Jump to content

Kast Of Ls Units

carl
 Share

Recommended Posts

(...) Weinig kleuring en een beetje saaiheid, is dat niet gewoon een "neutrale" weergave? Is dat niet net datgene waar iedereen naar zoekt? (...)

Beste Polleke,

Nee hoor! Iedereen met muzikale oren aan z'n hoofd zoekt naar héél iets anders dan "saaiheid".

Die zoekt naar "èchtheid"!

Is het jou nooit opgevallen dat live muziek heel ànders klinkt (veel dynamischer, veel minder beschaafd, veel minder ingehouden en zo) dan (m.n. Britse/BBC norm) hifi?

Elke (straat)muzikant klinkt béter (eig.: "échter") dan via zulke speakers.

Wie muzikale oren heeft om te horen... die hoort het onmiddellijk!

Weinig kleuring en een beetje saaiheid, is dat niet gewoon een "neutrale" weergave? Is dat niet net datgene waar iedereen naar zoekt?

Trouwens, ( ik weet niet of dit eerder geopperd werd, heb de hele discussie niet teruggelezen ) is het niet zo dat die Harberth monitoren als doorontwikkeling van de LS aan bepaalde criteria moeten voldoen die de BBC destijds heeft vastgelegd op basis van het oorspronkelijke LS model? Misschien is dat mede een reden waarom men geen wijzigingen aan de kast wenst uit te voeren.

Ik ben het helemaal met je eens Polleke dat een LS die orenschijnlijk saai is waarschijnlijk neutraal is.

Vroeger produceerden Rogers en Harbeths door de BBC ontwikkelde LS. Ze moesten inderdaad voldoen aan een bepaalde standaard. Ik denk dat het nu puur praktisch is: een goed ontwerp met gegarandeerde verkoopcijfers. 0ntwikkelingen vinden binnen een bepaald concept plaats. Op zich een goede benadering lijkt me. De uiteindelijke vraag is natuurlijk waar je het meest gelukkig mee wordt: een Harbeth of een Wilson. In ieder geval lijkt me dat je langer met plezier naar een Harbeth luistert dan naar een Wilson.

Begin nu te twijfelen of je wel een muziekliefhebber, oh nee een audiofiel bent bent....

Begin nu te twijfelen of je wel een muziekliefhebber, oh nee een audiofiel bent bent....

Weet je Hans een (groot) aantal jaren geleden kocht ik Canton speakers. Klonk lekker in eerste instantie en zeker niet saai met Bowie e.d. maar wel een beetje te... Omstreeks dezelfde tijd kocht mijn buurman DM 7a van B&W en die klonken inderdaad saaier maar ook met mijn muziek buitengewoon goed. Sindsdien let ik er wel op dat ik nooit iets koop zonder uitvoerig uitgeprobeerd te hebben met heel divers materiaal. Op het moment dat klank of een bepaalde muzieksoort er echt uitspringt wordt ik wantrouwig. Ook wordt ik wantrouwig als zeer hard gedemonstreerd word. Ik luister stevig maar niet overdreven hard want als ik luister neem ik daar echt de tijd voor.

Overigens las ik onlangs een artikel in de Hifi News over Ken Kessler. Hij heeft Wilsons met de duurste randaparatuur in zijn speciaal ontworpen luisteruimte. Hij luistert echter het grootste deel van de tijd naar LS 3 5a op Quad op zijn werkkamer. Vandaar die vergelijking die ik maakte.

Overigens kan ik ook met veel plezier naar you tube kijken en luisteren alsmede de autoradio. Wat dat betreft ben ik niet audiofiel.

Overigens las ik onlangs een artikel in de Hifi News over Ken Kessler. Hij heeft Wilsons met de duurste randaparatuur in zijn speciaal ontworpen luisteruimte. Hij luistert echter het grootste deel van de tijd naar LS 3 5a op Quad op zijn werkkamer. Vandaar die vergelijking die ik maakte.

Zegt dat iets..?? Waarschijnlijk heeft hij veel werk...

Zo hoor ik de PC luidsprekertjes op m'n werk ook veel meer dan mijn installatie thuis. Maar om daar nou conclusies uit te trekken..??

Komende weken luister ik naar m'n Teac "wekkerradio" met BNS luidsprekers...

;)

Zegt dat iets..?? Waarschijnlijk heeft hij veel werk...

;)

Wat het in ieder geval zegt Hans is dat het niet slecht klinkt. Die man kan natuurlijk alles krijgen wat hij wilt.

Verder heb ik een prachtige set maar als we in bed liggen een boekje te lezen dan klinkt de Tivoli ook geweldig. Bij zachte volumes wordt het middengebied heel erg belangrijk vermoed ik.

Och... ik heb het thuis lekker makkelijk... de beste kast is GEEN kast en units met extreem lage massa. Dit soort vraagstukken zijn dan volstrekt irrelevant :rolleyes:

Beste Midcall,

O, ben jij d'r zo eentje van: "De beste bas is géén bas!" ?

Och... ik heb het thuis lekker makkelijk... de beste kast is GEEN kast en units met extreem lage massa. Dit soort vraagstukken zijn dan volstrekt irrelevant :rolleyes:

Beste Midcall,

O, ben jij d'r zo eentje van: "De beste bas is g

Of een keer den deze :P

Ben allergisch voor bas-reflexen(en toetertjes).

Toch kan een BR en/of toeter erg goed klinken Henk.

Toegegeven dat niet iedere BR even goed klinkt (poort word maar al te vaak verkeerd geplaatst, of gebruikt voor een bass-boost) en dat de gemiddelde toeter ook echt als een toeter klinkt (vaak een te kleine hoorn, of (veel)te laag gefilterd, of ressorterende materialen gebruikt).

Toch zijn er BR's en toeters die wel goed kunnen klinken. ;)

Deze al eens beluisterd:

audiovector.jpg

http://www.lowther.de/lowther/lautsprecher/audiovector.asp

?

Of een Fostex HD320 hoorn?:

IMGP0852.jpg

Met daaronder een 15" in gepoorte kast (poort van 10Cm doorsnee en 20Cm lengte recht achter de magneet).

Niet alle "toeters" en BR's klinken het zelfde Ruud.

Wanneer goed ontworpen (ik weet het, die zijn zeldzaam, net zo zeldzaam als een goed ontworpen gesloten of TL) kan ook een hoorn en BR goed klinken.

Mvg. Miracle.

Beste Midcall,

Beste Midcall,

Ja, bij drukmeting vlak voor het midden van het membraan, hè?

Daar was Quad óók zo goed in. (Totdat de TÜV Quad (en licentiehouder Braun) verbood, op basis van de DIN 45.500 norm, hun electrostatische luidspreker wegens meetbare basloosheid aan te prijzen met de kwalificatie "hifi". )

Op korte afstand van de speaker stort de met bespottelijk grote energie / excessieve amplituden (en buitensporige vervorming) opgebouwde druk in elkaar, als gevolg van akoestische kortsluiting.

Je kunt de natuurwetten niet omzeilen, Midcall.

Niet alle "toeters" en BR's klinken het zelfde Ruud.

Wanneer goed ontworpen (ik weet het, die zijn zeldzaam, net zo zeldzaam als een goed ontworpen gesloten of TL) kan ook een hoorn en BR goed klinken.

Mvg. Miracle.

Dat heb ik laatst gehoord, een Swing van BD, een combinatie bas-reflex/hoorn klonk buitengewoon goed. Er was wel wat "gebeurd" met het filter, daarvoor vond ik de speaker altijd wat "toeterig" en t

Je kunt de natuurwetten niet omzeilen, Midcall.

Wie van Hear kent alle natuurwetten? In mijn beleving is de kennis daarover op dit forum niet verder gekomen dan wat zo rond 1900 aan electriciteitsleer bekend was.

Er is volgens Spido niets meer ontdekt de laatste pakweg 30 jaar (dat kan ik mis hebben, misschien was het zelfs 50 jaar).

Ook de onbekende natuurwetten vallen niet te omzeilen.

M :ph34r: rc

Beste Midcall,

Beste Midcall,

Guest tubejack

Kritiek?

pp.jpg

Misschien vind je vrouw ze er niet mooi uit zien en had ze liever van die "melkpakjes"

Gelukkig is die van mij niet zo moeilijk.

Ze laten heel veel horen, veel meer dan de luidsprekers die ik hiervoor had .... dat willen we toch?

Maar ook dat een opname minder goed is, of waar transistor

Dom geklets Spido,van elke speaker kun je wat maken,volgens mij heeft Spido de nieuwste folder al uit :D

Gerardo wie gebruikt nou RoomPerfect Systeem :D ,en nog iet jou speaker kleurt ook

Jack,ga je weer terug naar buizen :D