spido Posted 16 juni 2011 Report Share Posted 16 juni 2011 Een oude vriend van mij verzamelt communicatie-apparatuur van de Wehrmacht, uit de jaren 1920-1945. Hij heeft daar een soort museumpje van samengesteld, en ik verzeker je: je kijkt er je ogen uit. Want er zijn niet alleen heel mooie zenders, ontvangers en versterkers bij, maar ook bijvoorbeeld allerlei telexen, telegrafen, crypto-apparatuur. En alles werkt! Hij repareert de apparatuur zonodig en gaat daarbij met chirurgische precisie te werk. Hij snijdt met een scalpel oude weerstandjes aan de onderzijde open, bijvoorbeeld, wikkelt er nieuw weerstandsdraad in, en lijmt ze voorzichtig weer dicht. En als er iets gesoldeerd moet worden, dan zorgt hij ervoor dat hij n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 juni 2011 Report Share Posted 16 juni 2011 Waarschijnlijk is die Wehrmachtapparatuur al lang door andere apparatuur voorbij gestreefd, en is het dus niet meer bruikbaar. Bovendien zijn het schaarse apparaten. Een oud apparaat k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 juni 2011 Report Share Posted 16 juni 2011 Is dit een aanranding? Of is het een gerechtvaardigde, levensreddende ingreep? Wat is de doelstelling? Is deze "museaal" dan laat je het ding zoals het is of je restaureert zodanig dat het in ieder geval niet 'zichtbaar' is. Een retouche hier en daar is geen probleem, mits gedocumenteerd. Dus een nieuwe pendant van het component met gelijke afmeting en kleur er inzetten. Beter dan nieuw, of zelfs zo goed als nieuw slaan dan nergens op. Is het doel dat het ding het doet en misschien zelfs wel beter dan nieuw dan moet je doen wat je niet laten kunt. Van mijn part poets je al het 'groen' er af en verchroom je het ding. Als je ooit op het Pebble Beach Concours d'Elegance terecht komt zul je heel veel van dit soort restauraties zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 juni 2011 Author Report Share Posted 16 juni 2011 Waarschijnlijk is die Wehrmachtapparatuur al lang door andere apparatuur voorbij gestreefd, en is het dus niet meer bruikbaar. (...) Beste Hans, Ach ja... 't is de nieuwe tijd: net wat u zegt. Voorbijgestreefd, ja... ja... Tegenwoordig hebben we digitale communicatie-apparatuur, nietwaar? Zonder kraken, brommen en knierpen. Met een prima dynamiek en een mooie toonomvang. Niet meer van die typische "radio-" en "telefoonstemmen" van destijds. Maar vanmorgen, tijdens het programma Premtime (Radio 1) van Prem Radhakishun, ging het weer heel goed mis met die digitale rommel van tegenwoordig! Zoals zo vaak, wanneer er "op locatie' wordt gewerkt. De helft van de tijd viel alle signaal volledig weg. Dat was in het analoge tijdperk wel anders: dan was er soms storing, soms was het signaal zwakker dan gewenst... maar alles bleef tenminste wel wèrken. De hulpdiensten (brandweer, ambulance, politie) klagen ook steen en been over hun digitale systeem C2000. Sommigen gebruiken stiekem weer hun oude analoge apparatuur. Voorbijgestreefd? Ach... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 18 juni 2011 Report Share Posted 18 juni 2011 Spido, ooit, lang geleden had ik ook van dat soort spul. Ik heb toen twee boekwerken gekocht waar diverse van dat soort app. in wordt beschreven kompleet met schema's. De titel van die boeken is: Das Surplus Handbuch, band 1 en band 2. Het zijn dus duits-talige boeken, geschreven door een meneer Bernd Jacobi. Zou die vriend van jou daar belangstelling voor hebben? Ik doe er niks mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 juni 2011 Report Share Posted 18 juni 2011 Simpel Spido, Een goede doet dat: altijd met respect voor het origineel, Probeert "in de huid" van de ontwerper te kruipen en zijn of haar visies te doorgronden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 juni 2011 Report Share Posted 18 juni 2011 Een bijzonder man, je kennis. Leuk om te lezen! Als deze apparatuur eens kon spreken... Zoveel mogelijk bij het origineel blijven, zoals Jack zegt vind ik voor museaal werk belangrijk. En dat hij het allemaal werkende krijgt, goed hoor! Respect. Ik negeer Hans maar even, want anders kunnen hele museale collecties de vuilnisbak in, auto's (er rijden nu betere rond), schilderijen (we maken nu foto's). Laat staan muziekcollecties, weg al die LP's en CD's, die kun je toch gewoon van het internet downloaden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 juni 2011 Report Share Posted 18 juni 2011 Ik heb gisteravond Pink Floyd the Wall vanaf vinyl gedraaid ...... ongelofelijk mooi, alleen die 4e kant.... vind ik niks MP3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts