Jump to content

Waarom Klinken Zoveel Sets Scherp..?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Gisteravond nog een duidelijk oorzak van scherpte kunnen aanwijzen.

N.l. het opbreken van keramische luidsprekerunits.

In dit geval klonken zowel (SA)CD speler als draaitafel scherp, terwijl er alles aan was gedaan om een perfecte set te bouwen.

Bijzonder was, dat de eigenaar van de set het nauwelijk hoorde..., terwijl er (in mijn oren) bij de hoogste tonen van stemmen een behoorlijk gekrijs op trad.

:)

Gisteravond nog een duidelijk oorzak van scherpte kunnen aanwijzen.

N.l. het opbreken van keramische luidsprekerunits.

In dit geval klonken zowel (SA)CD speler als draaitafel scherp, terwijl er alles aan was gedaan om een perfecte set te bouwen.

Bijzonder was, dat de eigenaar van de set het nauwelijk hoorde..., terwijl er (in mijn oren) bij de hoogste tonen van stemmen een behoorlijk gekrijs op trad.

Voor ieder mens anders Hans, jij draaide ooit eens "who pays the ferryman" bij jouw thuis, ik dacht als het zo bij mij zou klinken gaat alles de kliko in, jij vond het daarentegen erg goed klinken. Allemaal persoonlijke smaak.

Inderdaad Ruud. Heb ooit eens een genoeglijke dag met Hans op de VAD gehad. Bijzonder leuk maar het maakte ook duidelijk dat smaak mijlenver uit elkaar kan liggen.

En we vonden beide iets anders live en natuurlijk klinken. :-)

Inderdaad Ruud. Heb ooit eens een genoeglijke dag met Hans op de VAD gehad. Bijzonder leuk maar het maakte ook duidelijk dat smaak mijlenver uit elkaar kan liggen.

En we vonden beide iets anders live en natuurlijk klinken. :-)

Ik kan me die dag nog goed herinneren. Ik ging voor de Avalons e.d., rbh voor de Audionote-achtige. Was WLM toen ook niet je favoriet..??

Denk dat we allemaal bezig zijn met het zo te laten klinken als we denken dat het moet klinken. Kan niet zeggen dat ik een frequent bezoeker ben van live muziek. En Hans wel volgens mij. Maar dan nog, als een orkest zo krampachtig probeerde te spelen als die Avalon set, dan zou ik er ook bij weg lopen.. <_<

Ik kan me die dag nog goed herinneren. Ik ging voor de Avalons e.d., rbh voor de Audionote-achtige. Was WLM toen ook niet je favoriet..??

Puur destijds hé.. Maar vond de sound of the show toen duidelijk McIntosh icm met Quad monitor speakertjes.

Audio Note was ook helemaal mijn ding inderdaad. En kon niet binnenblijven bij Avalon icm Spectral. Raar eigenlijk.

Een set met Audionote of WLM speakers klinkt in mijn oren altijd scherp..

ja leuke valkuil :D

laat ik het zo zeggen: wat de set aan gekrijs toevoegt is denk ik wel ongeveer verdwenen. dan hou je alle akeligheden in opnames nog wel over. samen met alle finesses nuances en zo. van ragfijn tot vlijmscherp.

groet

Als je luistert naar een installatie die scherp klinkt dan is het tijd om op zoek te gaan naar de juiste combinatie speaker/versterker.

Ik heb ook in het begin van mijn audio leven met scherp klinkende hifi in mijn maag gezeten. Bij scherp is in mijn belevingswereld dat de tweeters een dermate hoge tonen weergeven dat je de treble knop terugdraait waarna alle sprankeling uit het geluid verdwijnt en je zit met een doffe set hifi componenten. Vooral heb ik die ervaring gehad met het vervelende speaker merk Mission. Die dingen klinken alleen redelijk als je voor 4000 euro aan Cyrus componenten hebt gespendeerd.

Wat mij opvalt in de reacties in dit topic is dat er luisteraars zijn die veel geld hebben uitgeven aan apparatuur en nog steeds naar een scherpe set aan het luisteren zijn.

Dat is een ? voor mij ook want je verwacht dat niet na zoveel euro's uitgaven.

Het oor verschild uiteindelijk per persoon. De een houd van een portie flinke bass terwijl de ander meer geniet van een fluweel hoog.

Het te scherp kan dus liggen aan de tweeters zo ook de versterker.

Probeer eens iets uit van NAD in combinatie met JBL zou ik zeggen. ^_^

And Benelux, als geluidskwaliteit je dierbaar is.

Aanvulling.

Niet gelijk het duurste NAD component aanschaffen en de duurste JBL of Rogers luidsprekers.

Ga eerst luisteren in een winkel hoe de instappers op jou overkomen. Later kan je altijd nog gaan voor de Master serie van NAD. :D ,

die ik overigens nooit zal kopen want zwaar over de top om zoveel uit te geven als goedkopere modellen ook perfect klinken.

En dat doet het.

Na mijn inziens is het middenkader in hifiland de beste.

Loop voorbij aan Denon en ga niet verder dan Classe.

Ik heb de perfecte set voor mij maar het kriebelt toch noch, bijvoorbeeld als ik iets zie van Musical Fidelity of de Caspian serie van Roksan.

Zijn veel moderne opnames niet wat scherp? Ik vind het lastig om te zeggen welke sets scherp klinken in mijn oren. Wel heb ik ervaring met sets die IMHO juist te wat scherper/feller hadden kunnen zijn. Ik denk dan aan WLM monitoren, sommige Sonus Faber en Linn speakers. Ik ben diverse keren naar het concertgebouw in Amsterdam geweest en als het koperwerk daar zijn best doet kan het best schel klinken. Ik weet niet of ik het thuis zo zou willen hebben. Live muziek is wel de referentie maar om thuis een live geluid te hebben is niet ideaal denk ik. Al was het maar vanwege de geluidsdruk, ruim boven de 90dB is thuis niet altijd even fijn.

(...) Al was het maar vanwege de geluidsdruk, ruim boven de 90dB is thuis niet altijd even fijn.

Beste Mordante,

Kijk... en daar gaat het nou om: pieken van 120 - 137 dB ("pieken van symfonie-orkest") moeten zowel door jou, als door jouw hifi-set, als door jouw luisterruimte probleemloos (levensecht, vervormingsvrij, losjes, vrij, zonder dichtslibben, verglazen of verharden) worden verwerkt.

Als dat niet "fijn" is, klopt er iets niet.

Want die natuurlijke dynamiek is in een goede set, in een goede ruimte, geheel vanzelfsprekend en (dus) onopvallend.

http://home.kpn.nl/vanadovv/Geluid.html

(...) Al was het maar vanwege de geluidsdruk, ruim boven de 90dB is thuis niet altijd even fijn.

Beste Mordante,

Kijk... en daar gaat het nou om: pieken van 120 - 137 dB ("pieken van symfonie-orkest") moeten zowel door jou, als door jouw hifi-set, als door jouw luisterruimte probleemloos (levensecht, vervormingsvrij, losjes, vrij, zonder dichtslibben, verglazen of verharden) worden verwerkt.

Als dat niet "fijn" is, klopt er iets niet.

Want die natuurlijke dynamiek is in een goede set, in een goede ruimte, geheel vanzelfsprekend en (dus) onopvallend.

http://home.kpn.nl/vanadovv/Geluid.html

Ik heb het niet over pieken. Maar sommige stukken zitten continue boven de 90dB. Echter ik ben het direct met je eens. Mijn woonkamer heeft een minder goede accoustiek dan het concertgebouw van Amsterdam. Maar hoeveel mensen hebben een woon/luisterruimte met wel een uitzonderlijk goede accoustiek? We moeten wel een beetje realistisch blijven.