Hans van Liempd Posted 26 mei 2011 Author Report Share Posted 26 mei 2011 Hans hoi, Met mijn vorige luidsprekers klonk het ook scherper ... kun je je dat nog herinneren? Na aanpassing van de akoestiek, minder harde oppervlakken, en andere plaatsing van de luidsprekers, klonk het toch aangenamer ... Maar die waren fel, maar niet scherp. Ik bedoel toch meer het aggresieve geluid in het mid-hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Hans hoi, Met mijn vorige luidsprekers klonk het ook scherper ... kun je je dat nog herinneren? Na aanpassing van de akoestiek, minder harde oppervlakken, en andere plaatsing van de luidsprekers, klonk het toch aangenamer ... Maar die waren fel, maar niet scherp. Ik bedoel toch meer het aggresieve geluid in het mid-hoog. Hans kun je kort schetsen wat vr jullie het verschil is tussen fel en scherp ... ik spreek ook snel over "te scherp" maar nooit fel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Transissstors Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 geen last meer van. wel van HF ellende die invloed heeft op torren en vooral opamps. verder veel last gehad van trillingen die in alle apparatuur de prestaties verstoren, en akelige condensatortjes in de signaalweg. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 mei 2011 Author Report Share Posted 26 mei 2011 Hans hoi, Met mijn vorige luidsprekers klonk het ook scherper ... kun je je dat nog herinneren? Na aanpassing van de akoestiek, minder harde oppervlakken, en andere plaatsing van de luidsprekers, klonk het toch aangenamer ... Maar die waren fel, maar niet scherp. Ik bedoel toch meer het aggresieve geluid in het mid-hoog. Hans kun je kort schetsen wat vr jullie het verschil is tussen fel en scherp ... ik spreek ook snel over "te scherp" maar nooit fel Fel of overbrilliant komt doordat het hoog en hoog-midden gewoon te hard gaat, maar niet vervormt klinkt. Scherpte is een schrille klank die niks met muziek te maken heeft. Overstuurde CD's hebben dat b.v. ook. Vrouwensstemmen en violen hebben daar al gauw last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 mei 2011 Author Report Share Posted 26 mei 2011 Transissstors Dat zou toch al weer een lange tijd geleden moeten zijn. Bovendien zitten er ook transistors in elke CD speler en in vrijwel elke tuner. Als laatste.. ik speel uitsluitend met transistors (op 'n paar buisjes in de CD speler na) en heb daar tegenwoordig totaal geen last meer van, wel gehad. Ik werd enkele jaren geleden door Arnold van Sonore de richting van de netvoorziening ingestuurd. Daar is het nodige aan veranderd, en ik denk dat het laatste beetje scherpte twee jaar geleden verdween met de aparte netgroepen. Maar daarvoor heb ik allen netkabels ontdaan van afscherming en gevlochten gemaakt. Er is rond die tijd ook een gebalanceerde scheidingstrafo tussen gekomen. Maar het zou ook best kunnen dat dit ook de tijd was dat m'n jongste zoon uit huis vertrok (incl. een bult PC spul). Of dat de gebalanceerde voedingen van de versterkers hielpen. Ik weet het niet, maar zou wel graag willen weten waar het aan ligt. Of is het een optelling van alle factoren.?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 mei 2011 Author Report Share Posted 26 mei 2011 geen last meer van. wel van HF ellende die invloed heeft op torren en vooral opamps. verder veel last gehad van trillingen die in alle apparatuur de prestaties verstoren, en akelige condensatortjes in de signaalweg. groet HF zou ik me voor kunnen stellen, maar trillingen en condensatoren versmeren het geluid waardoor scherpte juist minder zou moeten worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Het ligt ook voor een groot deel aan de tweeter/ het algemene ontwerp zelf , ik ben inmiddels ook geen fan meer van thiel accuton cer tweeters , met een buizeneind waren die wel zacht te krijgen , ik neem daar scanspeak soft dome voor in de plaats . Maar een uitzondering is de thiel diamond tweeter , of je nu speelt met transistor of buis het speelt allemaal zijdezacht als het moet , wel moeten de krells een uur of 6 aanstaan. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Ik bedoel toch meer het aggresieve geluid in het mid-hoog. Bij àlle systemen? Ik kam me voorstellen dat bij een 2weg de mid/laag opbreekt. Of toch dat nare memory distortion verhaal? Of sets maken voor doelgroep (lees betalende klanten) die minder horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 mei 2011 Author Report Share Posted 26 mei 2011 Ik bedoel toch meer het aggresieve geluid in het mid-hoog. Bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Hans ,geen onzin vertellen ,de Array versmeerd ook.ook al heeft die geen condensators in de signalweg,oefening baart kunst Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Ik bedoel toch meer het aggresieve geluid in het mid-hoog. Bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 (...) Toch zou je kunnen zeggen dat in beide gevallen het geen echte goede luidsprekers zijn. Over het hele gebied moeten ze redelijk gelijk afstralen en zonder conus-breakup's of andere resonanties. (...) De éne vorm van "break-up" is de andere niet! Er zijn allerlei heel schadelijke vormen van break-up, waarbij delen van conussen en zelfs ook domes ongecontroleerde en ongewenste vervormingen vertonen. Daarbij kunnen delen van de membranen zelfs in tegenfase met andere delen van hetzelfde membraan bewegen. En - afhankelijk van het conusmateriaal, de frequentie en de amplitude - kunnen er allerlei ongewenste ná-bewegingen plaatsvinden. Maar er is ook een àndere vorm van "break-up" (deeltrilling), die wèl gunstig is. Zonder die deeltrilling zou een bas-middentoner (in een tweewegsysteem, m.n.) geen nette prestaties in het middengebied kunnen leveren. Dat is de ringvormige (centrische) deeltrilling: naarmate de frequentie stijgt, wordt- naar het centrum toe - een steeds kleiner wordend gebied van de conus actief. Het buitenste deel van de conus staat daarbij nagenoeg stil (dempende massa) en alleen het deel bij de aanhechting van de spreekspoel (rond de stofkap / apex), in het midden van de conus, werkt dan nog. Harde conussen hebben grote voordelen in het laag (licht en toch stijf: onvervormde "piston action") maar breken akelig op bij hogere frequenties. Voorbeelden: sandwich (alu/hardschuim/alu), honeycomb, metaal (m.n. titanium). Zachte kunststof conussen (bextrene, polyprop.) breken gelijkmatiger (gunstiger) op, maar vertonen door hun elasticiteit nogal veel ná-beweging. Papier breekt op als een oude krant (je zou er van schrikken, als je zoiets bij stroboscopisch licht aan het werk ziet!), maar heeft het voordeel dat er vrijwel geen ná-beweging is. Kevlar staat deeltrilling toe als bij bextrene en polypropyleen, maar met een gunstiger inwendige demping. Minder ná-beweging, dus. Omdat domes aan de buitenrand worden aangedreven, is dat hier precies omgekeerd. De bolle stofkap in het centrum van een wooferconus is eigenlijk een dome (aan de buitenrand aangedreven), en die gedraagt zich ook als zodanig. Hierdoor kunnen bij conussen met een centraal stofkapje bij hogere frequenties fasetegenstellingen (uitdovingen) èn fasegelijkheden (versterkingen) tussen stofkapje en het actieve deel van de conus ontstaan. Dit verschijnsel is een vorm van interferentie. In de spiekerologie spreekt men van "faseverlies" ("phase loss"), maar bij gelijke fase is er ook "fasewinst" ("phase gain"). Piekjes èn dalletjes, dus. Om die interferentie tegen te gaan, worden veel bas/middentoners tegenwoordig niet meer uitgerust met een stofkapje, maar met een (passief reflecterende) "faseplug". Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Ik bedoel toch meer het aggresieve geluid in het mid-hoog. Bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Met een goede buizen versterker heb ik er g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Jack,ja zeker ,daar heb je zelf heel veel last van, denk eens aan het rot ding uitgangstrafo,Jack breder en dieper denken Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Jack,ja zeker ,daar heb je zelf heel veel last van, denk eens aan het rot ding uitgangstrafo,Jack breder en dieper denken Vertel ons eens iets meer over de nadelen van een goede ugt Wol? we willen graag wat leren niet iedereen is natuurlijk in staat zo breed en diep na te denken als jij kan je ons wat meer uitleg erbij geven Ik vroeg je laatst ook al over de neg. effecten van de kathode daar hebben we ook nog geen antwoord op gekregen. Ik wil altijd wat leren dus brand maar los Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Tubieke,die speaker ziet bij een trafo ene vaste weerstand, en de rest kun je op zoeken in de vakliteratuur van de boeken van Menno dat is te koop bij Elektuur bij ons in Limburg Lernen Lerne Lernen. das kopfke wird super. Ik ben mijnheer Google niet,maar wollie is wel het ondeugenste jongetje van de klas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 mei 2011 Author Report Share Posted 27 mei 2011 Hans ,geen onzin vertellen ,de Array versmeerd ook.ook al heeft die geen condensators in de signalweg,oefening baart kunst Er is natuurlijk altijd een versmering. Maar de ene hoeveelheid is de andere niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Jack,ja zeker ,daar heb je zelf heel veel last van, denk eens aan het rot ding uitgangstrafo,Jack breder en dieper denken Ik kan heel diep en breed nadenken Wol maar dit is simpel. Het is kiezen tussen: veel buizen bij OTL of transformator. Kies ik een trafo, boven veel buizen. Waarvan je de karakteristieken toch niet gelijk krijgt... laat staan houd. Een fatsoenlijke uitgangstrafo = geen rot ding. Verliezen daarin zijn verwaarloosbaar, hooguit een paar tiende % Ook met een goedgemaakte E kern lukt dat al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Tubieke,het antwoord over de kathode hebben we al gevonden de eerste en en tweede regel van hier boven bij Jack ,maar dat is de laatste keer dat ik voor jou doet googelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Maar Wol even on-topic met buizen heb ik g Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Simpel, goedkoop en zowaar on-topic, één van de eigenschappen van die tweak die ik heb is dit: De hoge tonen zijn gaaf en missen een agressiviteit welke bij veel moderne opnamen als afstotend ervaren wordt. Maar je kunt natuurlijk ook kabels vlechten, aparte stroomgroepen aanleggen, pc's de schuld geven, en wat al niet. Of transistors vermijden en buizen gebruiken. Vermoedelijk zijn het allemaal oplossingen in dezelfde sfeer. Alleen die van mij is doelgerichter. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Het is een oud gegeven: in directe vergelijking geven de meeste mensen de voorkeur aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Off-topic berichten of in een wartaal die ik niet machtig ben heb ik weggehaald. Heren, we hebben de forum-regels niet voor niets. http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12849 Een b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts