Jump to content

Waarom Klinken Zoveel Sets Scherp..?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

.

Maar ik had toch wat meer onderbouwde techniek verwacht. De beste sets die ik ooit hoorden klonken n.l. prachtig zonder vage middelen. Zonder moet het dus ook kunnen.

:)

Kennelijk leest iedereen hier overheen...

Nee Hans ik had het goed gelezen.

Mijn set klinkt met vage middelen nog beter :D;)

Hans, had het toch over die antributen, schaaltjes en harmonix en dat soort onzin.

Frenske ik vond buis opbouw mooi, en die kabels vond ik intressant,ik ga het uitprobren met kien dopjes :lol:

Hans gewoon het onderste gedeelte van de basbox afzagen :D

Volgens mij had je niet de juiste kleur groen, Hans :D

:):rolleyes::lol: :lol: :lol:

Robbie,Hans hoort geen kleur--stift-- dat is het probleem,zal wel een slechte cd speuler hebben :D

Hans met die stift is al langer als 20 jaar ook de demag ,dat hoort een blinde nog :D

Ik geef jullie aan wat een fatsoelijk platen speuler en een cd speuler moet kunnen,

Ik heb zaterdag de platen speuler van Kappa gehoord ,hij liet horen op de plaat dat de muziek in stukken geknipt was en dat hoor je ook bij wollie cd speuler :)

vb Jaz on Pawnshop hebben ze flink in geknip en dat moet goede apparaat laten horen , <_<

Maar ik had toch wat meer onderbouwde techniek verwacht. De beste sets die ik ooit hoorden klonken n.l. prachtig zonder vage middelen. Zonder moet het dus ook kunnen.

Kennelijk leest iedereen hier overheen...

Valt mee Hans. Ik ben niet voor niks gaan luisteren naar 'conventionele' sets, en zeg ook wel dat gehakt niks bijzonders is. Het haalt gewoon een aspect van de muziek naar voren, op een zeer doeltreffende wijze, maar het blijft gaan om die bron. En een goede conventionele set kan hetzelfde bereiken, in theorie, en wellicht ook in de praktijk. Maar meestal gaat dat een hoop centen kosten, een hoop moeite, een lange speurtocht naar de juiste 'match', ongeveer zoals jij bezig bent dus.

Tot nu toe heb 'het' niet gehoord, maar wel degelijk iets wat er meer op lijkt dan wat mijn onbehandelde set ervan bakte.

Die vage middelen zitten er ook altijd in, maar ze worden onder een andere noemer gebracht. Mijn LFD-versterker is daar een treffend voorbeeld van, omdat alles erin niet alleen technisch gewogen is, maar ook muzikaal. En lang niet altijd is een meer muzikaal onderdeel technisch anders dan een minder muzikaal onderdeel. M.i. zit de audio-industrie vol met dat soort voorbeelden. Immers, als al precies duidelijk was hoe je muziek kunt overbrengen zouden we toch niet opgescheept zitten met zo'n wirwar aan mogelijkheden? Bij versterkers zou het dan alleen nog gaan om vermogen, aansluitmogelijkheden en bedieningsgemak, maar niet om de klank. Mutatis mutandis geldt dat voor cd-spelers.

Enne, sets zouden dan ook niet scherp meer klinken.

M :ph34r: rc

Ik geef jullie aan wat een fatsoelijk platen speuler en een cd speuler moet kunnen,

Ik heb zaterdag de platen speuler van Kappa gehoord ,hij liet horen op de plaat dat de muziek in stukken geknipt was en dat hoor je ook bij wollie cd speuler :)

vb Jaz on Pawnshop hebben ze flink in geknip en dat moet goede apparaat laten horen , <_<

Hoi Wol,

Bedankt voor het compliment.

Ik vond het leuk dat je zaterdag ook nog even langs was gekomen.

Groetjes George

Hoi Wol,

Groetjes George

In het echt valt Wol wel mee he

Hoi Wol,

Groetjes George

Op het forum heb ik er ook niet zo veel problemen mee alleen is hij soms wat moeilijk te begrijpen maar bedoeld het niet verkeerd.

Bij sommige mensen moet je gewoon iets meer moeite doen om te begrijpen wat ze bedoelen.

Geen probleem toch?

Groetjes George

Hans ik loop al een hele poos mee in de audio wereld.

Je mag van mij aannemen dat er enige ervaring is.

Maar je moet ook open staan voor dingen die je misschien niet begrijpt of niet wil begrijpen.

En niet gelijk roepen kwakzalverij en oplichterij belazeren enz.

Heb je de link al eens doorgelezen kost bijna niets en werkt super. ;)

Ik heb de verhalen over "gehakt" en wat daaraan vooraf ging gelezen. Ik heb ook de koolstofkabels die volgens het principe van Van der Heijden gemaakt zijn, vergeleken met mijn kabels. Ik vond het ronduit saai klinken. Ik wil alles begrijpen, maar kennelijk begrijpen jullie niet dat er alleen tussen jullie oren wat verandert. Fysiek verandert er gewoon niks.

Ik heb ook enkele CD's met groene randen en folie. Ik hoor daar ook geen verschil mee.

Maar kennelijk ligt het allemaal aan mijn slechte oren.. -_-

Ik nodig iedereen uit die de laag bult van ca. 10 dB in mijn set, met bovengenoemde middelen kan weghalen (alles mag meedoen).

Dat is, waar ik behoefte aan heb. Maar ik denk dat een basstrap beter werkt.

Is hoogstwaarschijnlijk wel op te lossen hans, mits de woofer zelf niet een te grote piek vertoont bij die freq , even het filter los / en dan meten en andere componenten cq waardes erin en klaar is uw vlakke kar. of op zijn minst 5 db minder .

Ik weet het zit ingegoten bij wilson dus dat word moeilijk , iets anders wat je zou kunnen proberen is een andere baspoort deze zijn toch uitschroefbaar bij

wilson .

Ps het was toch een basprobleem/piek?

gr hj

Hoi Wol,

Groetjes George

Wollie is een toffe vent helemaal mee eens. :D;)

Ik ken hem al jaren in het echt. :lol::D:P;)

Hoi Wol,

Groetjes George

Wollie is een toffe vent helemaal mee eens. :D;)

Ik ken hem al jaren in het echt. :lol::D:P;)

Ja in het echt lijkt hij totaal niet op die keyboard ninja zoals hij hier overkomt

het is gewoon een hele aardige kerel :)

Ik nodig iedereen uit die de laag bult van ca. 10 dB in mijn set, met bovengenoemde middelen kan weghalen (alles mag meedoen).

Dat is, waar ik behoefte aan heb. Maar ik denk dat een basstrap beter werkt.

Is hoogstwaarschijnlijk wel op te lossen hans, mits de woofer zelf niet een te grote piek vertoont bij die freq , even het filter los / en dan meten en andere componenten cq waardes erin en klaar is uw vlakke kar. of op zijn minst 5 db minder .

Ik weet het zit ingegoten bij wilson dus dat word moeilijk , iets anders wat je zou kunnen proberen is een andere baspoort deze zijn toch uitschroefbaar bij

wilson .

Ps het was toch een basprobleem/piek?

gr hj

Bedankt voor het meedenken, maar een filter lost dit niet op.

Ik heb n.l. pieken en dalen van ieder 10 dB tussen de 35 en 70 Hz. Het lijkt wel een zaag.

Nou denk ik dat veel kamers hier last van hebben, en eigenlijk valt het in de muziek nog geeens zo op. In het totaal lijkt het laag wat te overheersen. Wanneer ik de boel in de lengte van de kamer zet is het nog erger. Jammer genoeg is de kamer te smal (3,8 m) om wat verder van de muur te gaan zitten met de luisterplaats en de luidsprekers.

Offtopic mode uit.

Nu weer naar de scherpte.

Komende dagen ga ik overigens van de zon genieten, dus zul je me hier weinig aantreffen.

Jammer genoeg is de kamer te smal (3,8 m) om wat verder van de muur te gaan zitten met de luisterplaats en de luidsprekers.

Jou speakers zijn echter wel geschikt om echt nearfield te gebruiken, oor - speaker afstand <= 1m. Mi toch wel de beste opstelling, maar daarover later misschien meer.

Jammer genoeg is de kamer te smal (3,8 m) om wat verder van de muur te gaan zitten met de luisterplaats en de luidsprekers.

Jou speakers zijn echter wel geschikt om echt nearfield te gebruiken, oor - speaker afstand <= 1m. Mi toch wel de beste opstelling, maar daarover later misschien meer.

Kan je die subs niet actief filteren? Of hebben jullie het al de hele tijd over alleen da WATT's?

Ik heb nog nooit een Wilson van dichtbij gezien, zeker de achterkant niet. Dus ik weet ook ni hoe de filtering gaat. Is het niet zo dat de WATTs tweewegfilters hebben en zonder de Puppies full range spelen? Dat als je de Puppies er bij hangt je er een driewegfilter van maakt? Wat als je dan de Watts fullrange (als tweeweg) houdt en de Puppies actief filtert en gewoon met alle extra laag subtiel laat aansluiten bij de WATT. Zo doe ik het thuis met mijn zelfbouw speakers, gebaseerd op de Wilson (maar volgens mij beter). ;)

mvg RastaPhil

Ha die rasta lang niet gezien .

Inderdaad het filter is vrijwel zeker een gescheiden parallel filter , dwz het 2 weg filter zit in de mid hoog kast en is afzonderlijk aan te sturen zo begreep ik van hans .

De puppy heeft een ingebouwd basfilter

Sommige systemen hebben geen enkel filter daar zit de bas of bas mid rechtstreeks aan de plus.

Ik denk dat het probleem meer in hans zijn ruimte zit , zoals jij zegt zou het kunnen(een verzwakker er tussen ) maar het is geen mooie oplossing .

gr hj

Guest tubejack

Beetje of-topic .....

Hans daar hoef je, je niet zo druk over te maken in ieder geval niet wat je Array versterker betreft.

Als buizenfreak ben ik echt een pietlut :rolleyes: Ik meende iets "hardheid in het hoog" waar te nemen

die ik met buizen niet heb.

Ik ben er vandaag achtergekomen, dat het voornamelijk uit mijn cd-speler komt :o

Met een andere speler is nagenoeg weg.....

(...) Ik meende iets "hardheid in het hoog" waar te nemen die ik met buizen niet heb.

Ik ben er vandaag achtergekomen, dat het voornamelijk uit mijn cd-speler komt :o

O jee... zou die andere speler dan misschien aan zàchtheid in het hoog lijden? :P

Guest tubejack

(...) Ik meende iets "hardheid in het hoog" waar te nemen die ik met buizen niet heb.

O jee... zou die andere speler dan misschien aan z

Andere materialen die ik verdenkt dat ze in de audioketen voor "hardheid" in het geluid kunnen zorgen.

Zijn kevlar en speksteen.

Niet voor niets "zo hard als steen"

En van kevlar maken ze kogelwerende vesten.....

Geen voordeel zonder nadeel :(

Tijd voor een open systeem Jack. ;)

Geen kast resonanties meer maar dan wel weer andere nadelen natuurlijk want geen systeem is perfect.

Groetjes George