat

Ik zat net op de Harbeth site (erg leuk). Wat me daar opvalt is dat de ontwerper behoorlijk vasthoudt aan de maten van de LS en ontwikkeld op het gebied van de LS units. De roept de vraag op wat nu het meest dominant is bde LS units of de kast.

Beste Carl,

De kast hoor je niet te horen! De luidspreker-units daarentegen wèl.

(Overigens: waarschijnlijk heeft de fabrikant een groot aantal kasten op voorraad.

Of op bestelling.)

Je antwoord bevredigt toch niet helemaal Spido. Na verloop van tijd zijn de kasten of de mal altijd wel een keer op en kan je op iets anders overgaan. Daarbij zijn bijvoorbeeld de kasten van jou vriend Klaas een totaal ander concept dan die Harbeths: stijf materiaal versus gebruik maken van de karakteristie van de dunne wand. Hoe is Klaas eigenlijk aan zijn maatvoering gekomen?.

Je antwoord bevredigt toch niet helemaal Spido. Na verloop van tijd zijn de kasten of de mal altijd wel een keer op en kan je op iets anders overgaan. Daarbij zijn bijvoorbeeld de kasten van jou vriend Klaas een totaal ander concept dan die Harbeths: stijf materiaal versus gebruik maken van de karakteristie van de dunne wand. Hoe is Klaas eigenlijk aan zijn maatvoering gekomen?.

Ik vind dat zo'n onzin... die gecontroleerde resonanties van een kast. Dat is toch niet meer dan vervorming...!!

De kast wordt n.l. door de trillingen van de speaker en de luchtdruk in beweging gezet. Dat is toch altijd veel te laat..?

Het minste vervorming krijg je wanneer alleen de conus precies de spreekspoel volgt en verder helemaal niks. Zeker geen triplex wat maar een beetje heen en weer staat te waaien.

Door de verhoudingen van de kast te optimaliseren kun je de resonanties verdelen over een groter spectrum. Dan hoor je er kennelijk minder van, dan wanneer alles op een frequentie resoneert.

Maar nogmaals. De kast zou eigenlijk helemaal niet moeten resoneren. Mijn Wilsons zijn van een of ander zwaar composiet achtig materiaal gemaakt. De kasten voel je nauwelijk trillen.. En dat hoor je... of eigenlijk dat hoor je niet..

:)

Ik ben het dit keer helemaal met je eens hans , mijn eigen nieuwe ontwerp word ditmaal ook van een modern composiet materiaal of van 6000 of 7000 serie aluminium (legering)of een combo daarvan .

Wat harbeth betreft denk ik dat hij denkt never change a winning product/formula als de mensen een bepaald design mooi vinden en kopen zal dat het laatste zijn wat men verandert

gr :D hj :unsure:

Ik vind de vraag niet zinnig.

Want is belangrijker de motor of de banden? T een kan niet zonder de ander.

Je zegt dingen natuurlijk wel eens extremer om discussie uit te lokken. Die opvolger van de LS 3/5a vond ik zeker voor het geld wel goed klinken.

Maar goed als je een kast maakt gaat het dan om het volume of ook de dimensies.

Ik vind de vraag niet zinnig.

Want is belangrijker de motor of de banden? T een kan niet zonder de ander.

Je zegt dingen natuurlijk wel eens extremer om discussie uit te lokken. Die opvolger van de LS 3/5a vond ik zeker voor het geld wel goed klinken.

Maar goed als je een kast maakt gaat het dan om het volume of ook de dimensies.

Beste Carl,

"Die opvolger van de LS 3/5a" vertegenwoordigt m.i. het Britse audio-ideaal:" reality is good, but civilisation is better".

Alles wordt klein, beheerst, aangenaam-beschaafd gemaakt.

Dat èchte (d.i. levende) muziek kan stralen, tetteren, scheuren, boenken en dreunen... daar wil een gentleman geen weet van hebben.

Dat men bij Harbeth toevallig een materiaal en bepaalde verhouding tussen de maten heeft gevonden dat kwa vervorming en kleuring past bij hun woofers, ok, maar het is wel de verkeerde weg die men is ingeslagen.

Vandaar dat men ook niet begint aan andere maten. Dan gaat het vast helemaal mis.

Als Klaas een luidspreker van (3 cm) dik MDF maakt en een van speksteen die verder identiek hetzelfde zijn dan kan dat wel eens een mooi vergelijk opleveren.

Een luidsprekerkast van dunwandig materiaal kan best mooi klinken maar voegt hoe dan ook kleuring toe. Kleuring kan best mooi klinken, maar benadert nooit de werkelijkheid. Niets benadert dat, overigens.

Als Klaas een luidspreker van (3 cm) dik MDF maakt en een van speksteen die verder identiek hetzelfde zijn dan kan dat wel eens een mooi vergelijk opleveren.

Een luidsprekerkast van dunwandig materiaal kan best mooi klinken maar voegt hoe dan ook kleuring toe. Kleuring kan best mooi klinken, maar benadert nooit de werkelijkheid. Niets benadert dat, overigens.

Ik kan me niet voorstellen dat hij dat niet heeft uitgeprobeerd. Overigens goede bijdrage van Spido: hij zou wel eens gelijk kunnen hebben hebben. Alhoewel ik ben nog eens goed verliefd geweest in mijn jonge jaren. Zo voldeed niet aan het profiel.

Ik denk beide.

Ieder vogeltje fluit zoals het gebekt is, en iedere speakerunit klinkt zoals hij bekist is.

Bijvoorbeeld: Een Morel Supreme unit zal in een gesloten 22 liter kast heel anders klinken dan in een 30 liter, of gepoorte kast.

Ga ik echter een andere unit, bijvoorbeeld een Scan-Speak Revelator, in die 22 liter kast hangen waar eerst die Morel Supreme in hing klinkt dat ook weer heel anders.

Ga ik echter die Morel iets aanpassen, door bijvoorbeeld de conus iets lichter of zwaarder te maken, de rolrand soepeler of minder soepel, de spoel meer of minder weerstand geven, de magneet sterker of minder sterk maken, de korf zwaarder/lichter/stijver/minder stijf enz. enz., maar de materialen wel gelijk houden zal het niet heel veel in klank gaan verschillen.

Hooguit dat de kleine details verbeteren/verslechteren.

Zo is dat andersom met een kast ook zo.

Wanneer ik kleine veranderingen in de kast aanbreng blijven dat ook kleine details in het geluid.

Ga ik echter de kast rigoureus groter of kleiner maken, of een poort toevoegen, of er een TL oid. van maken, ja, dan gaat het ook heel anders klinken.

Je kan niet zomaar zeggen: De kast bepaald het geluid of De unit(s) bepaald het geluid.

Het is een optelsom van kast en unit(s) + het filter en toegepaste bedrading.

Bij Harbeth proberen ze het originele geluid van de speakers zo veel mogenlijk te behouden, maar door de units steeds te verbeteren de kleine details steeds verder eruit te halen, zonder aan de klank van de speakers veel te veranderen.

Wat die dunne wanden betreft: Geen enkele unit is 100% lineair. Met dunne speakerwanden, die dus mee resoneren, kun je een deel van de pieken en dalen die de units hebben opvangen.

Of dit HET ideaal is wens ik te betwijfelen, ik doe dat liever met een filter, maar dat is nu eenmaal de filosofie van die fabrikant, en je moet ze nageven: Die speakers klinken echt gewoon goed, en ze hebben niet voor niets zoveel liefhebbers over de wereld. ;)

Mvg. Miracle.

Wel erg veel variabelen Michel.Ik kan me voorstellen dat een ontwerper niet alle variabelen tegelijk aanpakt zeker niet als hij een huisgeluid wil handhaven.

Wel erg veel variabelen Michel.Ik kan me voorstellen dat een ontwerper niet alle variabelen tegelijk aanpakt zeker niet als hij een huisgeluid wil handhaven.

In het bouwen van een speaker zijn de bovengenoemde variabelen slechts beknopt omschreven.

De kleinste verandering kan dramatische gevolgen hebben maar een grote verandering kan in de praktijk ook slechts een kleine verandering in het geluid geven.

Daarbij zijn er nog veel meer variabelen waar je rekening mee moet houden wanneer je een echt goede speaker wilt bouwen.

Helaas gebeurt dit, vooral tegenwoordig, maar al te weinig, en gaat men veel te veel uit van de cijfertjes.

Er word een kist berekend, het liefst van een zo min mogelijk resonerend materiaal, en dan maar hopen dat de unit lineair is (in die kist).

Helaas ben ik nog geen enkele unit tegen gekomen die 100% lineair is.

In een oneindige baffle al niet, maar in een kist al helemaal niet.

Daarbij word er meestal ook nog geen rekening gehouden met de akoestiek waar de speaker in komt te staan (meestal nog minder lineair dan de speakerunit zelf).

Alleen al de plaatsing van een poort heeft invloed op het geluid (wanneer deze niet recht achter de magneet van de unit zit zul je ruis en restgeluid van de units waar kunnen nemen uit een poort).

Een verkeerd gebouwde/geplaatste TL is zelfs nog destructiever.

Bij gesloten bekistingen is het nog moeilijker om het écht goed te doen.

Wanneer je daar de bracing maar even verkeerd plaatst krijg je wervelingen in de kast die je helemaal niet wilt hebben.

Daarom is het heel verstandig dat wanneer je een beproefde behuizing hebt deze te handhaven, en enkel de verbeteringen in de unit en het filter aan te brengen, zolang je de Thiel&Small parameters van de units maar in takt laat.

Pas wanneer deze rigoureus veranderen moet je ook de kast gaan aanpassen, maar ook dat is dan weer een lange weg van vallen en opstaan, die wel te berekenen zijn, maar in de praktijk heel vaak toch anders uitpakken dan in theorie.

Mvg. Miracle.

(...) Wat die dunne wanden betreft: Geen enkele unit is 100% lineair. Met dunne speakerwanden, die dus mee resoneren, kun je een deel van de pieken en dalen die de units hebben opvangen.

Of dit HET ideaal is wens ik te betwijfelen, ik doe dat liever met een filter, maar dat is nu eenmaal de filosofie van die fabrikant, en je moet ze nageven: Die speakers klinken echt gewoon goed, en ze hebben niet voor niets zoveel liefhebbers over de wereld. ;) (...)

Beste Miracle,

Hoe dun de kastwanden ook zijn, ze zullen altijd meer massa (en dus ook meer massa-traagheid) hebben dan het membraan.

Dit betekent, dat ze nooit in fase met het membraan - maar altijd vertraagd - zullen vibreren, en dat ze bovendien in hun beweging zullen volharden als het membraan al is gestopt. Na-ijling, dus. (Delayed resonance.)

En kleuring, want de kastwanden vibreren excessief op hun respectieve eigenresonantiefrequenties.

Bovendien worden de kastwanden aangestoten in tegengestelde fase met het "voorkantgeluid": de single-ended, puur positieve luchtdrukmodulaties die "ons" geluid leveren.

Alleen een gebrekkige ontwerper zal alléén maar naar lineariteit streven.

Lineariteit is slechts één van de doelen waar een goed ontwerper naar streeft.

Het corrigeren van luidsprekergebreken via het filter levert fasevervorming en aantasting van de impulsverwerking op. Doet vaak meer kwaad dan goed, dus.

Dat bepaalde luidsprekers veel liefhebbers hebben, zegt vaak meer over het gebrekkige onderscheidingsvermogen van de massa dan over de kwaliteiten van die luidsprekers. (Vergeet niet dat Bose® nog altijd het meest wordt verkocht!)

Ja maar Spido Bose is niet een merk van muziekliefhebber en dat ligt bij Harbeth wel anders. Ik heb die LS 3 5a vervanger een keer gehoord en daar kwam op het eerste gehoor een wat saai geluid uit met wat weinig fundament. De LS leken me niet te veel gekleurd. Zeker leuk voor de slaapkamer of studeerkamer.

Je hoeft zeker geen audiofiele installatie te hebben om muziekliefhebber te zijn. Ik ken veel grote muziekliefhebbers, en die luisteren over een jaren '60 radiomeubel (inclusief de draaitafel!), microsetjes, midisets uit de jaren '80, ouwe meuk uit de jaren '70 enz enz. In die kringen ben ik de enige 'audiofiel' wat me een licht curieuze reputatie geeft.

Ik zou bijna eerder zeggen "audiofielen houden meestal niet van muziek".

Ja maar Spido Bose is niet een merk van muziekliefhebber en dat ligt bij Harbeth wel anders. Ik heb die LS 3 5a vervanger een keer gehoord en daar kwam op het eerste gehoor een wat saai geluid uit met wat weinig fundament. De LS leken me niet te veel gekleurd. Zeker leuk voor de slaapkamer of studeerkamer.

Hallo iedereen!

Carl,

Weinig kleuring en een beetje saaiheid, is dat niet gewoon een "neutrale" weergave? Is dat niet net datgene waar iedereen naar zoekt?

Trouwens, ( ik weet niet of dit eerder geopperd werd, heb de hele discussie niet teruggelezen ) is het niet zo dat die Harberth monitoren als doorontwikkeling van de LS aan bepaalde criteria moeten voldoen die de BBC destijds heeft vastgelegd op basis van het oorspronkelijke LS model? Misschien is dat mede een reden waarom men geen wijzigingen aan de kast wenst uit te voeren.

Tja ik heb luidsprekers met erg dunne wanden en kan niet anders zeggen dat het geweldig kan klinken.. ( Musical Affairs Grand Crescendo).

Wat is de factor waardoor deze luidspreker zo goed klinkt, de dunne kast of de fameuze breedband unit van PhY-HP?

Ook hier zal het weer een optelsom van factoren zijn. De Musical Affairs ontwerpen zijn gebaseerd net als een viool of cello waarbij de kast mee gaat vibreren.

Met stevige muziek kan je beter andere luidsprekers kopen maar met name bij snaarinstrumenten ( viool / cello / piano en stemmen) zijn de dunne wand ontwerpen van Musical Affairs nauwelijks te kloppen, heel natuurlijk en echt.

Aan de andere kant als je Yello hoort op een setje Wilson Puppy`s tja dat heeft ook wel wat...

Ieder ontwerp heeft zo zijn eigen muziekvoorkeur en ik denk niet dat er een luidspreker bestaat one size fitts all...

Weinig kleuring en een beetje saaiheid, is dat niet gewoon een "neutrale" weergave? Is dat niet net datgene waar iedereen naar zoekt?

Trouwens, ( ik weet niet of dit eerder geopperd werd, heb de hele discussie niet teruggelezen ) is het niet zo dat die Harberth monitoren als doorontwikkeling van de LS aan bepaalde criteria moeten voldoen die de BBC destijds heeft vastgelegd op basis van het oorspronkelijke LS model? Misschien is dat mede een reden waarom men geen wijzigingen aan de kast wenst uit te voeren.

Ik ben het helemaal met je eens Polleke dat een LS die orenschijnlijk saai is waarschijnlijk neutraal is.

Vroeger produceerden Rogers en Harbeths door de BBC ontwikkelde LS. Ze moesten inderdaad voldoen aan een bepaalde standaard. Ik denk dat het nu puur praktisch is: een goed ontwerp met gegarandeerde verkoopcijfers. 0ntwikkelingen vinden binnen een bepaald concept plaats. Op zich een goede benadering lijkt me. De uiteindelijke vraag is natuurlijk waar je het meest gelukkig mee wordt: een Harbeth of een Wilson. In ieder geval lijkt me dat je langer met plezier naar een Harbeth luistert dan naar een Wilson.