Jump to content

Waarom Klinken Zoveel Sets Scherp..?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hans dit kan uit je voetnoot :P

[....] Wanneer je nooit van mening bent veranderd, heb je niks bijgeleerd...

In de link die ik plaatste was mijn mening heel duidelijk.

Of het nou transistoren of buizen zijn, met beide kun je muziek maken.

En met de laatste ontwikkeling bij Array, denk ik dat de bezwaren van de buizenliefhebbers tegen de transitors, opgeheven zijn.

Dus over mening veranderen gesproken..??

:)

En met de laatste ontwikkeling bij Array, denk ik dat de bezwaren van de buizenliefhebbers tegen de transitors, opgeheven zijn.

Ik denk het niet. :rolleyes:

Guest tubejack

Je bent grappig Hans :) maar een beetje algemeen.

Ik denk en vind dat het v

Hans, je hebt volkomen gelijk of je buis of een halfgeleider pakt alles heeft zijn voor en nadelen, maar ga nooit in discussie met een ras echte buizenfreak :D:mad2:

het is net als je tegen een muur aan kletsen bent :lol:

Buizenfreaks als jullie eens het blad Le Audiophile eens leest dan dan heb je pas in de gaten wat een halfgeleider kan en wat een buis kan :D Slaap verder :lol:

Buizenfreaks als jullie eens het blad Le Audiophile eens leest dan dan heb je pas in de gaten wat een halfgeleider kan en wat een buis kan :D Slaap verder :lol:

Wol ik heb de L'audiophile 300b mono blokken gebouwd met de WE 310a drivers

en meegenomen naar iemand die de Hiraga classe A gebruikte.

Beide zijn het ontwerpen van Jean Hiraga eigenaar van Le maison de l'audiophile.

de man vroeg zich af waarom hij niet eerder naar een buizen versterker geluisterd had

ik bood hem mijn versterkers aan maar hij zou zelf iets gaan zoeken

na 3 buizen versterkers (hij begon met een chinees :blink: )

kwam hij toch uit bij L'audiophile 300b, niet de mijne want die had ik al verkocht.

en hij is het met me eens een goede buizen versterker (en de L'audiophile 300b is niet eens heel goed)

klinkt altijd beter dan een halfgeleider bak.

Guest tubejack

Allemaal "bla... bla.... bla" dikdoenerij en meer niet .... gebakken lucht dus. :rolleyes:

Ik kan het verschil gewoon laten horen ..... :)

Dan mag van mij de transistor versterker 24 uur of een week van te voren opwarmen/inspelen.

Doe ik het in 5 minuten, dan zijn die buisjes warm genoeg.

Wie durft ? kom maar langs.

Groet,

Jack

Ik geloof niet dat enige buizenversterker m'n rock selectie met meer grip en drive en dus overtuigender kan uitvoeren dan m 'n transistor versterkers. Bedoel niet aangesloten op m 'n Dynaudio luidsprekers, maar in z'n algemeenheid. Pah.

Ik geloof niet dat enige buizenversterker m'n rock selectie met meer grip en drive en dus overtuigender kan uitvoeren dan m 'n transistor versterkers. Bedoel niet aangesloten op m 'n Dynaudio luidsprekers, maar in z'n algemeenheid. Pah.

Ik neem het je niet kwalijk dat geloven veel mensen niet

en vaak is het ook zo.

Tube 300,in versterkers kan het waar zijn met die van jou ,maar ik heb het over de kennis en kunde ,lees ze maar eens allemal door dan krijg je meer grip erop <_<

Jack ,voor een meting September Oktober <_<

En met de laatste ontwikkeling bij Array, denk ik dat de bezwaren van de buizenliefhebbers tegen de transistoren, opgeheven zijn.

"Zie je met transistoren kan het

Guest tubejack

Jack ,voor een meting September Oktober <_<

Geen tijd Wol, ik ben elk weekeind en meerdere avonden in de week aan het trainen.

voor de marathon van Amsterdam

Maar in de laatste week van Oktober kan ik wel wat meenemen als er iemand

een set speakers heeft die buisvriendelijk zijn.

Maar net zo makkelijk kom je hier even langs, je mag

Aannemelijk dat dat inderdaad niet kan.

Maar die versterker van jou zal, ook aannemelijk, "echte muziek" minder overtuigend laten klinken.

Er bestaat geen ideale autoband. Er bestaat ook geen ideale versterker.

Voordelen en nadelen van buizen t.o.v. transistors, volgens Engelstalige Wikipedia:

Advantages

• Very linear (especially triodes) making it viable to use them in low distortion linear circuits with little or no negative feedback.[3]

• Inherently suitable for high voltage circuits.

• Can be constructed on a scale that can dissipate large amounts of heat (some extreme devices even being water cooled). For this reason valves remained the only viable technology for very high power applications such as radio and TV transmitters long into the age when transistors had displaced valves in most other applications.

• Very low "drift" (of specifications) over a wide range of operating conditions, specifically high heat and high power. Semiconductors are very heat sensitive by comparison, forcing compromises in solid state amplifier designs.

• Electrically very robust, they can tolerate overloads for minutes which would destroy bipolar transistor systems in milliseconds.

• Easily removable for testing or replacement – it is much harder to replace a faulty transistor.

• Softer clipping when overloading the circuit, which many audiophiles and musicians think gives a more pleasant sound.

• Valves with the same type number tend to have very similar characteristics to each other whereas semiconductor devices of the same type can have considerably different characteristics.

Disadvantages

• A cathode heater is required. Heater power represents a significant heat loss and energy use.

• Higher voltages are required for the anodes, compared to solid state amplifiers of similar power rating.

• They are significantly larger than equivalent solid-state devices

• High impedance and low current output is unsuitable for direct drive of many real world loads, notably various forms of electric motors.

• Valves may have a shorter working life than solid state parts due to various failure mechanisms (such as heat, cathode poisoning, breakage, or internal short-circuits).

• Available in a single polarity only whereas transistors are available in complementary polarities (e.g., NPN/PNP), making possible many circuit configurations that cannot be realized directly with valves.

• Valve circuits must avoid introduction of noise from ac heater supplies.

• Microphonics – valves may sometimes be sensitive to sound or vibration, inadvertently acting like a microphone.

• Power consumption due to the heater requirements.

• During the life of a valve, its characteristics can change considerably as it ages whereas the characteristics of a semiconductor tend to change very little. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Valve_amplifier

Sommigen zijn enthousiast over buizen, vanwege hun voordelen ten opzichte van transistoren.

Anderen juist vanwege hun nadelen... want in hifi wordt veel bemind vanwege tekortkomingen en fouten.

Hoe dan ook: als buizenfreak ben je natuurlijk niet zómaar iemand!

Niemand is eigenlijk enthousiast over transistoren.

Dat zegt veel goeds over transistoren. En over de gebruikers daarvan.

Guest tubejack

Ik vind het verschil dusdanig, dat ik het maar buisjes hou.

De nadelen, die zijn er zeker..... neem ik voor lief :)

Jack

Tis pas goed wanneer het resultaat het oorspronkelijk geluid benadert.

Wat en voor wie is het dan goed Hans?

Voor mij, maar zou het voor iedereen moeten zijn.

Een bruine jus over de muziek gieten deden 40 jaar geleden.

Beste Hans,

Wellicht maakt het "soft clipping" karakter bij overbelasting van buizen een groot verschil?

Aan de andere kant: bij een goede transistorversterker worden de halfgeleiders niet overbelast. Bovendien zijn de vervormingsvrije vermogens meestal veel groter.

Het zou misschien een aardig idee zijn, om in een dubbelblindtest buizenfreaks te vragen om aan te geven op welk moment ze naar een goede buizenversterker luisteren, en wanneer naar een goede transistorversterker.

Je opmerking over de bruine jus van veertig jaar geleden lijkt te wijzen op een ongelukkige hifi-jeugd.

Zo'n veertig jaar geleden waren er uitstekende hifi-installaties, waar moderne spullen in een directe confrontatie een harde kluif aan zouden hebben.

Spido, een buis heeft een betere hersteltijd als een halfgeleider zo simpel is dat ,

en de buis klinkt in principe beter als een halgeleider in theorie ,maar we leven in de praktijk,en het verschil tussen buis en halgeleider hoort een blinde nog Spido :)

Maar die versterker van jou zal, ook aannemelijk, "echte muziek" minder overtuigend laten klinken.

Horses for coarses zeggen de Britten dan. Wellicht inderdaad dat bepaalde genres baat hebben bij b-versterking. Of dat rock toch ook via buizen overtuigend kan spelen.

Maar ik wil m'n 'toes' graag kunnen 'tappen'. Met m'n wat lastiger aanstuurbare speakers wordt de weergave wat 'tastbaarder'. En dat appelleert aan mijn idee over een realistiche weergave.

Horses for coarses zeggen de Britten dan. Wellicht inderdaad dat bepaalde genres baat hebben bij b-versterking. Of dat rock toch ook via buizen overtuigend kan spelen.

Maar ik wil m'n 'toes' graag kunnen 'tappen'. Met m'n wat lastiger aanstuurbare speakers wordt de weergave wat 'tastbaarder'. En dat appelleert aan mijn idee over een realistiche weergave.

Bij een buizen versterker hoort natuurlijk een passende luidspreker anders klinkt een solidstate snel beter

en dan houd de vergelijking natuurlijk op.

Maar een goede buizen versterker met de juiste luidsprekers is qua weergave nooit te evenaren met silicium op zelfs de allermooiste luidsprekers.

In een goede combinatie wegen de nadelen van buizen niet op tegen de voordelen.