sonus Posted 8 juli 2011 Report Share Posted 8 juli 2011 Ja een luidspreker is geen muziekinstrument, maar moet toch wel muzikaal klinken. Wat is eigenlijk neutraal in muziekweergave en bestaat zoiets. Bij Sonus Faber weten ze dacht ik wel goede luidsprekerontwerpen te hebben. Dus om nu te stellen dat een speaker met een bepaald dipje geen goed ontwerp is vind ik te kort door de bocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 8 juli 2011 Report Share Posted 8 juli 2011 Ja een luidspreker is geen muziekinstrument, maar moet toch wel muzikaal klinken. Wat is eigenlijk neutraal in muziekweergave en bestaat zoiets. Bij Sonus Faber weten ze dacht ik wel goede luidsprekerontwerpen te hebben. Dus om nu te stellen dat een speaker met een bepaald dipje geen goed ontwerp is vind ik te kort door de bocht. Eigenlijk was het niet mijn bedoeling kort door de bocht te vliegen. Dat dipje zal daar inderdaad wel om een reden aanwezig zijn, Sonus Faber en B&W zijn buiten twijfel goede luidsprekerfabrikanten. De vraag is natuurlijk wat die reden is en hoe die in een filosofie van zoektocht naar neutraliteit past. Gokken ze misschien op een theoretisch gewogen gemiddelde van tekortkomingen in de rest van de keten, en trachten ze dit zo te compenseren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 juli 2011 Report Share Posted 8 juli 2011 "Een beetje meer bas... een beetje meer hoge tonen..." dat doet het altijd goed, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonus Posted 8 juli 2011 Report Share Posted 8 juli 2011 "Een beetje meer bas... een beetje meer hoge tonen..." dat doet het altijd goed, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 juli 2011 Report Share Posted 8 juli 2011 (...) neutraliteit bestaat echt niet! Wat de een neutraal vindt, beleeft een ander toch weer anders. Beste Sonus, Vind jij dat een luidspreker zo veel mogelijk neutraal dient te zijn? Een indifferent stuk gereedschap, dus? Of geef jij de voorkeur aan een karakteristieke kleuring, een eigen klankkarakter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 9 juli 2011 Report Share Posted 9 juli 2011 "Een beetje meer bas... een beetje meer hoge tonen..." dat doet het altijd goed, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonus Posted 9 juli 2011 Report Share Posted 9 juli 2011 (...) neutraliteit bestaat echt niet! Wat de een neutraal vindt, beleeft een ander toch weer anders. Beste Sonus, Vind jij dat een luidspreker zo veel mogelijk neutraal dient te zijn? Een indifferent stuk gereedschap, dus? Of geef jij de voorkeur aan een karakteristieke kleuring, een eigen klankkarakter? In principe toch het eerste, maar hoe bepaal je dat. Dan zou je bij de opname moeten zijn en dan vergelijken met de weergave thuis. De speakers kunnen dan nog zo neutraal lijken te zijn, maar door invloeden van akoestiek en andere factoren kan het geluid toch weer bezijden de waarheid zijn. En een eigen klank karakter kan toch lekker klinken al is het dan niet echt neutraal. Uiteindelijk gaat het er om dat je geniet. Groet, Sonus Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 9 juli 2011 Report Share Posted 9 juli 2011 "Een beetje meer bas... een beetje meer hoge tonen..." dat doet het altijd goed, hè? Of "een dipje in het midden", wat in de praktijk op ongeveer hetzelfde neerkomt. Maar dàt mag niet worden gezegd! Want méér is goed, en mìnder is slecht. Toch? Overigens: een luidspreker is geen muziekinstrument, en mag dus geen eigen klankkarakter hebben. Moet kaarsrecht zijn en mag niet na-ijlen of dreunen. Elk dipje of piekje is gevolg van een fout: resonantie, interferentie e.d. Beste Spido, Zou het kunnen zijn dat je bij speakerbouw soms moet kiezen tussen twee kwaden. Speakers zijn immers nooit perfect (Nou ja, .....behalve die zo heten dan.) Ik kan mij voorstellen dat een speakerbouwer bijvoorbeeld de keus heeft tussen het inbouwen van een dipje, maar daarmee wel weer een betere fase reinheid krijgt. Ik denk wel eens dat ons gehoor veel meer last heeft van fase problemen dan van een dip bij een bepaald stukje middengebied. Het is maar een suggestie hoor. Mogelijk dat iemand met meer verstand van zaken dit idee zo kan weerleggen. Groet, Leobus Wat mij betreft: Ja (Leobus) en Ja (Spido). Een diep maar smal dipje is minder goed hoorbaar dan een brede globale verhoging. En in de speakerbouw heb je nu eenmaal te maken met compromissen. Maar dat betekent nog niet dat er geen " ideale" speaker bestaat. Die is er wel, maar alleen in theorie. Of vrij naar Plato: in de noumenale wereld. Wij moeten proberen daar zo dicht mogelijk bij zien te komen. En niet daarvan af te dwalen door bewust dipjes in te gaan bakken omdat dit in de winkel, naast al die andere merken, beter verkoopt. Nu zijn er wel theorieen die zeggen dat je juist wel mag afwijken van die rechte karakteristiek in het gereflecteerde geluid, omdat je te maken hebt met de beperkingen van stereo: het weergeven van een " phantom image" in het midden van twee luidsprekers. Omdat de twee speakers onder een andere hoek staan met de oren dan de stem of het lead-instrument dat wordt gecreeerd (de belangrijkste persoon van de compositie staat immers vaak in het midden), wijkt de frequentiekarakteristiek van het phantom-midden juist af. Het probleem is, dat als je hiervoor wil compenseren, de rest van de stemmen en instrumenten die meer naar L of R staan opgesteld in de mix, teveel hoog-mid krijgen. Wat wel kan, is dat de producer in de studio al compenseert door bijvoorbeeld de lead zanger meer 2-4 KHz te geven. Maar dit is niet gebruikelijk, en dit effect is afhankelijk van de afmetingen van ons hoofd! De stereo-dip wordt namelijk veroorzaakt door de verschillende looptijden tussen de twee oren. In werkelijkheid is bovenstaand probleem minder erg dan in een laboratorium opstelling (in de dode kamer), want reflecties maken de dip minder diep. Luidsprekers met een mooie brede afstraling hebben hier minder last van dan bijvoorbeeld hoorns. Je zou het experimant met een hoornluidspreker als volgt kunnen doen. In een stereo-opstelling luister je naar de leadzanger(-es) die in het midden van de mix staat. Klinkt het een beetje dof of " hol"? Luister dan alleen naar het L of R - kanaal en kijk de speaker recht aan. De stem zal nu wel mooi helder klinken. Eigenlijk zou stereo beter zijn geweest als ze gelijk met een center-kanaal waren gekomen. Echter, 3 kanalen op een lp? Uit onderzoeken met kunst-hoofd stereo weet men nu welke frequentie-karakteristiek bij welke hoek-met-het-oor van het invallend geluid hoort. Zo als het er nu voor staat, lijkt het alsof men met luidsprekers in een stereo-opstelling er beter aan doet om het directe on-axis geluid zo recht mogelijk weer te laten geven en het totale afgestraalde geluid (de zogenaamde energy-curve, die ook reflecties e.d. bevatten en vooral afhankelijk is van hoe de speaker rondom afstraalt) een kleine dip in te bouwen rond 1KHz en juist een kleine bult van 1,5 tot 4KHz. De luidspreker zou dan ruimtelijker klinken. Een luidspreker met juist zo'n B&W dip zou ver weg en afstandelijk klinken. Hee, willen velen van ons toevallig niet een afstandelijk geluid? Rustig, niet opdringerig, " waar je uren naar kunt luisteren" , waar je niet luistermoe van wordt.... waar je bij in slaap valt Dus, dat niet als " live" klinkt, dat niet te echt (te helder) klinkt, niet met te-weinig-bas? Aan de ene kant streven we naar werkelijkheidsweergave, maar aan de andere kant vinden we dat te opdringerig. De set moet immers de meeste tijd achtergrondmuziek weergeven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juli 2011 Report Share Posted 9 juli 2011 De spijker op zijn kop "raak" Ik ga soms wel eens zo op in de muziek dat ik in slaap val Hangt wel af van welke muziek ....... Het live geluid vind ik vaak, "alleen al" veel te hard, te scherp ..... oordoppen in! Vreselijk [.......] Hee, willen velen van ons toevallig niet een afstandelijk geluid? Rustig, niet opdringerig, " waar je uren naar kunt luisteren" , waar je niet luistermoe van wordt.... waar je bij in slaap valt Dus, dat niet als " live" klinkt, dat niet te echt (te helder) klinkt, niet met te-weinig-bas? Aan de ene kant streven we naar werkelijkheidsweergave, maar aan de andere kant vinden we dat te opdringerig. De set moet immers de meeste tijd achtergrondmuziek weergeven Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2011 Report Share Posted 10 juli 2011 Beste Threshold, Je bent, dunkt me, héél hard aan betere luidsprekers toe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 juli 2011 Author Report Share Posted 12 juli 2011 Beste Threshold, Je bent, dunkt me, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 13 juli 2011 Report Share Posted 13 juli 2011 Beste Threshold, Je bent, dunkt me, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 juli 2011 Report Share Posted 13 juli 2011 [(...) Maar ik begrijp nu dat Spido niet bedoelt, dat ik toe ben aan B&W luidsprekers. Eerder de Perfect-e speaker. Ik las eerst (ook?) over de heen. Beste Threshold, Je grijpt meteen wel erg hoog! Ik schreef: "betere speakers". Dat is niet hetzelfde als: "de b Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 15 juli 2011 Report Share Posted 15 juli 2011 De beste speakers bestaan niet Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 13 augustus 2011 Report Share Posted 13 augustus 2011 "Een beetje meer bas... een beetje meer hoge tonen..." dat doet het altijd goed, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 augustus 2011 Report Share Posted 13 augustus 2011 De beste speakers bestaan niet Spido. Spido bestaat niet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 13 augustus 2011 Report Share Posted 13 augustus 2011 De beste speakers bestaan niet Spido. Spido bestaat niet. M rc Geen idee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus 2011 Report Share Posted 14 augustus 2011 Bij Sonus Faber weten ze dacht ik wel goede luidsprekerontwerpen te hebben. Dus om nu te stellen dat een speaker met een bepaald dipje geen goed ontwerp is vind ik te kort door de bocht. Dat dipje zal daar inderdaad wel om een reden aanwezig zijn, Sonus Faber en B&W zijn buiten twijfel goede luidsprekerfabrikanten. De vraag is natuurlijk wat die reden is en hoe die in een filosofie van zoektocht naar neutraliteit past. Gokken ze misschien op een theoretisch gewogen gemiddelde van tekortkomingen in de rest van de keten, en trachten ze dit zo te compenseren? Ik las laatst iemand die zich afvroeg of een B&W de gemiddelde smaak aangeeft. Wat dat betreft net Chileense wijn die op smaak wordt gemengd. Een goede vraag want ik vind ze op beurzen altijd alles aan kunnen maar wel te gepolijst. Sonus Faber heeft dat ook een beetje (ik ken natuurlijk niet alle modellen). De vraag is of bijvoorbeeld bij oude Blues dat gepolijste geen nadeel is. In die muziek zit vaak wel iets van scherpte. Ik zou ze thuis moeten proberen maar het zijn volgens mij niet mijn LS. En ik houd ook meer van Franse wijn. PS misschien wel een leuk topic: klankkleuren LS Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 14 augustus 2011 Report Share Posted 14 augustus 2011 PS misschien wel een leuk topic: klankkleuren LS Op een forum waar ook meningen zijn toegedaan, dat er verschillen zijn in kabels, versterkers e.d en waar ook de "match" een rol speelt, is de uiteindelijke klankkleur een optelsom van alles.... en dan een (eindeloze) discussie houden over LS-klankleuren en dan heb ik het nog niet gehad over de invloed van je akoestiek ! Niettemin, begrijp ik je standpunt maar als je deze discussie start, loop je weer tegen allerlei vooroordelen aan, die heersen over bepaalde luidsprekermerken. Als je leest op diverse fora hoeveel mensen B&W wollig en saai vinden klinken, vraag ik me wel eens af, waar deze (onzin)verhalen vandaan komen. Dit soort vooroordelen blijven vaak jaren gestand houden, verspreiden zich als een vuur en doen onrecht aan de kwaliteiten van(de huidige nieuwe) B&W,s By the way, speel zelf met Sonus Faber en welke ook tegen vele geldende vooroordelen in zeker niet soft spelen (eerder aan de scherpe kant) en uitermate geschikt zijn om rockmuziek op luide niveau,s mee te spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 augustus 2011 Report Share Posted 14 augustus 2011 PS misschien wel een leuk topic: klankkleuren LS Misschien wil Hans die openen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 augustus 2011 Report Share Posted 14 augustus 2011 PS misschien wel een leuk topic: klankkleuren LS Misschien wil Hans die openen Prima, dan neem ik dat "onhandige" topic van Hans wel over. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus 2011 Report Share Posted 14 augustus 2011 PS misschien wel een leuk topic: klankkleuren LS By the way, speel zelf met Sonus Faber en welke ook tegen vele geldende vooroordelen in zeker niet soft spelen (eerder aan de scherpe kant) en uitermate geschikt zijn om rockmuziek op luide niveau,s mee te spelen Die Liuto heeft dat inderdaad niet, de Amati kennelijk wel aldus een bezitter ervan die ik laatst sprak en die Guerneri die bij de hifi winkel staat ook. Een probleem bij al die topmerken is niet zozeer of ze niet goed zijn maar of je de eigenschappen bevallen. Toevallig zat ik op het Duitse Hifi forum waar iemand beschreef hoe de vervanging van zijn Benz Wood door een Lyra Delos beviel. Hij gaf een hele goede beschrijving namelijk witte wijn ipv rode wijn. Hij was helemaal enthousiast van de witte wijn althans in eerste instantie en lijkt daar nu op terug te komen. Voor mij toch een signaal dat ik bij een eventuele vervanging van mijn Benz Ruby moet oppassen met Lyra.Misschien toch weer een Benz of een JA al hoor je daar weinig meer van.Audioselectief gebruikte indertijd altijd JA's in diverse sets en en elke keer weer datzelfde karakter en ik heb ze nog nooit slecht horen klinken. Als je klankkleuren gaat beschrijven van componenten moet je de afspraak maken dat je dat alleen doet als je de LS zelf in bezit hebt of hebt gehad. Al die korte termijn ervaringen op luistershows zeggen me weinig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 14 augustus 2011 Report Share Posted 14 augustus 2011 Op de vraag waarom "Waarom Klinken zoveel sets Scherp..?". is zeer lastig te beantwoorden, indien je eigen smaak een rol speelt en vooral vanwege het ontbreken van enig referentiekader ! Ik heb een CD van: Van Morrisson, "To Long in Exile" waarbij op 1 nummer nogal rauw op een mondharmonica wordt gespeeld en dit klinkt op mijn set behoorlijk "hard", "rauw" en "schel" en zou m.i.z. een stuk milder mogen. Daarintegen weet ik (heb veel live-conceten bezocht) dat een mondharmonica (live) ook zo daadwerkelijk kan klinken, zelf op het irretante af. Dus wat is wijsheid Vreemde hobby, dat hifi, zoveel mogelijk een live-situatie/beleving thuis willen hebben maar tegelijktijd die zelfde werkelijk "mooier" willen maken ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 18 augustus 2011 Report Share Posted 18 augustus 2011 Ik denk dat heel veel apparatuur meegaat in de trend naar een analytische weergave. Dat geldt zowel voor speakers als voor apparatuur. Ik denk dat heel veel mensen een warmere en meer "life-like" weergave nastreven. Warm niet om te bedekken, maar om klankkleur en body aan een weergave te geven. Aan de andere kant denk ik ook dat de match van de set (inclusief alle bekabeling) in orde moet zijn. In high end sets ontkom je ook niet aan het aanpakken van de stroomvoorziening. Heb je dat allemaal in orde dan kan van muziek worden genoten. Veel gehoord is dat een minder geluid aan de opname ligt. Dat is mijn ervaring dus in het geheel niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 augustus 2011 Report Share Posted 19 augustus 2011 Ik denk dat B&W voor de middemoter liefhebbers zijn, het is een goed commerciele product ,het enigste wat voor mij intressant is de middetoner. Ik snap niet dat ze in het hoog een metaal dome plaatsen, want die breken boven de 20 khz open ook de diamant ,goed op 50- 60khz maar hij breekt open Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts