threshold Posted 17 juni 2011 Report Share Posted 17 juni 2011 De toonregeling in de Marantz lijkt me geen enkel probleem, er zijn nauwelijks serie condensatoren. Als je het een beetje aandacht geeft, ga je het verschil niet horen. Als bij heftige muziek het laag.... midlaag modderig/rommelig klinkt. Dan is mogelijk de dempingsfactor of de stroomreserves, vermogen, van de Marantz te laag. Andere grotere boxen samen met je Sudgen is dan m.i. de enige optie als je meer en beter laag wilt. Succes, Jack Inderdaad, toonregeling hoeft helemaal niet " vies" te zijn. Als je daarmee het geluid voller maakt, zonder aan transparantie in te hoeven boeten, dan is er niets mis mee. Je past je systeem daarmee aan aan de akoestiek. In het wisselfilter van de speakers prutsen om de speakers voller te laten klinken is in feite hetzelfde als toonregelen, alleen dan na de versterker. En Spido, ik mis in het rijtje van " live" -karakteristieken het woordje " helder". Volgens mij moet een goede speaker alles. En dynamisch, en vol, en helder, en transparant. Vaak is het of vol, of transparant. Soms is het ook erg ingewikkeld. Als je bijvoorbeeld je mid-woofer iets beter en meer dempt (met Twaron bijvoorbeeld), dan lijkt het alsof je mid-hoog wel wat harder mag. Terwijl je het omgekeerde zou verwachten. Dus iets veranderen in het laag kan subjectief iets doen met de balans in het hoog. Met zo'n elektrostaat heb je al helemaal geen of weinig laag, kun je nagaan wat dat doet met de gehele balans. Daar moeten ze " iets" doen om de illusie van volheid nog enigszins op te wekken. Misschien dat het daarom ook zo moeilijk is om een vliesluidspreker harmonieus te combineren met een subwoofer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 17 juni 2011 Author Report Share Posted 17 juni 2011 transparant is niet hetzelfde als helder. als je luistert naar dat nummer waarvan ik een link gaf dan gaat het vooral over lage frequenties. De Sugden haalde dat beter uit elkaar. de Marantz lukte dat niet, daar werd het een brei. In mijn geval denk ik het daarom beter te kunnen vinden in grotere speakers of een aanvulling (drieweg systeem van maken) of toch andere speakers. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 juni 2011 Report Share Posted 17 juni 2011 Laag kan ook heel transparant klinken hoor... luister maar eens naar live muziek... Ik begin langzamerhand te begrijpen wat Mart bedoelt. Afgelopen week hoorde ik een kleine draaibare Ipod/radio. Dat ding klonk heel vol, terwijl er toch weinig laag uit kwam. Een vol geluid staat tegenover een dun geluid. Iets wat meestal ligt aan te weinig laag, maar ook kan komen door een gebrek aan laag-midden. Marantz lijkt in het laag-midden altijd wat extra te hebben. Vandaar dat het net iets voller klinkt dan andere merken. De duurdere spullen van Marantz doen dat ook en dan tegelijk helder en transparant. Maar meestal niet scherp. Maar ik denk dat het pas goed is wanneer er een full range speakerset speelt. En dan geen melkpakjes met een subwoofer, maar een driewegsysteem wat ergens bij 30 Hz begint. Ik vermeld een drieweg systeem, omdat veel tweewegsystemen toch wat missen in het middengebied. Maar er zijn ook goed tweewegsystemen al gaan die vaak weer niet echt diep. Het klinkt helaas pas goed, wanneer alles goed is. Een ketting is zo sterk als z'n zwakste schakel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 juni 2011 Report Share Posted 26 juni 2011 (...) En Spido, ik mis in het rijtje van " live" -karakteristieken het woordje " helder". (...) Beste Threshold, Wie "helder" als klankideaal stelt, zal al gauw bij "schel" uitkomen... Wanneer ik een symfonie-orkest live hoor, vallen mij de helderheid en transparantie niet echt op. Wel de volheid, de "body" van het geluid. Live is lang niet helder en transparant genoeg voor hifi-liefhebbers. Daarom wordt er ook zo veel met de knopjes geschoven, bij de opnamen. En worden de microfoons zo ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
BullHorn Posted 29 juni 2011 Report Share Posted 29 juni 2011 Als ik een stukje geluid opneem van tv en dat open in een wave-editor. Zie ik dat de gebruikte dynamiek heel smal is. Terwijl het laag 'groots en vol' klinkt.. het heeft i.i.g. niet alleen te maken met het gebruik van compressie. Het is het effect dat ook op stemmen wordt gebruikt op de radio. Om het stemgeluid een zwaarder, en ik vind onnatuurlijke, ondertoon te geven. Geen idee wat voor effect dat is. Het geeft wel aan dat volume iig niet alles is wanneer het aankomt om het laag een vollere klank meetegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts