Jump to content

Waarom Klinken Zoveel Sets Scherp..?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Bij een buizen versterker hoort natuurlijk een passende luidspreker anders klinkt een solidstate snel beter

en dan houd de vergelijking natuurlijk op.

Maar een goede buizen versterker met de juiste luidsprekers is qua weergave nooit te evenaren met een silicium op zelfs de allermooiste luidsprekers.

In een goede combinatie wegen de nadelen van buizen niet op tegen de voordelen.

Volg ook een actief Engels forum, en moet toegeven dat een ieder die de overstap gemaakt heeft, daar flink tevreden over is. Andersom komt ook wel voor bijv omdat men toch wat meer vaart of grip van transistors verwacht, maar wellicht was de combi dan niet volledig of optimaal.

Overigens zijn mijn transistorspullen prima aangepast wat voor extra kleur etc en uiteindelijk muzikaliteit zorgt.

Maar als de gelegenheid er ooit is wil ik er best eens open minded voor gaan zitten.

Bij een buizen versterker hoort natuurlijk een passende luidspreker anders klinkt een solidstate snel beter

Zijn bijvoorbeeld de WATT/Puppy's van Hans passende luidsprekers voor een laag vermogen buis?

Toen betreffende luidsprekers hier nog stonden was ik vrolijk verrast door de lekkere sound icm een eenvoudige Jasmine Serenade SE versterker van 2x 7 Watt.

Dan mag van mij de transistor versterker 24 uur of een week van te voren opwarmen/inspelen.

Doe ik het in 5 minuten, dan zijn die buisjes warm genoeg.

Wie durft ? kom maar langs.

Ik wil eigenlijk langs komen voor je nieuwe Array set... :) Buizen klinken fenomenaal bij je, dat weet ik al. :P

(...) het verschil tussen buis en halgeleider hoort een blinde nog Spido :)

...als je ze kapot trapt, ja.

Een buizenversterker kan goed klinken.

Een andere buizenversterker kan slecht klinken.

Scherp zelfs.

Hetzelfde geldt voor transistorversterkers.

Dat ziet een dove nog, Wol.

Guest tubejack

Dan mag van mij de transistor versterker 24 uur of een week van te voren opwarmen/inspelen.

Doe ik het in 5 minuten, dan zijn die buisjes warm genoeg.

Wie durft ? kom maar langs.

Ik wil eigenlijk langs komen voor je nieuwe Array set... :) Buizen klinken fenomenaal bij je, dat weet ik al. :P

Ik zal even een recensie geven, wellicht heeft de set binnenkort een nieuwe eigenaar.

Heel neutraal, onbeperkt, absolute controle, zonder opdringerig te worden.

Veel details, zeer hoog oplossend vermogen.

Strak laag en fraai hoog, dat laatste vind ik knap voor een transistor versterker.

Bijna perfect.

Wat ik alleen minder goed vind is enige "hardheid" bij gedeeltes van vrouwen stemmen.

Dat is dat beruchte memory distortion verhaal.... en met 3 vrouwen regelmatig om je heen

en de luxe van meerdere (buizen) versterkers valt dat natuurlijk op....

Volgens mij is die Array versterker daar niet eens (alleen) schuldig aan.

Ik verdenk ook het kevlar waar mijn luidspreker units van gemaakt zijn en wat te denken van speksteen :blink:

Bij een audio kennis, speelt dezelfde voor en eind prachtig mooi, maar zijn boxen kleuren iets.

Die van mij nagenoeg niet .....

Een open deur.... maar het is de combinatie die muziek maakt en niet de afzonderlijke componenten.

Array vind ik heel erg knap gemaakt, van harte aanbevolen.

Vriendelijk groet ,

Jack

Goed, dus we stellen dat de transistor de boosdoener is, ze zorgen voor scherpte. Laten we eens een veel geroemde analoge opname uit de eind jaren 70 nemen en de CD hiervan beluisteren op een mooie set met een buizen eindtrap. Tijdens de productie is het signaal door tientallen transistoren gegaan, van de microfoonversterker, de mengtafel de bandrecorder etc etc. Laten we eens goed naar de CD luisteren, geen spoortje scherpte of hardheid te bekennen. Prachtig. Mag ik dan concluderen dat die buizenversterker dan wel niet voor de bruine saus zorgt maar wel de grote vergeler is, een soort flinterdun maar oh zo effectief haute cuisine boullionnetje?

Zou het dan zo zijn dat die scherpte die er gehoord wordt daar hoort te zijn en de afwezigheid daarvan nu juist kleuring is (zoals Jack min of meer aangeeft in het vergelijk van twee array sets)?

Ik luister graag naar hedendaagse muziek, met name kamermuziek. Ga ook regelmatig naar uitvoeringen. Daar zit nogal eens gepiep en gekraak tussen waarbij de rillingen langs je ruggengraat gaan. In een opname van de zelfde muziek heb ik dat zelden, ah daar komt die dissonant, maar de rilling blijft weg. Ook een scherpe S schijnt niet te mogen, terwijl ik die dagelijks om me heen hoor.

Ik heb het idee dat vrijwel alle sets in dit opzicht kleuren, een deel van de hardheid weg nemen, het mooier maken dan het is, de een wat meer dan de ander. Dit is me met name op gaan vallen sinds ik met PA drivers aan het spelen ben, die kunnen het vaak wel, ondanks dat ze veel minder recht en vlak meten.

ps voor wie het vergeten was,

ik draai ook lp's

op een buizenbak (OTL)

met een hoorn/waveguide voor het midhoog

Guest tubejack

Bij mij is het niet zozeer "scherpte" maar "hardheid" aan de bovenkant van een vrouwenstem en dan juist met uithalen van de stem.Een beetje slissen in een stem is helemaal niet erg en hoort volgens mij ook zo, het moet ook niet te gepolijst te gaan klinken.

Als je een bijna perfecte combinatie hebt kun je volgens mij de laatste randjes fijn slijpen met interlinks.Ook al weer zo' n open deur, maar echt er is verschil. Ik heb de Pure Sonic silver plated kabels die het voortreffelijkdoen in mijn buizencombi bij de Array eens vervangen door simpele maar aardige OFC kabels van 15€.

Dat maakt verschil! Ik verwacht zelfs als ik de kabel tussen de cd-speler vervang door iets met koolstof dat het dan perfect is.

Ik heb de advertentie inmiddels verwijderd en een potentiële koper die hier gister was gemaild dat het niet erg is dat hij twijfelt :rolleyes: Dat doe ik namelijk zelf ook :)

Vriendelijke groet,

Jack

Als ik de buizen liefhebbers goed begrijp zou het voldoende moeten zijn om in de bron een buizentrap te hebben dan mag de rest SS zijn. Als in de bron een buisje al zijn magische ding doet zou het dus eigenlijk niet moeten uitmaken of de rest van de keten SS is of niet.

Waneer is een versterker een buizen versterker, als hij klinkt als een buizen versterker, als er buizen in de versterker zitten, als de versterker er uit ziet als een buizenversterker?

Er zijn (voor en eind) versterkers waar je aan de buitekant echt niet kan zien of er wel of geen buizen in zitten, zou je het dan nog steeds horen dat het een buizenversterker is? Er zijn ook buizenversterkers waarvan gezegt wordt dat ze als een SS versterker klinken, zijn dit dan goede of slechte buizenversterkers?

Over sets die scherp klinken, zelf heb ik daar minder ervaring mee. Misschien zijn mijn oren niet meer optimaal. Weet dat eigenlijk wel zeker maar ik ervaar niet zo veel scherpe sets. Wat ik meer hoor zijn sets die wat rommelig of niet in balans klinken, zoals de MBL set waar ik altijd het idee heb dat de baspoorten of de bas unit niet goed staat afgesteld op de mids en hoog unit. Of zoals bij Sonus Faber waar het niet slecht klinkt maar ook nooit heel goed omdat je nooit alles te horen krijgt. Of zoals Spectral/Magico veel geluid weinig muziek.

Ik heb gisteravond iemand op bezoek gehad die thuis met buizenversterkers op Revel luidsprekers draait.

Enkele van zijn opmerkingen:

Prachtig hoog en midden, mijn buizen doen dat zeker niet beter.

Dat krachtige en diepe laag..., thuis kom ik dit echt te kort.

Het klinkt nu heel anders dan met de Infinity's (waarvan hij niet begreep dat ik die verkocht had, hij vond ze n.l. prachtig), maar minstens zo goed.

Het is dynamischer en opener dan met de Infinity's.

En toch... bij sommige CD opnamen hoorde ik ook scherpte.

Wat Jack zegt bij vrouwenstemmen en bij violen.

Maar meestal bij moderne (en dus overstuurde) opnamen.

Bij oudere CD opnamen en al helemaal bij oude LP's, geen spoortje van scherpte.

:)

Guest tubejack

Als ik de buizen liefhebbers goed begrijp zou het voldoende moeten zijn om in de bron een buizentrap te hebben dan mag de rest SS zijn. Als in de bron een buisje al zijn magische ding doet zou het dus eigenlijk niet moeten uitmaken of de rest van de keten SS is of niet.

Ik ben een buizen man in hart en nieren, maar zeker eenkennig. Het is fantastisch wat er ook met moderne halfgeleiders kan. Het is helaas veel complexer. Het maakt ook nog uit wàt voor soort buis of halfgeleider en nog veel belangrijker de schakeling. Ook de combinatie met de luidsprekers en resterende componenten tot de kabels aan toe.

Dus zelfs als je 3 op zichzelf meest fantastische apparaten hebt, dan kan het nog steeds niet lekker klinken.

Eigenlijk zou een versterker niet moeten klinken, het moet niets uitmaken of je nu een buis, transistor of mosfet gebruikt.

Helaas heeft alles een eigen klank een eigen soort vervorming/kleuring .... slechte en goede eigenschappen.

Elke versterker die "klinkt" kun je slecht of goed noemen. Slecht omdat hij wat toevoegt aan het oorspronkelijke geluid maarook goed omdat hij wellicht fantastisch combineert met speaker XYZ ...

Een versterker die "niet klinkt" kun je ook goed of slecht noemen. Slecht omdat zoiets gauw als steriel/klinisch wordt ervaren.en goed omdat dan uiteindelijk de luidspreker voor een groot deel het uiteindelijke geluid bepaald.

Best lastig en vol met valkuilen, vooroordelen, stokpaardjes en ander gedoe......

Maar wel leuk "gedoe"

Ik heb hier vintage transistor versterkers staan die klinken bijna als een buizenbak en een buizenbakje

dat erg richting transistoren gaat.... net wat je mooi vind en past bij de rest van je set.

Groet,

Jack

Ik heb gisteravond iemand op bezoek gehad die thuis met buizenversterkers op Revel luidsprekers draait.

Dus hij mist die bulten en dalen waar jij het over had.

Het klinkt nu heel anders dan met de Infinity's (waarvan hij niet begreep dat ik die verkocht had, hij vond ze n.l. prachtig), maar minstens zo goed.

Die Infinity's met dat mooie laag :D

Dus hij mist die bulten en dalen waar jij het over had.

'ns meten of jouw luidsprekers in jouw woonkamer het beter doen...??

:rolleyes:

Guest tubejack

Ik hoorde 5 minuten terug, dat de Array set een nieuwe baas heeft.... hmmm verkeerd ingeschat. :huh:

Aan ene kant jammer, aan de andere kant zijn het maar dingen.

Transistoren kunnen ook heel erg goed klinken, kom maar langs dan zet ik een gerestaureerde jaren 70/80 versterker neer.

Nagenoeg zonder memory distortion, het kan echt.

Groet,

Jack

Kan je je voorstellen wat de beste man zou hebben opgemerkt als je de WP's met een buis zou hebben versterkt... ;)

Kan je je voorstellen wat de beste man zou hebben opgemerkt als je de WP's met een buis zou hebben versterkt... ;)

Ja...

Mooi hoog en midden... het lijkt wel hetzelfde als bij mij thuis.

Het laag is mooi, maar komt net als bij mij thuis wat drive te kort..

:D

Ik hoorde 5 minuten terug, dat de Array set een nieuwe baas heeft.... hmmm verkeerd ingeschat. :huh:

Groet,

Jack

Ik meende te lezen dat de Array's van jou waren Jack :confused:

Guest tubejack
Ik meende te lezen dat de Array's van jou waren Jack :confused:

Klopt Ruud, met 2 referentie sets spelen bleek niet handig dus ik heb ze verkocht aan een liefhebber.

En die komt ze morgen ophalen. Ach....

Ik heb ze natuurlijk wel flink aan de tand gevoeld om zelf te kunnen oordelen of het wat is...

Al zou het maar om forumlid H van L te plagen, maar het is echt heel mooi spul.

Qua klank bijna zo mooi als mijn buizenversterker, qua "strakke bas" wat jouw wellicht aanspreekt beter.

Groet,

Jack

(...) Chips weer een kans verkeken om Array te horen... :unsure: (...)

Beste Ivan10,

Array kàn men helemaal niet horen!

Wat men van Array hoort, is volstrekt afhankelijk van de bron, en van de weergevers.

En ook nog van de - meestal gevlochten - signaalkabels en luidsprekerkabels, die men er je bij opdringt.

Als je Array zonder beperkingen (wazigheid, donzigheid) wilt beoordelen, kun je 't beste een afspraak maken met Aalt Jouk van den Hul.

Die heeft, uit een door hem overigens om commerciële redenen betreurde samenwerking, nog heel wat Array/VdH versterkers staan, die hij graag met goede kabels, heel behoorlijke weergevers (niet de àllerbeste!), uitstekende p.u. element/draaitafel-combinaties en fraaie muziek demonstreert.

(...)Het audiofiele leven gaat toch ook zo snel. Het is die emotie, die verdomde emotie...!

Audiofiel? Emotie? Verdòmde emotie, zelfs?

Dan is Array niks voor jou, denk ik.

Array versterkers hebben helemaal nìks met (al dan niet verdòmde) emotie, of met audiofilie.

Daar zijn ze "gewoon" veel te goed voor! :lol:

Guest tubejack

Chips weer een kans verkeken om Array te horen... :unsure:

Dan vraag je toch, of je bij Hans mag luisteren.

Het audiofiele leven gaat toch ook zo snel. Het is die emotie, die verdomde emotie...! Ik bel Ruud nu op! Over moet het zijn. :mad2:

Emotie is niet iets, waar ik direct aan denk bij Array...... wel aan: neutraal, onzichtbaar en onbeperkt.

Maar ik wist niet, dat je bij Ruud in therapie kon :confused: Doen!

Spido, een buis heeft een betere hersteltijd als een halfgeleider zo simpel is dat ,

en de buis klinkt in principe beter als een halgeleider in theorie ,maar we leven in de praktijk,en het verschil tussen buis en halgeleider hoort een blinde nog Spido :)

Blinden hebben dan ook een getraind gehoor, Wollie! :P

Guest tubejack

Breaking news :lol:

Gedeelte v/h mailtje van de koper....

[.....] het beter dat ik van de aankoop van de versterkerset afzie.

Ga voorlopig geen moeite meer doen, kennelijk moet het zo zijn ;)

Wanneer was je van plan langs te komen Ivan?

Jack

Edited by tubejack