Jump to content

cd versus streaming

goodtube
 Share

Recommended Posts

Dit bericht stond oorspronkelijk in het nu gesloten topic http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=13607

De onderstaande discussie was daar off topic.

Uw moderator2

Jammer voor Goodtube komt de Tentlabs er een beetje bekaaid vanaf.

De Eastern Electric heb ik goed kunnen horen op de show bij Engels, en vond ik best overtuigend. En ja hoor, daar zit een buis in. :rolleyes:

Leuk dat er tegenwoordig zoveel keuze is.

M :ph34r: rc

Inderdaad veel keuze!

Vandaag heb ik de b-DAC besteld (MKII) en hoop deze binnenkort te ontvangen.

Verder komt er Logitech en een QNAP NAS.

De tuner, DVD en cd speler gaan naar zolder. #zodatruimtlekkerop

Let's go streaming !

Edited by Moderator2
Topic gesplitst

Jammer voor Goodtube komt de Tentlabs er een beetje bekaaid vanaf.

De Eastern Electric heb ik goed kunnen horen op de show bij Engels, en vond ik best overtuigend. En ja hoor, daar zit een buis in. :rolleyes:

Leuk dat er tegenwoordig zoveel keuze is.

Inderdaad veel keuze!

Vandaag heb ik de b-DAC besteld (MKII) en hoop deze binnenkort te ontvangen.

Verder komt er Logitech en een QNAP NAS.

De tuner, DVD en cd speler gaan naar zolder. #zodatruimtlekkerop

Let's go streaming !

De Tuner ook? Ik heb internetradio nooit zo spannend gevonden.

Maar gefeliciteerd! Ik dacht dat jij al lang aan het streamen was trouwens.

Houd je er wel rekening mee dat ook de touwtjes tussen deze apparaten een geluidje meespreken?

Tip: als digitale interlink kan een Canare Digiflex Gold uitstekende diensten bewijzen. Bij mij moest eerst de krimpkous eraf, maar toen...!

En er zitten natuurlijk meer hobbels in de weg, die je vanzelf tegenkomt.

De Tuner ook? Ik heb internetradio nooit zo spannend gevonden.

Maar gefeliciteerd! Ik dacht dat jij al lang aan het streamen was trouwens.

Houd je er wel rekening mee dat ook de touwtjes tussen deze apparaten een geluidje meespreken?

Tip: als digitale interlink kan een Canare Digiflex Gold uitstekende diensten bewijzen. Bij mij moest eerst de krimpkous eraf, maar toen...!

En er zitten natuurlijk meer hobbels in de weg, die je vanzelf tegenkomt.

Radio via Ziggo digitaal naar DAC. Het zal me benieuwen.

Nee ik was nog niet aan het streamen, maar was direct overtuigd toen ik het voor het eerst meemaakte bij mijn eerste kennismaking met de b-DAC, en begreep dondersgoed dat dit de toekomst moest zijn. Jouw ervaringen met streaming hielpen ook bij die gedachte ;)

En eentje die killing is voor muziek.Een pc... brr.M a rc

Ja Marc het kan verkeren....

Maar wees gerust ik bestel vandaag of morgen een mediaplayer, bijvoorbeeld de Logitech Touch. Maar er zijn meer dus ik ben nog druk aan het lezen....

De PC is als NAS gewoon geschikt en als dat bevalt scheelt me dat 450 euro.

En eentje die killing is voor muziek.Een pc... brr.M a rc

Is jouw olijfje ook niet een PC, maar dan met een andere bediening voorzien..??

:)

De jure wel, de facto niet. Een pc met zijn dikke voeding, uitbreidingskaarten, fans en weet ik wat is zoals gezegd 'killing' voor muziek. Dwz het komt er kil uit. Die Olive is van huis uit bedoeld om muziek weer te geven en bevat maar weinig hardware. Die zal dan sowieso meteen al beter klinken dan die pc, verwacht ik. En om dat nog (flink) te verbeteren kun je die (gratis) van gehakt laten voorzien, wat v

Touch aangeschaft. Met standaard voeding (die in aanmerking komt voor vervanging)

Leuke software dat Logitech Squeezebox (server). Kan het vanaf alle browsers, smartphones en de Touch zèlf, bedienen. Geluid: tja, de DAC is er nog niet. Dus het klinkt nog lang niet zoals het zou moeten. Maar al beter dan via een overstuurde SoundBlaster Live 5.1 pci kaartje

Een NAS is gewoon een dataleverancier en kan geen slechte invloed op het geluid hebben.

Wie weet kom ik inderdaad nooit bij je luisteren, Mumsoft :D

Onzin Goodtube ik laat je verschil horen tussen digitaal en digtaal :D

Op een meeting wil ik het wel laten horen ,no problem :D

Een Nas heeft ook zijn voor en nadelen,Steaming ,Bah :D

Guest tubejack

Ik zie behalve ruimte besparing, ook géén voordeel t.o.v. een CD .

Met dezelfde data lijkt me (technisch gezien) dat streaming zelfs slechter is.

Volgens mij, weer een gevalletje "boy's with toys " .

Waar vrouwlief maar al te graag aan mee werkt.

Dan kunnen al die CD's weer uit de kamer, naar zolder :rolleyes:

Ik wil nog een Benno!

benno-cd--dvd-rek-wit__27455_PE060834_S4.jpg

Streaming? keep dreaming <_<

Jack

:)

Iets voor je verlanglijstje voor je volgende verjaardag binnenkort? :D

Vermoedelijk kan die 'oplossing' van mij geen streaming genoemd worden. Technisch is er geen verschil met een cd-speler. Ok, een harde schijf in plaats van een cd-loopwerk, c'est tout.

Maar muzikaal is het een ander verhaal. Magnetische schijfjes zijn daar vriendelijker voor dan cd's, gek genoeg. Tape is ook al zulk fijn spul.

Wat Goodtube nu doet is het verknoeien/in de waagschaal stellen van die voordelen.

Ik roep maar even in herinnering dat STEREOO indertijd ethernetkabels heeft vergeleken en daar muzikaal verschil in aantrof. (Dat vond ik indertijd onbegrijpelijk en dus belachelijk)

Marc,streaming is handig vooral als begginende bandjes muziek pleuren op internet waar geen cd van is en daar hebt je op dit moment alles mee gezegd. :)

Jack,cd hoef niet onder te doen voor de plaat ,maar hebben julllie wel een cd speuler die dat weergeeft <_<

Marc,streaming is handig vooral als begginende bandjes muziek pleuren op internet waar geen cd van is en daar hebt je op dit moment alles mee gezegd. :)

Jack,cd hoef niet onder te doen voor de plaat ,maar hebben julllie wel een cd speuler die dat weergeeft <_<

Neem die cd-speler maar mee als je ooit hier komt. Die gaat geheid voor de bijl.

M :D rc

Marc ,die afspraak is gemaakt :) ,dat word midden 08-11.

Prima, sneeuw is dan niet zo waarschijnlijk. Ben benieuwd met wat voor tank jij dan aankomt.

Als een ethernetkabel van invloed is op de geluidskwaliteit dan ken ik er nog eentje. Eigenlijk begrijp ik dan niet dat jullie ongelovigen niet gaan lopen gehakten met het bandkabeltje dat van de laser naar servo loopt, om maar wat te noemen.

En een harddisk is niet te vergelijken cd speler, maar eerder met een cdrom (sector gewijs lezen)

Mumsoft heeft mij een poos geleden hear geïnteresseerd voor het fenomeen streaming. En Bert Fruitema heeft mij overtuigd (Alfi) met z'n gemodde (6N30P) Slimdevices Transporter.

De muziek kwam uiteraard van een NAS, de bediening liep via smartphone.

En nu heb ik dat thuis ook. Dit is de toekomst mannen. En zonder goede DAC is het geen winnaar....

PS Mumsoft verschil in CAT5 kabels is net zoiets als verschil in HDMI kabels. Die kan er alleen zijn als er teveel bitjes niet aankomen als een zekere 1 of 0, maar als een twijfelgeval. Ik besef dat een digitale 1 of 0 ook gewoon bestaat uit een analoge spanningspuls en dat er heus foutieve data kan aankomen. Toch heb je daar met computernetwerken nooit last van want het fenomeen kent foutherkenning en -correctie en gaat het gewoon opnieuw proberen. Dus de vlieger dat een CAT5 kabel invloed heeft op de geluidskwaliteit gaat alleen op als er door de player niet genoeg tijd wordt gebufferd zodat er niet genoeg 'retries' kunnen worden gedaan om het betreffende datapakketje alsnog goed aan te laten komen. Immers tijdens weergave kan muziek niet stoppen. (in tegenstelling tot data dat van een netwerk moet komen, in het slechte geval moet je langer wachten maar hoe dan ook de data 100% komt goed aan of je PC geeft een foutmelding dat het bestand corrupt is)

Met dezelfde data lijkt me (technisch gezien) dat streaming zelfs slechter is.

Was het maar de zelfde data Jack.

Op een CD staat altijd één en ander aan extra informatie die niet mee gekopieerd word, en dat is echt niet enkel de data die van geen belang is voor de weergave.

Oudere CD-spelers kunnen niet voor niets geen CDR's afspelen. Daarvoor is extra software (die in moderne CD-spelers wel zit) in de processor nodig, welke die extra informatie die wel op de originele CD staat imiteert.

Zie een CDR (en daarbij welke kopie van een CD) als een kopie van een mastertape.

Ook dat zou in theorie het zelfde moeten zijn als het origineel, wanneer op de zelfde bandrecorder opgenomen.

Toch is ook daar verschil op waar te nemen.

Nu zullen er uiteraard wel weer mensen zijn die gaan schreeuwen dat je bit voor bit exact kunt kopiëren van een CD. Ik beweer dat dat gewoon niet mogelijk is.

Op de HD of CDR krijg je ALTIJD andere bestanden dan op een CD. Ze krijgen zelfs een andere extensie. ;)

(Probeer maar eens een CDFS-bestand aan te maken, op zowel HD als CDR.)

Mvg. Miracle.

Guest tubejack

Die "discussie" heb ik jaren terug al gehad Miichel.

Ook ik ben van mening dat en CD en CDR wezenlijk anders zijn.

Maar laten we nu eens die "roze wolk" die rondom streaming hangt weghalen.

Met de huidige topspelers hebben we eindelijk geen jitter meer,

Geen goedkoop schakelend voedingkje uit een ver oosters land.

Geen rammelende cd-rom loopwerkjes of vage software.

Gaan we vanaf een pc of iets wat in een mooier kastje zit striemen :blink:

Ok er is verschil in kwaliteit laten we eens de genoemde Logitech Transporter

nemen kost zo'n 1800

Jack, ook jij barst van de vooroordelen. Ga eens luisteren bij dhr Fruitema zou ik zeggen.

De CD is Passé....waarmee wordt bedoeld dat weergave via een cd speler achterhaald is. En dat heeft o.a te maken met de realtime uitlezing.

Een andere reden dat de CD passé is is het gegeven dat je hoge resolutie bestanden betaald kunt downloaden tegen dezelfde kosten als bij het aanschaffen van een cd.

Een DVD-R loopwerkje tast de CD nauwkeuriger af dan cd-rom. Dus voor rippen van cd's gebruik je een zo'n DVD-R loopwerk.

Dat 16-bits bestanden die dmv streaming worden afgespeeld beter klinken dan 16 bits audio via een top CD speler heeft alles te maken met dat er geen interpolatie wordt toegepast en doordat de jitter die ontstaat door het continue aanpassen van de draaisnelheid van de CD, veel verder gereduceerd wordt. Bij sector-gewijs uitlezen speelt toerental immers geen rol.

Bij digitale weergave zul je altijd jitter houden, hoe klein de waarde dan ook mag zijn.

Die "discussie" heb ik jaren terug al gehad Miichel.

Ook ik ben van mening dat en CD en CDR wezenlijk anders zijn.

Maar laten we nu eens die "roze wolk" die rondom streaming hangt weghalen.

Ik vermoed dat we die niet zo snel weg kunnen halen Jack.

Het is net zoals met toen de CD werd geïntroduceerd.

Ga maar eens de gemiddelde DT van rond 1982-'83 beluisteren (de tijd dat de CD/speler zogenaamd door Philips werd uitgevonden)(werkelijkheid was "iets" eerder (door IBM), zelfs de eerste CD die ik heb is al van een paar jaar eerder dan dat Philips met hun bewering kwam), maar dat is een andere discussie die ik hier niet verder aan wil gaan.)(High-end DT's en elementen en naalden daar gelaten. Die kocht de gemiddelde consument toch niet).

Deze zat bij een alles-in-één set met radio-versterker en speakers.

Dat was wat de gemiddelde consument kocht.

De naalden alleen al werden niet meer van diamant gemaakt maar van robijn.

Zelfs de LP's werden (bewust) slechter geproduceerd.

De eerste CD's waren ronduit van topkwaliteit (ook die van voor 1982).

Zo word dit ook weer gedaan met CD's en "High-resolution" audiobestanden.

CD's worden bewust weer slechter geproduceerd en de high-res bestanden in topkwaliteit, zodat de onwetende consument weer blind overstapt op de nieuwste apparatuur.

Totdat hij/zij er (net als met de LP) weer achter komt dat hij/zij belazerd is, en (hoe nostalgich) toch weer terug gaat naar die oude vertrouwde bron

Met de huidige topspelers hebben we eindelijk geen jitter meer,

Geen goedkoop schakelend voedingkje uit een ver oosters land.

Geen rammelende cd-rom loopwerkjes of vage software.

Gaan we vanaf een pc of iets wat in een mooier kastje zit striemen :blink:

Ook met de oudere topspelers heb je al geen last meer van jitter, wat volgens mij ook al een heel erg overschat "nadeel" is van CD-spelers.

Zelfs bij mijn Jadis JD-3 uit 1998 is met geen enkele mogelijkheid jitter meetbaar, laat staan hoorbaar.

Ok er is verschil in kwaliteit laten we eens de genoemde Logitech Transporter

nemen kost zo'n 1800€ http://tweakers.net/pricewatch/170140/logitech-transporter-network-music-player-zwart.html

Dat is nog niet goed genoeg want Bert Fruitema (vakman) gaat er aan sleutelen

http://www.alfi-audio.com/index.php/producten/logitech-r-transporter-r-mod

Prijs ? op aanvraag ik schat 1800€ .......2000€

Bij elkaar zo' n 3800€ ok er wordt dan wel volgens de tekst

Een uitstekende DAC wordt toegepast n.l. van AKM de AK4396 chip, bijgenaamd "The Miracle". :D

Knettergek ........ maar eerlijk toegeven, zelfs Bose heeft niet zo'n knap vrouwelijk marketing model. :rolleyes:

Dat is wel weer briljant :)

Jack

Uiteraard zal er, net als bij loopwerken in CD-spelers verschil zijn in transporters. Ik hoor echter het verschil niet (met verschillende high-end DAC's), en vermoed dat het verschil ook daar meestal in de DAC zal zitten.

Omdat AKM de AK4396 "The Miracle" noemt zal ik mijn naam echt niet gaan veranderen, maar om er trots op te zijn dat ze die chip zo noemen....... :rolleyes:

@Marc: Dat hoef ik niet toe te lichten.

Iedereen die een PC heeft kan zien dat een CDR een andere extensie bij een mukiekstuk wat van CD gekopieerd is heeft dan wat het origineel was.

Dat wil heel kort gezegd al zeggen dat het iets anders is.

Apetina dacht ook zomaar de naam Feta te kunnen gebruiken voor hun melkproduct. Helaas bleek het een kopie te zijn van het origineel, wat er wel heel veel op leek, zelfs bijna het zelfde smaakte, en zelfs van de zelfde ingrediënten in de zelfde samenstelling gemaakt was, maar toch mag het geen Feta heten, simpel omdat het een kopie is, en de melk die ervoor gebruikt word uit een andere omgeving komt.

Beide producten zijn dan wel van een zelfde samenstelling, maar de melk die ervoor gebruikt is smaakt toch anders, ondanks dat de geiten toch allemaal gewoon gras gegeten hebben.

Alleen had dat gras een andere samenstelling, door verschillende oorzaken, zoals een andere zonnestand, ondergrond, enz.

Zelfde voorbeeld is Teflon® en PTFE.

Het is bijna het zelfde, maar PTFE is en blijft een copy van Teflon®. ;)

De gebruikte chemicaliën zijn het zelfde, alleen niet in de zelfde fabriek gemaakt, en niet met de zelfde apparatuur, niet in de zelfde omstandigheden (luchtdruk, luchtsamensteling (vocht, CO,CO² enz.)enz.).

Ook de verhoudingen van Teflon® zijn nooit voor 100% vastgesteld, en enkel bekend bij de fabrikant. PTFE is dus een benadering, waardoor het niet de zelfde naam mag dragen, en dus ook nooit 100% de zelfde eigenschappen zal hebben.

Zo is dat ook met opnames en data op CD's en CDR's en/of HD's.