Jump to content

cd versus streaming

goodtube
 Share

Recommended Posts

Hoeveel overtuigde streamers zijn hear aan boord ?

Mumsoft, Leobus, Pjotr, Goodtube ? wie zijn er verder over de streep ?

Reken ik mij zelf ook wel toe alleen vind ik het benodigde budget om het goed te doen nog al een behoorlijke uitgave.

Wil je zo als Jack al aangaf dezelfde kwaliteit halen als een goede CD speler dan zal je behoorlijk veel meer neer moeten tellen. om op het zelfde niveau te komen.

Ik denk dan aan de LINN doosjes die mij wel hebben kunnen overtuigen en de Ayre QB9.

De Transporter van Bert Fruitema is goed en ook de set van Marc is heel goed al is dan niet te vergelijken met de standaard componenten.

Kijk,

Ten eerste zit het verschil in de manier van uitlezen van een CD. CD spelers die niet streamen en dus ook niet sectorgewijs uitlezen maken gebruik van interpolatie (gokken is het een 1 of een 0) bij de onduidelijke bitreeksen.

Bij Rippen wordt de CD net zolang afgetast tot er zekerheid is dat de gelezen data correct is. Daar zit de grootste winst voor het fenomeen streaming. Punt.

Klopt niet helemaal.

Gelukkig heeft het red book daar in voorzien en zijn er wat extra bitjes toegevoegd aan de cd om de uitlezing foutloos te kunnen laten plaats vinden.

Zie dit stukje

On the disc, the data is stored in sectors of 2352 bytes each, read at 75 sectors per second. Onto this the overhead of EFM, CIRC, L2 ECC, eight subcode data channels, and so on, is added, but these are not typically exposed to the application reading the disc. Because of this overhead, the raw bitrate (at the optical pickup) is considerably higher than the audio bitrate.

Daarmee is dus eigenlijk al bewezen dat de data op de cd niet gelijk is aan die op de PC is gezet.

Op zich niet zo gek natuurlijk om dat een pc veel beter met data kan omgaan en veel sneller en foutloos kan uit lezen van af de HD.

Zou deze dat niet kunnen dan zou geen pc immers werken.

En ten tweede:

De afstand maakt voor een IP pakketje geen donder uit. Dat gaat zo van de ene kant van de wereld naar de andere. Zoals het erin gaat komt het eruit, alleen de tijd speelt een rol. Dit vang je bij mediaplayers op met bufferen.

klopt

Kappa,

Red Book beschikt natuurlijk over foutcorrectie. Maar minimaal. En je snapt het wel: tijdens weergeven van audio is er niet veel tijd om een fout gelezen deeltje opnieuw te lezen. Natuurlijk leest de laser wel ietsje vooruit (3 beams) maar veel kan ie niet voor je doen, behalve corrigeren (interpoleren). Wiskundige aannames doen dus. Dat is een continue proces. En dat gaat dus ten koste van de geluidsweergave.

"Gehakt" is voor the happy few Marc.

Dit topic gaat over cd versus streaming

Ho stop.

Gehakt is er voor iedereen die daar vriendelijk om vraagt. Het wordt sommigen zelfs gratis aangeboden. :rolleyes:

Verder legt het een eigenschap van muziekweergave bloot, die in iedere set, hoe bescheiden ook, al in geringe mate aanwezig is. In sommige, duurdere en met veel zorg samengestelde sets zit er vanzelf meer van. Het heeft dus m.i. betrekking op alle topics zowat.

Vandaag kwam er een topic bij over de PS Audioplant. Ik heb me ingehouden, maar reken maar dat gehakt te maken heeft (en iets doet aan) vervuiling van de stroomvoorziening. En zo heeft gehakt te maken met die voorkeur die sommigen hebben voor geluid van harde schijven (sd-schijven weet ik zo net nog niet). Net zo goed heeft het te maken met die voorkeur van velen hier voor geluid via buizen. Of geluid via LP's. En dus ook, net zo goed, maar dan in negatieve zin, over de mindere appreciatie van velen voor geluid via de cd.

Dat laat onverlet dat er meer aspecten zijn, technische, zoals jij en goodtube bv aanreiken, maar ik ben absoluut niet off-topic bezig.

Heb je eenmaal gehakt, en ga je dat een beetje doorhebben, dan verrijkt het je leven, en je inzicht in geluidsreproductie. Dan leer je dingen waar Goodtube zich niets bij kan voorstellen, zoals dat muziekreproductie in sterke mate afhangt van het materiaal waar het doorheen moet. Ook als het gaat om digitale informatie. Twee jaar geleden zou ik dat ook voor idioot hebben versleten. a015.gif

M :ph34r: rc

Waarom moet er in ieder topic dat gehakt weer bij gehaald worden.

Het heeft in de meeste gevallen geen enkele betrekking op de vraag, en is daarbij ook niet voor iedereen hoorbaar.

Het begint onderhand een behoorlijk vervelende rode draad door dit forum heen te worden.

Bijna net zo vervelend als die speksteen draad.

Miracle,laat ieder in zijn eigen waarde,

als er mensen bezeten zijn van draaitafel ,of een bepaald merk cd spelers of speksteen of trollensnot of streaming of buizenversterker of fet trans-verteker of ucd versterker dat mag toch,

want anders was het stil op dit forum,als je op de Vad in Eindhoven was wist je toch ook waar de bekende sekte.s waren. :D

Ik moet het helaas doen met compremissen. :D

Guest tubejack

En ten tweede:

De afstand maakt voor een IP pakketje geen donder uit. Dat gaat zo van de ene kant van de wereld naar de andere. Zoals het erin gaat komt het eruit, alleen de tijd speelt een rol. Dit vang je bij mediaplayers op met bufferen.

Met een DAC zoals de b-DAC, die alle signalen aan de ingang ook herklokt, zijn uitmuntende resultaten te bereiken.

Later in 2011 komt een b-DAC+, die asynchrone USB zal hebben en ik vermoed dat die ook een duurdere eindtrap heeft. Die DAC wordt een duurder broertje. Zo gaat dat.

Mijn b-DAC (mei batch) zal een 3 segmenten display hebben en wat meer ingangen.

Sinds wanneer vergelijk jij audio op geldelijke waarde Jack ? Dat doen alleen èchte audiofielen, toch?

Beste Goodtube,

Als ik me niet vergis heb ik mijn Duet op een buffer tijd van 10 seconden gezet.

Bij mijn vorige internet provider Tele 2 gebeurde het regelmatig dat de streams van http://www.di.fm/ (waar ik al een

paar jaar een abonnement op heb) werden onderbroken. Deze streams zijn met 256Kbit/sec slechts een fractie van

de stream die van een CD en dan heb ik het nog niet over echte Hi-res bestanden.

Het probleem met Tele2 verdween als sneeuw voor de zon toen ik een échte WiFi router neerzette.

Bij mijn huidige provider XS4all krijg je standaard een fatsoenlijke router.

Maar het datatransport van de NAS of PC naar squeezebox lijkt me dus niet onbelangrijk.

Als ik zelf serieus met streaming bezig zou gaan, zou ik het WiFi zoveel mogelijk uitzetten

en zowel de NAS/PC als de Squeezebox over CAT5 UTP bekabeling laten lopen.

Maar laten we er even vanuit gaan dat het datatransport foutloos gaat, dan heb je als liefhebber van streaming

met een gewone PC of NAS en Squeezebox qua audio m.i. nog steeds aandachtspunten die bij een goede

cd-speler geen issue zijn.

Zelf zou ik in mijn NAS en squeezbox een stabiele analoge voeding willen, dat is helemaal niet zo moeilijk te maken.

Ik zou een DAC willen, waar het ontwerp net zoveel aandacht heeft gekregen als dat bij een goede cd-speler.

Die Tent dac lijkt me een prima ding, er is zo te lezen véél aandacht gegeven aan de voeding. En hoe kan

het anders de klok.... Jammer, dat er niet net als zijn cd-speler een mooie analoge buizen uitgang op zit.

Verder komen de door mij opgenoemde aandachtspunten, niet eens van mijzelf, maar van ontwerpers van

audioapparatuur die m.i. hun sporen op dat gebied ruimschoots hebben verdient.

Wat geld betreft, gaat het niet om "dikdoenerij" . Maar van een universeel apparaat zoals een NAS van 300€ kun je

niet verwachten dat daar dezelfde componenten/schakelingen zijn gebruikt als een apparaat dat puur voor audio

is ontwikkeld.

Dat vele mensen het prettig vinden om hun hele muziekcollectie via een A/B ....Ipad....mobiel ....

bij de hand te hebben snap ik.

Maar zelf vind ik het fijn, om een LP hoes vast te houden, of ergens een CD uit een van mijn kastjes te plukken.

Jack

:)

Wat geld betreft, gaat het niet om "dikdoenerij" . Maar van een universeel apparaat zoals een NAS van 300€ kun je niet verwachten dat daar dezelfde componenten/schakelingen zijn gebruikt als een apparaat dat puur voor audio is ontwikkeld.

Gelukkig Jack hoef je een NAS ook niet volgens audiofiele (hardware)standaarden te ontwikkelen, liever niet zelfs. Het ding moet in feite maar twee dingen te doen, data over het lijntje pompen en over voldoende opslagcapaciteit beschikken. Dat is al lastig (en prijzig) genoeg. (databaseservers, webservers (anders dan voor onderhoud van de nas), streamingservers etc horen m.i. niet op een nas thuis). Ik denk dat de meesten de investering die men in het netwerk moeten doen onderschatten.

Als verzamelaar heb ik ook liever die LP hoes in de hand, als muziekliefhebber boeit het me niet wat en hoe er allemaal in de keten gebeurt. Het grootste voordeel van streaming is dat ik m'n cd's en LP's niet meer van de ene naar de andere kamer hoef te zeulen

Tav DAc's en zo, er zijn al heel wat integrale dac/streamer oplossingen op de markt, Naim, Linn, Cirrus, Denon etc. Het gedoe met allemaal losse kastjes is wat dat betreft nergens voor nodig en in dat opzicht volledig vergelijkbaar met de aanschaf van een kwaliteits-CD-speler. Al die losse kastjes geven alleen maar extra problemen. Lampie heeft ergens op z'n site een heel verhaal hoe hij "alle" verschillen tussen loopwer5ken elimineerde door een fatsoenlijke driverstage te gebruiken (da's met losse streamers en DAC's niet anders).

Ik stream al sinds FLAC 0.10 beschikbaar is, steeds met verschillende middelen en configuraties, omdat ik het leuk vindt om mee te prutsen en streeft daarbij naar een lichtgewicht systeem (in die tijd was streaming audiofiel gezien not done, maar niks slechter dan nu). De meeste serversoftware is naar mijn mening overdreven zwaar, geen enkele NAS maakt het mij standaard mogelijk de schijven te benaderen zoals ik dat wil (hoewel daar inmiddels wel oplossingen voor zijn, zowaar beter dan wat ik zelf heb geprogrammeerd)

Waarom moet er in ieder topic dat gehakt weer bij gehaald worden.

Het heeft in de meeste gevallen geen enkele betrekking op de vraag, en is daarbij ook niet voor iedereen hoorbaar.

Het begint onderhand een behoorlijk vervelende rode draad door dit forum heen te worden.

Bijna net zo vervelend als die speksteen draad.

Nou, dat gezeur & gezanik van Miracle t

Zelf zou ik in mijn NAS en squeezebox een stabiele analoge voeding willen.....

Betere voeding NAS onzin

Betere voeding Squeezebox zinvol (must!)

Jack je foto's op je PC worden toch niet kleurrijker en scherper als je de PC schoon voedt...

Mijn DAC heeft een mooie stevige (gehakte) voeding gekregen, maar mijn Olive niet. Dus dat is in overeenstemming.Ik weet een betere manier om foto's te behandelen.Marc

Guest tubejack

Betere voeding NAS onzin

Beste GoodTube,

Als dat geen zin zou hebben, waarom zou er dan zoveel aandacht voor voedingen in digitale gedeeltes van cd-spelers of dac's zijn? Ik zie eerlijk gezegd, geen verschil. Dus ik zou de voeding van een NAS, de benodigde aandacht geven.

Maar het staat iedereen vrij, om het anders te doen.

Jack

P.s. Seed7 ik besef me nu dat ik met Icecast al jaren terug aan het streamen was.:o

Betere voeding NAS onzin

Beste GoodTube,

Als dat geen zin zou hebben, waarom zou er dan zoveel moeite in digitale gedeeltes van cd-spelers of dac's gedaan worden?

Ik zie eerlijk gezegd, geen verschil, dus ik zou de voeding van een NAS de benodigde aandacht geven.

Ja je zegt het eerlijk, je ziet geen verschil, want je begrijpt het niet.

Guest tubejack

Ja je zegt het eerlijk, je ziet geen verschil, want je begrijpt het niet.

Nee eerlijk gezegd niet GoodTube. Ook in het digitale gedeelte maakt niet uit waar. Wil je m.i. zo schoon mogelijke

voeding ...... was dat niet

Guest tubejack

Mijn DAC heeft een mooie stevige (gehakte) voeding gekregen, maar mijn Olive niet. Dus dat is in overeenstemming.Ik weet een betere manier om foto's te behandelen.Marc

Marc uitgaande van dit stukje lijkt het niet onwaarschijnlijk dat er rondom de

voeding van jouw Olive ook iets gebeurt is.

Guest tubejack

Jack, natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat goede voeding het meest belangrijk is voor goed geluid.

Maar 'aan de andere kant van de netwerk kabel' doet dat er totaal niet toe.

Ik weet het niet. Wat ik wel al een jaar of 15 weet, dat goedkope schakelende voedingen de

nodige HF storing geven. Wat ik ook weet, dat dit direct invloed kan hebben op het geluid.

M.a.w. waarom wel in de DAC en Squeezebox wel en niet de dataopslag plaats? .

Ik zou het gewoon proberen, en wat heb je nodig als voeding voor een NAS? wellicht

maar een paar verschillende + en - spanningen.

Wat je ook kunt doen is uitvissen hoe b.v. producenten het doen met een enkele box oplossing.

Heeft b.v. een Linn ook schakelende voedingen aan boord? Kan best .... en misschien zijn

er wel heel mooie geschakelde voedingen te koop.

Het e.e.a. viel me gewoon op...... meer niet ;)

tja, ik luister in huis gewoon met de pc's aan, de tv's aan, de koelkast aan, de GSM's aan. En dat geeft dan HF en een boel netvervuiling. Het zal wel. Als ik het allemaal uitzet wordt het toch niet beter. Ik kan me daar ook niet tegen beschermen want de buren hebben ook ..... precies!

Hooguit netfiltering toepassen .... en een goed ontworpen voeding in audio maakt ook netfiltering bijna onnodig.

In mijn "NAS" zit een PC voeding, want mijn NAS is een PC'tje die dmv Vortexbox.org is omgetoverd tot NAS. De PC komt in de schuur te staan en zit op een andere fase aangesloten. Meer kan ik er niet aan doen.

PS: Hoe Linn het doet: http://www.linn.co.uk/ds_store

Guest tubejack

Bijzonder Linn gebruikt ook een geschakelde voeding voor een aantal modellen http://www.linn.co.uk/why_dynamik

Bij zo'n upgrade geven tenminste wat info http://www.linn.co.uk/klimaxds_upgrade

Noemen sommig voedingen? Chakra :rolleyes: doen ze daar ook aan Reiki :o

b077a370-Dynamik_Overview.jpg

Maar ik denk dat er toch wel kwaliteit verschil in zit met een PC-voeding.

De grootste vervuiling komt m.i. niet van buitenaf maar uit de pc zelf

Moet je er eens een draagbare AM radio bijhouden ......

Hoeveel cd's ga je eigenlijk rippen?

Marc uitgaande van dit stukje lijkt het niet onwaarschijnlijk dat er rondom de

voeding van jouw Olive ook iets gebeurt is.

Ja, dat heet schoonmaken, maar dat is ook gebeurd met die nieuwe voeding van de dacmagic. Er is niks stevigers voor in de plaats gekomen.

Ik zal jullie maar niet vertellen hoe ik de inkomende stroom schoongemaakt heb, maar dat valt uiteraard te raden. In ieder geval heeft dat een groot effect gehad, en is dus duizendmaal beter dan zo'n misplaatste PS Audio Powerplant of ander netfilter.

Misplaatst, want: zoals Goodtube al zegt, een goed ontworpen voeding maakt een netfilter bijna overbodig. Ik zou zeggen helemaal. Maar de vervuiling van het lichtnet kan zo'n voeding toch ook niet verhelpen.

M :ph34r: rc

Hoeveel cd's ga je eigenlijk rippen?

Och, de halve wereld gaat cd's voor me rippen :P dus die Terra bytes schijven zijn zo vol hoor. Zelf ga ik een paar honderd cd's rippen. En dat gaat eigenlijk best wel eenvoudig (geen omkijken naar) met Vortexbox.

Ik denk zelf dat streaming, of muziek opgeslagen op een hardeschijf wel de toekomst heeft. Echter het vraagt wel een een forse investering. Een Olive is al snel

Ik denk zelf dat streaming, of muziek opgeslagen op een hardeschijf wel de toekomst heeft. Echter het vraagt wel een een forse investering. Een Olive is al snel

Ja dit lokt natuurlijk ook een reactie van mij uit:

Oud PC'tje van zolder: 0 euro

Harddisk 1,5 TB: 69 euro

USB harddisk voor backup: 69 euro

Vortexbox software: 0 euro

Squeezebox server: 0 euro (zit al in Vortexbox en ook gratis te downloaden)

Squuezebox Touch: 220 euro

En dan de DAC: 979 euro

Meer geld ben ik niet kwijt !!

Daar komt nog bij: Canare dig. coax kabel.

Waar bestel ik die ?