Jump to content

Nieuw Element

polleke
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Na een jaartje of 10 met een Grado Gold element gespeeld te hebben wordt het tijd voor wat anders.

Een nieuw naaldje kost al snel bijna evenveel als een compleet nieuw element. ( vraag ik me af wat het nut nog is van een vervangnaald aan te bieden )

Nu wil ik wel eens een andere richting uit. Misschien richting MC High-output.

Probleem zit'm in het feit dat mijn versterker enkel voorzien is van een MM ingang en ik niet echt wil gaan investeren in een aparte voorversterker voor m'n draaitafel. ( Er is nu al geen plaats meer in het rek, dus een extra toestel kan ik missen als kiespijn)

Kan ik zomaar ( zoals vele winkels beweren ) een High-output MC op een MM ingang koppelen? Heeft dit geen negatieve invloed op de muzikale prestaties van zo'n element?

Of kan ik beter bij MM blijven om uitgangsspanning en weerstand optimaal te houden?

Een nieuw naaldje kost al snel bijna evenveel als een compleet nieuw element. ( vraag ik me af wat het nut nog is van een vervangnaald aan te bieden )

Meestal is het nut dat je het element niet opnieuw hoeft af te stellen, je laat gewoon alles aan de arm zitten terwijl je de naald vervangt.

M.i. is een HO MC een compromis, terwijl er ook nog eens heel veel te beleven is op MM / MI gebied.

Meestal is het nut dat je het element niet opnieuw hoeft af te stellen, je laat gewoon alles aan de arm zitten terwijl je de naald vervangt.

M.i. is een HO MC een compromis, terwijl er ook nog eens heel veel te beleven is op MM / MI gebied.

Ortofon heeft wel wat leuke elementen in het gamma die ik wel eens wil gaan bekijken. De meeste winkels die ik ken in het Antwerpse echter steken niet echt veel tijd in mensen die graag muziek luisteren zonder een gat in hun portefeuille te branden.

Gaan luisteren naar een topelement is

Ik speel zelf met een Sumiko Blue Point Special, the EVO III en dat is een prima element.

Wel ben ik al stiekem aan het denken aan de opvolger voor dit element en dat zou dan wel eens de Sounsmith kunnen worden.

Dat is dan weer een MI element.

De Sumiko vind ik zelf een heel betaalbaar element dat op een behoorlijk niveau speelt.

Groetjes George

Ik speel zelf met een Sumiko Blue Point Special, the EVO III en dat is een prima element.

Wel ben ik al stiekem aan het denken aan de opvolger voor dit element en dat zou dan wel eens de Sounsmith kunnen worden.

De Sumiko vind ik zelf een heel betaalbaar element dat op een behoorlijk niveau speelt.

Groetjes George

En staat die dan op de MM ingang gekoppeld of op een dedicated HO-MC aansluiting van de voorversterker?

Groetjes George

En staat die dan op de MM ingang gekoppeld of op een dedicated HO-MC aansluiting van de voorversterker?

Direct op de MM.

Een aparte High input MC aansluiting op een phono versterker zie je eigenlijk nooit.

Dit is dan gewoon de MM aansluiting.

Groetjes George

Guest tubejack

Of kan ik beter bij MM blijven om uitgangsspanning en weerstand optimaal te houden?

Er zijn volgens mij genoeg high-output elementen die zo aan je phonotrap kunnen.

Soms is de spanning ietsje lager b.v. 2,5mV i.p.v. 4,7mV

Veel belangrijker is of zo'n element wel in je arm kan.

Google eens op collega' s die eenzelfde draaitafel hebben zoals jij.

Stel dan een budget vast b.v. max 200

Ortofon heeft wel wat leuke elementen in het gamma die ik wel eens wil gaan bekijken.

Ortofon heeft de MC turbo reeks.

Te beginnen met de MC-1 turbo en oplopend naar MX-5.

Kunnen op `n gewone mm-ingang,

Maar misschien is hun 2M serie te overwegen.

Die begint met de Red en loopt tot de Black.

`t zijn gewone mm-elementen.

Wellicht handig als je ook ff vermeld welke draaitafel je gebruikt.

`t Element moet idd wel `n beetje met de arm matchen..

En niet onbelangrijk, wat denk je ongeveer uit te willen geven? :)

Ik speel met een Pro-ject 6.9 draaitafel. Toonarm is de voorloper van de carbon 9cc met aluminium armbuis ipv de huidige carbon versie.

Prijsmatig vind ik +/- 400 Euro wel een maximum

Moest ik natuurlijk voor 450 Euro een wereld van verschil kunnen maken gaat die 50 extra het verschil niet maken. Maar zou me toch een beetje binnen dit budget willen houden.

Toonarm is de voorloper van de carbon 9cc met aluminium armbuis ipv de huidige carbon versie.

Die arm heeft `n gewichtrange van 6 tot 10 gram en de Mc`s Turbo van Ortofon wegen 4.1 gram.

Dan zou je wat extra gewicht moeten toevoegen..

De M2 reeks wegen 7.2 gram.

Kijk `ns uit naar `n Blue of Bronze. :)

Guest tubejack

Misschien staat hier wat sowieso Ortofon MC-20 super :rolleyes:(...)

Low-output, Tubejack!

Weet ik, maar op die site staat nog veel en veel meer ......

Misschien staat hier wat sowieso Ortofon MC-20 super :rolleyes:

http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_036.pdf'>http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_036.pdf

Je kunt diverse nummers gewoon downloaden :)

http://www.tonepublications.com/

leuke link Jack!

bedankt

Ik heb hem ook al bij mijn favorieten geplaatst :rolleyes:

waarom zou je high output MC willen? Misschien dat ik het niet begrijp maar ik heb high output MC elementen nooit begrepen. Als je high output wilt neem dan MM of MC er zijn volgens mij genoeg mooie MM en MI elementen. Een MC element is mooi omdat deze een lage bewegende massa heeft. Wil je de output groter maken zal je de bewegende massa groter moeten maken waardoor je een eventueel voordeel ten opzichte van MM of MI weer te niet doet. Ik zou dus kijken naar mooi MI of MM element van bijvoorbeeld soundsmith, Grado, Clearaudio etc.

Guest tubejack

waarom zou je high output MC willen? Misschien dat ik het niet begrijp maar ik heb high output MC elementen nooit begrepen.

Bij sommige merken gebruiken ze dunner draad..... dan de Lo of Mi versie :)

waarom zou je high output MC willen? Misschien dat ik het niet begrijp maar ik heb high output MC elementen nooit begrepen.

Bij sommige merken gebruiken ze dunner draad..... dan de Lo of Mi versie :)

Ik had ooit een blauwe Benz Ace high output

en een kennis de rode Ace

We vonden beide de high output beter klinken zowel op zijn set als op mijn set

iets minder detail maar muzikaler

(...) Na een jaartje of 10 met een Grado Gold element gespeeld te hebben wordt het tijd voor wat anders.

Een nieuw naaldje kost al snel bijna evenveel als een compleet nieuw element. ( vraag ik me af wat het nut nog is van een vervangnaald aan te bieden ) (...)

Beste Polleke,

Of deze reservenaald origineel is, weet ik niet. Dat zou je kunnen navragen bij de leverancier.

Maar voor die

Ik haat het eigenlijk :D maar ik moet Spido --Mister Multicell :D weer gelijk geven.

Ga gouw het reserve naaldje halen <_< want kost geen bom polleke,

want je hebt een muzikaal dynamische set daar is grado een van de uitblinkers van, ze hebben ook dacht ik ofc of pcocc koper in dat soort element maar dat moet je navragen

Ps Ik wil dat ook wel voor je doen want ik wil ook sluik reclame maken :D :D :lol: :lol: :lol: