Jump to content

cd versus streaming

goodtube
 Share

Recommended Posts

Ja dit lokt natuurlijk ook een reactie van mij uit:

Oud PC'tje van zolder: 0 euro

Hoi GoodTube,

Laat je e.e.a. 24x7 draaien? Verbruikt het dan niet veel stroom?

http://www.energiekeuzes.nl/stroomverbruik/pc/

Ja, maar mij versterker vreet ook stroom en toch: dat doen 4 halogeen lampjes ook!

24x7? nee, ongeveer alleen als de versterker aan staat. Zeg maar 12 uur per dag gemiddeld. Ik maak gebruik van remote shutdown en wake-up on lan faciliteiten van de genoemde spullenboel. Dat werkt allemaal perfect.

De PC is gestript. Alle overige verbruikers eruit gehaald. Dus geen videokaart, bijvoorbeeld, en de Pentium 4 3.0 Ghz (200 x 15) draait op 100 x 15

Ach ja, beetje slim zijn he.

Het verbruik is daarmee teruggedrongen en komt wellicht in de buurt van een 24x7 NAS met RAID5 - met dus minstens 3 harde schijven - NAS .... denk ik (niet gemeten)

Ja dit lokt natuurlijk ook een reactie van mij uit:

Oud PC'tje van zolder: 0 euro

Hoi GoodTube,

Laat je e.e.a. 24x7 draaien? Verbruikt het dan niet veel stroom?

http://www.energiekeuzes.nl/stroomverbruik/pc/

Jawel, stroom vreet het wel. Maar dat doen een paar halogeen lampjes ook.

24x7 ? nee, ongeveer alleen als de versterker aan staat. Zeg maar 12 uur per dag. Ik maak gebruik van remote shutdown en wake-up on lan faciliteiten van de genoemde spullenboel. Dat werkt allemaal perfect

De PC is gestript. Alle overbodige verbruikers eruit gehaald. Dus geen videokaart, bijvoorbeeld, en de Pentium 4 3.0 Ghz (200 x 15) draait op 100 x 15

Ach ja, beetje slim zijn he.

Het verbruik is nu vergelijkbaar met een 24x7 RAID5 -die dus minstens 3 harde schijven aan boord heeft- NAS....denk ik (niet gemeten)

Guest tubejack

Beste Goodtube,

De gemiddelde PC heeft een voeding van 300watt.. (doen het meestal niet als er geen videokaart in zit. )

Laten we eens zeggen 100watt inclusief alle randspulletjes zoals netwerk, squeeuzebox + dac (die zet je juist NIET uit....)

24uurtx365dagenx100watt= 876kwh X 0,25€= 219€

Is een NAS niet energiezuiniger? en na 2 jaar goedkoper of reken ik verkeert :confused:

Jack

P.s. mijn cd-speler staat 24x7 op standby en die is heel wat voordeliger a020.gif

Edited by tubejack

100 Watt zou me meevallen. Je rekent wel goed.

Bij 12 uur is het maar de helft natuurlijk.

Maandelijks een tientje aan kosten ? Lever ik de postcodeloterij graag voor in :P

Een NAS met 4 harddisks doet ook al gauw > 60 watt en zet je minder snel uit 's nachts -hooguit in een eco mode- dus ik denk dat het onder de streep ongeveer dezelfde energiekosten heeft. Ik wil het niet onderschatten hoor, heb vroeger mijn Exchange 5.5 server de deur uitgedaan vanwege de hoge energierekening. En b-SMTP had ik niet meer nodig, dat was leuk destijds, maar tegenwoordig zijn er wel andere manieren en is een eigen server voor externe toegang niet zo interessant meer (immers: cloud computing)

Deze PC doet het trouwens zonder externe VGA kaart. "Halt on no errors" in BIOS ingesteld.

Zojuist een 2e backup gemaakt met een USB harddisk gekoppeld aan de Vortexbox NAS server.

Dat gaat eenvoudig met een druk op de knop in de webinterface en heel slim. De software maakt een mirror naar de USB, oftewel de bestanden die ik van de NAS had verwijderd worden ook verwijderd van de backupschijf.

Uiteraard gaat het maken van een backup vrij snel als er weinig veranderd is.

Heb de backup vergeleken met de data en er mankeert geen bit aan.

Mooie software, Vortexbox ! Zo eenvoudig, dat RAID niet pers

Guest tubejack

P.s. mijn cd-speler staat 24x7 op standby en die is heel wat voordeliger a020.gif

Dan kun je hem net zo goed uitzetten. Is n

Zojuist een 2e backup gemaakt met een USB harddisk gekoppeld aan de Vortexbox NAS server.

Dat gaat eenvoudig met een druk op de knop in de webinterface en heel slim. De software maakt een mirror naar de USB, oftewel de bestanden die ik van de NAS had verwijderd worden ook verwijderd van de backupschijf.

Uiteraard gaat het maken van een backup vrij snel als er weinig veranderd is.

Heb de backup vergeleken met de data en er mankeert geen bit aan.

Mooie software, Vortexbox ! Zo eenvoudig, dat RAID niet pers

Het is wel allemaal off-topic, al zou je mogen concluderen dat een cd-speler veel minder stroom verbruikt dan een streaming-oplossing zoals goodtube (en velen met hem) gebruikt.

Puntje negatief.

M :ph34r: rc

Ach ja, maar de foto's en de data komen er ook op dus het levert toch ook een stukje gemak op...

Zo bekijk je je ooit geschoten foto's tenminste nog eens....

Er spookte iets in mijn hoofd van cosinus pi oid...... :blink:

Cosinus(phi) bedoel je waarschijnlijk. Die heeft overigens geen enkele invloed op de kWh-meting, want die meet (als het goed is) de kWh's, niet de kVArh's... Bij een veranderende cosinus(phi) neemt de stroom toe (of af), niet de hoeveelheid Watt's (of kiloWatts), die blijft gelijk...

Hier nog een streamer :)

Zoveel CD's als DVD's worden hier gestreamed. Op dit moment gebruik ik mijn PC als bron voor mijn Squeezebox Duet. Films en series staan op de interne HD van mijn HDX1000. In het tweede geval is niet echt sprake van 'streaming'.

CD's rip ik via EAC naar flac files en met Tag&Rename zorg ik dat alle tags goed staan. Dit kan voor een groot stuk automatisch via EAC, maar niet altijd. Album covers zoek ik meestal manueel op google of amazon. Er bestaan ook automatische tools, maar tot nu toe heb ik nog geen gevonden dat echt ideaal werkt.

DVD's worden DVDFab7 geript en alle overbodige rommel zoals trailers en FBI waarschuwingen worden er uit gesloopt. Daarna maak ik er een mooie iso file van die in kopieer op de HDX1000. Dit duurt wel even, maar het gebruiksgemak is mij vele malen groter dan het werk.

De duet is via ethernet verbonden met mijn netwerk, omdat ik toch overal ethernet voorzien had en het lijkt mij beter wat betreft stabiliteit. Aan de andere kant is de duet analoog verbonden met mijn Denon receiver. De HDX1000 is via HDMI aangesloten op de Denon receiver en die op zijn beurt via HDMI aan de plasma TV.

Op dit moment ben ik aan het kijken voor een ander opslagmanier, op de PC is wel handig maar een NAS die 24/7 opstaat met meer opslag capaciteit lijkt mij toch een stuk handiger. Op dit moment twijfel ik aan een echte NAS zoals een QNAP of een oude PC met een aantal HD's.... (gebruiksgemak vs vrijheid van OS en software)

De voordelen van streaming vind ik toch vrij groot: direct toegang to je album collectie, snel zoeken, playlists samenstellen, radio streaming van onbekende station (CBC jazz is een van mijn ontdekte favorieten).

Nadelen: relatief veel werk (rippen, album art zoeken, tag's controleren), persoonlijk vind ik de afstandsbediening van de Duet vrij traag als hij uit slaapmodus komt (na het oppakken van de salon tafel bijvoorbeeld). Sinds kort maak ik meer gebruik van Squeeze Commander op mijn Android foon, dat is zeer intuitief en snel...

dbPoweramp is weliswaar niet gratis, maar maakt gebruik van een stuk of 3 databases, niet alleen van freedb.

Dat is dus een beter alternatief dan EAC. Ik krijg het alleen niet aan de praat op mijn Linux pc.

dbPoweramp is weliswaar niet gratis, maar maakt gebruik van een stuk of 3 databases, niet alleen van freedb.

Dat is dus een beter alternatief dan EAC. Ik krijg het alleen niet aan de praat op mijn Linux pc.

Jah, ik heb ook dbPoweramp even gebruikt, maar via Tag&Rename (ook niet gratis) vind ik het toch makkelijker om tags te schrijven. Deze maakt ook gebruik van meerder db's en werkt over het algemeen zeer goed.

Vandaag m'n eerste Apple iMAC in huis....

Vindt ie gewoon de Vortexbox en speelt moeiteloos de FLAC bestanden in iTunes! Want het mooie aan Vortexbox is dat ie ook een ingebouwde iTunes server aan boord heeft waarbij FLAC on the fly wordt omgezet naar AAC.

Snel die Apple....prachtig !

Guest tubejack

Echt mooi Goodube, neem wel die extra 3 jaar garantie, want de service van Apple is gewoon super slecht.

Normale gebruik artikelen kennen door EU wetten een garantie van 2 jaar.

Apple meent zich daar niets van aan te hoeven trekken... en geeft slechts één jaar.

Voor mij nooit geen Apple meer.

Vriendelijke groet,

Jack

Want het mooie aan Vortexbox is dat ie ook een ingebouwde iTunes server aan boord heeft waarbij FLAC on the fly wordt omgezet naar AAC.

Poeh! ik vind het gewoon achterlijk dat iTunes geen flac kan spelen. Dit is nochthans een heel courant formaat en opensource... flauw van Apple. Al begrijp ik ergens wel dat ze hun eigen formaat willen pushen...

Want het mooie aan Vortexbox is dat ie ook een ingebouwde iTunes server aan boord heeft waarbij FLAC on the fly wordt omgezet naar AAC.

Poeh! ik vind het gewoon achterlijk dat iTunes geen flac kan spelen. Dit is nochthans een heel courant formaat en opensource... flauw van Apple. Al begrijp ik ergens wel dat ze hun eigen formaat willen pushen...

Mee eens. Mij stoten ze ermee af. Dan heeft MS het beter begrepen.

Dan heeft MS het beter begrepen

Dat zou ik nu ook niet durven zeggen, voor zover ik weet kan windows media player ook geen flac afspelen out-of-the-box. Foobar2000 is dan ook mijn persoonlijk voorkeur, maar dat is dan natuurlijk windows only...

Dan heeft MS het beter begrepen

Dat zou ik nu ook niet durven zeggen, voor zover ik weet kan windows media player ook geen flac afspelen out-of-the-box. Foobar2000 is dan ook mijn persoonlijk voorkeur, maar dat is dan natuurlijk windows only...

Nou ja, ik was blij verrast toen ik Silverlight moest downloaden en er een link naar Moonlight (Mono) bij werd gegeven.

Toen dacht ik, hee, ze draaien bij.

That's all. Laten we er maar geen MS/Apple/Linux topic van maken.