Jump to content

Waarom Klinken Zoveel Sets Scherp..?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Nou lekker snel, voordat die man zich bedenkt, Jack! :lol:

Anders moet ik gezellig naar Hans of Aalt-Jouk, maar zo goed zijn mijn connecties niet! Bedacht me vandaag dat het toch uniek is, dat er echte elementen-makers in Nederland zijn. Laat staan een versterker-fabriek!

Nou lekker snel, voordat die man zich bedenkt, Jack! :lol:

Anders moet ik gezellig naar Hans of Aalt-Jouk, maar zo goed zijn mijn connecties niet! Bedacht me vandaag dat het toch uniek is, dat er echte elementen-makers in Nederland zijn. Laat staan een versterker-fabriek!

Je bent hier in ieder geval van harte welkom.

Bovendien speel ik met de nieuwe M10 monoblokken.

:)

Guest tubejack

Ha leuk Ivan,

Die set blijft nog wel even, ook al bedenkt die man zich nog mocht

hij dit lezen http://www.hifi.nl/t...oreind-set.html en haren op zijn hoofd spijt heeft .....

Hij mocht het voor een vriendenprijsje hebben...Nu niet meer!

ik wil best iemand een plezier doen, maar ben geen "draaideur verkoper" ;)

Vriendelijke groet,

Jack

Spido,een Array kleurt ook <_< ,ik ken geen versterker die niet kleurt <_< ,droom maar verder,Spido heb jij weleens een versterker uit elkaar en in elkaar geschroefd :D

Spido ,je moet wat minder speksteen korreltjes op snuiven :D:lol: :lol:

Ik heb gisteravond iemand op bezoek gehad die thuis met buizenversterkers op Revel luidsprekers draait.

Enkele van zijn opmerkingen:

Prachtig hoog en midden, mijn buizen doen dat zeker niet beter.

Dat krachtige en diepe laag..., thuis kom ik dit echt te kort.

Dus hij mist die bulten en dalen waar jij het over had.

'ns meten of jouw luidsprekers in jouw woonkamer het beter doen...??

:rolleyes:

Hans, dat hoeft niet,

Ik heb gisteravond iemand op bezoek gehad die thuis met buizenversterkers op Revel luidsprekers draait.

Enkele van zijn opmerkingen:

Prachtig hoog en midden, mijn buizen doen dat zeker niet beter.

Dat krachtige en diepe laag..., thuis kom ik dit echt te kort.

Dus hij mist die bulten en dalen waar jij het over had.

'ns meten of jouw luidsprekers in jouw woonkamer het beter doen...??

:rolleyes:

Hans, dat hoeft niet,

(...) Spido ,je moet wat minder speksteen korreltjes op snuiven :D:lol: :lol:

Beste Wol,

Wat ben je toch grappig! ;)

Olijkerd! Snaak die je bent!

(...) Spido heb jij weleens een versterker uit elkaar en in elkaar geschroefd :D

Ja, ik heb dikwijls versterkers in-en-uit-elkaar geschroefd

Vooral in het buizentijdperk, want er was vaak wat mis met die straalkachels.

Gelukkig was het mankement meestal gemakkelijk te vinden.

Je kon soms op de stank afgaan... :(

Ongeveer mijn eerste stap op audio-gebied was het bouwen van een HF10 versterker.

Deze werd als bouwpakket door Philips (Elonco) aangeboden.

hf10_voor_kap.jpg

Een buizenversterker, natuurlijk. Want er was toen nog niets beters...

Al spoedig breidde ik deze versterker uit met een microfoontrap.

De ingangsgevoeligheid daarvan kon worden geregeld met een extra knop op het bedieningspaneel.

Die ingang werd gebruikt voor een elektrische gitaar. Stand 10 stond garant voor een onfatsoenlijk vette overdrive, die in Spido's jeugdjaren op veel succes kon rekenen.

advertentie.jpg

http://www.pa3esy.nl/versterkers/hf10/html/hf10_set.html

(...) Spido,een Array kleurt ook <_< ,ik ken geen versterker die niet kleurt <_< (...)

Gelukkig kan die blinde van jou dan niet zien hoe erg die Array kleurt, hè?

[(...) Neem van mij aan dat die bulten en dalen er gewoon zijn. Wanneer het niet meer dan plus en min 6 dB is, valt het extreem goed uit. Waarschijnlijk is het plus en min 10 dB wat ook al erg goed is. Ik heb hier opstellingen gehad dat het plus of min 15 dB was. En al met al hoeft dat nog geen probleem te zijn. Wanneer de pieken en dippen smal zijn, is er weinig aan de hand. Wanneer er echter een piek van 15 dB is tussen 60 en 100Hz en een dip van 15 dB tussen 35 en 50 Hz klinkt het dus echt niet (de W/P's in de lengte van de kamer). (...)

Beste Hans,

Veel belangrijker dan de hoogte (amplitude) of breedte (frequentie-omvang) van een piek of dal, is het tijdsaspect (de duur). De na-ijling van een resonantie, dus.

Die kun je vaststellen door van de kamerakoestiek een decay-spectrum te maken.

Overigens zijn de "bulten en dalen" erg afhankelijk van de plek in de kamer, waar je meet en/of luistert.

[(...) Neem van mij aan dat die bulten en dalen er gewoon zijn. Wanneer het niet meer dan plus en min 6 dB is, valt het extreem goed uit. Waarschijnlijk is het plus en min 10 dB wat ook al erg goed is. Ik heb hier opstellingen gehad dat het plus of min 15 dB was. En al met al hoeft dat nog geen probleem te zijn. Wanneer de pieken en dippen smal zijn, is er weinig aan de hand. Wanneer er echter een piek van 15 dB is tussen 60 en 100Hz en een dip van 15 dB tussen 35 en 50 Hz klinkt het dus echt niet (de W/P's in de lengte van de kamer). (...)

Beste Hans,

Veel belangrijker dan de hoogte (amplitude) of breedte (frequentie-omvang) van een piek of dal, is het tijdsaspect (de duur). De na-ijling van een resonantie, dus.

Die kun je vaststellen door van de kamerakoestiek een decay-spectrum te maken.

Overigens zijn de "bulten en dalen" erg afhankelijk van de plek in de kamer, waar je meet en/of luistert.

Dat decay spectrum is ook gemaakt:

2mdrwuu.jpg

:)

Beste Hans,

Die na-ijlingen in het laag (80, 160 Hz) zijn fors. Het zijn vermoedelijk staande golven en hun tweevouden.

Omdat 80 Hz de laagste meet(kern)frequentie is, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het èchte laag. Zou de excessieve toename in na-ijlingsduur zich daar nog doorzetten?

En komen deze na-ijlingen overeen met de frequentie/amplitudemeting?

Ofwel: is er sprake van langdurige na-ijling bij pieken in de frequentie/amplitude-karakteristiek? (Dat zou erg onaangenaam kunnen zijn!)

Een echt decay spectrum is dit overigens niet, want het geeft wel de duur van de na-ijling weer, maar niet de geluidsdruk ervan.

In een ècht decay spectrum kan men zowel de frequentiekarakteristiek als het verloop van die karakteristiek in de tijd zien.

Zoiets, dus: (alleen als voorbeeld / nur als Beispiel /seulement exemplaire / only exemplary)

cumulus_mon_wf.gif

Die opvallende na-ijlingen in het hoog zijn vermoedelijk microfoonoscillaties?

• 2 weeks later...

Een echt decay spectrum is dit overigens niet, want het geeft wel de duur van de na-ijling weer, maar niet de geluidsdruk ervan.

In een ècht decay spectrum kan men zowel de frequentiekarakteristiek als het verloop van die karakteristiek in de tijd zien.

Zoiets, dus: (alleen als voorbeeld / nur als Beispiel /seulement exemplaire / only exemplary)

cumulus_mon_wf.gif

Die opvallende na-ijlingen in het hoog zijn vermoedelijk microfoonoscillaties?

Dit is een burst diagram van een luidspreker die op een hoge standaard buiten staat of in een dode ruimte, want onder normale omstandigheden kun je niet tot zo laag komen. Je ziet hier overigens al dat in het laag het fout gaat. Als je zo'n diagram maakt van de luidspreker en de ruimte erin mee betrekt, dan krijg je een chaos te zien waaruit ik weinig zinnigs kan halen.

Een nagalmplaatje begint pas wat later (na de knal o.i.d.) en gaat officieel tot -60 dB, in de praktijk tot -30 dB en dan wordt de helling van de afval berekend. Maar dat weet jij vast wel (of heb je weleens zelf gemeten in het verleden)! :lol:

Ook ik vraag me af wat voor rariteiten dat zijn in het hoog in het nagalm-diagram. Dat duidt op een fout. De galm bij 80 Hz lijkt veel maar is een bescheiden 0,7 sec. maar vergeleken met de rest betekent dit een duidelijk hoorbare versterking van de lage tonen. vanaf 125 Hz. is de galm slechts 0,2 sec! Dat moet een droge kamer zijn met wat houten panelen of glas. het aller-ergst zou een plotselinge toename van de galm zijn bij oplopende frequentie, zoals bij 400 Hz. Een ideaal plaatje is een aflopende lijn. Maar dat geluk hebben maar weinigen, of je moet in een controlekamer van een studio wonen.

Iets meer on topic:

Wie heeft de B&W 802D gehoord? In het blad Stereo is die getest en gemeten en het lijkt erop dat er een echte B&W dip ontstaat. Het is niet de enige speaker van dit merk dat in het hoge middengebied een gigantische dip heeft, alsof de speaker bewust zo is afgestemd. Daarna rond 4K gaat het weer " up" met een conusresonantie. 1da08ee511.jpg

Voor een 14.000 Euro speaker verwacht je toch een neutralere afstemming? Ook onder een hoek is die dip er. Is dit nu wat we willen? Zo'n speaker vraagt toch om tweaks om de dip weer op te vullen? Wat is er aan de hand in de high end wereld, als er speakers op de markt komen die niet eens meer het aloude predikaat " Hi-Fi" mogen dragen :confused:

Als dit de reaktie is van B&W op de angst voor een scherp geluid, dan zou er iets mis moeten zijn met de huidige opnames. Bevatten die door alle compressie en computer software een teveel aan 2-3 KHz? En een dip bij 4KHz? En veel te weinig laag, zodat dit gecompenseerd moet worden in de speaker, ...of klinkt dit beter in de showroom en zal het B&W een worst zijn of de gebruiker er thuis spijt van krijgt.

Veel vragen...

(..) Je ziet hier overigens al dat in het laag het fout gaat. Als je zo'n diagram maakt van de luidspreker en de ruimte erin mee betrekt, dan krijg je een chaos te zien waaruit ik weinig zinnigs kan halen. (...)

Beste Threshold,

Vermoedelijk hadden zij die in het hifi-tijdperk pleitten voor tertsruis-bursts met FFTT gelijk. En degenen die voorstelden om gemiddelden vast te stellen van meervoudige metingen in een ruimte

Ja het moet wel iets in de microfoon zijn. Maar dan weet je niet, wat de invloed is geweest in de andere, lagere banden. En inderdaad, je moet galm op verschillende plaatsen meten en dan middelen.

Die B&W dip zie je ook in bijvoorbeeld de CM1, een center-speaker, en ook in de 803D. Het zou een afstandelijker geluid moeten geven, een ver-weg beeld. Volgens anderen is het gewoon een matig ontworpen filter. Nu de akoestikus weg is, piepen de marketingmuizen. Zo mist dit merk vroeg of laat de boot. Met dure advertenties en matige produkten kun je toch niet eeuwig mensen voor de gek blijven houden. Meerdere onderzoeken, dubbelblind, hebben aangetoond dat " men" een constante frequentiekarakteristiek prefereert boven een berg-en-dal plaatje. En een dip tussen 1 en 3,5 kHz van maar liefst 5 dB, ook onder 30 graden is niet recht te noemen. Daar ga je toch zelf speakers van bouwen :)

Sonus Faber heeft toch ook een dip in de frequentie karakteristiek. Daarom werken deze speakers nooit vermoeiend en klinken ze m.i. geweldig natuurlijk.

Zie ook mijn andere bijdrage, maar daar wordt niet op gereageerd.

Scherpte zit inderdaad ook vaak in de combinatie van apparatuur, kabels etc.

Sonus Faber heeft toch ook een dip in de frequentie karakteristiek. Daarom werken deze speakers nooit vermoeiend en klinken ze m.i. geweldig natuurlijk.

Zie ook mijn andere bijdrage, maar daar wordt niet op gereageerd.

Scherpte zit inderdaad ook vaak in de combinatie van apparatuur, kabels etc.

Hallo,

De door mij (en vele anderen) zeer gewaardeerde Verity speakers hebben dat ook. Zou het toch iets goeds doen?

Groet,

Leobus

Wie schreef dat toch... "Sommige luidsprekers worden bemind om hun fouten"?

Ik denk dat dat een goeie is. Je ziet het in de pijporgelbouw ook. Juist door de onregelmatigheden klinkt een pijporgel veel levendiger en beter dan de perfekt klinkende elektronische equivalenten. Bij digitale instrumenten krijg je een star en levenloos geluid.

Ik denk dat dat een goeie is. Je ziet het in de pijporgelbouw ook. Juist door de onregelmatigheden klinkt een pijporgel veel levendiger en beter dan de perfekt klinkende elektronische equivalenten. Bij digitale instrumenten krijg je een star en levenloos geluid.

Maar als dit pijporgel met z'n onregelmatigheden correct wordt opgenomen is het dan juist niet van belang dat de weergave hiervan zo eerlijk mogelijk wordt weergegeven dus met zo neutraal mogelijke apparatuur en dito luidsprekers?

Maar als dit pijporgel met z'n onregelmatigheden correct wordt opgenomen is het dan juist niet van belang dat de weergave hiervan zo eerlijk mogelijk wordt weergegeven dus met zo neutraal mogelijke apparatuur en dito luidsprekers?

Die opmerking kan ik alleen maar bijtreden. Mijns inziens kan je een instrument onmogelijk vergelijken met een luidspreker. Er is een groot verschil tussen creatie en vertolking. Een luidspreker moet gewoon zo neutraal mogelijk weergeven wat er aangeboden wordt, dus die dip heeft geen plaats in een goed ontwerp.