Jump to content

cd versus streaming

goodtube
 Share

Recommended Posts

Hans,denkt is logisch na :angry: als je Raid 5 goed op bouwd kan er niks gebeuren en tegen woordig met cloud raak je niks meer kwijt.

Jij zegt 't...

Op m'n werk hebben we een superdelux HP serversysteem met raid 5. Wat gebeurde er..? een schijf kapot. Niet meteen in de gaten, dus de andere schijven werken zich de rambam om het allemaal bij te houden. Een vrij korte tijd daarna ging de tweede dus ook kapot... Alles kwijt. Bovendien had een stuk intelect de backup zo ingesteld dat oude bestanden maar een keer per jaar werden gebackupt. Ondertussen was de backupunit i.v.m. een defect ook vervangen en helaas pasten de oude tapes daar niet meer in. Er was ook geen huur streamer van het benodigde type te krijgen. We hadden gelukkig nog een paar niet complete DVD's backups liggen, maar we merken nog steeds dat er dingen missen. Nu zit er een extra schijf in, die in geval van storing van een van de schijven gelijk de taak van de kapotte overneemt en bovendien een berichtje stuurt.

Zeg dus nooit meer... er kan niks gebeuren. Met een blikseminslag gaat er soms ook veel kapot (zelf meegemaakt). Een goede backup maken is dus nog steeds hard nodig. Tenzij je het niet erg vind om alles weer opnieuw te gaan downloaden en in geval van goede opnames daar weer opnieuw voor te moeten betalen.

Hoe gaan verzekeringen hier trouwens mee om..??

:)

vandaag toch maar 2 extra USB harddisk's opgehaald. Ze waren in de aanbieding 69 euro. 1,5 TB

Ik heb er nu 3 van dit type (Toshiba). Eentje voor de NAS, Tweentje voor de NAS en Drientje voor de iMAC TimeMachine

In de NAS komt geen RAID, ik ben eruit dat ik dat niet ga doen. Tenzij er snelheidsissues een rol gaan spelen maar dat zal alleen bij films kunnen, nog geen ervaring mee. De Vortexbox backup methode werkt prima.

Zeg dus nooit meer... er kan niks gebeuren. Met een blikseminslag gaat er soms ook veel kapot (zelf meegemaakt). Een goede backup maken is dus nog steeds hard nodig. Tenzij je het niet erg vind om alles weer opnieuw te gaan downloaden en in geval van goede opnames daar weer opnieuw voor te moeten betalen.

Van raid heb ik geen verstand (al haal jij hier volgens mij back-ups en redundantie door elkaar), maar van bliksem snap ik iets meer. Hans, je kunt een installatie prima tegen overspanningen beschermen. En dus ook tegen bliksem. En nee, dat is niet goedkoop, maar als je data je wat waard is, dan is het altijd de moeite en de kosten waard.

Natuurlijk moet je ook dan niet zeggen dat 'er nooit meer iets kan gebeuren'. Er kan namelijk altijd iets gebeuren wat je niet verwacht had. Denk maar eens aan de centrales in Fukushima, waar ze weliswaar rekening hadden gehouden met zware aardbevingen, maar niet zo zwaar, laat staan met een tsunami er overheen.

Maar je kunt wel heel veel uitsluiten. Redundantie inbouwen, back-ups maken, beveiligen tegen overspanningen, inbraak (fysiek of digitaal), brand, enz. Daarmee haal je een hoog veiligheids niveau, maar 100% veilig wordt het nooit. Maar goed, je kan de data op je cd's, dvd's en lp's ook kwijtraken toch?

Dat ik intussen enthousiast ben geworden over de Vortexbox NAS is wel duidelijk.

Ik liep tegen deze oplossing aan toen ik reviews van de QNAP 419p+ aan het lezen was. Deze NAS zou ik aangeschaft hebben als ik niet tegen de VortexBox aan was gelopen. Echter met de QNAP had ik een budget nodig van 400 euro en nog eens 300 euro voor de harddisken.

VortexBox is een kant-en-klare oplossing waarmee van je (oude) PC een NAS wordt gemaakt met standaard ondersteuning voor Squeezebox Server, iTunes Server, en met VortexBox worden ingelegde CD's of DVD's volautomatisch geripped naar FLAC -inclusief eventuele mirror naar MP3.

Het is een Open Source oplossing -gratis dus- die gebaseerd is op Fedora 14 (Linux distributie). Je download een ISO bestand en brandt dit op CD (liever DVD, want sneller) en dan heb je de setup schijf waarmee je in een handomdraai een oude PC omtovert in een NAS / Squeezebox/iTunes Server.

De FLAC files kunnen worden rechtstreeks on the fly omgezet om in iTunes te kunnen worden afgespeeld.

Zelf heb ik de Squeezebox Touch en ik moet zeggen dat het allemaal prima functioneert.

Er staat nu zo'n 160 GB aan foto's en muziek op -nog lang niet klaar, trouwens- en ik ben nu een backup aan het terugzetten vanaf een USB harddisk, met zo'n 10 MB per seconde. Het terugzetten van deze hoeveelheid duurt ongeveer 4 uur, via bekabeld netwerk. De SATA 500 GB schijf is vervangen door 1.5 TB, vandaar dat ik nu aan het terugzetten ben van backup. Dan is dit ook maar weer getest.

De VortexBox PC staat intussen in de schuur, want ik hoef er toch niet bij (behalve voor Rippen). Natuurlijk kan ik ook rippen vanaf een andere PC en vervolgens de FLAC file naar de VB kopieren.

Voor het rippen van CD's loop ik echter gewoon naar de schuur. Lade open, lade dicht.

De CPU snelheid -Pentium 4 3.0- draait op 100 x 15 oftewel op 1.5 MHz. (ivm warmte/energie) ipv 200 x 15

De extra videokaart is eruit, een monitor kan eventueel via de interne videokaart worden aangesloten

Geen toetsenbord, muis, monitor aangesloten.

Slechts een 230V kabel en een netwerkkabel.

Ik heb een RAID oplossing overwogen, maar ben daar niet verder mee gegaan. Wordt door Vortexbox ook niet aangeraden, want je moet toch gewoon backups maken. Gewoon een 1.5 of 2.0 TB schijf erin, die hoeveelheid is dan goed te backuppen via een USB harddisk van dezelfde grootte.

Tegen de tijd dat ik meer ruimte nodig heb koop ik een grotere harddisk en een grotere backup harddisk. Tegenwoordig zijn grote schijven uiterst betaalbaar.

Ook een verbruiksmeter bij de Gamma gekocht. 10 euro. Mooi dingetje. Als de VortexBox aan het kopieren is dan is schommelt het verbruik tussen 80-100 Watt met pieken naar 120 Watt.

In nominaal bedrijf is het verbruik zo'n 80 Watt.

De VortexBox wordt via de Logitech Squeezebox Touch of via een webinterface van een willekeurige PC in mijn netwerk bediend en uitgeschakeld! Het verbruik in " soft-power off mode" is 4-10 Watt.

WakeUp on LAN maakt de PC dan weer wakker.

Heb hier nog een oude P4 3.0ghz liggen.

Ik denk dat ik die Vortexbox ook eens een kansje ga geven. Kwestie van een behuizing en een HD te kopen....

Kan er mij geen buil aan vallen.

't zou leuk zijn mocht ik die kunnen uitbreiden met samba en sabnzb, maar aangezien dit een linux distro is kan dat wel geen echt probleem zijn denk ik...

De VortexBox wordt via de Logitech Squeezebox Touch of via een webinterface van een willekeurige PC in mijn netwerk bediend en uitgeschakeld! Het verbruik in " soft-power off mode" is 4-10 Watt.

Ik heb zelf momenteel een Asus eee box(windows XP) met Squeezecenter software. Wil ook wake up lan gaan installeren. Behalve dat je dus aanpassingen in de bios moet doen, is er verder nog iets nodig? Of stuurt mijn Squeezebox classic automatisch bevel naar de wake-up lan om aan te gaan.

Heb hier nog een oude P4 3.0ghz liggen.

Ik denk dat ik die Vortexbox ook eens een kansje ga geven. Kwestie van een behuizing en een HD te kopen....

Kan er mij geen buil aan vallen.

't zou leuk zijn mocht ik die kunnen uitbreiden met samba en sabnzb, maar aangezien dit een linux distro is kan dat wel geen echt probleem zijn denk ik...

Doen! Een harddisk kost maar 6 tientjes.

Samba zit er standaard op, en met SSH kan je het ding overnemen op afstand voor configuratie.

Ik heb zelf momenteel een Asus eee box(windows XP) met Squeezecenter software. Wil ook wake up lan gaan installeren. Behalve dat je dus aanpassingen in de bios moet doen, is er verder nog iets nodig? Of stuurt mijn Squeezebox classic automatisch bevel naar de wake-up lan om aan te gaan.

Via Squeezebox Center menu EXTRA of via de Touch menu EXTRA kom je bij de Power Options. Hier kun je het shutdown commando geven.

De server springt dan weer aan zodra je je player weer inschakeld.

Uiteraard in het BIOS moet WakeUp on LAN of iets soortgelijks zijn ingeschakeld.

• 2 weeks later...

Hans,denkt is logisch na :angry: als je Raid 5 goed op bouwd kan er niks gebeuren en tegen woordig met cloud raak je niks meer kwijt.

Jij zegt 't...

Op m'n werk hebben we een superdelux HP serversysteem met raid 5. Wat gebeurde er..? een schijf kapot. Niet meteen in de gaten, dus de andere schijven werken zich de rambam om het allemaal bij te houden. Een vrij korte tijd daarna ging de tweede dus ook kapot... Alles kwijt. Bovendien had een stuk intelect de backup zo ingesteld dat oude bestanden maar een keer per jaar werden gebackupt. Ondertussen was de backupunit i.v.m. een defect ook vervangen en helaas pasten de oude tapes daar niet meer in. Er was ook geen huur streamer van het benodigde type te krijgen. We hadden gelukkig nog een paar niet complete DVD's backups liggen, maar we merken nog steeds dat er dingen missen. Nu zit er een extra schijf in, die in geval van storing van een van de schijven gelijk de taak van de kapotte overneemt en bovendien een berichtje stuurt.

Hoe gaan verzekeringen hier trouwens mee om..??

:)

In wat voor een k organisatie werk je Hans

In wat voor een k organisatie werk je Hans

Wat Hans hierboven schetst, Carl, is echt niet ongebruikelijk. Als je zo'n ding neerzet komen de schijven uit dezelfde productie batch, misschien wel met opvolgende nummers. Dus de kans is groot dat ze ook rond de zelfde tijd de geest geven. Het maakt daarbij niet uit of je consumentenschijven of "professionele" gebruikt. (Google b.v. gebruikt consumenten schijven en selecteert batches, er zwerft ergens een rapport van Google over de levensduur en betrouwbaarheid van schijven rond).

Wat Hans hierboven schetst, Carl, is echt niet ongebruikelijk. Als je zo'n ding neerzet komen de schijven uit dezelfde productie batch, misschien wel met opvolgende nummers. Dus de kans is groot dat ze ook rond de zelfde tijd de geest geven.

Dan zijn dat kennelijk allemaal k**organisaties. Want als je als bedrijf je data alleen op (2) harde schijven opslaat en slechts 1x per jaar een back-up maakt, dan is het toch vragen om problemen? Alleen dat back-uppen al. Stel dat je op je werk iets fout doet en opslaat, of dat je iets verwijdert wat niet had gemogen, dan moet je dus alles zelf weer herstellen. Als alles elke dag geback-upt wordt, dan vraag je simpelweg de ICT-afdeling of ze dat bepaalde bestand weer even willen herstellen met de back-up van een dag geleden. Zo hoort het, lijkt mij...

Een vriend van mij werkt bij een ziekenhuis op de ICT-afdeling en die back-uppen alles op tape, elke dag, ook in het weekend. En die tapes worden elders bewaard, anders heeft het nog niet veel zin (bij brand bijvoorbeeld). Zo zou elk serieus bedrijf te werk moeten gaan...

Een vriend van mij werkt bij een ziekenhuis op de ICT-afdeling en die back-uppen alles op tape, elke dag, ook in het weekend. En die tapes worden elders bewaard, anders heeft het nog niet veel zin (bij brand bijvoorbeeld). Zo zou elk serieus bedrijf te werk moeten gaan...

Maak je geen zorgen. Elk bedrijf >MKB doet dat met tapes. De meeste van die bedrijven heeft de ICT overigens ge-outsourced.

Terug nu naar audio: RAID klinkt luxe voor audiogebruik maar het maakt het duur. Als de schijven vol zijn moet je weer nieuwe kopen. Nu kost een harddisk weinig, maar als je er 4 nodig hebt tikt het aan!

Daarom doe ik het met 1 SATA schijf in de NAS en een USB schijf van dezelfde grootte waarop de mirror gemaakt wordt, handmatig en op gezette tijden (momenten waarop de inhoud van de NAS belangrijk gewijzigd is)

Is de schijf vol dan koop ik een nieuwe en een nieuwe USB. Zo ga je een beetje met het aanbod mee en koop je nooit te vroeg veel te grote schijven voor teveel geld.

Vortexbox.org. Al mensen die ook zo eigenwijs zijn geweest om dit te installeren ?

Maak je geen zorgen. Elk bedrijf >MKB doet dat met tapes. De meeste van die bedrijven heeft de ICT overigens ge-outsourced.

Goed om te weten. Dan ga ik dus nooit bij een bedrijf uit het MKB werken :D (nou ja, dat was ik toch al niet van plan ;) ). Mijn huidige werkgever hoort met +/-6000 werknemers in ieder geval niet bij het MKB en mijn toekomstige werkgever (zeer binnenkort) is geloof ik wel wat kleiner, maar nog groot genoeg om niet bij het MKB te horen. Ik moet er in ieder geval niet aan denken dat halverwege een groot project ineens alle data zoek is, omdat er niet geback-upt is. Ik heb best leuk werk, maar ook weer niet zo leuk om alles nog eens overnieuw te doen... ;)

Ik moet constateren dat de Squeezebox (met standaard voeding en via SPDIF) niet mijn aangepaste CD speler evenaart.

Wat wel de CD wegspeelt is streaming audio via USB.

High End binnen handbereik voor iedereen! Au!

Een goedkoop netbookje en een fatsoenlijke USB DAC is genoeg. (jaja, u weet welke ik bedoel)

Even weer verder knutselen met Foobar2000....

Ik moet constateren dat de Squeezebox (met standaard voeding en via SPDIF) niet mijn aangepaste CD speler evenaart.

Wat wel de CD wegspeelt is streaming audio via USB.

High End binnen handbereik voor iedereen! Au!

Een goedkoop netbookje en een fatsoenlijke USB DAC is genoeg. (jaja, u weet welke ik bedoel)

Even weer verder knutselen met Foobar2000....

Zo... als jij daar al High End mee hebt, wat zou ik dan hebben? Top End?

Hihi

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Mijn cd-speler speelt zeker zo mooi als een Thorens TD-2001, Lyra Delos en Array PH-1.

En is ook mijn hoofdbron. Mijn gepimpte squeeuze box gebruik ik bijna niet meer.

Waarschijnlijk heb je geen goede cd-speler..... of niet goed genoeg GT :)

Groetjes,

Jack

Mijn cd-speler speelt zeker zo mooi als een Thorens TD-2001, Lyra Delos en Array PH-1.

En is ook mijn hoofdbron. Mijn gepimpte squeeuze box gebruik ik bijna niet meer.

Waarschijnlijk heb je geen goede cd-speler..... of niet goed genoeg GT :)

Groetjes,

Jack

Och, ik weet wat ik heb.

Sluit jij maar eens een goede DAC en een laptoppie aan op je spullenboel. Je zult versteld staan.

(...) Sluit jij maar eens een goede DAC en een laptoppie aan op je spullenboel. Je zult versteld staan.

Beste Goodtube,

Jij gebruikt voor het streamen (zo heet die flauwekul toch, nietwaar?) een I-mac, hè?

Denk je dat elk willekeurig "laptoppie" hetzelfde resultaat kan opleveren, in combinatie met "een goede DAC"??

Hi Spido,

Met die 'flauwekul' kun je anders fijn afraken van de beperking van het cd-formaat. Je draait geen cd-tje meer, maar je zet een symfonie op. Je wisselt geen cd'tjes meer, maar je beluistert een opera (met pauzes wanneer het je uitkomt).

Tel daarbij op hoeveel mooier het k

(...) Sluit jij maar eens een goede DAC en een laptoppie aan op je spullenboel. Je zult versteld staan.

Beste Goodtube,

Jij gebruikt voor het streamen (zo heet die flauwekul toch, nietwaar?) een I-mac, hè?

Denk je dat elk willekeurig "laptoppie" hetzelfde resultaat kan opleveren, in combinatie met "een goede DAC"??

Zo heet die flauwekul inderdaad!

Met de iMac heb ik het zelfs nog niet eens getest ( want: lange USB kabel nodig, heb ik niet) dus ik gebruik een netbookje van 250 eurootjes met Windows 7.

Als players zijn beschikbaar voor Windows: iTunes, Foobar2000, JRiver, Squeezesoft.

Die Squeezesoft bevalt me goed en maakt automatisch onderdeel uit van het hele Squeeze Server netwerk dat ik in huis heb.

Ik vind het leuk als Klaas komt luisteren!

Niet voor audiofielen!

Streaming Audio, hoe werkt dat? Deze vraag is mij in het recente verleden zo vaak gesteld, dat ik het tijd vond om daar eens verder in te duiken.

Wat me ten eerste opviel is dat veel mensen met zeer ruime audio/hifi ervaring, het minst wisten van streaming audio. Waarom? Angst. Angst voor het onbekende, gedoe met computers, kwaliteitsverlies. Een set van 40 of 50 duizend euro hebben en dan geconfronteerd worden met zulke relatief simpele dingen als een PC of Mac, een NAS en een USB DAC, die zelfs op het allerhoogste niveau, maar een fractie kosten van de zojuist benoemde bedragen. We willen graag informeren en laten zien en horen wat er allemaal kan met een digitaal systeem, welke formaten er zijn, bv FLAC of Apple Lossless (ALAC), welke mediaspelers geschikt zijn, hoe ze in te stellen, en wat de verschillen zijn in klank en mogelijkheden van de diverse USB-DAC'S.

http://www.usbdac.nl/index.php?action=extra&extra=A_streaming_audio__hoe_〈=NL