Jump to content

Aarding In Ster...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Van de aarding van mijn spullen klopt helemaal niks. Dit zou ik dus van de grond af aan opnieuw willen gaan aansluiten.

Een steraarde is daarbij de meest gebruikte kreet alhoewel er ook stemmen zijn voor korte aardedraden i.v.m. HF.

Maar laat ik het even op steraarde houden.

Dit houd in dat ALLE aardverbindingen op een punt uitkomen en vandaar naar het stopcontact gaan.. Dit moet de voorversterker zijn.

De eindversterkers:

Sinds deze week ben ik er achter dat de eindversterkers dubbelgeisoleerd zijn en helemaal geen veiligheidaarde hebben. De aarde is alleen aangesloten op het scherm tussen primare en secundaire wikkelingen in de ringkerntrafo.

Ik kan dus ongestraft mijn afscherming van de voor naar eindversterker gebruiken om de steraarde te kreeren. De twee draadjes binnen de afscherming gaan dan van assymetrisch naar symetrisch. De gebalanceerde ingang van de eindversterkers wordt zo voor 100% benut. De eindversterkers zijn overigens samen op een apparte groep aangesloten.

De phonotrap:

Deze is nu met de aardeaansluiting aangesloten op het middencontact van de scheidingstrafo deze moet daar dus eigenlijk los. De aarde kan dan via een speciale draad van de voorversterker naar de phonotrap lopen. Ik gebruik hier n.l. geen afschermingen.

De CD speler:

Zie phonotrap. Ik zou dus ook weer assymetrisch moeten aansluiten.

De platenspeler:

is nu geaard via een elementcontact. De aparte aarddraad hangt dus los. Ik zou de elementdraad dus los moeten maken van aarde en een vijfde draad van de armbuis naar de aarde moeten leggen. Deze draad wordt dan aangesloten op de afscherming en loopt zo naar de phonotrap. De twee massadraden van het element komen dan pas aan de voorversterker met aarding in aanraking.

De scheidingtrafo:

Deze wordt gebruikt voor de phonotrap, CD spelers en voorversterker. De middenaftakking van de gebalanceerde trafo zou dus aan aarde moeten.

Aarding:

Ik zou eigenlijk een aparte aardpen moeten slaan en de met een apart aangelegde draad naar m'n zolder moeten brengen. Ver van andere stroomvoerende kabels.

De vraag is dus... doe ik het op deze manier goed. Of zijn er betere methoden.

:)

Van de aarding van mijn spullen klopt helemaal niks. Dit zou ik dus van de grond af aan opnieuw willen gaan aansluiten.

Een steraarde is daarbij de meest gebruikte kreet alhoewel er ook stemmen zijn voor korte aardedraden i.v.m. HF.

Maar laat ik het even op steraarde houden.

Dit houd in dat ALLE aardverbindingen op een punt uitkomen en vandaar naar het stopcontact gaan.. Dit moet de voorversterker zijn.

De eindversterkers:

Sinds deze week ben ik er achter dat de eindversterkers dubbelgeisoleerd zijn en helemaal geen veiligheidaarde hebben. De aarde is alleen aangesloten op het scherm tussen primare en secundaire wikkelingen in de ringkerntrafo.

Ik kan dus ongestraft mijn afscherming van de voor naar eindversterker gebruiken om de steraarde te kreeren. De twee draadjes binnen de afscherming gaan dan van assymetrisch naar symetrisch. De gebalanceerde ingang van de eindversterkers wordt zo voor 100% benut. De eindversterkers zijn overigens samen op een apparte groep aangesloten.

Lijkt mij prima niets aan doen.

De phonotrap:

Deze is nu met de aardeaansluiting aangesloten op het middencontact van de scheidingstrafo deze moet daar dus eigenlijk los. De aarde kan dan via een speciale draad van de voorversterker naar de phonotrap lopen. Ik gebruik hier n.l. geen afschermingen.

De CD speler:

Zie phonotrap. Ik zou dus ook weer assymetrisch moeten aansluiten.

Hier alleen de aarding via de gebalanceerde aansluitingen laten lopen.

Aarden naar het aardnet toe zal een aardlus creeeren.

De platenspeler:

is nu geaard via een elementcontact. De aparte aarddraad hangt dus los. Ik zou de elementdraad dus los moeten maken van aarde en een vijfde draad van de armbuis naar de aarde moeten leggen. Deze draad wordt dan aangesloten op de afscherming en loopt zo naar de phonotrap. De twee massadraden van het element komen dan pas aan de voorversterker met aarding in aanraking.

Had ik al eens eerder aangegeven.

De vier signaal draadjes apart naar de phono versterker brengen.

Een aparte aarde draad gebruiken die naar de head-shell gaat en naar de behuizing van je DT.

De scheidingtrafo:

Deze wordt gebruikt voor de phonotrap, CD spelers en voorversterker. De middenaftakking van de gebalanceerde trafo zou dus aan aarde moeten.

Ik snap niet waarom je dat wil gebruiken weg met dat ding.

Tenzij de transformatoren van Array zo slecht zijn dat deze alle ellenden uit het net te makkelijk door laten maar dat geloof ik eigenlijk niet.

Aarding:

Ik zou eigenlijk een aparte aardpen moeten slaan en de met een apart aangelegde draad naar m'n zolder moeten brengen. Ver van andere stroomvoerende kabels.

De vraag is dus... doe ik het op deze manier goed. Of zijn er betere methoden.

Dank je voor de uitvoerige uitleg.

De scheidingstrafo gebruik ik nu om juist onafhankelijk van aarde te kunnen werken.

Helaas stoort mijn CD speler dan, waardoor het display soms uitvalt. Met aarde werkt het perfect.

De CD speler moet dus altijd aan aarde, maar in het voorgestelde schema dus via een losse draad op de voorversterker.

De scheidingstrafo is een geballanceerd type, dat houd in, dat er secundair een "+" en een "-" spanning zijn ten opzichte van de middenaftakking. De trafo's van de apparaten worden daardoor beter symetrische belast, waardoor mechanische brom veel minder is. Bovendien schijnt het schematechnisch nogal wat voordelen te hebben.

Alleen de kast van de voorversterker komt dus direct aan aarde te hangen.

Guest tubejack

Lijkt me geen beste cd-speler Hans..... de meeste huizen hebben nog geen randaarde in de woonkamer.

Heb je hem ook al zo alleen in een stopcontact geprobeerd zonder randaarde?

en verder niets op dat stopcontact of spanning slof aangesloten.

Lijkt me geen beste cd-speler Hans..... de meeste huizen hebben nog geen randaarde in de woonkamer.

Een apparaat met geaarde stekker moet je altijd op een wandcontactdoos met randaarde aansluiten. Denk maar aan computers. Die kunnen ook niet zonder (nou ja, het werkt wel, maar je krijgt af en toe een opdonder van de behuizing en de voeding van de computer loopt meer risico op beschadiging)...

Bij Hans onbreekt achter z'n trafo overigens niet alleen een randaarde, hij heeft bovendien een zwevende spanning. Dat heb je op de wijktrafo nooit, omdat die altijd in het sterpunt geaard is. Of je dan thuis ook randaarde hebt of niet, staat daar los van...

Waarom moet je alles met aarde stekker op een contact met aarde aansluiten Henri?

Als ik jouw post zo interpreteer dan is aarde meer dan een beveiliging want er bouwt blijkbaar spanning op aan het apparaat wat via de aarde wegvloeit. Dat zou eigenlijk niet moeten, en gebeurt het wel dan loopt die spanning door de aarde en dus ook richting de andere apparaten. Lekker dan...

Waarom moet je alles met aarde stekker op een contact met aarde aansluiten Henri?

Als ik jouw post zo interpreteer dan is aarde meer dan een beveiliging want er bouwt blijkbaar spanning op aan het apparaat wat via de aarde wegvloeit. Dat zou eigenlijk niet moeten, en gebeurt het wel dan loopt die spanning door de aarde en dus ook richting de andere apparaten. Lekker dan...

Nee, aarde is niks meer of minder dan een beveiliging. Aarde heet in het Engels niet voor niets PE, of wel Protective Earth. Het beschermt je tegen een elektrische schok, die kan onstaan als er een defect in het apparaat zit.

Als de fase is losgetrild (of uberhaupt nooit goed vastgezeten heeft) en tegen de behuizing ligt bijvoorbeeld, dan staat de behuizing onder spanning. Als je 'm dan aanraakt, krijg je dus een schok. Het mooie van een geaarde behuizing is dat, als de fase tegen de behuizing komt, er meteen een kortsluiting tussen fase en aarde onstaat. En aangezien de wijktrafo een geaard sterpunt heeft, levert dat een flinke kortsluitstroom (minimaal een paar honderd ampere). Dat klinkt misschien niet zo fijn, maar het zorgt er wel voor dat de spanning meteen afgeschakeld wordt, door de automaat of de zekering in de meterkast. Kun je dus nooit een schok krijgen.

Als je zo'n apparaat ongeaard aansluit, kun je dus wel een schok krijgen als ie defect is. En de stroom die daarbij gaat lopen (door jouw lichaam!) is relatief klein, maar potentieel wel genoeg om jou te verwonden of zelfs te doden. En het lullige is dat diezelfde stroom niet wordt afgeschakeld door een zekering of een automaat. Alleen een aardlekschakelaar kan je dan daar nog tegen beschermen.

Overigens heeft dubbelgeisoleerde apparatuur geen randaarde nodig, omdat het daarbij (vrijwel) onmogelijk is dat de fase tegen de behuizing komt.

Het probleem bij computers is overigens dat er ongeveer de helft van de voedingsspanning (dus ongeveer 115V) op komt te staan als je 'm niet aardt. Dat is weliswaar een statische spanning en daardoor niet heel gevaarlijk, maar het voelt toch niet erg prettig. Je voelt 'm overigens alleen als je de computer aanraakt, en een goede verbinding hebt met aarde. Dus als je een geaarde behuizing aanraakt bijvoorbeeld. Of de verwarming. Of als je met blote zweetpoten op de vloer staat. Ik heb m'n (oude) computer jarenlang ongeaard aangesloten gehad, omdat ik geen aarde had in m'n studentenkot. Heb meerdere malen lopen vloeken als ik weer eens een opdonder van 'm kreeg...

(...)dan loopt die spanning door de aarde en dus ook richting de andere apparaten. Lekker dan...

Een spanning die naar aarde wordt weggeleid, vloeit natuurlijk nooit naar een ander apparaat. Hij wordt immers naar aarde afgeleid (duh ;) )...

Hooguit wordt de aardpotentiaal ietje opgetild, maar daar zou ik me bij een simpele huisinstallatie niet druk over maken. Dat gebeurt namelijk alleen bij heel grote aardstromen (bij lelijke TN-C-installaties), en daar is hier geen sprake van...

Wanneer ik het deksel open terwijl de CD nog draait, geeft de CD speler een stoorpuls waardoor het display donker wordt.

Dat dit met aarding (of beter het gebrek daaraan) te maken heeft is ondertussen wel duidelijk. M

Nee, aarde is niks meer of minder dan een beveiliging. Aarde heet in het Engels niet voor niets PE, of wel Protective Earth.

In de audio en andere electronische apparatuur wordt de aarde ook wel degelijk gebruikt om vervuiling af te voeren.

Bij de Array b.v. voor het afschermen van de wikkelingen tussen primair en secundair.

De kast is daar gewoon dubbelgeisoleerd.

Bij CD speler zie je ook vaak een randaarde snoer, terwijl de aarde in de kast helemaal niet is aangesloten, of dat zelfs de aardepen op het chassisdeel ontbreekt.

Om zo'n apparaat op een geaard stopcontact aan te sluiten heeft dus helemaal geen zin.

In de audio en andere electronische apparatuur wordt de aarde ook wel degelijk gebruikt om vervuiling af te voeren.

Bij de Array b.v. voor het afschermen van de wikkelingen tussen primair en secundair.

Dat is dus gewoon om een aardpotentiaal te creeren in de elektronische schakeling. Heeft inderdaad niet veel met beveiliging te maken, maar dat is in het apparaat zelf. De PE-draad in het stopcontact heeft natuurlijk wel degelijk een beveiligingsfunctie (en niet meer dan dat)...

Bij CD speler zie je ook vaak een randaarde snoer, terwijl de aarde in de kast helemaal niet is aangesloten, of dat zelfs de aardepen op het chassisdeel ontbreekt.

Om zo'n apparaat op een geaard stopcontact aan te sluiten heeft dus helemaal geen zin.

Dat heeft dan inderdaad geen zin, maar dan vraag ik mij wel af waarom er dan een snoer met randaardestekker aan zo'n apparaat zit. En ik vraag me ook af of dat wel mag, maar zoveel weet ik niet van normen en richtlijnen voor apparatuur...

Dat is dus gewoon om een aardpotentiaal te creeren in de elektronische schakeling. Heeft inderdaad niet veel met beveiliging te maken, maar dat is in het apparaat zelf. De PE-draad in het stopcontact heeft natuurlijk wel degelijk een beveiligingsfunctie (en niet meer dan dat)...

Dat heeft dan inderdaad geen zin, maar dan vraag ik mij wel af waarom er dan een snoer met randaardestekker aan zo'n apparaat zit. En ik vraag me ook af of dat wel mag, maar zoveel weet ik niet van normen en richtlijnen voor apparatuur...

Bij de Philips DVD963SA is de aardpen intern niet aangesloten. De Philips SACD1000 had geen aardpen, maar er zat wel een eurostekkerkabel met randaarde bij.

Vanavond de het eerste stuk van het steraarde plan uitgevoerd.

De CD speler, de phonotrap en de voorversterker hangen nu aan de scheidingstrafo waarvan het middencontact niet geaard is. De voorversterker is met een twee anderig snoeraangesloten, de rest met een randaardekabel. Ik heb een aparte aardedraad van een stopcontact aan het aardcontact van de voorversterker gemaakt via het middencontact van de trafo zitten de aardaansluitingen van de CD-speler en phonotrap dus nog wel aan elkaar en via de interlinks dus ook aan aarde.

De draaitafel zou ik eigenlijk nog anders anders aan willen sluiten. Wanneer ik nu de apparte aarddraad (zelf er aan gemaakt) aan de massa van de phonotrap maak hoor ik nog een heel lichte brom. Zonder, is de brom weg.

De arm is nu aangesloten zoals dat bij Eminent orgineel is, n.l. met vier draden. De armbuis (voorste deel) heeft echter wel een vijfpolige aansluiting. Het is dus mogelijk om een aparte massadraad aan te sluiten, maar dan moet ik de luchtlagerbuis open maken. Nu loopt de massa dus via een elementcontact.

De kasten van de eindversterkers liggen nu dus via de afscherming van de interlinks en de voorversterker aan aarde.

Met de CD speler heb ik nog geen problemen gehad, dus er is goede hoop.

En hoe het klinkt... Gewoon goed, maar dat deed het eerst ook al ;)

Ik heb trouwens de UMU tracker nu ook met mooie interlinks aangesloten... en voorwaar.. dat klinkt zeker niet veel slechter dan de CD speler. Ik heb nu maar een paar CD's op m'n laptop staan, misschien nog eens wat meer proberen.

Randaarde bij huis-tuin en keuken adiofiele - en gewone audio app. is grote flauwe kul. Zowel bij buizen versterkers als bij halfgeleider app. Ongeacht wat het is. En ik "spreek" uit ervaring. En, als je vind dat je spullen het beter doen met, dan heb ik wat twijfels over de kwaliteit van die spullen. Succes met experimenteren. B)

Bij een cd speler die alleen maar werkt als aarde is aangesloten heb ik sowieso mijn bedenkingen...

De scheidingstrafo gebruik ik nu om juist onafhankelijk van aarde te kunnen werken.

Helaas stoort mijn CD speler dan, waardoor het display soms uitvalt. Met aarde werkt het perfect.

Wanneer ik het deksel open terwijl de CD nog draait, geeft de CD speler een stoorpuls waardoor het display donker wordt.

Dat dit met aarding (of beter het gebrek daaraan) te maken heeft is ondertussen wel duidelijk. Mét werkt het n.l. zonder storing.

Randaarde bij huis-tuin en keuken adiofiele - en gewone audio app. is grote flauwe kul. Zowel bij buizen versterkers als bij halfgeleider app. Ongeacht wat het is. En ik "spreek" uit ervaring. En, als je vind dat je spullen het beter doen met, dan heb ik wat twijfels over de kwaliteit van die spullen. Succes met experimenteren. B)

Die spullen zullen het niet beter doen met randaarde, maar ze zullen wel veiliger zijn in gebruik. De randaarde beschermt je immers tegen indirecte aanraking (als de apparatuur tenminste niet een dubbel geisoleerde kast heeft). En in het geval van Array (en vast ook andere merken) heb je de aarde kennelijk nodig voor referentie in de schakeling...

Ouderwetse audiofielen zetten met lak een merkteken op hun (Schuko) randaarde-stekkers (stekers), zodat ze die altijd op de goede manier in het stopcontact (de wandcontactdoos) konden steken. (Mits de fase en de nul in het stopcontact / de wandcontactdoos goed waren aangesloten, natuurlijk...)

"Als de stekker er op de juiste manier in zit, klinkt 't beter," beweerden ze.

Je kunt de goede aansluiting controleren, door met de voorzijde van je gebogen wijsvinger (d.i. met het tweede vingerkootje) zachtjes over een metalen deel (frontplaat?) van je apparaat (versterker?) te aaien.

Als de aansluiting fout is, voel je een soort tinteling in je vinger.

Franse geaarde stekers en wandcontactdozen zijn de beste!

Ze maken éérst aarde-contact, en daarna pas fase en nul.

En de fase en de nul zitten beide altijd op een vaste plaats: je kùnt de stekker niet eens verkeerd-om aansluiten, al zou je dat willen.

150px-Pure_french_power_plug.jpg

150px-French-power-socket.jpg