Jump to content

cd versus streaming

goodtube
 Share

Recommended Posts

Marc,digital streamings freak upgrade is super,

Marc doe de volgende test als je een dual core hebt, luister naar het geluid op dualcore en daarna op single core luistert naar de verschillen en leg mij uit als programeur waarom er vechillen zijn in klank in de proccesor dit geld ook voor de arm procesors en dan praten we nog niet over het geluidverschil van het besturingssysteem ,linux ,windows en mac :)

Dag Wol,

Ik ga niet al die testjes doen die jij iedereen opdraagt, en nou mij ook nog.. Ik ben nog niet uit het onderzoek waarom mijn harde schijf zoveel beter is gaan klinken sinds ik er wat Trollensnot op gemorst heb. Miracle denkt dat er nu minieme stroompjes extra lopen. Maar ja, ik denk dat-ie het dan niet meer zal doen, en n

Gek toch.:blink:

Komen er nu ineens andere bitjes uit? Dacht het niet.:huh: Staan ze meer in het gelid? Waar hebbie het over?

M :ph34r: rc

Ja ze staan meer in het gelid, en dat verklaard de verbeterde weergave.

Zoals ik elders heb geschreven is digitale techniek 100% gebaseerd op analoge techniek. Er gaan geen enen en nullen door de kabels.

Marc,digital streamings freak upgrade is super,

Marc doe de volgende test als je een dual core hebt, luister naar het geluid op dualcore en daarna op single core luistert naar de verschillen en leg mij uit als programeur waarom er vechillen zijn in klank in de proccesor dit geld ook voor de arm procesors en dan praten we nog niet over het geluidverschil van het besturingssysteem ,linux ,windows en mac :)

Harry Potter, het is tijd om uit je fantasiewereld neer te dalen...

- Streaming is zowiezo een single trhreaded proces. Wat zou je anders parallelliseren??? Maw, er wordt hoegenaamd zowiezo maar 1 core gebruikt. Verder is streaming een proces die op zich weinig processorkracht vereist.

- Het type OS doet er al even min toe. Verschil zit hem in het feit of het OS al dan niet direct de output doorstuurt (kernel streaming of niet).

- Het is idd correct dat er bij digitale techniek geen 0 en 1 door de kabel vloeit. Welke idioot zou dat ooit durven denken? Maar spanningslevels worden wel ge

Kurt,doe een simpel testje, neem live een Cello of akoustisch gitaar of strijkkwartet op met een mastertape ,computer of cd recorder en maakt elk een kopie en een kopie zet je op een server en luistert de verschillen, niet schrikken Kurt :)

Ik schrik niet zo makkelijk...

Die test is toevallig gedaan geweest.

Als je een reference recording maakt, ga je dat zowiezo niet doen op een cd recorder, maar via een computer in hi-res.

Als je dan die ref recording downsampled naar een standaard cd formaat en die afspeelt via een cd speler of via een SONOS (beiden met dezelfde externe DAC), dan speelt de SONOS stukken beter. De SONOS zonder externe dac, deed het minder dan de cd speler.

Reden: Het loopwerk van de cd speler leest gewoonweg niet alles wat op de cd staat. Door het feit dat het cd audio formaat zowiezo geen controles of correcites heeft, wordt dat ook niet als een probleem ervaren. De SONOS leest digitaal uiteraard wel alle informatie.

Dan heb ik de cd speler vervangen door een cd transport van 8000

Kurt,een cd speler werkt niet zonder controles en correcties.

Vroeger, toen de cd uit kwam had je een straal en drie straal cd speleler toen deden ze al testen met de foutcorectie.

Persoonlijk vindt ik het een beetje veel onzin met die horror prijzen van cd pelers ik zie er geen verschil in,ik weet dat jullie bekende merken willen hebben maar eigenlijk is het totale onzin.

Op de rommel markt en tweede hans winkel kun je goed slagen desnoods maak je zelf een mooi design kast er om heen. <_<:)

PS je moet gewoon rekening houden hoe die klink,analitisch of muziekaal of er tussen in :)

Dan heb ik de cd speler vervangen door een cd transport van 8000€. Toen haalde ik dezelfde kwaliteit als via de SONOS + dezelfde externe DAC.

Maar Kurt, waarom zou je 8000 euro uitgeven aan een cd transport als je al geniet van een Sonos? Toch niet om af en toe nog een cd'tje te draaien?

Ik heb mijn cd-speler de deur uit gedaan (nou ja, op zolder gezet).

Heb ik niet gedaan. Hier staat er ene van 900€ en die deed het minder dan de SONOS. Als "test" heeft de dealer een transport van 8000€ meegebracht. Ik heb die uiteraard niet gekocht. ;)

Hier wordt de cd speler nog gebruikt om een cd te beluisteren, en indien goed bevonden, wordt die geript en verder vanop de SONOS beluisterd.

Kurt,een cd speler werkt niet zonder controles en correcties.

Vroeger, toen de cd uit kwam had je een straal en drie straal cd speleler toen deden ze al testen met de foutcorectie.

Persoonlijk vindt ik het een beetje veel onzin met die horror prijzen van cd pelers ik zie er geen verschil in,ik weet dat jullie bekende merken willen hebben maar eigenlijk is het totale onzin.

Op de rommel markt en tweede hans winkel kun je goed slagen desnoods maak je zelf een mooi design kast er om heen. <_<:)

PS je moet gewoon rekening houden hoe die klink,analitisch of muziekaal of er tussen in :)

Moet je mij eens uitleggen hoe een cd speler foutcorrectie gaat doen, als er in het cd audio formaat NIETS voorzien is (geen crc, geen controle bits, ...) ? Mocht er foutdetectie en correctie aanwezig zijn, dan zou een cd nooit skippen bv.

Het enige wat een cd speler kan doen is 8,16, ... voudige oversampling, omwille van het gebrek aan foutdetectie en foutcorrectie. Dan wordt dezelfde informatie x aantal keer gelezen, en wordt de meest vookomende waarde doorgestuurd. Dat kan je geen foutcorrectie noemen.

Kurt,in computerblad PC Active 242 staat het hellemaal beschreven,ik heb zelf ergens in een blad gelezen en nooit geweten dat op de cd voor 75 procent sturing info er opstaat :)

Hier een mooi stukje over error correction, lees vooral Hoofdstuk 5 even:

Chapter 5: Error Correction

http://www.mcgoodwin.net/digitalaudio/digitalaudio.html

en anders dit: http://stason.org/TULARC/pc/cd-recordable/2-17-Why-don-t-audio-CDs-use-error-correction.html

Aangezien cd's bijna altijd foutloos uit de speler komen zal er wellicht nog iets anders meespelen om het (soms geringe) verschil in geluid te verklaren.

Het is waar dat de Red Book standaard al voorzien was van eenvoudige foutcorrectie.

Toen CD ROM (Yellow Book) kwam, was de foutcorrectie verder verbeterd.

Het uitlezen van een CD in een normale speler gebeurt doorgaans on the fly -tenzij de speler een buffer gebruikt en dus streamt- en de foutcorrectie wordt hierbij aangesproken, zelfs op niet bekraste en bevlekte cd's. De foutcorrectie maakt gebruikt van gokken: Interpolatie.

Bij sector gewijs lezen van een CD, zoals dat gebeurt bij het rippen, wordt veel nauwkeuriger gelezen en worden er retries toegepast.

Exact Audio Copy reduceert zelfs het toerental als dat nodig is. Tot wel 1 toer per seconde.

Hoe beter de loopwerken zijn, hoe groter de kans dat cd weergave hetzelfde niveau haalt als weergave vanaf een harddisk. Bij de allerbeste loopwerken wordt immers nauwkeuriger uitgelezen, en dus minder gebruik gemaakt van interpolatie. Een jitterarme klok van de servo regeling speelt hier ook een rol (niet alleen de klok van de DAC).

Veel spelers hebben meer dan 1 klok en dikwijls is dat klokje van die servo -zegmaar de aansturing van de mechaniek- te eenvoudig uitgevoerd.

• 1 month later...

Omdat je ze niet meer hebt vallen de kwartjes tegenwoordig ook haast niet meer.

Bij mij trouwens ook niet hoor.

Wat te denken van Wol die zegt "het was onvergetelijk de zuiverheid van de instrumenten dat heb ik nog nooit gehoord". Dus ook niet bij B.Gehakt, concludeer ik voorzichtig. Dan kun je het element gehakt tenminste uitsluiten (ongeveer, ik zal het vast nog niet zo goed gedaan hebben als hij).

't Is maar een vraagje, hoor...:

Heeft ooit een ervaren, kritische hifi-kenner de betreffende set beluisterd in afwezigheid van Mumsoft zelf?

We mogen niet uitsluiten, dat de mogelijk aangename, sympathieke, aantrekkelijke, charismatische, sexy persoonlijkheid van onze geliefde gehaktsnotteraar een hypnotiserende uitwerking heeft op de beoordelaars.

(Vergelijkbare verschijnselen treffen wij aan bij animistische religies, zoals voodoo: het "werkt", doordat zowel de priester als de leek er in geloven.)

Heeft ooit een ervaren, kritische hifi-kenner de betreffende set beluisterd in afwezigheid van Mumsoft zelf?

We mogen niet uitsluiten, dat de mogelijk aangename, sympathieke, aantrekkelijke, charismatische, sexy persoonlijkheid van onze geliefde gehaktsnotteraar een hypnotiserende uitwerking heeft op de beoordelaars.

(Vergelijkbare verschijnselen treffen wij aan bij animistische religies, zoals voodoo: het "werkt", doordat zowel de priester als de leek er in geloven.)

Dat zal het zijn. Marc heeft mij ook bedwelmd met zijn vogelgeluiden, oerwoudbewoners en regendansen.

One way to find out, de volgende bezoeker neemt de hond van Ruud mee. :)

One way to find out, de volgende bezoeker neemt de hond van Ruud mee. :)

Die wordt helemaal wild van die oerwoudgeluiden met die papagaaien.

Spido,je gebruikt glasvezel units als speakers dat is toch ook grote onzin,er zijn mensen die horen geen verschil tussen papier membraam en glasvezel membraam dan is dat helemaal voodoo.

Of je Dennon versterker je kunt ook een Akai of Pioneer versterker gebruiken want in die apparaten zitten ook weerstanden ,elco,s ,condensators ,trafo,s en zo kan ik doorgaan in die versterkers,wat een ozin om Dennon te kopen, meen je dat er verschil in hoor , dat is helemaal voodoo <_<:)

Spido ,je zweert bij cd speler is toch ook onzin,heb je ook contact via een lichtstraal contact met je vriendin,vrouw of vriend :D

weet iemand een manier om deze onbegrijpelijke en onleesbare onzin van dit forum te weren?

Hansko,je hebt volkomen gelijk dat ik onzin schrijft, maar Spido moet dat niet afdoen als Voodoo,er zijn mensen die horen het verschil en er zijn mensen die horen geen verschil,als dat alleen gehaktbal hoort met trollensnot op deze planeet had ik ook mijn twijfels,maar er meerdere mensen die dat horen.

Hansko ik had het trollensnot spul een jaar in de kast liggen, niks mee gedaan want wollie dacht ook wat een onzin,toch een afspraak gemaakt bij gehaktbal en wolie hoorde duidelijk verschillen ,toen thuis de stoute schoenen aangetrokken en de 2 cd,s van dezelfde label een behandeld ene niet ,het waren voor mij duidelijk hoorbaar verbetering daarna nog met 4 exemplaren gedaaan ,duidelijk verschil hoorbaar,waar ik wel eens wil uitzoeken waarom de een het wel hoort en de andere niet terwijl beide audioliefhebbers zijn <_<

waar ik wel eens wil uitzoeken waarom de een het wel hoort en de andere niet terwijl beide audioliefhebbers zijn <_<

Waarom kan de ene persoon wel onder hypnose gebracht worden en de ander niet, ook al geloven ze er beiden geen snars van.

Een maat van me hebben ze met een vingerknip in hypnose, maar bij mij is het nog nooit iemand gelukt.

Miracle ,ik moet geen voodoo en ook geen sekte, bij mij moet je dat aantonen en met feiten komen dat is gebeurt bij Ballie Gehakt en bij Mumsoft,toen ik ik bij Marc weggging op weg met de trein naar huis was ik zwaar teleurgesteld in mijn installatie :( mooiste spullen thuis staan en Marc laat mij alle hoeken zien ,je baalt als een stekker als een verwoed live klasiek strijkwartet liefheber.