buizenbart Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Dom geklets Spido,van elke speaker kun je wat maken,volgens mij heeft Spido de nieuwste folder al uit Gerardo wie gebruikt nou RoomPerfect Systeem ,en nog iet jou speaker kleurt ook Jack,ga je weer terug naar buizen Wol kruip weer terug onder je steen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 mei 2011 Author Report Share Posted 10 mei 2011 Ik denk dat elke LS wel kleurt en de PP zal daar geen uitzondering op maken (denk ik). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Ik denk dat elke LS wel kleurt en de PP zal daar geen uitzondering op maken (denk ik). In meerdere of minder mate, en in welk frequentiegebied. Speksteen is een erg stijf materiaal en zal dus minder resoneren dan een slap materiaal. En wat het resoneert, bovendien op een hogere frequentie. Mijn Watt Puppy's zijn van een kunststof composiet. Ook erg zwaar en stijf. Ik kan je zeggen... dit klinkt heel veel anders dan de Infinity's die ik vroeger had (stijve spaanplaat kast). Ik hoor in ieder geval veel minder kleuring. En omdat er weinig energie door de kast wordt opgenomen/doorgegeven klinkt het nog een stuk dynamischer ook. Ik kan Spido (op dit punt) wel volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Ik denk dat elke LS wel kleurt en de PP zal daar geen uitzondering op maken (denk ik). Kom eens luisteren en neem je versterker mee @Wol ik ben momenteel een buizenversterkertje aan het maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Bij een speaker ontwikkelen kom meer bij kijken als speksteen of composiet martiaal te gebruiken Buizenbart ,ik kom net uit de winterslaap kan jij weer niet tegen kritiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerardo45 Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Dom geklets Spido,van elke speaker kun je wat maken,volgens mij heeft Spido de nieuwste folder al uit Gerardo wie gebruikt nou RoomPerfect Systeem ,en nog iet jou speaker kleurt ook Jack,ga je weer terug naar buizen Wol kruip weer terug onder je steen Beste Wol, Natuurlijk kleuren, mijn PP Soundstone 2x16,5 Luidsprekers ook wel, maar veel minder dan luidsprekers die gemaakt zijn van MDF of multiplex. Onbekend maakt onbemind, dat geld zeker als je het RoomPerfect Systeem gaat gebruiken. Het mooie bij de Lyngdorf DPA-1 is, dat je het RoomPerfect Systeem ook kunt uitschakelen, zodat je prima het verschil kunt horen met of zonder RoomPerfect. Je hoort bij inschakeling van het systeem alleen de 1e akoestiek van de opname en niet de 2e akoestiek, die nog eens extra door de luisterruimte wordt toegevoegd . Als er warmte in de opname is dan hoor je die ook prima door het RoomPerfect Systeem. Voor het eerst heb ik de Lyngdorf DPA-1 met RoomPerfect in combinatie met Anthony Gallo Acoustics Reference 3.1 luidsprekers gehoord bij Snijders Hifi in Rotterdam. Ook op deze luidsprekers hoorde ik dankzij het RoomPerfect Systeem een waanzinnige verbetering in de geluidsweergave, zoals meer dynamiek, de tonale weergave was veel beter in balans, meer details, een ruimtelijker weergave, een betere geluidspreiding, een betere kanaalscheiding, meer lucht rond de instrumenten en stemmen, kortom een realistischer geluid. Het grote nadeel van electrostaat-luidsprekers, zoals bijvoorbeeld Magnepan luidsprekers is, dat ze instrumenten en stemmen vaak veelste groot weergeven. Een gitaar lijkt vaak op een instrument, dat 2 meter breed is of zo groot is als een vleugel. Bij stemweergave lijkt het vaak of er door breedbek-kikkers wordt gezongen. Sommige mensen vinden zo'n grootste weergave mooi, maar ik vind het niet natuurlijk klinken. Ik zal maar zeggen ieder zijn meug!!! Mvg. Gerardo Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Buizenbart ,ik kom net uit de winterslaap kan jij weer niet tegen kritiek O, ik had niet door dat je mij kritiek gaf? Maar ja, van die losse flodders van je kan ik toch nooit chocola maken dus dat kan wel kloppen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Bij een speaker ontwikkelen kom meer bij kijken als speksteen of composiet martiaal te gebruiken "Iets" meer toch.,!? Ach, sommige mensen komen al een heel eind met een WinISD of BassBox berekening en een standaard 1e orde filter (vaak berekend met Fgen of vergelijkbaar prog), en zijn daar uitermate tevreden mee. Een kinderhand is snel gevuld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Een kinderhand is snel gevuld. Boy's with toys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Een kinderhand is snel gevuld. Boy's with toys Die vult hem lekker aan Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 (...) Ach, sommige mensen komen al een heel eind met een WinISD of BassBox berekening en een standaard 1e orde filter (vaak berekend met Fgen of vergelijkbaar prog), en zijn daar uitermate tevreden mee. (...) Een ingewikkeld filter is nodig om fouten te verdoezelen c.q. te compenseren. Eenvoud is kenmerk van het ware: ook bij luidsprekersystemen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 (...) Ach, sommige mensen komen al een heel eind met een WinISD of BassBox berekening en een standaard 1e orde filter (vaak berekend met Fgen of vergelijkbaar prog), en zijn daar uitermate tevreden mee. (...) Een ingewikkeld filter is nodig om fouten te verdoezelen c.q. te compenseren. Eenvoud is kenmerk van het ware: ook bij luidsprekersystemen! Een 2e, 3e of 4e enz. orde filter hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn spiekerboertje. Enkel voor de onwetenden kan dat wat moeilijker zijn om te maken. Fouten verdoezel/compenseer je echt niet met een filter. Vooral in een luidsprekersysteem, zoals jij beter zou moeten weten dan velen, verdoezel je fouten helemaal niet, maar komen ze op de voorgrond te staan. In de bron of versterking zijn kleine foutjes nog op te vangen, maar een luidsprekersysteem is, zoals jij zeker zou moeten weten, het eindstation van de audioketen, waarna niets meer komt. Elke fout die daarin zit is dus direct hoorbaar, en dat ga je echt niet meer opvangen met een filter. Het filter is daarin zelfs meestal de grootste fout, vooral wanneer deze te weinig doet, waardoor de units meer werk te doen krijgen dan waar ze voor bedoeld zijn. Dit verschijnsel treed meestal op bij een 1e orde filter, welke in de meeste gevallen nog veel meer doorlaat dan waar de unit voor gemaakt is. In theorie kan zo'n filter goed voldoen, maar in de praktijk.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 mei 2011 Report Share Posted 10 mei 2011 Beste Miracle, In luidsprekerfilters worden resonantiepieken gedempt via notch-netwerkjes*, worden rendementsverschillen teruggebracht met behulp van weerstandennetwerkjes**, worden dubbelgespoelde woofers geboost met reusachtige condensatoren***, worden akelig opbrekende luidsprekerunits beperkt tot hun bruikbare frequentiegebied met behulp van steile filterhellingen, worden alle kleine piekjes en dalletjes glad getrokken met "Acoustic Butterworth" netwerkjes en zo ****... allemaal compensatie en verdoezeling! En het gaat allemaal ten koste van de fasereinheid en de impulsverwerking. Deze aanpak vierde vooral hoogtij in de dagen van de door sommigen nog steeds bejubelde BBC-monitoren en afgeleiden (Spendor, KEF, Harbeth, Rogers, B&W (DM2A)... niét Tannoy, echter!), welke nog steeds worden gewaardeerd door mensen die de nieuwere ontwikkelingen en inzichten niet kennen. (Wellicht doordat de recente verbeteringen niet konden worden gehoord als gevolg van gevorderde "gehoorsleeftijd".) Maar dankzij betere luidsprekerunits (die zonder problemen enkele octaven buiten hun optimale bereik kunnen werken), kunnen de beste speakers nu succesvol met veel eenvoudiger - en principieel betere - filters worden uitgerust. * http://www-k.ext.ti.com/SRVS/Data/ti/KnowledgeBases/analog/document/faqs/notch.htm ** http://www.remo.nl/images/verzwak.gif ***From http://groups.google.com/group/rec.a...author:watkins My dual-drive woofer works so:A second voice coil (vc-2) is wound over the main voice coil (vc-1) in the woofer, this second coil having a single layer and very low impedance. Now vc-2 would normally have an impedance too low for safe operation. However, around fundamental resonance the impedance of _any_ coil will ~triple. Now we activate vc-2 _ONLY_ in the region of fundamental resonance (around 45 Hz) and it rises to ~8 ohms or so (being ~2.5 in the first place) which is safe. This is accomplished with an LC circuit tuned to 45 HZ and with the Q of the LC circuit adjusted to provide the response shape and impedance desired. Please note that the exact value of vc-2 and the characteristics of the LC circuit give _COMPLETE_ control of the impedance. The benefit of the dual-drive may then be taken in extended bass or higher efficiency in a given size box, or a smaller box for a given efficiency or bass extension. --------------------------------------------------- Resonance in a sealed box is the point where the stored kinetic energy in the moving parts (the mass of the cone, coil, and ~1/2 the spider and suspension) is equal to the stored energy in the elasticity of the suspensions and the air in the enclosure. ---------------------------------------- However, with dual-drive we simply insert a smaller motor to increase bass (with a second low-impedance coil), _BUT_ let it work around resonance _ONLY_, so as to not affect output above resonance. The see-saw "plank" then can be up on both ends. Bass response can be adjusted _INDEPENDENT_ from response above resonance. We can go for efficiency with a larger magnet, or we can minipulate motor, mass, and enclosure volume, and use dual-drive to achieve extended bass or a smaller enclosure, as well as deal with the 6 dB response step. (kencat comment-please read all the text before this copied part to fully understand it) http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?p=3400132 **** http://www.kef.com/Resources/KEFTopics/KEFTOPICS_vol1no2A.pdf (Het verhaal van de heer Watkins is bullshit, natuurlijk! Net alsof 't in KWALITEIT niks uitmaakt, of je het rendement (de KWANTITEIT) vergroot door de magneet zwaarder te maken, òf door meer spreekspoelwikkelingen toe te passen, òf door de kast te vergroten, òf door méér woofers in te zetten... En gebruik maken van resonantie (elektrisch net zo goed als mechanisch en/of akoestisch) is in principe altijd verkeerd, al was het maar vanwege de onvermijdelijke na-ijling / tijdfouten). De duurste oplossing - een sterkere magneet - is ook hier weer de beste. De andere oplossingen leveren allemaal meer ringing op. Maar ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 Het grote nadeel van electrostaat-luidsprekers, zoals bijvoorbeeld Magnepan luidsprekers is, dat ze instrumenten en stemmen vaak veelste groot weergeven. Een gitaar lijkt vaak op een instrument, dat 2 meter breed is of zo groot is als een vleugel. Bij stemweergave lijkt het vaak of er door breedbek-kikkers wordt gezongen. Sommige mensen vinden zo'n grootste weergave mooi, maar ik vind het niet natuurlijk klinken. Ik zal maar zeggen ieder zijn meug!!! Mvg. Gerardo Als je een magnetotstaat (want dat is de Magnepan) verkeerd opstelt kan ie inderdaad zo klinken als jij het schetst. Het is echter geen eigenschap van dit type speaker, maar van een verkwanselde opstelling. En het is inderdaad zo dat een fullrange magnetostaat of electrostaat wat hogere eisen aan de opstelling stelt dan een (houten of stenen) kastje met trillende vetvrije papiertjes en een reflexgat erin. Ben het wel eens met jouw `ieder zijn meug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerardo45 Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 Het grote nadeel van electrostaat-luidsprekers, zoals bijvoorbeeld Magnepan luidsprekers is, dat ze instrumenten en stemmen vaak veelste groot weergeven. Een gitaar lijkt vaak op een instrument, dat 2 meter breed is of zo groot is als een vleugel. Bij stemweergave lijkt het vaak of er door breedbek-kikkers wordt gezongen. Sommige mensen vinden zo'n grootste weergave mooi, maar ik vind het niet natuurlijk klinken. Ik zal maar zeggen ieder zijn meug!!! Mvg. Gerardo Als je een magnetotstaat (want dat is de Magnepan) verkeerd opstelt kan ie inderdaad zo klinken als jij het schetst. Het is echter geen eigenschap van dit type speaker, maar van een verkwanselde opstelling. En het is inderdaad zo dat een fullrange magnetostaat of electrostaat wat hogere eisen aan de opstelling stelt dan een (houten of stenen) kastje met trillende vetvrije papiertjes en een reflexgat erin. Ben het wel eens met jouw `ieder zijn meug Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 mei 2011 Author Report Share Posted 11 mei 2011 Als je een magnetotstaat (want dat is de Magnepan) verkeerd opstelt kan ie inderdaad zo klinken als jij het schetst. Het is echter geen eigenschap van dit type speaker, maar van een verkwanselde opstelling. En het is inderdaad zo dat een fullrange magnetostaat of electrostaat wat hogere eisen aan de opstelling stelt dan een (houten of stenen) kastje met trillende vetvrije papiertjes en een reflexgat erin. In alle eerlijkheid heb ik ze zelden goed horen klinken terwijl ze altijd opgesteld waren door Rick (een echte kunstenaar). Een echte uitzondering was met de duurste Conrad Johnson aparatuur en in Geraldo's droomkamer wat oppervlakte betreft dan (als luisteraar zat je tegen een trap gedrukt). Overigens Quad ESL heb ik zelden slecht horen klinken, misschien iets voor mijn droomkamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 (...) Als je een magnetotstaat (want dat is de Magnepan) verkeerd opstelt (...) Een "magnetostaat" (fout woord!) kàn alleen maar verkeerd worden opgesteld! Net als èlke andere dipool. Lekke cilinder. Kapotte pomp. Akoestische kortsluiting. (Need I say more?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 De Quad of de Maggies moeten gewoon ruimte hebben en de juiste installatie ,dan heb je geen groot beeld en een electrostaat is veel sneller als een pompende zuigers ,Spido. OP elke speaker ia wat aan te merken,er is geen speaker die geen fouten maakt maar tegenwoordig willen ze groot doen ,dus te grote speakers in hun kamer de mens wil toch aandacht Maar met goedkope simpele units en ampli .s kun je ook ver komen maar dan moet je wel weten wat je doet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 Het grote nadeel van electrostaat-luidsprekers, zoals bijvoorbeeld Magnepan luidsprekers is, dat ze instrumenten en stemmen vaak veelste groot weergeven. Een gitaar lijkt vaak op een instrument, dat 2 meter breed is of zo groot is als een vleugel. Bij stemweergave lijkt het vaak of er door breedbek-kikkers wordt gezongen. Sommige mensen vinden zo'n grootste weergave mooi, maar ik vind het niet natuurlijk klinken. Ik zal maar zeggen ieder zijn meug!!! Mvg. Gerardo Als je een magnetotstaat (want dat is de Magnepan) verkeerd opstelt kan ie inderdaad zo klinken als jij het schetst. Het is echter geen eigenschap van dit type speaker, maar van een verkwanselde opstelling. En het is inderdaad zo dat een fullrange magnetostaat of electrostaat wat hogere eisen aan de opstelling stelt dan een (houten of stenen) kastje met trillende vetvrije papiertjes en een reflexgat erin. Ben het wel eens met jouw `ieder zijn meug Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 Beste thingman,Je website http://www.soundscapes.nu/ vind ik een leuke website met volop info over het verbeteren van de akoestiek in een luisterruimte of opnamestudio. Als je geld genoeg hebt en de ruimte in je tuin is het volgens mij gemakkelijker en mooier om een grote luisterruimte (bijv.70 m2) te laten bouwen waarin tijdens de bouw al rekening wordt gehouden met de akoestiek dan een grote ruimte akoestisch aan te laten aanpassen. Of zie ik dit verkeerd? Je ziet het goed. Maar vergeet niet dat hoogstens 1 van elke 50 (woonkamer)opdrachten zo'n uitzonderlijk dedicated ruimteproject is. Als je een paar luidsprekers zoals Magnepan of Apogee aanschaft en je kunt ze niet goed genoeg opstellen, dan zou ik ze niet kopen. De meeste mensen die zulke speakers gebruiken doen nogal concessies aan andere wooneisen door de specifieke opstellingsvereisten. Er staan foto's van zeer mooie apparatuur en hoornluidsprekers op je site. Alleen moet ik dan nog even een grote prijs in de de Staatsloterij winnen als ik deze zeer mooie apparatuur en hoornluidsprekers zou willen aanschaffen. Gelijk laat ik dan een mooi stulpje bouwen met een grote luisterruimte(70m2)waar bij tijdens de bouw al rekening wordt gehouden met de akoestiek. Iedereen zit wel eens te dagdromen als hij deze foto's ziet. Gelukkig ben ik wel tevreden met wat nu in mijn luiserruimte heb staan en hoe het daar klinkt. Mvg. Gerardo Ik zal de laatste zijn die niet ook dagdroomt over die dingen... Vanaf volgende maand moet ik het ook gewoon doen met een woonkamer. Nu heb ik nog niks, al anderhalf jaar niet. Inmiddels weet ik wel dat de grootte of exclusiviteit van een ruimte of hardware niks te maken heeft met de indrukwekkendheid van wat je daar allemaal kunt horen. Ook in bescheiden situaties kan het knap overtuigend klinken. Dat komt omdat er, behalve apparatuur en akoestiek, ook nog die vermaledijde opstelling is die zo enorm kwaliteitsbepalend uitpakt. Je kunt prachtige apparatuur in een akoestisch fraaie ruimte knullig opstellen en nog alles om zeep helpen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 Je kunt prachtige apparatuur in een akoestisch fraaie ruimte knullig opstellen en nog alles om zeep helpen... Klinkt bekend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 (...) en een electrostaat is veel sneller als een pompende zuigers ,Spido.(...) Beste Wol, O ja? Wat maakt een electrostaat dan van, bijvoorbeeld, een frequentie van 500 Hz? 510 Hertz? 520 Hertz? Dat zou dan wel een heel erg goede, snelle electrostaat zijn, hè? Vergis je toch niet, Wol: een electrostaat zet voor dezelfde geluidsdruk in midden en hoog veel méér massa in beweging dan een systeem met domes en/of ribbons. En vanzelfsprekend staat zo'n vlakke speaker bij wijze van spreken bol van de fasevervorming in midden en hoog, doordat het membraan veel groter is dan de golflengte van het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-Jan Dijkstra Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 (...) en een electrostaat is veel sneller als een pompende zuigers ,Spido.(...) Beste Wol, O ja? Wat maakt een electrostaat dan van, bijvoorbeeld, een frequentie van 500 Hz? 510 Hertz? 520 Hertz? Dat zou dan wel een heel erg goede, snelle electrostaat zijn, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerardo45 Posted 12 mei 2011 Report Share Posted 12 mei 2011 Het grote nadeel van electrostaat-luidsprekers, zoals bijvoorbeeld Magnepan luidsprekers is, dat ze instrumenten en stemmen vaak veelste groot weergeven. Een gitaar lijkt vaak op een instrument, dat 2 meter breed is of zo groot is als een vleugel. Bij stemweergave lijkt het vaak of er door breedbek-kikkers wordt gezongen. Sommige mensen vinden zo'n grootste weergave mooi, maar ik vind het niet natuurlijk klinken. Ik zal maar zeggen ieder zijn meug!!! Mvg. Gerardo Als je een magnetotstaat (want dat is de Magnepan) verkeerd opstelt kan ie inderdaad zo klinken als jij het schetst. Het is echter geen eigenschap van dit type speaker, maar van een verkwanselde opstelling. En het is inderdaad zo dat een fullrange magnetostaat of electrostaat wat hogere eisen aan de opstelling stelt dan een (houten of stenen) kastje met trillende vetvrije papiertjes en een reflexgat erin. Ben het wel eens met jouw `ieder zijn meug Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 mei 2011 Report Share Posted 13 mei 2011 Beste Gerardo, Ik speel zelf met een set Magnepan 1.5 speakers in een aparte luisterruimte van 4x5 totaal 20m2 dus. De speakers staan dan 1m uit de muur waarvan deze muur van af 1.2m hoogte schuin naar binnen loopt (schuindak dus). De afbeelding is wel groot te noemen maar wel geloofwaardig. Of je dat mooi vind heeft natuurlijk ook veel met smaak te maken. Persoonlijk vind ik een een afbeelding die ruim buiten de speakers komt altijd wel erg prettig, dit geeft een beetje het idee dat het orkest echt voor je staat en niet uit de speaker komt. Ook de match met de versterker is belangrijk natuurlijk maar door dat de maggies een vriendelijk impedantie verloop hebben is deze erg vriendelijk voor de versterker en is de match al vrij snel goed. Als je dan niet te veel concessies wil doen aan het woongenot kan ik mij heel goed voorstellen dat de maggies niet de beste keuze is. Zeker door het grote oppervlakte dat nodig is voor een goed laag worden dat al snel behoorlijke schuurdeuren die dan ook nog ruim moeten staan om optimaal te presteren. Ik kan me dan ook prima voorstellen dat een conventionele speaker dan minder weerstand zal oproepen zeker vanwege de betere WAF factor. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts