Jump to content

Gaat Een Voller Geluid Gelijk Op Met Lagere Frequentie

mart
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

heb je toestemming van je vriendin om die foto te gebruiken?

Snap je nu, waarom het bij mij zo goed klinkt ;)

heb je toestemming van je vriendin om die foto te gebruiken?

Snap je nu, waarom het bij mij zo goed klinkt ;)

:lol: .... met de koptelefoon op in de trapkast.

on topic: volgens mij zijn zaken als versterker wisselen minder merkbaar in 'vol geluid' als gewoon volume toevoegen middels een sub.

Mart

Een tegel van 40x60x8 cm beton weegt ca 46 kg.

Zo zwaar Hans :confused: Ik heb in de bakken, die statieven zijn voor mijn zonnepanelen vorig jaar zomer

per bak 3 van die tegels gedaan als contragewicht. En volgens de installatie folder waren ze maar

25kg per stuk....

Nou, dan is het altijd nog 10 ton wat Miracle in z'n aanhangwagentje heeft gelepeld. Dat zal een flinke aanhanger geweest zijn. En dat mag een auto niet eens trekken, of ie het nou kan of niet. Ook niet als je een vrachtwagenrijbewijs hebt, wat je wel nodig hebt voor zo'n gewicht... Maar ach, Miracle zal wel weer eens schomelijk overdreven hebben, zoals altijd...

Ja, zw

Guest tubejack

on topic: volgens mij zijn zaken als versterker wisselen minder merkbaar in 'vol geluid' als gewoon volume toevoegen middels een sub.

Mart, dat is hier heel goed merkbaar.

Ik heb iets van 5 of 6 verschillende versterkers die ik zo kan aansluiten.

Dan ga je toch gewoon "Rellen"

Nadeel van zo'n zuchtkast vind ik dat je hem altijd hoort, je krijgt het m.i. nooit helemaal optimaal op elkaar afgestemd.

Gewoon wegdoen die kastjes die je nu hebt en één of 2 maten groter nemen.

Succes,

Jack

Edited by tubejack

Had ik nog niet echt op gelet maar ik neem dan aan dat het er 40 moeten zijn.... Is ook genoeg....

Maar goed, wat te doen met monitors en fullrange.... Ik heb de nodige monitor luidsprekers gehoord, en moet zeggen dat ik in het begin altijd een beetje jaloers ben. Maar naarmate de sessie vordert neemt de jaloersheid af en veranderd in blijdschap... Jaloers omdat het in het begin zo fris klinkt, zeker in die luister ruimtes met die audiofiele muziek. Blijdschap dat als ik een cd uit eigen collectie mag draaien ik dan, ondanks dat de frisheid blijft, net wat kick mis, de borstbeen massage blijft uit.... En het hoeft niet hard, maar er mag wel wat... tja hoe zal ik het zeggen. Joie de vivre? Nee wat anders... Ach jullie begrijpen het hopelijk wel.

Groet,

Andre

Mart als je goedkoop uit wilt zijn zou ik nog eens experimenteren met die vintage Marantz versterker.

Die zal een lage dempingsfactor hebben, waardoor de controle over het laag wat minder wordt, maar wel voller.

Jack

Jack,

ik heb je advies opgevolgd en ben best wel verbaasd over het volle geluid van de Marantz (2226B). En ook een betere diepte.

Ik heb nog geexperimenteerd met pre out van de sugden naar de main in van de Marantz (want daar zitten toch wel erg veel filterknoppen en toonregeling dingen op)Maar daar wordt het toch weer vlakker van, het lijkt dan wel schoner en rustiger maar is saaier en minder vol. (Maar misschien komt dat ook door de goedkope interlinks tussen pre en main, want ik had geen betere over.)

Het is wel een oud en stoffig ding, krakende volume knop, misschien moet ik hem eens laten opknappen. Bij de Sugden zijn ook ooit de condensatoren vervangen. Dat zal de Marantz ook wel goed doen.

Ik laat hem maar even staan.

Mart

Guest tubejack

Ja eind jaren 70.

Leuk ding, ik heb net even de service manual bekeken.

Als hij bevalt, en nog mooi is , zou ik niet alleen een recap revisie doen maar ook schakelaars

etc schoon laten maken dus hem restaureren. Dat is wel even werk en kost een paar honderd euro.

Je kunt voor iets meer b.v. ook een mooi gerestaureerd setje Translators Impac 30 komen

Die geven een mooi diep en strak laag. En bij deze verkoper kun je vast je eigen versterker meenemen

http://link.marktplaats.nl/456790639

Groet,

Jack

is dit effect wat ik hoor toe te schrijven aan de dempingfactor? (levendiger, meer bedding) Dan is de dempingsfactor misschien nog een belangrijker gegeven dan vermogen. Of spelen er nog andere zaken mee.

de Marantz heeft een dempingfactor van 45 heb ik uitgevogeld en dat is laag begrijp ik. De sugden A28 II zal vast een hogere hebben.

Anderzijds hebben de jmlab speakers een laag unit (nou ja, 4 inch) met een dubbele spreekspoel. Zal dat nog invloed hebben ter 'correctie' van een lage dempingsfactor?

Mart

Guest tubejack

Ja.....

Een DF van 45 is ruim voldoende. Ik heb met 3, al een redelijk strakke bas.

Verder kun je er oeverloos over ouwehoeren zonder een miillimeter progressie.

Een dubbele spreekspoel lijkt me een groot nadeel..... een lapmiddel...

Die dingen had ik ook in mijn Hepta Merhir Gold's.

Het laag van die dingen heb ik nooit goed gekregen :(

Hoe meer een unit moet bewegen om een hoeveelheid lucht te verplaatsen

des te meer kans op allerlei vervormingen.

Jack

Een dubbele spreekspoel lijkt me een groot nadeel..... een lapmiddel...

Die dingen had ik ook in mijn Hepta Merhir Gold's.

Het laag van die dingen heb ik nooit goed gekregen

Hoe meer een unit moet bewegen om een hoeveelheid lucht te verplaatsen

des te meer kans op allerlei vervormingen.

de dubbele spreekspoel zorgt ervoor dat ie weer sneller op zijn plek terug is, dacht ik begrepen te hebben, door die tegengesteld aan te sluiten. Dan zou die strakker moeten klinken. vandaar mijn gedachte als 'compensatie' van een lage dempingsfactor.

Guest tubejack

Daar had Spido laatst een mooi verhaal over... ik vind zo'n dubbele spreekspoel echt rommel Mart.

immers de unit maakt ook een dubbele uitslag naar voren.

Ik kwam dit tegen bij het zoeken naar spec' s van je versterker.

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=9365&view=findpost&p=240146

Kan me voorstellen dat je niet gauw iets anders wil. Een setje Rogers LS3/5a's wordt vaak als combi genoemd.

Voor de rest zul je het toch zelf uit moeten zoeken en een knoop moeten doorhakken. Of boxen houden of versterker.

Succes,

Jack

Voor de rest zul je het toch zelf uit moeten zoeken en een knoop moeten doorhakken. Of boxen houden of versterker.

Ik wilde nog naar Tony Gee met m'n speakers, ik neem deze ervaring mee. En ik hou beide versterkers. Ik had nooit gedacht dat die oude Marantz zo goed klinkt. Ik denk zelfs beter dan vele huidige Marantzen.

Mart

Nou, hij gaat naar Tony gee. Die zal de monitor wel eens even doormeten. Ik ben benieuwd. Het zal er waarschijnlijk zo uit zien als de Stereophile meting, onder 60 Hz niks meer. Dan mis je met veel muziek net het onderste beetje. Maar ook luidsprekers die maar tot 60 Hz gaan kunnen vol klinken, zoals bijvoorbeeld een Bose 802 in de kroeg.

Dick Olsher van Stereophile vond de JMLabs wel een beetje magertjes klinken. Dat betekent in Nederlands hifi jargon: totaal geen bass. Ik weet niet of Stereophile in '96 nog een serieus blad was. Dick Olsher is bekend en heeft veel over luidsprekers geschreven. En Tony Gee heeft in elk geval erg veel ervaring met zeer veel speakers, en een mooie website.

Vergeet echter niet dat het woofertje maar 10 cm. is en ook nog eens een hoog rendement heeft. Alhoewel de Stereophile meting anders doet vermoeden is er blijkbaar niet voor gekozen om deze speaker de volle " baffle step" correctie te geven, want dan zou het rendement wel lager zijn ten gunste van relatief meer laag (in wezen het laag oppompen door de rest te verzwakken).

Volgens sommigen hear moet Mart een andere versterker kopen. Ik zie het verband niet, of het moet een versterker met toonregeling zijn. :lol:

Straks moet hij ook nog andere kabels kopen, of een netfilter. Daar wordt alleen de hifi industrie beter van. :D

Kun je de speakers niet vlakbij de achterwand zetten? Dat hoeft niet altijd zo'n dramatisch effect te hebben op het stereobeeld.

En anders toch mar een goede subwoofer (of twee), met een aktief filter, zodat je monitors onder de 150 Hz niets meer hoeven te doen.

Guest tubejack

Ik wilde nog naar Tony Gee met m'n speakers, ik neem deze ervaring mee. En ik hou beide versterkers. Ik had nooit gedacht dat die oude Marantz zo goed klinkt. Ik denk zelfs beter dan vele huidige Marantzen.

Mij verbaast het niets Mart....

En niet alleen de oude Marantz versterkers, maar ook diverse andere merken uit die jaren.

Ik heb er zelfs een, die in de buurt komt van een goede buizen versterker :)

Maar wat Threshold hier boven meldt is nog niet eens zo'n gek idee, op die Marantz

zit ook nog een uitgebreide toonregeling.

Succes,

Jack

conclusie:

voller geluid gaat niet gelijk op met lagere frequenties.

Dank heren,

Mart

ps, wie in de buurt van Utrecht zou ik mijn Marantz heen kunnen brengen voor groot onderhoud en misschien een kleine modificatie?

(...) de dubbele spreekspoel zorgt ervoor dat ie weer sneller op zijn plek terug is, dacht ik begrepen te hebben, door die tegengesteld aan te sluiten. (...)

Beste Mart,

"Sneller op zijn plek terug?" Z

ik heb toch de Marantz weer vervangen door de sugden. Ik ga natuurlijk bevooroordeeld luisteren als ik het heb over 'voller geluid'. En dat lukt wel met de Marantz, maar na een paar dagen en toch weer eens terug naar de sugden concludeer ik dat de sugden toch een stuk transparanter is. ('twisted hair' van Robie Robertson van de cd 'music for the native Americans' was voor de Marantz een lastige om niet als een brei weer te geven.)

Maar misschien is dat te herleiden naar 35 jaar oude condensators in de signaalweg en is een 'recap' nodig en het bypassen van de zeer uitgebreide toonregeling om een transparanter geluid te krijgen?

Mart

Guest tubejack

De toonregeling in de Marantz lijkt me geen enkel probleem, er zijn nauwelijks serie condensatoren.

Als je het een beetje aandacht geeft, ga je het verschil niet horen.

Als bij heftige muziek het laag.... midlaag modderig/rommelig klinkt.

Dan is mogelijk de dempingsfactor of de stroomreserves, vermogen, van de Marantz te laag.

Andere grotere boxen samen met je Sudgen is dan m.i. de enige optie als je meer en beter laag wilt.

Succes,

Jack

ja, een voller geluid en transparantie zijn heel verschillende dingen. Die Marantz geeft bij een eerste indruk een voller geluid, het lijkt of er meer 'body' is. Maar dat gaat blijkbaar ten koste van transparantie.

Mart

ps bijdeze muziekloopt de marantz dicht

Guest tubejack

Transparantie is een nieuw subject in dit topic, ging over "voller geluid"

Ik zou eerst eens langs Tony gaan, die heeft verstand van luidsprekers :)

ja, een voller geluid en transparantie zijn heel verschillende dingen.

Die Marantz geeft bij een eerste indruk een voller geluid, het lijkt of er meer 'body' is.

Maar dat gaat blijkbaar ten koste van transparantie.

Mart

ps bijdeze muziekloopt de marantz dicht

Wat mij bij live muziek altijd zo frappeert, is dat die "body" heeft.

Je voelt, je wéét gewoon dat de instrumenten, en de bespelers daarvan, lijfelijk aanwezig zijn.

Dat ze warmte, gewicht en omvang hebben.

Dat ze zwoegen en zweten.

Ook al heb je die spelers nog niet eens gezien, gevoeld, geroken...

Hifi-sets met opvallend veel "transparantie" laten altijd iets wèg.

Warmte, gewicht, en omvang, dus.

Het voluptueuze, het wellustige.

De vitaliteit. De oerkracht.

Lichtgewicht-sets met vliesspeakers doen dat, bijvoorbeeld.

Ze klinken héél transparant, ja, ja.

Maar... geen slagkracht, hè?

Geen... eh... bàllen!

Geen body.

Geen warmbloedigheid.

Geen lijfelijke aanwezigheid.

Geen betrokkenheid, dan ook.

Hoogstens een stekje ervan, op steriel voedingssubstraat gekweekt.

Onder een halogeenspotje.