fmjwillems Posted 19 juni 2011 Report Share Posted 19 juni 2011 Transistor liefhebbers hebben het altijd over termen zoals "controle" "precisie" en b.v. "vervorming" Buizen liefhebbers over "warmte" "muziekaliteit" "emotie" etc. Tis pas goed wanneer het resultaat het oorspronkelijk geluid benadert. Warmte, emotie en muziekaliteit ik vind dat indedaad veel op kleuring lijken. Iets wat niet op de opname staat moet ook niet in de weergave terecht komen. Het gaat toch om emotie naar mijn idee Hans. En dat kan alleen maar met buizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 19 juni 2011 Report Share Posted 19 juni 2011 Tis pas goed wanneer het resultaat het oorspronkelijk geluid benadert. Wat en voor wie is het dan goed Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 19 juni 2011 Report Share Posted 19 juni 2011 Transistor liefhebbers hebben het altijd over termen zoals "controle" "precisie" en b.v. "vervorming" Buizen liefhebbers over "warmte" "muziekaliteit" "emotie" etc. Tis pas goed wanneer het resultaat het oorspronkelijk geluid benadert. Warmte, emotie en muziekaliteit ik vind dat indedaad veel op kleuring lijken. Iets wat niet op de opname staat moet ook niet in de weergave terecht komen. Het is echt off topic, maar wel de essentie van de muziek beleving. Als het "kleuring" zou zijn, so what! Het gaat om de emotie die het teweeg brengt. Net een goed glas rode wijn. De optelsom van de inhoud is meer dan de delen. Heerlijk! De combi buizen en vinyl is onverslaanbaar Tijd om weer eens een lekker glas wijn te drinken samen en naar muziek te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 juni 2011 Report Share Posted 19 juni 2011 Hans cd-speler inruilen! nu! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2011 Author Report Share Posted 19 juni 2011 Het gaat toch om emotie naar mijn idee Hans. En dat kan alleen maar met buizen. ONZIN. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2011 Author Report Share Posted 19 juni 2011 Tis pas goed wanneer het resultaat het oorspronkelijk geluid benadert. Wat en voor wie is het dan goed Hans? Voor mij, maar zou het voor iedereen moeten zijn. Een bruine jus over de muziek gieten deden 40 jaar geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 juni 2011 Report Share Posted 19 juni 2011 Het gaat toch om emotie naar mijn idee Hans. En dat kan alleen maar met buizen. ONZIN. On-topic : ik vind hem scherp Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2011 Author Report Share Posted 19 juni 2011 Transistor liefhebbers hebben het altijd over termen zoals "controle" "precisie" en b.v. "vervorming" Buizen liefhebbers over "warmte" "muziekaliteit" "emotie" etc. Tis pas goed wanneer het resultaat het oorspronkelijk geluid benadert. Warmte, emotie en muziekaliteit ik vind dat indedaad veel op kleuring lijken. Iets wat niet op de opname staat moet ook niet in de weergave terecht komen. Het is echt off topic, maar wel de essentie van de muziek beleving. Als het "kleuring" zou zijn, so what! Het gaat om de emotie die het teweeg brengt. Net een goed glas rode wijn. De optelsom van de inhoud is meer dan de delen. Heerlijk! De combi buizen en vinyl is onverslaanbaar Tijd om weer eens een lekker glas wijn te drinken samen en naar muziek te luisteren. Iedereen mag mooi vinden wat hij vind, maar voor mij blijft een live optreden en natuurlijk klinkende instrumenten en stemmen toch echt de referentie. Een halve fles cognac wil ook wel eens helpen om emotie op te roepen. Zelfs met een wekkerradio. En je bent natuurlijk welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2011 Author Report Share Posted 19 juni 2011 Hans cd-speler inruilen! nu! Waarom...?? Die heeft geen scherpe randen en klinkt toch heel aardig neutraal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 juni 2011 Report Share Posted 19 juni 2011 Tis pas goed wanneer het resultaat het oorspronkelijk geluid benadert. Wat en voor wie is het dan goed Hans? Voor mij, maar zou het voor iedereen moeten zijn. Een bruime jus over de muziek gieten deden 40 jaar geleden. Hans let even op "leer momentje" http://www.radiocollectie.nl/ Er is in de tussentijd wel "iets" gebeurt Met de transistor ook ? http://www.philipsmuseumeindhoven.nl/phe/products/transistor.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 juni 2011 Report Share Posted 19 juni 2011 Hans cd-speler inruilen! nu! Waarom...?? Die heeft geen scherpe randen en klinkt toch heel aardig neutraal. Ja en nu door voor de bonusvraag..... "hoe zou dat kunnen? " Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Ik ga voor de bonus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Lijkt me helemaal goed! De 6H30 is een mooie lineaire buis. http://www.hifitubes...nix-6h30-eh.pdf Heeft zo te lezen veel oversturingsruimte, roomhead, perveance of hoe je het ook noemen wilt. De meeste bende zoals compressie, scherpte etc wordt daarmee volgens mij verwijderd. Dezelfde truuk pas ik al jaren in tuners toe, met een 12SX7-GT . De 6H30 lijkt me een waardige opvolger. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Jack,is deze vidi ongeschikt voor draaitafel liefhebbers http://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug !!!!!!!!!!!!!! In het algemeen blijkt begrijpend lezen voor veel lieden al te hoog gegrepen, begrijpend luisteren lijkt ook al niet zo heel erg hoog te scoren ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonus Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Ik erger me ook snel aan scherpte in de weergave. Het zat eigenlijk altijd voornamelijk in de speakers. De JMlab profil 5 die ik gehad heb hadden daar ook nogal last van. Deze ingeruild voor Finals 0.4 hybride. Klonk fenomenaal in combinatie met mijn Linn Intek versterker en Marantz CD94mkII. Nog beter werd het met de Linn Genki CD speler die ik nu nog steeds tot volle tevredenheid gebruik. Zeer muzikaal en geen spoor van scherpte. Heb ook wel een buizen geprobeerd maar vond dit helemaal niet in combi met Finals. De Finals hebben plaats gemaakt voor Translator Heliodoors i.v.m. hoge kosten folies Finals. Ook de Translators waren vrij van scherpte. Heliodoors sinds half jaar weg en vervangen door BNS sds-80, bij weinig mensen bekend maar toch fraaie Nederlandse speaker in China gemaakt. Zijn iets transparanter dan de Translators maar niet scherp. Mijn conclusie is dat je met Linn heel goed kunt combineren, heerlijk levendig en muzikaal. Sonus Faber klinkt ook grandioos i.s.m Linn. Nu weten jullie meteen wat voor set ik heb. opmerkingen zeer welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2011 Author Report Share Posted 20 juni 2011 Lijkt me helemaal goed! De 6H30 is een mooie lineaire buis. http://www.hifitubes...nix-6h30-eh.pdf Heeft zo te lezen veel oversturingsruimte, roomhead, perveance of hoe je het ook noemen wilt. De meeste bende zoals compressie, scherpte etc wordt daarmee volgens mij verwijderd. Dezelfde truuk pas ik al jaren in tuners toe, met een 12SX7-GT . De 6H30 lijkt me een waardige opvolger. Vriendelijke groet, Jack Ik begrijp niet goed hoe een buis compressie zou kunnen weghalen..?? Scherpte zou kunnen, maar dan verlies je gelijk ook een stuk van het hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Jack,is deze vidi ongeschikt voor draaitafel liefhebbers In het algemeen blijkt begrijpend lezen voor veel lieden al te hoog gegrepen, begrijpend luisteren lijkt ook al niet zo heel erg hoog te scoren ! en koeien die blaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Scherpte zou kunnen, maar dan verlies je gelijk ook een stuk van het hoog. Lees ik het goed Hans. Schrijf je nu dat als een set niet scherp klinkt er een stuk van het hoog ontbreekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Ik begrijp niet goed hoe een buis compressie zou kunnen weghalen..?? Scherpte zou kunnen, maar dan verlies je gelijk ook een stuk van het hoog. Ik ook niet precies Hans. Ik kom niet verder dan de eerder genoemde kreten. Maar een feit is, dat met een buis zoals de 6H30 heb je ongelofelijk veel marge om hem goed in te stellen. Die marge heb je ook bij het aansturen. Een buis overstuur je niet zo gauw dus daarmee wordt volgens mij en andere de ergste pieken afgevlakt. Een mooi voorbeeld is de veel door mij genoemde Adele 21. Moet je die eens via een andere speler , spelen Er zijn buizen die het nóg beter kunnen zoals deze http://www.jj-electr...pdf/6386LGP.pdf Die is speciaal voor compressor limmitters gemaakt.... (beetje duur) CD-spelers die in het hoog afkappen.... tja dat is natuurlijk flauwekul om daar een buis de schuld van te geven.... Gewoon een ontwerpfout.... Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Ik begrijp niet goed hoe een buis compressie zou kunnen weghalen..?? Scherpte zou kunnen, maar dan verlies je gelijk ook een stuk van het hoog. Dat is bij een halfgeleider zo Hans maar niet bij een buis ooit ontdek je het zelf misschien, wie weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 juni 2011 Report Share Posted 20 juni 2011 Soms denk ik wel eens ....... zouden mensen wel iets willen ontdekken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2011 Author Report Share Posted 20 juni 2011 Scherpte zou kunnen, maar dan verlies je gelijk ook een stuk van het hoog. Lees ik het goed Hans. Schrijf je nu dat als een set niet scherp klinkt er een stuk van het hoog ontbreekt? Dat lees je inderdaad verkeerd. Wanneer er scherpte in het ingangssignaal zit, en dit minder is na versterking, is het hoog wat terug gedraaid. Een goede versterker versterkt het scherpe n.l. ook. Het is belangrijk om te zorgen dat er geen scherp signaal is. Helaas zit dit vaak in de opname en is de enige manier om dat weg te krijgen... filteren. En aan dat laatste heb ik een gruwelijke hekel, omdat je dan gegarandeerd ook een stuk muziek kwijt bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2011 Author Report Share Posted 20 juni 2011 Ik begrijp niet goed hoe een buis compressie zou kunnen weghalen..?? Scherpte zou kunnen, maar dan verlies je gelijk ook een stuk van het hoog. Dat is bij een halfgeleider zo Hans maar niet bij een buis ooit ontdek je het zelf misschien, wie weet LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 21 juni 2011 Report Share Posted 21 juni 2011 Ik begrijp niet goed hoe een buis compressie zou kunnen weghalen..?? Scherpte zou kunnen, maar dan verlies je gelijk ook een stuk van het hoog. Dat is bij een halfgeleider zo Hans maar niet bij een buis ooit ontdek je het zelf misschien, wie weet Ik denk het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 juni 2011 Report Share Posted 21 juni 2011 Hans dit kan uit je voetnoot [....] Wanneer je nooit van mening bent veranderd, heb je niks bijgeleerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts