Jump to content

Voyd Vraagje


tube 300
 Share

Recommended Posts

Hallo ik heb vorige week 2 platenspelers gekocht een Voyd the valdi en een Garrard 401

de Garrard is in bijna nieuwstaat en heeft een mooie SME 3012 arm daar ga ik een mooie plint voor bouwen

nu zit hij nog in zijn originele spaanplaat plint

en even goed de olie punten nalopen dan is hij klaar

of zijn er nog meer upgrades voor zo'n Garrard behalve de plint?

een ander taatslager heb ik ook al gezien.

De Valdi is goed in orde maar de plint moet opnieuw gelakt worden

Ik heb hem nou uitelkaar liggen en zie dat de lager kogel heel klein is, nl 4 mm ik vraag me af of dit de originele maat is?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hem nou uitelkaar liggen en zie dat de lager kogel heel klein is, nl 4 mm ik vraag me af of dit de originele maat is?

 

Wanneer een draaitafel licht is, komen er niet zulke grote krachten op het lager. 4 mm kwam vroeger wel vaker voor. Voordeel van zo'n kleine kogel, is de kleine wrijvingsradius, waardoor de boel lichter loopt.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het is het lager van de Voyd als ik goed lees.

 

De Garrard kan eventueel worden voorzien van het Kokomo lager.

Hier een site met meerdere up-grade's voor de Garrard 401.

hoi Ruud heb jij het Kokomo lager er ook in?

en was het echt een verbetering?

 

Het ging in eerste instantie inderdaad om het Voyd lager daar ben ik nu het eerst mee bezig.

Het lager asje heeft een centergaatje daar past het kogeltje wel in maar er zou ook een dikker kogeltje in passen de onderkant van het lagerhuis is gewoon vlak

het probleem is nu dat het kogelje naar de zijkant rolt als je de lagerpen even optilt

dit hoef je natuurlijk niet te doen maar ik zou het vreemd vinden als dit zo ontworpen is

maar goed het kan altijd.

Het is inderdaad een licht plexiglas plateau.

Link to comment
Share on other sites

Het is het lager van de Voyd als ik goed lees.

 

De Garrard kan eventueel worden voorzien van het Kokomo lager.

Hier een site met meerdere up-grade's voor de Garrard 401.

hoi Ruud heb jij het Kokomo lager er ook in?

en was het echt een verbetering?

 

Het ging in eerste instantie inderdaad om het Voyd lager daar ben ik nu het eerst mee bezig.

Het lager asje heeft een centergaatje daar past het kogeltje wel in maar er zou ook een dikker kogeltje in passen de onderkant van het lagerhuis is gewoon vlak

het probleem is nu dat het kogelje naar de zijkant rolt als je de lagerpen even optilt

dit hoef je natuurlijk niet te doen maar ik zou het vreemd vinden als dit zo ontworpen is

maar goed het kan altijd.

Het is inderdaad een licht plexiglas plateau.

 

Wanneer de bodem vlak is (wat ik niet zou verwachten), gaat een te kleine kogel op de bodem rollen. Dat brengt dan weer rumble met zich mee. Waarschijnlijk is het orginele kogeltje ooit verloren en is er een uit de fiets (of zoiets) ingelegd.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet waar de fundatie/ bodem van is gemaakt ,maar een centreerkuiltje lijkt me noodzakelijk , of een heel nieuw lager natuurlijk , vaak draait zon kogeltje in een bronzenkuiltje en een oliebadje ,

 

 

gr hj

Het centreerpuntje zit in het asje

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet waar de fundatie/ bodem van is gemaakt ,maar een centreerkuiltje lijkt me noodzakelijk , of een heel nieuw lager natuurlijk , vaak draait zon kogeltje in een bronzenkuiltje en een oliebadje ,

 

 

gr hj

Het centreerpuntje zit in het asje

 

Dan is het toch goed ? het gaat erom dat het kogeltje in het midden van het draaipunt zit. Hoe kleiner het kogeltje hoe kleiner het draagvlak, maar ook hoe hoger de vlaktdruk (hertze spanning). De bedoeling is natuurlijk dat er een oliefilmpje tussen de kogel en de taatsplaat zit. Staal op brons loopt echt niet lang zonder olie. Een hogere vlaktedruk stelt dus meer eisen aan de olie. Maar zoals eerder al geschreven, een lagere belasting zorgt ook voor een lagere vlaktedruk.

 

Hier is een hoop te leren over tribologie, zoals die vakrichting heet.

 

LINK

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb eindelijk de informatie van een oud medewerker van Voyd

De 4 mm kogel is origineel maar hij hoort niet los te zitten

origineel was hij met een beetje secondenlijm in het centergaatje van het lager asje vastgezet.

Mijn beroep is instrument maker en ik kon met al niet voorstellen dat men zoiets los geconstrueerd had, wel als men een grotere bal gebruikt had straks even schoon maken en herstellen.

Link to comment
Share on other sites

(...) Dan is het toch goed ? het gaat erom dat het kogeltje in het midden van het draaipunt zit. Hoe kleiner het kogeltje hoe kleiner het draagvlak, maar ook hoe hoger de vlaktdruk (hertze spanning). De bedoeling is natuurlijk dat er een oliefilmpje tussen de kogel en de taatsplaat zit. Staal op brons loopt echt niet lang zonder olie. Een hogere vlaktedruk stelt dus meer eisen aan de olie. Maar zoals eerder al geschreven, een lagere belasting zorgt ook voor een lagere vlaktedruk.

 

Hier is een hoop te leren over tribologie, zoals die vakrichting heet.

 

LINK

 

:)

 

Beste Hans,

 

Toen dit onderwerp eerder aan de wanorde werd gesteld, pleitte ik al voor kogellagervet: het blijft beter op zijn plaats (is dus consistenter, loopt niet uit of weg) en dempt bovendien lagerresonantie factoren beter dan dunne olie.

Iedereen hear was het (weer eens, en ook weer eens ten onrechte) oneens met mij.

Jij ook.

 

En wat is nou zo grappig?

Jouw eigen link onderstreept mijn gelijk!

 

Vetsmering is typisch toegepast waar een continue olie toevoer niet kan worden verzorgd, zoals in open tandwielen en lagers. Voor het selecteren van een geschikt vet moeten de veteigenschappen zoals de viscositeit en de consistentie in beschouwing worden genomen en daarnaast de bedrijfscondities zoals de optredende temperatuur, waterbestendigheid en de oxidatiestabiliteit.

Een smeervet bestaat uit een basisolie, additieven en een verdikker. De meeste verdikkers zijn zepen, i.e. lithium, calcium, of aluminium zeep. Complexe zeepvetten hebben een betere temperatuur bestendigheid en zijn in het algemeen toepasbaar tot 180ºC, waarbij de minerale olie verdampt. Een kleiner aantal vetsoorten, voor zeer specifieke applicaties, zijn samengesteld met niet-zeep verdikkers zoals organoclays, polyurea of silica composieten.

 

Vet is het meest toegepaste smeermiddel in wentellagers en lage snelheid applicaties, voornamelijk omdat smeervetten relatief eenvoudig in gebruik zijn en de eenvoudigste afdichtsystemen al voldoen. De selectie van het type smeermiddel, olie of vet, het benodigde smeersysteem, wordt een logische beslissing wanneer de diverse eigenschappen van smeermiddelen en smeersystemen bekend zijn.

http://www.tribologie.nl/sub13.htm

 

(Overigens: zelfs bij 78 rpm is het centrale lager van een draaitafel nog steeds een "lage snelheid lager", hoor.)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...