Jump to content

Waarom Klinken Zoveel Sets Scherp..?

WanFie
 Share

Recommended Posts

On 6-6-2011 at 08:10, kappa7 said:
  On 6-6-2011 at 05:39, tubejack said:

Andere materialen die ik verdenkt dat ze in de audioketen voor "hardheid" in het geluid kunnen zorgen.

Zijn kevlar en speksteen.

Niet voor niets "zo hard als steen"

En van kevlar maken ze kogelwerende vesten.....

Geen voordeel zonder nadeel :(

Tijd voor een open systeem Jack. ;)

Geen kast resonanties meer maar dan wel weer andere nadelen natuurlijk want geen systeem is perfect.

Groetjes George

Ach, Jack moet maar gauw z'n UL40 weer paraat hebben :P

On 5-6-2011 at 18:31, Hans van Liempd said:
Laat het nou eens over scherpte gaan..

Massaproductie van elco 's etc in de signaalweg doen vooral transistorversterkers geen goed. Idem voor onderdelen en units in speakers (inderdaad Jack).

On 6-6-2011 at 09:37, Erikatn said:

Massaproductie van elco 's etc in de signaalweg doen vooral transistorversterkers geen goed. Idem voor onderdelen en units in speakers (inderdaad Jack).

Dus elco's klinken beter wanneer deze in kleine oplages gemaakt worden..??

:confused:

On 6-6-2011 at 10:07, Hans van Liempd said:
Dus elco's klinken beter wanneer deze in kleine oplages gemaakt worden..??

Alle confectie, ook duurdere high-end wordt en masse en ‘to a budget’ geproduceerd. Standaaard onderdelen kunnen dan al gauw beter toe.

Kwaliteits-elco ‘s zullen in kleinere oplage ‘s gemaakt worden. Apparatuur wordt nou eenmaal eerder geruild of vervangen dan intern aangepast.

In ieder geval heeft vervanging/toevoeging van (blijkbaar) betere kwaliteit in m ‘n cd-speler/versterkers, zowel scherpte als een dun (‘lean’) karakter drastisch verminderd, ten gunste van muzikale kleuring. Zoals dhr De Vries toen zei: design is prima, onderdelen kunnen op punten flink beter.

Mijn merk biedt niet voor niets sinds een paar jaar zelf ook 'Tuning' van hun (oude) modellen aan.

Opmerkelijk, maar vast niet alleen op MF van toepassing.

Met de kanttekening dat de aard van de oorpronkelijke spullen, icm andere onderdelen, al wel ergens moet aanspreken.

Guest tubejack
  On 6-6-2011 at 08:10, kappa7 said:

\Tijd voor een open systeem Jack. ;)

Geen kast resonanties meer maar dan wel weer andere nadelen natuurlijk want geen systeem is perfect.

Hoi George,

Toen ik 2 jaar terug naar andere speakers keek.

Hebben grote Magnepans na een demo van KT88 lang op mijn lijstje gestaan.

Alleen kan ik ze hier niet kwijt..... en 2 ik heb hier 6 grote ramen pal op het zuiden.

Dat is niet best, voor de lijm van die vellen, daarnaast is het hier niet alleen heel licht, maar

ook gauw subtropisch qua temperatuur.... momenteel 23,6. = korte broek.

@Goodtube ik heb vorige week mijn oude Translators Impact 50 gehoord, samen met een UL-40S2 bij mijn dochter ....

Vond het wat tegenvallen, beetje donker geluid. Kennelijk veranderd je smaak of went een betere installatie snel.

Ik ga nog wel mijn huidige UL-40S2 ombouwen naar de eindversterker versie de UL-40S2P met de nieuwe Tent

autobias unit en wat kleine veranderingen.

@Eirkatn inderdaad kun je met condensatoren apparatuur mooi "voicen" en net even wat scherpe randjes

wegwerken of juist creëren. Ik doe dat elke week wel een paar keer. Niet alleen kun je de klankkleur beïnvloeden

maar ook meer details laten horen of een deel van het audio spectrum ophalen of juist wat dimmen....

Maar het mooist vind ik zonder condensatoren in serie met de signaalweg zoals Array.

Dat heeft wel weer als nadeel dat je alles hoort..... Je kunt het ook een voordeel noemen :)

Vriendelijke groet,

Jack

hoe minder van die C-dingen in de signaalweg (niet geteld dan de c's in de luidsprekers), hoe gelukkiger ik werd. die dingen zijn alleen goed voor de voeding, lokale buffering en HF afvoeren. eentje heb ik er nog in het signaal, en als ik daar van af kan doe ik het ook.

groet

Guest tubejack
  On 6-6-2011 at 18:47, robx said:

hoe minder van die C-dingen in de signaalweg (niet geteld dan de c's in de luidsprekers), hoe gelukkiger ik werd. die dingen zijn alleen goed voor de voeding, lokale buffering en HF afvoeren. eentje heb ik er nog in het signaal, en als ik daar van af kan doe ik het ook.

Mee eens Rob. Bij platen draaien heb ik geen enkele serie condensator meer alles is DC-gekoppeld.

Niet in de phono-pre, niet in de voor- en eindversterker. Nul, nada, noppes.....:)

Er zit er een in het filter van mijn luidspreker.

Bij mijn Pioneer allesspeler, die jij kent, ben ik hem al kwijt

Bij mijn Rotel cd-speler komt er 1 bij, die wil ik ook kwijt.

Groet,

Jack

On 6-6-2011 at 11:52, tubejack said:
@Eirkatn inderdaad kun je met condensatoren apparatuur mooi "voicen" en net even wat scherpe randjes

wegwerken of juist creëren. Ik doe dat elke week wel een paar keer. Niet alleen kun je de klankkleur beïnvloeden

maar ook meer details laten horen of een deel van het audio spectrum ophalen of juist wat dimmen....

'Tube rolling' is er dus ook voor transistors. Wel opvallend dat jullie eruit halen wat de fabrikant er, neem aan bewust, in stopt.

Of dat, per Goodtube, exemplaren eerst in combinaties pas werken. Kom er maar 's achter als niet-technicus!

Geen condensator in de signaal weg klinkt beter, wat een onzin .dat is iets van de slimme vogels maar in de praktijk is het anders :lol:

DC kan ook flink het geluid aantasten :angry:

On 7-6-2011 at 06:20, wol said:

Geen condensator in de signaal weg klinkt beter, wat een onzin .dat is iets van de slimme vogels maar in de praktijk is het anders :lol:

DC kan ook flink het geluid aantasten :angry:

Dus... m

On 10-6-2011 at 16:34, fmjwillems said:
  On 7-6-2011 at 12:54, tubejack said:

Ik ben ook wel benieuwd, naar wat praktische voorbeelden Wol.:)

Ik ben ook benieuwd dus Wollie laat komen. :P:D:rolleyes::D;)

Ja Wol ik ben benieuwd wat je ons nu weer gaat uitleggen...

dat het onzin is.... oke dat weten we dan.

dat we onderzoek moeten doen of dat we moeten Google'n

das makkelijk gezegd.

Ik heb wel prakijk ervaring is dat ook goed?

Maar til jij eens een tipje van de sluier op en deel een klein beetje van je kennis met ons

we vragen niet veel je hoeft ook niet alles te vertellen.

:P:ph34r:

Ging het hier niet over iemand die vond dat het op een Duitse beurs zo scherp klonk?

Ik weet nog een paar oorzaken:

- er wordt, wellicht door het hoge achtergrondgeluid, te hard gedraaid; harder dan de dome tweeter zonder vervorming aankan, die voor dergelijke niveaus gewoon te laag aangekoppeld is en van een te slap laag-af filter is voorzien;

- de eigen smaak. Wat goed verkoopt zijn luidsprekers die ruimtelijk klinken met een diep stereobeeld, lees: die een diffuus geluid produceren. Dit zou kunnen door het volgende fenomeen: de speaker bundelt veel tussen 2 en 3 KHz. Hierdoor hebben de reflecties via wanden etc. een gebrek aan dit deel van het frequentiegebied. Dit zou dan een diffuser geluid veroorzaken. B&W maakt daar bijvoorbeeld gebruik van.Velen zijn dus gewend geraakt aan dit afstandelijke geluid. We moeten dan toegeven, dat we liever niet de werkelijkheid in huis halen. Live is gewoon te opdringerig.

On 10-6-2011 at 19:29, threshold said:

Ging het hier niet over iemand die vond dat het op een Duitse beurs zo scherp klonk?

Ik weet nog een paar oorzaken:

- er wordt, wellicht door het hoge achtergrondgeluid, te hard gedraaid; harder dan de dome tweeter zonder vervorming aankan, die voor dergelijke niveaus gewoon te laag aangekoppeld is en van een te slap laag-af filter is voorzien;

- de eigen smaak. Wat goed verkoopt zijn luidsprekers die ruimtelijk klinken met een diep stereobeeld, lees: die een diffuus geluid produceren. Dit zou kunnen door het volgende fenomeen: de speaker bundelt veel tussen 2 en 3 KHz. Hierdoor hebben de reflecties via wanden etc. een gebrek aan dit deel van het frequentiegebied. Dit zou dan een diffuser geluid veroorzaken. B&W maakt daar bijvoorbeeld gebruik van.Velen zijn dus gewend geraakt aan dit afstandelijke geluid. We moeten dan toegeven, dat we liever niet de werkelijkheid in huis halen. Live is gewoon te opdringerig.

Dit zou een heel goede verklaring kunnen zijn. De meeste sets stonden n.l. veel te hard. Bovendien was de akoestiek van de luisterruimten vaak vrij hard.

:)

Zou het een trend zijn, om steeds harder te draaien, om zo te laten horen hoe hard 'ie kan?

Dat gevoel had ik vooral een dik jaar geleden op een beurs in het AZ stadion bij Trangle:

425_foto1.jpg

Omdat ze groot zijn, moesten ze luid. Ze stonden naar mijn mening zo hard, dat zelfs deze speakers onaangenaam en scherp begonnen te klinken. Het hoog kon misschien het overgedimensioneerde laag niet meer bijbenen. Op zo'n moment denk ik 2 dingen:

- de importeur heeft geen idee, heeft zelf geen goede oren, want hoort het niet;

- een simpele zangmonitor, Bose 802 of Electrovoice zou deze set er op dit niveau uit gaan spelen, want begint dan nog niet te vervormen.

Voor iemand die ook weleens wat met pro-audio en studio's heeft gedaan in een ver verleden, komt zo'n demo nogal knullig over. Je laat immers niet horen hoe goed de speakers zijn, maar hoe slecht (ze op dit niveau weergeven).

Als het bijzondere van zo'n grote extreem dure speaker is, hoe hard hij kan, en dan valt hij daarmee door de mand (want vervormt, klinkt scherp), dan koop je toch beter gelijk een Tannoy of K&H?

In Munchen speelden ook veel sets zonder scherpte, maar dat waren vaak de hoornsets en andere sets met een hoog rendement (zoals de Wilson Audio Sascha).

Dat men daar op een te hoog niveau speelden werd "moest" volgens een demogever, omdat hij anders niet boven het geweld van de buren uitkwam. Nu zaten de luisterruimtes vaak vol tot overvol en is een hoger niveau als thuis wel nodig. Maar zo hard als er sommigen speelden, was gewoon absurd.

:)

Tsja, er is al veel over gezegd, maar ik kan het helemaal onderschrijven dat veel sets te scherp klinken.

Als voorbeeld noem ik Focal, klinken vaak erg analytisch (lees scherp), terwijl JMlab dat vroeger toch veel minder had.

Ik heb het idee dat het meer in speakers zit dan in de rest van een installatie.

Daarom ben ik persoonlijk erg gecharmeerd van Sonus Faber, die hebben naar ik meen ook een dipje rond de 3000hz. Deze luidsprekers vermoeien ook totaal niet en kunnen toch heel mooi gedetailleerd en ruimtelijk klinken, mits goed aangestuurd.

Blijkbaar is het commercieel interessanter om de boel scherp te laten klinken.

On 17-6-2011 at 14:09, S@m said:
  On 17-6-2011 at 12:25, sonus said:

Als voorbeeld noem ik Focal, klinken vaak erg analytisch (lees scherp),

Analytisch is voor jou dus gelijk aan scherp?

Is verkeerd overgekomen.

Wat ik bedoel is dat fabrikanten vaak schermen met termen als analytisch, maar dat het dan vaak niet zo is, maar het scherp klinkt.

Overigens vind ik wel dat erg analytische speakers toch ook vaak aan de scherpe kant klinken.

Sonus jij hebt volkomen gelijk ,Focal is analitisch ,typisch French Sound :D

Sam ,je makt van analitisch een scherp geluid van ,dat hoeft in de verte niet te zijn <_<