Jongensdroom Posted 19 januari 2014 Report Share Posted 19 januari 2014 Overigens was ik in dat berichtje helemaal niet negatief over die interlink van André. Eerder over de stripuitvoering van die interlink.Die klonk té warm. Ik denk dat dit omstreeks 2004 was dat ik die interlink regelmatig hoorde. André was er toen erg enthousiast over. Ja, ja, mag ik ook eens keertje dronken thuis komen van de repetitie? Want "zonder drank, geen klank"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 januari 2014 Report Share Posted 19 januari 2014 Niet erg enthousiast ?? Ik heb daar ook in de PM niks van geschreven. Sterker nog... ik ken het merk niet echt. Mijn ervaringen: Zilver, een fractie helderder dan koper Verzilverd, laat alles door, "verzacht" niks Massief, klinkt net wat krachtiger Dikke stranded kabels, klinken sloom Veel geïsoleerde dunne draadjes, laten een iets hogere resolutie door. Vlechten, maakt het laag gecontroleerder, maar lijkt daarmee ook wat zachter (in volume) te klinken. Dunne luidsprekerkabels, klinken wat feller dan dikke. Afschermingen, maken het geluid ronder en minder dynamisch. Kabels gemaakt van vlakdraad, klinken wat aangezet in het lage middengebied. En dan gaat het er nog om de combinatie van factoren. Ik ben uitgekomen op onafgeschermde kabels met veel dunne massieve draadjes en vlak gevlochten. Schijnbaar heeft Hans niet het hele stukje gelezen.Het gaat niet om het gebruikte materiaal van de geleider maar juist om het materiaal dat daar omheen zit of eigenlijk niet zit. De geleider moet zo veel mogelijk in lucht hangen om het gewenste effect te verrijken. Waar dan de geleider van gemaakt wordt is smaak. Wat Hans hier boven al aangeeft, koper warmer dan verzilverd, zilver naturel en in balans, etc,. Of Hans dit al eerder beluisterd heeft wil ik niet bestrijden, het idee is niet echt nieuw maar ik vermoed dat Hans de oude kabel heeft beluisterd waarvan de foto op de eerste pagina van het artikel is te zien. Dit is een andere kabel die ik heb kunnen vergelijken met de oude kabel en dat deed echt wel iets met de lucht en de ruimte, sterker nog er zat een scherpe bocht in een van de kabels en ook dat was hoorbaar toen deze beter was gelegd klopte het beeld weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2014 Report Share Posted 19 januari 2014 (edited) Dat is het nadeel van forums. Er lopen soms een paar items door elkaar. Mijn lijstje heeft niks met de doehetzelfkabel te maken. Dit is gewoon een algemeen antwoord op de vraag van Jongensdroom of er standaard regels waren.. De kabel zoals die wordt omschreven, twee slangetje met daarin massief zilver en (soms) afscherming met teflontape daaromheen is toch minstens 10 jaar oud. De variant van Speedy met een stripje i.p.v. een ronde massieve draad klonk dus met een wat overtrokken laag middengebied. In dit topic is er nog wat over te lezen. http://www.high-endforum.nl/topic/4270-yamamura-m6000-vs-puur-zilveren-interlink/ Edited 19 januari 2014 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 januari 2014 Report Share Posted 19 januari 2014 Het gaat om de ruimte om de geleider die is ruim groter geworden en dat zou anders zijn niet om de afscherming met teflon. Heb je het hele stuk wel gelezen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2014 Author Report Share Posted 19 januari 2014 Had jij er nu een gemaakt George? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2014 Report Share Posted 19 januari 2014 Ja, bovendien heb ik het verhaal van Speedy nog eens opgezocht. Al wordt daar weinig verteld over de specifieke opbouw. In m'n vorige inzending heb ik de link er bij gezet. Dat er meer ruimte om de geleiders zit, zou kunnen. Alhoewel de kabels van Speedy ook niet echt dun te noemen waren. Een nadeel van dergelijk constructies is het los liggen van de geleiders t.o.v. elkaar. Ik vond nog een handleiding voor zilveren kabels op dit forum.: http://www.high-endforum.nl/topic/4021-supercable-voor-een-prikkie/ Hier teflon koord met draadomwikkeling. geen afscherming en bulletpluggen. Leuk om weer eens terug te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 januari 2014 Report Share Posted 19 januari 2014 Had jij er nu een gemaakt George?Ha Carl, Nog niet zelf gemaakt maar een paar maanden terug ben ik bij Hans van daudio wezen luisteren thuis en die hadden dit toen net ontdekt (wat niet wil zeggen dat het nieuw was maar voor hun was het een ontdekking). Ik had toen mijn eigen versterker mee genomen om dat zij graag eens een buizen versterker op hun speaker wilden proberen. Het spul werd eerst aangesloten met een reverence kabel van ketelaar, dat was niet slecht maar miste iets ten opzichte van de klasseD versterkers waar zij zelf mee spelen. Toen de zelfde interlinks er tussen (met lucht dus) en het geheel werd beter maar was nog niet helemaal goed. Bleek dat een van de kabels een te scherpe bocht maakte en zo niet helemaal goed presteerde. Na de kabel wat beter te hebben neergelegd trok de boel goed open en was de meerwaarde van een mooie buizenversterker duidelijk hoorbaar. Ik heb dus het een en ander gehoord en ga dit zeker na bouwen. Ik ben dan ook benieuwd wat dit in mijn set gaat doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 januari 2014 Report Share Posted 20 januari 2014 Ik heb belangstelling om de Creative te gaan bouwen. Met Kimber Select KS1010 en KS1016 heb ik goede ervaringen. Dit zouden koperen interlinks zijn. Weet iemand hoe deze zijn opgebouwd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 januari 2014 Report Share Posted 20 januari 2014 Ik heb belangstelling om de Creative te gaan bouwen. Met Kimber Select KS1010 en KS1016 heb ik goede ervaringen. Dit zouden koperen interlinks zijn. Weet iemand hoe deze zijn opgebouwd? Ja, Dat weet ik maar al te goed, want ik heb ze, met andere materialen, nagebouwd. Dat is voor jou niet mogelijk, want je hebt daar een vlechtmachine voor nodig. 8 draads rond vlechten uit de hand is niet te doen namelijk. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 januari 2014 Report Share Posted 20 januari 2014 Ja, Dat weet ik maar al te goed, want ik heb ze, met andere materialen, nagebouwd. Dat is voor jou niet mogelijk, want je hebt daar een vlechtmachine voor nodig. 8 draads rond vlechten uit de hand is niet te doen namelijk. Groet, Leobus Dank je. Boeven zijn het daar bij Kimber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 januari 2014 Report Share Posted 20 januari 2014 Dank je. Boeven zijn het daar bij Kimber. Hoezo zijn het boeven? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 januari 2014 Report Share Posted 20 januari 2014 Hoezo zijn het boeven? Groet, Leobus Dat was een Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Over Interlinks DIY heeft triodedick een mooi verhaal geschreven op z'n facebook audio creative. Een mooi kabeltje en zinvoller dan geld verspillen aan luidsprekerkabels Wat luidsprekerkabels werkt voor mij het beste gewoon 4 mm2 koper. De uitgangstrafo heeft honderden meters draad. Wat daar uit komt daar kan een superdepuperkabel echt niets beters meer van maken. Hooguit iets slechters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Hooguit iets slechters. Waar het dan over gaat is... hoeveel slechter.?? Je zou hetzelfde draad als dat van de uitgangstrafo moeten gebruiken. Die paar meter extra maakt dan ook niks meer uit. En dat is zeker geen 4mm2 en zeker geen stranded draad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Over Interlinks DIY heeft triodedick een mooi verhaal geschreven op z'n facebook audio creative. Een mooi kabeltje en zinvoller dan geld verspillen aan luidsprekerkabels Wat luidsprekerkabels werkt voor mij het beste gewoon 4 mm2 koper. De uitgangstrafo heeft honderden meters draad. Wat daar uit komt daar kan een superdepuperkabel echt niets beters meer van maken. Hooguit iets slechters. misschien post 88 nog eens bekijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Waar het dan over gaat is... hoeveel slechter.?? Je zou hetzelfde draad als dat van de uitgangstrafo moeten gebruiken. Die paar meter extra maakt dan ook niks meer uit. En dat is zeker geen 4mm2 en zeker geen stranded draad. als je ook de trafokern zo lang kan maken gaat dat misschien wel op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 januari 2014 Report Share Posted 25 januari 2014 De uitgangstrafo heeft honderden meters draad. Wat daar uit komt daar kan een superdepuperkabel echt niets beters meer van maken. Hooguit iets slechters. Dat is een waarheid als een koe. En wat dacht je van de spoel in serie met zo goed als iedere basluidspreker? Gemaakt van gewoon dun koperdraad. De allerduurste super high-end versies zijn van Mundorf (zo'n 30 tot 80 Euro) en hebben vlakdraad, alleen te vinden in de echt dure fabrieksboxen. En dan zegt men dat de verbetering niet door het andere (want vlakke) koper komt, maar door de manier van oprollen, waardoor minder microfonie plaatsvindt. Trouwens, die (kleine) verbetering meen ik wel te horen. In elk geval iets duidelijker dan tussen LS kabels. Ook weer heel logisch gezien het bovenstaande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 januari 2014 Report Share Posted 25 januari 2014 goodtube,ik kan mij goed voorstellen dat jij het niet hoort met de kabel, een uitgangs trafo is een onding en vervormt en de fase verschuift ,menno heeft vroeger veel geschreven in radio bulettin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 januari 2014 Report Share Posted 25 januari 2014 Ik ben op internet beschrijvingen van zelfbouwkabels aan het bestuderen van mensen die dat allemaal bestudeerd hebben. Waarschijnlijk wordt het iets met een overmaats luchtslang en 1 ader. De wokkelmethode is ook aktueel, evenals het ontbreken van afscherming. De aanbevelingen voor goud laat ik even voor wat ze zijn vanwege de hoge prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 januari 2014 Report Share Posted 25 januari 2014 Creatief met kurk voor stoere jongens: Creatief met luchtslang? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 januari 2014 Report Share Posted 25 januari 2014 Creatief met kurk voor stoere jongens: Creatief met luchtslang? Ik vraag of Theo en Thea komen helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 januari 2014 Report Share Posted 25 januari 2014 PM die Wireworld is die niet te dun Roger? Ik denk dat ie 't prima zal doen, We kunnen het eens uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 oktober 2017 Report Share Posted 14 oktober 2017 Hmm oude ls kabel met een koperen kern van 6mm,Vls Ultra High-End(dan zit ik hier goed:D) heavy duty performance. Ik heb het idee dat ik iets meer laag heb. Kan de werking van een kabel minder worden naarmate hij ouder word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 oktober 2017 Report Share Posted 14 oktober 2017 Meer laag betekend meestal minder controle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 oktober 2017 Report Share Posted 14 oktober 2017 Ik zal langer moeten luisteren om dat te ontdekken Ik heb wel eens gelezen dat een ls kabel met een dikkere koperenkern meer laag geeft. Misschien denk ik dat ik meer laag hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts