spido Posted 19 mei 2011 Report Share Posted 19 mei 2011 Ik denk dat de kast, méér invloed heeft op het geluid. Immers, als die beweegt of meetrilt is dat in tegen-fase. Het trillen van de houten kast (d.w.z. de som van alle trillingen, deeltrillingen en staande golven van alle delen/panelen) gaat helemaal "op eigen houtje(s)". En elk houtje heeft zo zijn voorkeursfrequenties: kleine houtjes klinken hoger (en korter), grotere houtjes klinken lager (en langer). Maar trillen, en dus klinken, doen ze allemaal. De eigenresonanties van de houtjes worden weliswaar geïnitieerd door luchttrillingen die via de luidsprekers worden opgewekt, maar verlopen vervolgens in tijd/duur, frequentie/toonhoogte, amplitude/luidheid en ook fase(!) geheel op eigen wijze. Dat wil zeggen: ongecontroleerd. Elk paneel gedraagt zich als een luidsprekermembraan dat niet door de versterker wordt gecontroleerd. Hoe stijver de kast is (stut- en steunwerk) en hoe beter de panelen gedempt zijn (met opgeplakte bitumen-matten, bijv.) hoe minder ernstig het probleem is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Wat hoor je nou het meest? Spido op zijn houten stokpaardje. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 De stelling is: Kast of Ls Units..... Niks stelling: vraag. Robin heeft trouwens groot gelijk. 't Valt me anders wel op dat de geachte TS zich al niet meer druk maakt om dit o zo interessante topic. Dat roept een vraag op. M rc TS is nogal druk de laatste weken... Bovendien heb ik m'n mening al lang geleden in dit topic opgeschreven. Ik vind dat de kast niet mag bewegen, alleen de conussen en dome's. Dus ook de luidsprekerchassis niet. Bij m'n Infinity's had ik die gedempt met loodbitumen (ondanks dat het alu chassis waren). Ook het filter of minstens de componenten daarvan dienen stevig vast te zitten en niet te bewegen. In mijn Watt Puppy's is de boel ingegoten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 ja maar spido heeft wel gelijk. daarom zitten die kasten van mij van onder naar boven volgepropt met allerlei driehoeksconstructies (een driehiek vervormt lastig). en daarom ben ik benieuwd naar de steen-box. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 ja maar spido heeft wel gelijk. daarom zitten die kasten van mij van onder naar boven volgepropt met allerlei driehoeksconstructies (een driehiek vervormt lastig). en daarom ben ik benieuwd naar de steen-box. groet en bij de BBC werken alleen maar dombo's natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 ach wellicht niet alleen maar ... er zullen meerdere wegen naar Rome zijn. nee .... en zijn meerdere wegen naar Rome. heb vele sets gehoord die mooi klonken .... via vele verschillende wegen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 en bij de BBC werken alleen maar dombo's natuurlijk Neen M, bij de BBC werken mensen die begrijpen dat er geen enkele speakerunit bestaat die 100% lineair is, en dus wel begrijpen dat alle bestaande speakerunits die resonanties van een kast nodig hebben om maar een beetje realistisch te klinken. Helaas zitten er op de fora maar al te veel figuren die denken het beter te weten, die nog nooit een live-opname of -concert meegemaakt hebben, en die dat al helemaal niet vergeleken hebben met de gemiddelde speaker, en al helemaal niet met een speaker die in steen gemonteerd zit (bijna net zo erg als die in kunststof). Ach....laat ze toch. Een kinderhand is nu eenmaal snel gevuld, en laat die A.U.B. dan maar gevuld zijn, anders gaan ze schreeuwen en stampvoeten, en dan word het weer zo irritant als wat we hear onderhand wel gewend zijn van die koters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 (...) Helaas zitten er op de fora maar al te veel figuren die denken het beter te weten, die nog nooit een live-opname of -concert meegemaakt hebben, en die dat al helemaal niet vergeleken hebben met de gemiddelde speaker, en al helemaal niet met een speaker die in steen gemonteerd zit (bijna net zo erg als die in kunststof). (...) Beste Miracle, Wat jammer nou weer, zo'n onaardige reactie van jou... Zoiets zou nare antwoorden kunnen oproepen! Overigens zijn er hear mensen die hetzelfde type luidsprekers (qua formaat, luidsprekerunits, filtering, demping, reflexsysteem) in zowel houten behuizing als in stenen behuizing A-B hebben kunnen vergelijken. Wat kunststof betreft: ik denk dat je de mogelijkheden daarvan nog niet voldoende beseft. Met kunststof (evt. een kunststof/keramisch composiet) is het in principe mogelijk de dikte en de sterkte van de wanden te variëren - bijvoorbeeld door wapening met carbonvezels in de panelen op te nemen op plaatsen waar anders die panelen sterk zouden trillen. Bovendien kan met kunststof compound de inwendige demping in het kastmateriaal goed worden gedoseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 Wat jammer nou weer, zo'n onaardige reactie van jou... Zoiets zou nare antwoorden kunnen oproepen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 Wat jammer nou weer, zo'n onaardige reactie van jou... Zoiets zou nare antwoorden kunnen oproepen! waarom jij nu lollige emoticons plaatst is mij volledig onduidelijk. vind je spido's antwoord nu erg geestig of ( zoals ik het zie) gewoon triest? A-B vergelijk met verschillende kast constructies?...simpelweg belachelijk. sowieso moet je dan het filter per kast aanpassen en dan zijn het per definitie dus al andere speakers...ander filter, andere kast?...beetje dom of niet? maar we weten inmiddels allemaal wel dat spido voor de meest simpel mogelijke filtering gaat (meest makkelijk te bouwen) en dat dan tracht te verkopen als zijnde "de beste filtering" ook het meeberekenen van kast constructies is niet aan hem besteed. simpel, zwaar met wanden in een akoestisch rampzalige rechthoek doos constructie....Aan al dit soort dingen merk je dat spido (klaas feenstra) maar 1 trucje weet en iedereen daar intrapt omdat hij het op nogal agressieve wijze verbaal verkoopt op dit forum. iedere keer exact hetzelfde riedeltje...als een spekstenen langspeelplaat die blijft hangen.......speksteen is ZOOOOO geschikt en ZOOOO goed dat bedrijven als goldmund, kharma, B&W allemaal hun speakers maken van speksteen....oh wacht....dat doen ze niet ...waarom nu toch? en dan komt klaas weer met zijn verhaaltje over dat alles zo goedkoop mogelijk moet, dat er beknibbeld word op materialen....en het mooie is...vele hier geloven dat ook nog. dat dat soort grote bedrijven ook in hun top projecten waarbij "money is no object" geldt gaan beknibbelen. nee hoor ...in die top of the line speakers word alles gewoon zo mooi en goed mogelijk gemaakt....en geen speksteen gebruikt i wonder why Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 Wat jammer nou weer, zo'n onaardige reactie van jou... Zoiets zou nare antwoorden kunnen oproepen! waarom jij nu lollige emoticons plaatst is mij volledig onduidelijk. vind je spido's antwoord nu erg geestig of ( zoals ik het zie) gewoon triest? Ik vind het hilarisch... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 Wat jammer nou weer, zo'n onaardige reactie van jou... Zoiets zou nare antwoorden kunnen oproepen! waarom jij nu lollige emoticons plaatst is mij volledig onduidelijk. vind je spido's antwoord nu erg geestig of ( zoals ik het zie) gewoon triest? Ik vind het hilarisch... zal wel...volgens mij wil je olie op het vuur gooien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 zal wel...volgens mij wil je olie op het vuur gooien Nee hoor. Miracle leest mijn bijdragen toch niet, volgens mij, dus van olie op het vuur gooien is geen sprake. Bovendien reageer ik tegenwoordig niet meer op Miracle. Mooie status quo dus Ik vond het alleen een erg geestige opmerking van Spido. Dat mag toch wel? Net zoals jij het 'gewoon triest' mag vinden... Je maakt er veel meer van dan het is. Weet je zeker dat je zelf niet wat olie op het vuur aan het gooien bent? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 (...) nee hoor ...in die top of the line speakers word alles gewoon zo mooi en goed mogelijk gemaakt....en geen speksteen gebruikt i wonder why Beste m44, Speksteen gaat nu eenmaal moeilijk over de toonbank... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 (...) nee hoor ...in die top of the line speakers word alles gewoon zo mooi en goed mogelijk gemaakt....en geen speksteen gebruikt i wonder why Beste m44, Speksteen gaat nu eenmaal moeilijk over de toonbank... gelul...weet jij hoeveel de B&W nautilus weegt Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 zal wel...volgens mij wil je olie op het vuur gooien Nee hoor. Miracle leest mijn bijdragen toch niet, volgens mij, dus van olie op het vuur gooien is geen sprake. Bovendien reageer ik tegenwoordig niet meer op Miracle. Mooie status quo dus Ik vond het alleen een erg geestige opmerking van Spido. Dat mag toch wel? Net zoals jij het 'gewoon triest' mag vinden... Je maakt er veel meer van dan het is. Weet je zeker dat je zelf niet wat olie op het vuur aan het gooien bent? als je een beetje logisch nadenkt weet je exact wat ik aan het doen ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 zal wel...volgens mij wil je olie op het vuur gooien Nee hoor. Miracle leest mijn bijdragen toch niet, volgens mij, dus van olie op het vuur gooien is geen sprake. Bovendien reageer ik tegenwoordig niet meer op Miracle. Mooie status quo dus Ik vond het alleen een erg geestige opmerking van Spido. Dat mag toch wel? Net zoals jij het 'gewoon triest' mag vinden... Je maakt er veel meer van dan het is. Weet je zeker dat je zelf niet wat olie op het vuur aan het gooien bent? als je een beetje logisch nadenkt weet je exact wat ik aan het doen ben Ehm... Blauwhelmen? 'Laat toch gaan, m44...' (vrij naar naar Rene van der Gijp ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 zal wel...volgens mij wil je olie op het vuur gooien Nee hoor. Miracle leest mijn bijdragen toch niet, volgens mij, dus van olie op het vuur gooien is geen sprake. Bovendien reageer ik tegenwoordig niet meer op Miracle. Mooie status quo dus Ik vond het alleen een erg geestige opmerking van Spido. Dat mag toch wel? Net zoals jij het 'gewoon triest' mag vinden... Je maakt er veel meer van dan het is. Weet je zeker dat je zelf niet wat olie op het vuur aan het gooien bent? als je een beetje logisch nadenkt weet je exact wat ik aan het doen ben Ehm... Blauwhelmen? 'Laat toch gaan, m44...' (vrij naar naar Rene van der Gijp ) waarom laten gaan?.....dat zegt iedereen hier.......ik heb al gezegd wat ik daarvan vind.....maar ook jij houdt de aanwezig heid van racistische , commercieel belang hebbende ,mensen afzeikende en potentiele nieuwkomers wegjagende forumleden(eigenlijk lid) in stand. bravo henrie.....jarenlang voor struisvogel gestudeerd zeker. ruzie op straat, onrecht in je wijk...beter niet mee bemoeien of niet? laat maar gaan joh..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 zal wel...volgens mij wil je olie op het vuur gooien Neen M, TROLLEN heet dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 trollen met of zonder er erg in te hebben....weet niet wat erger is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 waarom laten gaan?.....dat zegt iedereen hier.......ik heb al gezegd wat ik daarvan vind.....maar ook jij houdt de aanwezig heid van racistische , commercieel belang hebbende ,mensen afzeikende en potentiele nieuwkomers wegjagende forumleden(eigenlijk lid) in stand. bravo henrie.....jarenlang voor struisvogel gestudeerd zeker. ruzie op straat, onrecht in je wijk...beter niet mee bemoeien of niet? laat maar gaan joh..... Zoals ik al eerder zei: Je maakt er veel meer van dan het is. Dus nogmaals, je moet mijn smilies niet zo opblazen. Die zeggen verder niks over wat ik van spido vind, want als iemand anders die opmerking van spido had gemaakt, had ik er ook om gelachen... Ik kan zelfs, heel af en toe, wel eens lachen om een opmerking van Miracle (die kennelijk toch mijn berichten wel meeleest, zo blijkt)... Ja, ik weet het, het moet niet gekker worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 misschien moet je zelf maar eens gaan zeggen wat je van spido (klaas feenstra) vind dan...dan hoef ik dat niet in te vullen en ik maak ervan wat ik zie...en ik ZIE Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 herinnert u zich deze nog..nog Ik discrimineer geen bevolkingsgroep. Zelfs geen volk. Want ik ontzeg ze geen rechten. Ik maak geen luidsprekers. Wat ik in mijn onderbroek heb, gaat jou geen f*ck aan. Maar de meeste Jappen zouden er blij mee wezen! (En hun vrouw niet minder.) Ik scheer Japanners inderdaad over Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 waarbij ik er even op wil wijzen dat het spido was( klaas feenstra) die begon met denigrerende opmerkingen over wat japanners in hun broekje hadden..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 misschien moet je zelf maar eens gaan zeggen wat je van spido (klaas feenstra) vind dan...dan hoef ik dat niet in te vullen en ik maak ervan wat ik zie...en ik ZIE Ik voel niet de behoefte om over allehande forumleden te gaan zeggen wat ik van ze vind. En zeker niet op commando van jou... pfff... ik begin me weer te herinneren waarom ik dit forum zo lang links heb laten liggen... En voor de duidelijkheid, m44: dat lag niet aan spido. Zo, hoef je dat tenminste niet naar eigen inzicht in te vullen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts